Kind moet vader kunnen vinden

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door LadyDaisy, 5 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LadyDaisy

LadyDaisy Niet meer actief

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Dat denk ik dagelijks van een blonde meneer die ook in de politiek zit :p.

Verder vind ik het hele stuk ook onzin.. en inderdaad slechte onderbouwing.

3. go4baby

go4baby Fanatiek lid

11 jun 2007
    4.845
    0
    0
    Eigen baas boven baas ;-)
    Noord-Holland
    Groot gelijk! Zonder man geen kind... dus hij is evenveel rechthebbende en verantwoordelijke.

Dat een kind in de buik van de moeder groeit maakt niet dat de moeder er alleen recht op heeft. Of de vader nu een klootzak is of niet.
    Er zijn ook genoeg moeders die niet leuk zijn (en dan druk ik me zacht uit).

Ik vind dat een kind recht heeft te weten wie zijn ouders zijn. Of ze daadwerkelijk beide een rol in de opvoeding hebben is een ander verhaal/discussie.
    Maar kinderen hebben er vaak behoefte aan. Spoorloos is niet voor niets al jaren een hit!

Ik vind vrouwen die de verwekker van hun kind moedwillig op afstand houden egoïstisch. (op een heel enkel geval na waarbij de vader een psychopaat is ofzo die gevallen ken ik helaas ook).

Maar een kind heeft recht op beide ouders vind ik!

Overigens ik ben totaal geen fan van de CU of het CDA... laat dat helder zijn!

4. Merijn

Merijn Niet meer actief

Tsja, er zit een kern van waarheid in vind ik. Er zijn inderdaad vrouwen met hele goede redenen, maar ook veel vrouwen die helemaal niet zo'n goede reden hebben. En die laatste groep komt er naar mijn mening veel te gemakkelijk vanaf.

Overigens is een vaderrol natuurlijk niet zo bevorderlijk als de man bijv. zijn handjes niet thuis kan houden.

Maar dan vraag ik me af. Is het nu zo dat als de vader bij de wet is erkend, hij ook recht heeft op een omgangsregeling? Misschien dat deze regels her en der moeten worden aangepast. Dan ben ik wel voor een plicht tot erkennen.

5. kiss87

kiss87 Fanatiek lid

6 jun 2009
    2.046
    0
    0
    Ik ben het er wel mee eens!!!
    Ik vind dat ieder persoon recht heeft om te kunnen achterhalen wie zijn vader en zijn moeder zijn!!!
    Ook als het via geweld of verkrachting is gebeurt, dan nog vind ik dat je als kind/volwassene het recht hebt om te weten wie je vader is!

Dus ik vind het eigenlijk een goed ding!
    Denk dat die omgangsregeling enzo daar weer los van moet staan, lijkt mij in ieder geval beter.

6. LadyDaisy

Maar dit gaat dan ook gelden voor zaad donoren.
    Denkt er nu iemand echt dat die nog gaan doneren als er straks de kans bestaat dat er 15-20 jaar later iemand op de stoep staat?

De donoren doen dit nu anoniem en tegen een vergoeding, maar vooral dat anonieme daar doen ze het voor.
    Als er (ook al is dat maar een kleine) kans bestaat dat de kinderen die via die weg verwekt zijn later hun donoren gaan opzoeken, tja dan ben ik bang dat er maar verdomd weinig donoren over zullen blijven.

7. Merijn

Merijn Niet meer actief

Tsja, maar ik geloof wel dat het voor een kind belangrijk kan zijn, je biologische vader (ooit) te leren kennen. Ik weet niet of dit ook wetenschappelijk wordt onderbouwd, maar ik heb het in ieder geval wel als zeer belangrijk ervaren (heb mijn biologische vader op mijn 19e leren kennen). Ik begrijp dat dit misschien kan leiden tot een daling in het aantal zaaddonoren, maar eerlijk gezegd denk ik dat dat risico dan maar moet worden genomen. Al ben ik er niet helemaal zeker van. Het is een lastige kwestie in ieder geval.

