Noorwegen, waar is het mooi?

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door danip, 11 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. danip

danip Niet meer actief

Wij zijn van plan dit jaar naar Noorwegen te gaan. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Waar moet je zijn in Noorwegen? Waar is het land op zijn mooist? Ik heb geen flauw idee... Ik ben er nog nooit geweest en het zegt me allemaal niks. Misschien dat iemand hier tips heeft wat een mooie regio is, of welk vakantiehuisje leuk was enz.

We willen een huisje huren, of een tocht langs van die huisjes (hytters?) op campings. We willen met de auto, dus dan gaan we liever naar de onderste delen van Noorwegen.

Nou misschien heeft iemand nog een idee voor ons :)

2. tazzy180

tazzy180 Bekend lid

23 mrt 2009
    578
    0
    0
    west brabant
    hoi danip,
    Wij zijn 2 jaar geleden naar noorwegen geweest, ook met de auto. We hebben een rondreis gemaakt van 2 weken. Deze ging zo'n beetje via lillehammer, oppdal, vik en stavanger. We hebben ontzettend veel gedaan en gezien en het is zo'n mooi land dat het lastig is om 1 plek aan te wijzen. Het landschap is zo divers! Wij willen er zowieso nog vaker heen, maar straks met de kleine erbij geen echte rondreis meer, maar dan ook iets van 2 plaatsen uitzoeken.Dat wordt echt moeilijk. De Hytte zijn echt goed te doen voor niet te veel geld. En op elke hoek van de straat is er wel een camping met Hytte. Je mag me pb-en als je meer wilt weten wat voor activiteiten de moeite zijn of capings.

3. danip

danip Niet meer actief

Haha blijkbaar is Noorwegen niet zo populair ;)

Thanx Tazzy voor je PB! :)

4. Chikai

Chikai Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.265
    0
    0
    juf!
    Noord-Brabant
    Ik ben vorig jaar op huwelijksreis samen met mijn man twee weken door Noorwegen gereden, we zijn zelf met de auto gegaan en zijn in Zuid Noorwegen gebleven (onder de lijn Bergen). Dit was echt heeel erg mooi! Je ziet zoveel mooie dingen onderweg!
    Wij hadden de tent meegenomen en hebben overal lekker gekampeerd.

Echt een tip: de wandeling naar de Prekestolen is echt geweldig! 2 uur een mooie tocht, veel klimmen, maar als je dan bovenop die rots staat heb je zo'n mooi uitzicht over de fjorden! Echt geweldig!
    De Vøringfossen waterval is ook erg mooi! Zo wie zo heb je mooie watervallen in Noorwegen.

5. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    Wij zijn er in ik dcht 2004 geweest en het was werkelijk schitterend|!!! Mijn tips, in ieder geval de fjordenkust (rondom Geiranger) en het berggebied Jotenheimen (weet niet precies meer hoe je dat schrijft..) , Rondane ook erg bijzonder! De hutten zijn prima te doen en inderdaad goed te vinden daar! In Jotenheimen is het echt geweldig om een gletsjertocht te doen, ze zijn er in verschillende lengten en moeilijkheidsgraden en echt supergaaf!!! En ik was weg van de elanden, die zie je als je mazzel hebt in Rondane tegen zonsondergang, of met een speciale tocht mee...

Veel plezier!

Verder, ik heb nog altijd beetje spijt dat we niet naar Runde (eilandje ) zijn geweest, daar zitten Papegaaiduikers.
    En als je echt verder wilt, dan zijn de Lofoten ook erg bijzonder. Niet geweest, maar zou t wel willen. Is alleen wel een eind rijden. Houd er rekening mee dat je in Noorwegen echt veeeel langer doet over bijvoorbeeld 100 km omdat je er niet hard mag rijden en ook omdat veel wegen door de bergen slingeren.

6. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Het mooiste stuk van Noorwegen vind ik persoonlijk de Lofoten, maar dat zal wel een beetje te ver voor jullie zijn.
    Wat zuidelijker vind ik de omgeving van Geiranger, Stryn, Loen, Kaupanger etc. erg mooi. Ook Rondane is een schitterend gebied. Of rondom de Hardangervidda, een hoogvlakte waar je alleen lopend kunt komen.

Wij zijn er een paar keer heen geweest, altijd kamperend. Soms hebben we wel eens in hyttes overnacht, als het bijv. regende en we geen zin hadden om de tent op te zetten. Op bijna alle campings worden wel hyttes verhuurd en ook particulieren bieden ze vaak aan, gewoon met een bord langs de weg.

7. danip

danip Niet meer actief

Thanx voor de reacties! Ben al weer heel wat wijzer. Heb van Tazzie zelfs haar hele route met campings gekregen :D

@Luppy: weet je dan toevallig ook wat een gemiddelde Hytte kost per dag? Zover ik heb gezien zijn ze best duur namelijk.

En weet ook iemand of het een hondvriendelijk land is? Ik kan er niet zo veel over vinden. We twijfelen nog of de hond mee gaat of niet ;)

8. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Of het hondvriendelijk is zou ik eigenlijk niet weten, wij hebben geen hond, dus ik heb er niet op gelet.

Wij hebben in 2006 voor het laatst in een hytte overnacht. Ik denk dat het toen gemiddeld zo'n 250-300 kronen per nacht kostte (ca 30-40 euro). Was meestal op campings en het waren de simpelste kleinste hutjes die er waren, zonder eigen sanitair etc. Gewoon een blokhut, met 1 of 2 stapelbedden, een tafel met stoelen, soms een keukentje, soms niet. Dan was er wel een gemeenschappelijke keuken op de camping en je kon ook het campingsanitair gebruiken. Een keer stonden we bij iemand in de achtertuin en mochten we gewoon een badkamer in het huis van die mensen gebruiken.

Om je ff lekker te maken een link naar een fotoalbum van onze vakantie in Noorwegen in 2005: Foto's van Noorwegen - Noorwegen.TV :: Noorwegen (en een beetje Zweden) 2005

Deel Deze Pagina