Dames even een vraagje, Mijn zoontje is bijna 6 maanden. Hij zit nu al 2 weken op 4 flessen per dag en 1x groente en 1x fruit. Maar sinds een week ziet zijn voedingsschema er zo uit: 6-6.30 uur Fles 200 cc. Hier drinkt hij maar ong. 100 cc van 10.00 uur Fles 200 cc. Deze drinkt hij in etappes, maar vaak wel helemaal leeg. 11.15 uur Fruithap 14.30 uur Liga + fruit. 15.30 uur Fles 130 cc. Deze drinkt hij maar voor de helft op en vaak wil hij hem niet. 17.30 uur Groentehap 19.00 uur Papfles 270 cc (230 cc water/8 scheppen voeding/7 scheppen rijstebloem). Deze gaat helemaal op. Hij slaapt dan door tot ong. 5.30-6.15. Hoe kan het dat hij maar zo weinig van zijn flessen (2) drinkt? Dat was eerder nooit een probleem. Nu ga ik vanaf volgende week over op opvolgmelk en wil dan kijken of ik de fles van 15.30 volledig kan laten vervallen. Is het handig om met 6 maanden al op 3 flessen te zitten?? Hij eet al fruit en groente vanaf 4 maanden en eet dus nu al volledige potjes van 6 maanden op
Voldoende flessen is belangrijk als vast voedsel alleen nog als 'bijvoeding' dient. Het lijkt er bij jou op dat hij gewoon al groente en fruit eet ipv de fles. Prima toch? Ik zou de fles vooralsnog wel blijven aanbieden, maar wellicht gewoon minder vol doen? In fruit en groente zit vocht en voedingsstoffen, in opvolgmelk zitten blijkbaar wel wat meer voedingsstoffen dan in beginnersmelk, dus wellicht daar nu al mee beginnen? Succes.
Hier liet hij met 6 maanden ook van elke fles 50-70cc staan, altijd gedoe en gezeur. Heb toen ook gewoon de middagfles laten vallen en daarna dronk hij zonder problemen weer 3 flessen leeg. Heb ze wel wat verschoven zodat er tussen de flessen wat meer tijd zat en daarbij ben ik ook water/thee gaan aanbieden voor wat extra vocht. Ik vind eerlijk gezegd (niet als aanval ) dat je wel een beetje een 'vreemd' schema hebt. 's Morgens 2x melk achter elkaar en dan 's middags 2x fruit en vlak na de laatste keer fruit ook nog een fles, vind dat wel veel op elkaar. Hieronder het schema dat wij toen hadden, weet helemaal niet of je er op zit te wachten, maar misschien heb je er wat aan. En anders gewoon zo verder gaan, maar dan zou ik inderdaad een fles minder geven. 8.00 fles 180+6 9.30 fruithap 200gram vers fruit Slapen 12.00 1/2-1 boterham met een beetje boter 13.00 fles 180+6 14.30 een rijstwafel/ cracotte cracker of fruit in stukjes om te oefenen Slapen 16.30-17.00 groentehap,200 gram zelf gemaakt, meestal groente met wat aardappel (heel soms hier tussen nog een klein flesje als hij niet kon slapen, dan gaven we een flesje om in te slapen voor z'n laatste dutje die hij meestal nog wel nodig had.) 20.00 in bad of onder de douche, rond 20.30 nog een fles van 180+6 en dan lag hij er rond 21.00 in. Toen dat laatste dutje kwam te vervallen schoven de dutjes overdag wat op en ging hij 's avonds wat eerder naar bed.
Zijn 2e fles en eerste fruit hap willen ook nog wel eens omgedraaid worden. Dat ligt er een beetje aan hoe het KDV het doet (en hoe hij is). Ze hebben hem ook wel eens om 9 uur fruit gegeven en dan rond 10.30-11 uur de fles De fles van 15.30 gaat er vaker niet in dan wel , maar omdat ik die fles toch nog wel wat belangrijk vind, bieden we hem wel aan, maar daar laat hij dus minimaal de helft van staan. Zodra ik over ga op opvolgmelk wil ik hetvolgende schema ongeveer gaan aanhouden als ik er vanuit ga dat hij om 6 uur wakker wordt: 06.30 uur 200 cc fles 09.00 uur Fruit 11.30 uur Brood 13.30 uur 200 cc fles 15.30 uur liga + sap 17.30 uur Groente 19.00 uur Papfles