8. Gezond

Gezond Niet meer actief

Ik denk dat voordat je een mening vormt eerst eens goed moet weten waar het over gaat.
    En dan bedoel ik ook precies en ik doel dan op mijn situatie bijvoorbeeld. Ik ben nl. een alleenstaande moeder die deels bewust gekozen heeft voor het alleenstaand moederschap. Ik had het liever met partner gezien, maar goed.. die partner is er niet... En of ik dan wel of geen kinderen mag krijgen... daar zijn de meningen over verdeeld... maar gelukkig is mijn mening hierin dan het belangrijkst samen met die van de artsen die gelukkig willen en kunnen helpen...

Wanneer we het hebben over zaaddonoren is er al een wet die ervoor zorgt dat de kinderen de zaaddonor kunnen leren kennen. Indien het kind op 16-jarige leeftijd de zaaddonor wil ontmoeten wordt er door de stichting donorregistratie een verzoek ingediend bij de zaaddonor. Deze kan dan aangeven of hij een ontmoeting wil of niet.

Deze wet heeft er voor gezorgd dat er heeeeel veel donoren zijn afgevallen omdat ze bang zijn dat hun anonimiteit weg is. Gedeeltelijk is dit ook zo omdat de gegevens geregistreerd staan, maar als de donor niet wil zal er in principe geen ontmoeting plaatsvinden.
    Deze wet heeft er voor gezorgd dat er nu een extreem tekort is aan zaaddonoren waardoor er ellenlange wachtlijsten zijn en al heel veel vrouwen en echtparen al niet eens meer geholpen kunnen worden.

Door te zeggen dat het een verplichting wordt dat de donor bekend wordt zal er waarschijnlijk geen donor meer over blijven.

Wanneer je een partner hebt en je kan gewoon kinderen krijgen samen geldt dit uiteraard niet als een probleem voor je. Maar probeer je eens voor te stellen hoe het zou zijn dat je er gebruik van moest maken en het kan niet... Je kinderwens zal dus niet vervult worden...

Daar komt ook nog eens bij dat heel veel kinderen van donoren er ook niet eens naar tanen wie de donor is... Mijn dochter is nu 8.. Iedereen zei: wacht maar tot ze 2 is en gaat merken dat er geen vader is... Toen er toen niets kwam was het...: Wacht maar tot ze 4 is en het bij andere kinderen ziet... En nu is het: wacht maar tot ze 12 is...
    Nou ja.. we wachten het hier wel rustig af... Tot op heden zegt mijn dochter nog steeds dat ze geen vader wil en dat ze mij heeft.

Voordat ik dit ondernam heb ik er heel goed over nagedacht... Heel veel met andere KID-moeders en KID-kinderen gesproken en ik ben er toen wel achter gekomen dat de kinderen die het totaal niets uitmaakten en de behoefte niet hebben de kinderen zijn waar altijd eerlijk tegen is geweest en waar de moeders altijd klaar staan voor de kinderen. Bij de kinderen die hun "roots" wilden leren kennen was het pas op latere leeftijd verteld en kwam het als een slag bij heldere hemel. Het contact met de meoders was ook niet goed... Heel veel wantrouwen van de kinderen naar de moeders toe...

Ik sta er ook niet om te springen dat mijn kinderen de donor zullen ontmoeten... Waarom niet?
    We hebben het over een wereldvreemde man... Weten wij veel wat ie allemaal doet en wat ie laat etc.?
    Wat als het kind ontvoerd wordt? om maar een voorbeeld te noemen...
    En dan kan je wel zeggen dat het te ver gezocht is... maar op het nieuws hoor ik heeeeel andere verhalen... Het is de keiharde werkelijkheid...

En bij de geboorte een anonieme donor opgeven met naam is niet makkelijk kan ik je vertellen ;)

De wet zoals ie er nu ligt is een goede wet denk ik en dat moeten we zo houden...

9. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ wishgirl: jouw dochter maalt er misschien nu niet om, straks misschien wel. En misschien doet ze dat niet, maar dat zegt natuurlijk niets over andere kinderen.
    Ik vind de regeling zoals ie nu is mbt zaaddonoren trouwens wel goed. Er is in ieder geval een mogelijkheid om je zaaddonor te leren kennen, maar wel in wederzijds goed bevinden. Dat klinkt fair.

10. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Wat heeft het eigenlijk te maken met het geloof? Sorry hoor, maar dat vind ik echt onzin. Volgens mij heeft het er gewoon mee te maken dat men vindt dat men recht heeft als kind om zijn/haar vader te kennen. Daar kan je het mee eens zijn of niet (ik vind het persoonlijk wel een goed plan, maar goed... das persoonlijk), maar om het nu zo door te trekken? :(

11. Gezond

Gezond Niet meer actief

Mijn dochter staat natuurlijk niet alleen in haar mening... En dat heb ik ook aangegeven naar mijn beleving...
    En hoe mijn dochter zal reageren als ze groter is weet ik ook niet. Wel hou je daar altijd rekening mee als moeder...
    Wil mijn dochter toch de donor willen ontmoeten zal ik alles doen om haar te helpen, maar als dat niet lukt zal dat ook iets zijn wat ze moet leren accepteren.
    Sommige dingen horen ook bij het leven. Je kan niet alles op voorhand gaan bepalen en oplossen...
    We hebben geen glazen bol immers...

Ik blijf er dus bij... Het ligt eraan hoe je als ouder(s) hiermee omgaat ten opzichte van het kind.

En zoals jij dus nu ook zegt...de huidige wet is gewoon goed... Tenminste voor wat betreft het stukje zaaddonoren...

Andere kinderen in andere situaties die hun vader niet kennen weet ik niet...

Overigens zijn er ook wel kinderen die hun moeder niet kennen hoor... ;)

12. Merijn

Merijn Niet meer actief

Haha ja dat bedacht ik me ook ;) Al is dat natuurlijk een hele andere situatie.

13. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Ik vind wel dat kinderen de mogelijkheid moeten hebben om vroeg of laat hun biologische vader/moeder te kunnen achterhalen.

Ik denk dat je op een gegeven moment misschien wel wilt weten waar je vandaan komt.

14. Gezond

Gezond Niet meer actief

Nou ja... kijk als er kinderen zijn die hun vader willen leren kennen en dat moet geregeld worden zijn er ook kinderen die hun moeder willen leren kennen en zal dat ook geregeld moeten worden.

15. Merijn

Merijn Niet meer actief

Is het niet al bij de wet geregeld dat als een vader zijn kind aangeeft, altijd de naam van de moeder moet opgeven?

Adoptie is dan weer een ander verhaal. Maar ik weet niet wat de regels daarvoor zijn.

16. Gezond

Gezond Niet meer actief

Geen idee eigenlijk...
    Maar nu je het zo zegt lijkt het me wel... want een draagmoeder is volgens mij ook de moeder en zij staat het kind dan ter adoptie af...

Maar er wonen natuurlijk ook kinderen ongewild bij hun vader die door papalief de mogelijkheid niet krijgen hun moeder te leren kennen...

17. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Dat vind ik ook wel erg: dat ouders hun kind beletten om naar de andere ouder te gaan(als het kind er zelf heen wil)

18. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Komt niet zo héél veel voor; het omgekeerde daarentegen wel... Maar hoe dan ook vind ik 't vreselijk als vaders en moeders hun relatiestrijd uitvechten over de nek van de kinderen...

Kinderen hebben het recht hun afkomst te weten, zodoende ben ik er een voorstander van dat dat veranderd zou worden in de wet.

19. Gezond

Gezond Niet meer actief

Maar goed... dat het kind zijn herkomst moet kunnen weten is dus eigenlijk al geregeld in de wet voor zaaddonatie... Ik vind niet dat die wet verder aangescherpt moet worden

20. LadyDaisy

Ik wilde eigenlijk iets zeggen over de CU, maar halverwege de zin bedacht ik me ;)
    Ik had de zin even anders neer moeten zetten.

Deel Deze Pagina