Twijfel

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Belly34, 28 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Belly34

Belly34 Actief lid

29 jan 2010
    355
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Goedemorgen,

Daar is ze weer :)

Ik moet je zeggen dat ik soms behoorlijk twijfel, maar het zal meer aan mijn liggen dan aan mijn dochter. Ik maak me een beetje druk en nee dat moet ik niet doen ik weet het maar toch.

Demi krijgt 5 x 180/6 en meestal tussen 3,5 a 4 uren, ligt er maar net aan hoe het loopt. Maar ze drinkt bijna geen fles meer leeg en als ik dat optel kom ik uit op een hele fles, is dit een teken dat ze op 4x 180/6 kan en dan om de 4uren?
    Ze slaapt nog ongeveer 3 slaapjes op de dag. verschilt nogal, bij mama thuis slaapt ze wat langer(en toch wel dezelfde tijden, maar bij de oppas zijn dat andere tijden, maar wel zodra ze moe is) als bij de opa's en oma's en heeft daar ook een ander ritme. Ik heb ze wel gezegt haar een half uur voor of na de fles te houden,omdat ik wel wil dat dat in mijn lijnen blijft lopen en niet dat ik uiteindelijk einde van de dag anders uitkom.
    Ook omdat ze zo naar de opvolgmelk gaat en bijvoeding wil ik gewoon een vast schema erin hebben, dus in de ochtend fruit en einde van de dag thuis groenten.
    En wanneer moet ik overgaan op de opvolgmelk en hoeveel uren gaan er dan tussen komen,want ik denk dat dat wat zwaardere voeding is dan nummer 1.

En hoeveel uren mag een kindje van deze leeftijd aan een stuk slapen de nacht, want soms komt ik uit op een voeding van 18.30 en zeker als ik met 4 flessen ga.( krijgt niet bij de laatste fles rijstebloem of dergelijke want ze slaapt gewoon op de fles zelf,maar moet dat dan wel bij die van 18.30 als ik daar op uitkom) normaal haar ik haar nog om 21.30 slapend uit bed en geef haar nog een fles.
    Ik wek haar wel elke dag om 6.30 ook ivm dat ik nog 3 dagen werk.
    En wat ik moeilijk vind, als ze nou wakker is en het is nog geen 4uren dan wil ik haar wel even laten wachten en ga dan met haar spelen of zij alleen, maar dan zodra ze de fles moet dan is ze mss wel te moe, dus hoe moet ik dat oplossen?
    Ik wil gewoon wat relaxter zijn en nu merk ik gewoon dat ik teveel nadenk en ik zie dat andere moeders zo makkelijk ermee omgaan, en met ze op stap gaan enz, maar als ik op stap ga met haar dan is ze nog wel eens van slag en dat vind ik ook weer zo zielig.
    Ik ben denk ik een bezorgde moeder en ik wil graag wat losser
    \worden, maar hoe?
    Sorry voor mijn lange verhaal maar ik moet het wel even kwijt en jullie zijn er bekend mee.

Groetjes Desi

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hahaha, hoi Desi!

Wat vervelend dat je je zo onzeker voelt. Dat is zeker niet gek hoor, maar vooral voor jou wel lastig. Als ik je zo altijd hoor, dan doet je dochtertje het hartstikke goed! Hou je daaraan vast en vertrouw op je eigen gevoel, dan komt het zeker goed.

Je kan over op opvolgmelk als Demi zo rond de 6 maanden is. Dat komt niet op een weekje hoor, dus dat kan rond deze tijd. Je kunt dan 4 flessen van 180 ml gaan geven, dat is voor opvolgmelk de maximale hoeveelheid per dag. Deze valt ook wat zwaarder. Er zal dan iets meer tijd tussen de voedingen komen, maar dat is ook in de praktijk even kijken hoe dat gaat.

