Hallo allemaal, Mijn dochtertje Lina slaapt heel onrustig. We bakeren haar al sinds haar geboorte in, tenminste, niet in zo'n echte strakke inbakerdoek, maar gewoon in een lakentje. We leggen haar armpjes langs haar lichaam en vouwen er links en rechts een stukje laken omheen, zodat ze niet met haar handjes in haar gezichtje kan, want daarmee houdt ze zichzelf urenlang wakker. Nu ze bijna een half jaar oud is wilden we het langzaam gaan afbouwen (ivm het gaan rollen), maar we proberen het nu al een tijdje en ze kan er gewoon niet aan wennen. Ze heeft inmiddels ook door hoe ze haar handjes uit het lakentje kan bevrijden en zodra dat ik gelukt, ligt ze veel te lang wakker. Aangezien ze er dus blijkbaar nog niet aan toe is om 'los' te slapen, dacht ik 'ik bestel een puckababy'. Maar zo'n bakerzak is dus ook maar tot 6 maanden en wat daarna komt is een gewone slaapzak die wel 100 euro kost. Wat ik me dus nu afvraag: wie heeft er ervaring met het afwennen van het inbakeren, hoe heb je dat gedaan/heb je tips, en zijn er slaapzakjes van een ander merk dan puckababy die net zo goed zijn, maar wel betaalbaar zijn? Hartelijk dank voor jullie ervaringen!
Wij hebben bij ons zoontje ook de puckababy gebruikt. Toen we daarmee stopten heb ik een slaapzak gekocht met mouwen, en die mouwen vast genaaid vanaf de elleboog. Zo kon hij zijn armen wel wat bewegen maar zichzelf niet in zijn gezicht slaan. Dit hebben we een weekje gedaan en toen gestopt. En dat ging goed. Vorige week stond er ook een tip bij baby en dreumes, weet alleen niet meer wat dat was maar bij die moeder hielp dat heel goed.
Ik heb mijn beide meisjes ingebakerd gehad en de jongste slaapt nu een klein maandje zonder. Beide ging het afbouwen heel soepel, ik zelf was meer bang dat het één groot drama zou worden. Bij mijn oudste ben ik eerst overgegaan op een slaapzakje met mouwen, maar toe nwas het ook winter. Bij de jongste werd dat moeilijk omdat er eigenlijk bijna geen zomerslaapzakjes bestaan met mouwen. Ik bij haar het laken strak om haar armpjes gespannen en zo viel ze in slaap. Inmiddels slaapt ze met haar armpjes in de lucht. Soms maakt ze zichzelf wakker, maar eigenlijk gaat het super goed! Het klinkt misschien raar, maar je moet ook "durven". Geef haar de kans om te wennen aan de bewegingsvrijheid, dat zal misschien het gevolg hebben dat ze een paar dagen onrustiger slaapt maar uiteindelijk went ze eraan. Afbouwen en uiteindelijk stoppen moet je toch, als ze gaat rollen is de kans op wiegendood groot bij inbakeren. Oja, ik bakerde strak in met Paccodoeken! Puckababy heeft nooit gewerkt hier. Succes!
@ Jada: Hee, dat vind ik wel een hele goede tip, om die mouwtjes vanaf de elleboog vast te maken. Als overgang lijkt me dat echt het proberen waard, dank! @ Lisszy: Het is niet zo dat wij niet 'durven', hoor. We proberen het nu al een tijdje overdag, maar we zien gewoon dat Lina niet in slaap valt. Alleen als ze súper moe is, dan lukt het af en toe een keer, maar dat zijn de uitzonderingen. Gisteravond ook weer geprobeerd, maar ze lag na anderhalf uur nog steeds te hyperen. Toen hebben we haar toch maar weer in een lakentje gewikkeld en ze viel binnen een aantal minuten in een diepe slaap. Vandaar dat ik het gevoel heb dat het haar nog niet echt lukt zonder 'hulpmiddel'. Maar we proberen het wel!
Oh wat me te binnen schiet, in het begin zonder doeken wiegde ik de jongste in slaap, ik hield haar armpjes dan langs haar lichaam en zodra ze sliep legde ik haar weg. Misschien helpt dat ook bij jullie! Ik hoop dat het snel beter gaat!
Dank je wel. Zojuist hebben we Lina toch wat langer beneden in de box gehouden dan normaal, totdat ze van pure vermoeidheid in haar oogjes begon te wrijven. Daarna weggelegd met slechts 1 armpje los. En ze slaapt nu. Voelt wel als een overwinning, haha.
Benieuwd hoe het zal gaan! Strak onderstoppen vinden veel baby's ook fijn, beetje zelfde strakke gevoel als bij inbakeren. Leg lakentjes en dekentje overdwars zodat het tot onder het matras uitkomt. Meer tips: inbakeren.nl - inbakeren afbouwen
hier ook bezig met het ontbakeren vanuit de puckababy... Y. kan zich namelijk op zijn buik draaien in de PB.... wij doen sokjes over de handen... en ik moet zeggen dat dat best helpt.