idd verschil tussen de newborn en todler kleertjes, ondanks delfde maatjes.... verder vind ik noppies voor jongens en meisjes nogal verschillen qua maatjes....heb zelf een zoontje, hij kan qua lengte 56 aan en bovenkleding moet 62 zijn. heb ook al andere maatjes klaarliggen, voornamelijk noppies (kleertjes.com). heb voor een vriendin noppies kleertjes in 68 gekocht voor een meisje, en dat viel ruimer uit dan de 68 voor mijn knulletje! vind ik bij mexx kleertjes trouwens ook....vind sommige maatjes anders uitvallen dan andere....
Of het klein of groot valt hangt alles af van het postuur van je kleine!!! Als iemand schrijft "ik vind het klein vallen", kan het net zo goed zijn dat diegene een groot of dik kindje heeft!! Ik heb inmiddels 2 kindjes. Met beide een heel ander postuur. Dat heeft mijn kijk op kinderkleding nogal verbreed en ik reageer dan ook nooit meer zo stellig. Ter illustratie: Dochter (nu 1;8 jaar) is heel smal van postuur. Een fijn meisje dus. Lengte gemiddeld op curve maar gewicht op ondercurve. Noppies kleding zit haar vaak goed. Veel stretch ook, waardoor kleding ook al snel meer aansluit. Broeken zitten echter soms toch te ruim. Lees: te breed. Maar kleinere maat levert weer een te korte broek op. Toen ze geboren was pastte ze maatje 50 prima. Ook van andere kleertjes had ze 50. Noppies droeg ze dus niet kleiner. Een enkele keer komt het voor dat ze van noppies een maat groter heeft maar vaak ook niet. Dan mijn zoon, nu 3 maanden. Hij weegt nu al net zoveel als mijn dochter woog toen ze 5 maanden was. Juist ja, een stuk forser postuur dus. Maatje 50 van noppies heeft hij maar kort gedragen (hij was 52 cm bij geboorte en 3600 gram). Een super keetig pakje uit 1 stuk kon hij na 3 weken al niet meer aan (Lotte kon dit echt wel 2 maanden aan, haha). En de shirtjes maat 50 heeft hij toch zeker wel tot 9 weken kunnen dragen. Het zit dan wel aangesloten maar daar hou ik ook wel van. Hij draagt er nu maatje 62 van. En dat draagt hij ook van alle andere merken kleding. Ook van Imps&Elfs bijv, wat ook vrij klein en smal valt. Hier dus altijd gewoon dezelfde maat. Maar vind het dan mooier zitten dan andere kleding die wijder valt. NB. het scheelt dus ook nog eens hoe jij zelf vind dat de kleding (nog) mooi zit! Kleiner dan maat 50 zou ik persoonlijk nooit kopen.