Rond deze leeftijd mag je dochtertje zo lang slapen als het gaat/ ze zelf doet. Daar is nu geen maximum meer voor. Wanneer je naar 4 flessen gaat dan kan ze na de laatste fles lekker naar bed en een wat langere nacht maken.

Groetjes Linda

3. Belly34

Belly34 Actief lid

29 jan 2010
    355
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Linda,

Ik heb Demi sinds een week de laatste fles niet gegeven, dus die van 21.30 waar ik haar eerst slapend uit bed voor haalde.
    Nou geef ik 4x200ml en daar drinkt ze over het algemeen 750 van op, dus dat is toch prima?
    En ze slaapt heerlijk van 19.00 a 19.30 tot dat ik haar kom halen, ze wordt dus niet wakker omdat ze trek heeft, dus ze heeft geen behoefte aan die 5de fles.
    Ik ga vanaf morgen beginnen met de opvolgmelk want deze friso 1 is bijna op. En dan gewoon ook eerst 4 x 180 proberen.
    De bijvoeding gaat er nog niet heel lekker in het zijn steeds maar een paar hapjes, maar dat zal vanzelf toch wel komen?

Ja en voor de rest slaapt ze nog drie slaapjes op de dag, 2x 2 uurtjes en 1x een uurtje, is dat ook normaal?
    En een vraagje hoeveel moet een kindje ongeveer in 2mnd tijd aankomen? want Demi zie je wel groeien maar het is niet een dikke baby ofzo, ze is gewoon heel fijntjes en heeft de bouw van papa.

Nou bedankt en een fijne dag.
    Gr Desi

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Desi,

Klinkt allemaal perfect! :) Bijvoeding komt vanzelf, dat is in het begin gewoon niet zo veel. Het slapen klinkt prima en over haar gewicht zou ik me helemaal geen zorgen maken. Qua voeding krijgt ze een prima hoeveelheid dus dat zit wel goed!

Het kan zijn dat Demi, wanneer ze opvolgmelk krijgt, iets minder gaat drinken. Dit is geen probleem. Dat komt omdat de opvolgmelk wat zwaarder valt. Ze mag dan tussen de 700-800 ml opvolgmelk drinken per dag.

Groetjes Linda

5. Belly34

Belly34 Actief lid

29 jan 2010
    355
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Linda,

Lief van je dat je zo reageert.
    Demi heeft nu opvolgmelk en heeft gisteren maar 640 binnen gehad. Ik geef normaal om de 4 uren melk, maar dat is misschien nu te kort op elkaar of niet? en ik wil ook dat ze wat meer vocht binnen krijgt maar dat gaat niet zo makkelijk omdat ze best aardig nog wat slaapt.
    Kan jij mij zeggen hoe ik dat een beetje kan gaan doen.

Dit is nu meestal hoe het gaat.( alle flessen zijn 180/6)

6.30 180/6
    en dan gaat ze meestal om 8.00 slapen tot 10.30 en dan is het eigenlijk weer tijd voor een fles.
    dan gaat ze meestal om 12.00 weer slapen tot 14.30 a 15.00 en dan weer tijd voor een fles.
    En meestal wilt ze om 16.00 a 16.30 nog even slapen
    Dus het is gewoon heel lastig vind ik.
    Fruithapje en groeten kom ik eigenlijk weinig aan toe en ook ander vocht.( soms denk ik wel eens, ik kom zo nooit op de bijvoeding met haar)En dan ben ik bang dat ze teweinig vocht binnen krijgt, ik doe echt mijn best ervoor maar het werkt niet, wat moet ik nu doen?

Demi is ook een overdreven bewegelijke baby altijd maar aan het trappen met haar benen en zwaaien met haar armen( begint al als ze wakker wordt en als ze op het speelkleed ligt of in de box, het gaat maar door), ik ben soms gewoon bang dat ze ergens last van heeft en zit te denken om langs een osteophaat te gaan maar weet niet of dat goed is.
    Aankleden vind ze niet prettig en gaat dan huilen.
    Ik zeg ook wel eens tegen mijn man, ik zou willen dat ze al kon praten want dat vind ik wel wat makkelijker, en ik vind het heerlijk hoor hoe ze nu is maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel.

