Hallo, Ik zit momenteel in de ziektewet wanneer ik langdurig in de ziekte wet zit hebben wij nog recht op kinderopvangtoeslag, kan ik mijn kind gewoon naar de kdv brengen? ( ook al zit ik in de ziektewet) Moet ik aan de belastingdienst doorgeven dat ik in de ziektewet zit of komen ze er zelf erachter? Groetjes, Orchidee
Ik ben bang dat je volgens de officiële regels dan geen recht meer hebt op kinderopvangtoeslag. Ik las toevallig zonet in een nieuwsartikel (http://www.nu.nl/economie/2626013/belastingdienst-adviseert-vrouw-scheiden.html) dat gemeentes de plicht hebben om bij medische indicaties alsnog te voorzien in een kinderopvangtoeslag. Misschien even navragen bij je gemeente? Sowieso even goed om na te vragen bij de belastingdienst. Als je niks doorgeeft en ze komen erachter en je had géén recht, gaan ze alle toeslag terugvorderen. Dat is veel! Verstandiger is het dan om het vantevoren stop te zetten.... Ze komen er aan het eind van het jaar hoe dan ook achter. [edit] Zie volgende reactie.
Ik heb nog even verder gezocht en heb goed nieuws! Volgens de site van de Belastingdienst: In de loop van het jaar langdurig ziek of werkloos geworden Krijgt u kinderopvangtoeslag, maar bent u in de loop van het jaar langdurig ziek of werkloos geworden? Of is uw toeslagpartner langdurig ziek of werkloos geworden? Dan kunt u de rest van het jaar nog kinderopvangtoeslag krijgen. Geef wel door dat uw inkomen is veranderd. Dan passen wij uw toeslag aan. Gaat u in het volgende jaar niet werken? Zet uw kinderopvangtoeslag dan stop per 1 januari van het volgende jaar. Dit komt omdat in 2011 de toeslag nog niet gekoppeld is aan de hoeveelheid uren dat je werkt. Dus als je dit jaar hebt gewerkt, ook al is het maar 1 dagje, blijf je de rest van het jaar recht houden op toeslag. Pas dus wel even je verwachte inkomen aan.
Er staat Krijgt u kinderopvangtoeslag, maar bent u in de loop van het jaar langdurig ziek of werkloos geworden? Of is uw toeslagpartner langdurig ziek of werkloos geworden? Dan kunt u de rest van het jaar nog kinderopvangtoeslag krijgen. Geef wel door dat uw inkomen is veranderd. Dan passen wij uw toeslag aan. Ik ben 100% afgekeurd dus ik krijg altijd iedere maand zelfde bedrag ik werk 10 uur en de rest krijg ik van de uwv betaald.... dus dan hoef ik niets door te geven ik heb het aan mijn belastingadviseur gevraagd hij zei ook van als de inkomen verandert moet je op tijd doorgeven, maar je mag kinderopvangtoeslag krijgen tijdens de ziektewet of ww het gaat om de inkomen. Juist wanneer je een van je partner geen inkomen krijgt dan pas kun je groot problemen met de belastingdienst krijgen. Groetjes, Orchidee