Waarschijnlijk zwangerschapsdiabetes wat mag ik wel eten wat niet?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door LuckyMommy, 1 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LuckyMommy

LuckyMommy Fanatiek lid

17 feb 2010
    3.632
    1
    38
    Overdag bij mijn kids, Avonden & weekenden werken
    Vandaag zijn we er achter gekomen dat ik veelste veel vruchtwater heb, kindje doet het prima!

Ze denken aan zwangerschapsdiabetes en dan moet ik toch op een soort dieet?

Wat mag ik wel en wat niet, zodat ik er nu al een beetje op kan gaan letten todat eruit komt dat ik het NIET heb al was die kans erg klein volgens de verloskundige, kan iemand mij helpen?

2. soesje1986

soesje1986 Actief lid

17 apr 2009
    309
    0
    0
    hey meid,

wat je kunt doen is zo minmogelijk de 5 P's te eten. Dit zijn de volgende producten:
    patat, pannekoeken en poffertjes, pasta, pizza en peulvruchten. hierin zitten veel koolydraten en dat zijn veel overbodige suikers.
    Ook kun je proberen zo min mogelijk frisdrank en vruchtensap te drinken dit te vervangen door water of thee, of de vruchtensap te verdunnen (half water half sap). Verder geen extra suiker tot je nemen dus geen suiker in de thee, geen suiker in je yoghurt, geen suiker op aardbeien. En niet te veel koek en snoep (maar dat spreekt voor zich eigenlijk).

Mocht het zo zijn dat je wel zwangerschapsdiabetes hebt dan word je ook verwezen naar een diëtist en die gaat dan met jou kijken wat je moet veranderen aan je eetpratroon, want je zult een week lang moeten bijhouden wat je eet en drinkt en zelf je bloedsuiker waarde bij houden (tenminste dat is zo in mijn geval) en aan de hand daarvan word er actie ondernomen.

Heel veel sterkte en ik hoop dat het allemaal goed gaat!!

Liefs Soesje

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ook hier zwangerschapsdiabetes: vooral letten op de snelwerkende koolhydraten, dus de geraffineerde (witte) produkten. Beter is om volkoren pasta, volkoren brood etc te nemen. Neem je normaal 5 aardappelen, dan neem je er nu maar 2.

Je mag vooral veel groente eten en ook vlees is geen probleem.
    Fruit ook mee oppassen ivm alle fruitsuikers... ik mag maar 1 stuk fruit op een dag, en dat moet ik dan eigenlijk ook nog over twee tussendoortjes verdelen. Sinaasappel zit ook veel suiker in.

Kaas, vleeswaren enzo mag wel op brood, maar liever geen jam, chocopasta etc

Bij mij is het nu goed in de hand te houden.

4. LuckyMommy

LuckyMommy Fanatiek lid

17 feb 2010
    3.632
    1
    38
    Meiden bedankt voor julie reacties! Dat fruit is wel een hele goeie, want ik eet best wel heel veel fruit! En wat kan ik het best als tussendoor nemen dan?:)

Wit brood gaat hier dan ook de deur uit.

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Yoghurtje bijvoorbeeld evt met een deel van het fruit erin.

Druiven zit ook veel suiker in.... je mag maar een handjevol, en dat staat dan meteen voor 1 stuk!
    Komkommer, tomaatjes dat soort dingen mag je weer wel hebben zit vrij weinig in.
    ONtbijtkoek mag geloof ik ook wel.

6. LuckyMommy

LuckyMommy Fanatiek lid

17 feb 2010
    3.632
    1
    38
    Oke heel erg bedankt dan ga ik deze soort dingen in huis halen! En ik zal ook nog wat extra tips aan de dokter vragen over wat wel en wat niet, wanneer hebben ze bij jou zwangerschaps diabtes gevonden? En duurt het lang voor je weet wat je wel en niet mag,, ik ben hier dus helemaal blanco in.

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Nou ik loop mn controles in Duitsland en daar wordt standaard geprikt op suiker (tussen 24 en 27 weken). Uhm ben op woensdag geprikt (glucose tolerantie test) en moest smaandags bellen, donderdag zat ik al bij de internist voor het vervolg onderzoek en het gesprek. Verder geen gesprek met een dietiste gehad oid. Dus feitelijk in een goeie anderhalve week wist ik waar ik aan toe was en wat ik moest laten.