Groetjes Desi

6. Belly34

Belly34 Actief lid

29 jan 2010
    355
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb toch een osteophaat gesproken en die zegt heel duidelijk dat Demi een heel gespannen lijfje heeft en dat ik zeker langs moet komen.
    Dus maandag ga ik erheen. Ik wil gewoon dat mijn meisje lekker in haar vel zit en niet zo gespannen en dat ze er misschien pijn aan heeft.

Maar zou je wel op mijn andere dingen een antwoord willen geven :p

Gr Desi

7. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Desi,

Fijn dat je terecht kunt bij de osteopaat, hopelijk geeft dat wat rust.

Als Demi 640 ml drinkt is dat prima hoor, geen zorgen. Wanneer je het idee hebt dat de voedingen te dicht op elkaar zitten, kan je ook eens proberen of ze 3 flessen van 210 ml (met 7 schepjes voeding) beter drinkt.

Groetjes Linda

8. Belly34

Belly34 Actief lid

29 jan 2010
    355
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Linda,

Ja ik ben benieuwd maandag.Laat het wel even weten.

Kan je mij zeggen welke tijden ik dan zou kunnen doen met drie flessen? want Demi is nog niet zo aan de bijvoeding.En is dan 640 wel voldoende om goed te groeien?

Tot nu toe is het vandaag zo gegaan.(alle melk is opvolgmelk friso 2)
    6.30 180/6 30 laten staan. 8.00 tot 11.15 geslapen
    11.30 180/6 leeg
    14.30 wat fruit, zomaar een half potje peer (voor het eerst)
    15.30 180/6 30cc laten staan. 16.30 slapen tot ....
    19.00 a 19.30 180/6 en dan lekker naar bed tot morgen.

Maar ik start elke dag om 6.30 met de eerste fles, dus welke tijden zouden dan met drie worden?

Dank je wel weer voor je hulp.
    Liefs Desi

9. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Desi,

Je kunt proberen om de fles van 15.30 uur weg te laten, maar het gaat waarschijnlijk alleen lukken als Demi in de ochtend ook haar fles leeg gaat drinken. Mocht het niet lukken dan kun je ook gerust 4 voedingen aanhouden hoor. 4 voedingen is heel normaal voor kindjes in deze leeftijd, het geeft niet als niet alle flesjes leeggaan.

Groetjes Eveline

10. Belly34

Belly34 Actief lid

29 jan 2010
    355
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Eveline.

Dank je wel voor de reactie.
    Demi drinkt dan zo 750ml van de opvolgmelk dus dat is netjes, maar buiten de fles om, bied ik haar water aan, of vruchtensap verdund met water, of thee maar dat wilt ze allemaal niet, en ze wilt niet altijd een fruithapje, dus ik wil haar heel graag vocht geven maar ze neemt het niet, en ze plast wel(niet allemaal zo nat de luiers als bij 5 flessen),en is levendig maar ik weet niet hoe ik meer vocht kan aanbieden, ja door extra in de fles te doen, maar dan moet ze die wel leeg drinken anders heeft het ook geen zin.
    Ja ik heb een meisje met een eigen wil en smaak hihi. Leuk maar ook lastig.
    Dus wat moet ik nu doen? En kan het kwaad want ik wil niet dat ze uitdroogd.

Gr Desi

11. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Desi,
    Je hoeft je geen zorgen te maken hoor, met deze hoeveelheid krijgt ze voldoende vocht binnen! Misschien over een paar weekjes (gewoon blijven proberen) dat ze wel water/thee/sap wilt drinken. Een keer uit een bekertje proberen..
    Groetjes Angelique

Deel Deze Pagina