Noorwegen/zweden - route

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Bernie, 4 jun 2025 om 13:12.

1. Bernie

Bernie Actief lid

11 feb 2009
    261
    18
    18
    Door omstandigheden kan ik nu pas aan de slag met het regelen van de zomervakantie. We wilden deze keer eens het noorden uittesten maar ik zie (letterlijk) door de bomen het bos niet meer qua routes.

Plan is om een rondreis te doen tussen Stockholm - Dalarna - ergens mid Noorwegen - Bergen - regio Kristansand of Oslo. Dit in 15-20 dagen (ter plaatse).

Qua aanreisroute zie ik dat de ferry vanaf Kiel naar Gothenborg superleuk is maar ook superduur (bijna 3000 euro voor ons gezin + auto). Is dit toch de moeite waard voor 'de ervaring'? Of zouden jullie een andere route nemen?

En qua rondreis: hebben jullie tips voor toffe hotels/huisjesparken?

2. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.627
    9.138
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Je kunt ook met de auto en dan via de pottgarden de ferry en de brug. Dat is iets van 150 euro.

Verder moet die ferry goedkoper kunnen lijkt me. Soms maakt een andere dag ook wel wat uit.
    Wij gaan voor 1400 euro enkele reis naar Helsinki; 30 euro varen incl alle maaltijden voor 5 personen. Wel al in januari geboekt.

Verkijk je niet op de afstanden daar, want dat gaat echt minder snel dan hier.

Anwb heeft ook leuke rondreizen met ferry en die zijn goed betaalbaar. Wij kregen dat zelf niet goedkoper met losboeken.

Wij boeken wel los inmiddels maar dat heeft met onze route te maken, die bieden zij niet aan.

3. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.720
    5.743
    113
    Hoi,

Zo duur grapje, wat voor hut heb je gekeken? Wij zijn voor kiel naar Oslo 700 euro kwijt, is nog langer varen ook. Incl sjiek diner.

verder is het super lastig, zelf ook ervaren want ik wil niks missen. Wij gaan door Noorwegen vanaf Oslo. Ik heb veel geboekt via Airbnb. Maar daar moet je niet te lang mee wachten. Wij gaan van Oslo naar Geilo, dan Voringvoss/ Sognefjord en dan weer naar beneden naar de kust. Op deze manier hebben we alles van Fjord/ watervallen, binnenland en de kust. Moesten wat aanpassingen ivm dochter haar voetklachten en we eerst hoger zouden gaan nog en veel wandelen.

4. Bernie

Bernie Actief lid

11 feb 2009
    261
    18
    18
    Bij de ferry Kiel Oslo is dit op basis van 6 personen, een standaard hut en een personenauto. Als ik kijk zie ik weinig variatie in de prijs in augustus: altijd zo'n 1200-1500 voor een enkele reis. En zeker geen sjiek diner erbij.

5. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.720
    5.743
    113
    Wij gaan wel 1 richting trouwens gaan terug via Denemarken ferry vanaf kristiansand. Daar zal wel het verschil in zitten

6. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.223
    4.521
    113
    ik zou kijken bij een reisorganisatie ANWB of buro scanbrit en bijv.
    Bernt | Rondreis in Noorwegen | boek je bij Buro Scanbrit
    zoiets boeken.
    Vaak hebben deze organisaties al ver van te voren tickets voor boten aangeschaft, of hebben korting bij die ferries. want zelf kun je vaak niet zo goedkoop boeken.

lange overtochten zoals die van kiel naar goteborg (stenaline) of kiel oslo (colorline) zijn gewoon duur.

Wij zijn afgelopen jaar in februari van kiel naar oslo gevaren, (geboekt in sept 2024) op zaterdag heen en op de volgende zaterdag terug. was voor een kleine auto (<2 m hoog, < 5m lengte) een standaard "buitenhut" (die is iets duurder dan de binnenhut) en 2 volw. 2 kinderen. 1800 euro kwijt. zonder eten/drinken.

mijn ouders hebben al verschillende reizen gemaakt, zij varen vaak over vanaf hirsthals naar kristiansand naar noorwegen. of naar zweden via rodby en dan via de brug.

Deel Deze Pagina