Dus helaas kan ik je weinig vertellen over hoe het in NL loopt.

8. soesje1986

soesje1986 Actief lid

17 apr 2009
    309
    0
    0
    Vorige week dinsdag heb ik een challenge test gehad (is de glucose test bij de VK) die was verhoogd. afgelopen dinsdag kon ik al terecht bij de VK poli in het ziekenhuis en kreeg ik de GTT. Glucose tolerantie test. Ik moest hiervoor nuchter zijn (je mag ook geen water drinken...) en werd eerst nuchter geprikt toen kreeg ik een suiker oplossing die ik moest opdrinken en daarna werd ik 3 x geprikt voor het suiker gehalte. hier zat steeds een uur tussen. Ook kreeg ik een groei echo.
    Na de 3 controle prikjes kreeg ik meteen de uitslag (2 verhoogde waardes dus zwangerschapsdiabetes) en kreeg gelijk een gesprek met de diabetoloog, die heeft me uitgelegd hoe ik zelf mijn glucose gehalte kan meten.
    Daarna hebben ze nog bloed geprikt, en moest urine inleveren. vandaag had ik een gesprek met de internist over de uitslagen van het bloedprikken, urine test en de glucose curve. En hoe nu verder en moet naar de dietiste.
    Dus je weet al vrij snel waar je aan toe bent. Mocht het zo zijn dat je in de tijd dat je zelf je glucose moet controleren zeer hoge waardes hebben en er via dieet niet veel te veranderen is (bijv. omdat je al zeer suikervrij eet) dan wordt er gestart met insuline spuiten (tabletten doen ze niet omdat er te weinig gegevens zijn of dit gevaarlijk is voor het ongeboren kind.)

Gelukkig is het bij mij (nog) niet het geval dat ik insuline moet spuiten en is het met aanpassing van mijn voedingspatroon nog goed te doen.

Ik hoop dat je wat aan de informatie hebt. (let wel: elk ziekenhuis heeft zijn eigen manier van de GTT, maar het komt uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer)

Sterkte.

9. chantal1985

chantal1985 Niet meer actief

Hier iemand met zw.diabetes. Ik kreeg eerst een GCT bij de verloskundige, die was te hoog. Toen werd ik naar het WKZ gestuurd voor de GTT. Tijdens die test zat ik er echt NET boven met m'n nuchtere waarde.

Zodra je waardes idd te hoog zijn wordt je gelijk door verwezen naar een diabetoloog en je moet een afspraak maken met een diëtist. Die kunnen je exact vertellen wat je wel en niet zou mogen/kunnen eten. Van de diabetoloog kreeg ik al gelijk een folder mee waarin al wat tips stonden. En ik kreeg een prikset mee waarmee je je zelf dan moet prikken in je vinger om je waarde te meten. In het begin moest ik dit vijf keer op een dag, inmiddels om de twee dagen. En voor de diëtist moest ik een week bij gaan houden wat ik elke dag at, qua maaltijd, tussendoortjes, etc. Tijdens m'n eerste afspraak heeft ze die met mij door gelopen. Hier en daar had ze nog wat opmerkingen wat je beter wel en niet kan eten. Maar het voornaamste is dat je let op koolhydraten.

Ik vond het zelf vooral ineens wennen om 6 keer op een dag te eten. Dus drie maaltijden en drie tussendoortjes. En de 6/7 boterhammen op een dag. Normaal at ik er maar 3, ofzo. En dan 's avonds een flink bord eten. Tja, daar ging het dus fout. Nu ik anders ben gaan eten, worden m'n waardes ook beter.

Succes!

10. chantal1985

chantal1985 Niet meer actief

In Nederland testen ze alleen een aantal 'risico'-groepen. Gynaecoloog vertelde mij dat ze eigenlijk alle zwangere vrouwen willen testen, maar dat dit 1) te duur is 2) de GTT te veel vraagt van een zwangere vrouw. (lang wachten, zitten, etc)

Deel Deze Pagina