In november is de voortand van mijn dochter eruit gevallen. Maar nou is er nog steeds geen nieuwe tand door ik vind dat het wel erg lang duurd. Is dit eigenlijk wel normaal?
Bij mijn dochter wisselt het heel erg. Een keer voortanden gewisseld en zag je nieuwe al zitten. Andere keer heeft ze paar maanden met gapend gat gelopen. Tandarts toen ook gebeld en dat kan indd gewoon maanden duren. Dit omdat de kaak aan het vervormen is. Je gaat merken dat ipv tanden mooi tegen elkaar er overal ruimte tussen ontstaat. Dit is eerste face van het wisselen. Doordat er ruimte instaat worden de onderste tanden naat boven gedrukt. Melk tandjes vallen langzaam uit. Soms gebeurd het dat tanden eerder uitvallen en de grote nog niet onderweg zijn. Dan duurt het dus wat langer Mijn dochter haar eerste tand viel eruit met 6,5 jaar en nu is ze 8.5 en heeft er 7 gewisseld. Vooral de hoektanden duren erg lang. Zoonthe is nu bijna 7 en verloor gister zijn eerste tand. Heeft hem helaas wel doorgeslikt. Tanden van hem waren al uit elkaar gaan staan dus verwacht dat er snel nieuwe komen. Wellicht bij de controle tandarts ff navragen? Mijn kinderen gaan samen met mijn elke 6 maanden
Bij mijn oudste heeft het ook 9 maanden geduurd eer er een nieuwe kwam. De melktand was er iets eerder uitgevallen dan gepland door een fikse botsing, (zat al wel los) dus ik maakte me ook zorgen. Heb het toen nagevraagd bij de tandarts en die zei dat t normaal was dat het soms echt wel maanden kan duren. Kort daarna kwam hij alsnog door, nu volledig gegroeid. Je kan t voor de zekerheid even bij je eigen tandarts navragen, maar zou me geen zorgen maken!
Bij onze zoon duurde het ook lang, pas na een maand of 9 kwamen er een keer een paar tanden door. Toen na 2 jaar 1 voortand er nog niet door was (je hebt er 4 ) heeft de tandarts een foto gemaakt en daaruit bleek dat die tand niet was aangelegd en hij die dus nooit zou krijgen. Nu is mijn dochter aan het wisselen en 2 boventanden zijn er al door maar die andere 2 laten op zich wachten. Ondanks dat ik weet dat dit normaal is heb ik toch zoiets van , zul je straks zien dat daar ook wat mis is.
Bedankt ze moet over twee weken naar de tandarts ben benieuwd hij zei dat het max zes maanden mag duren anders moeten ze kijken of hij er wel zit. Maar als ik jullie reacties lees is er nog hoop 😄 Als baby van zes maanden was ze aan het dansen en is ze tegen het tafelblad geklapt en is haar tand naar binnen geschoten ik hoop niet dat dat ermee te maken heeft...
Ik denk dat dit bij mijn zoontje ook zo is, volgende maand naar de tandarts, hoop ook op een fotootje. Heeft de tandarts er verder nog iets over gezegd? Wordt het met een beugel bijv nog minder opvallend?
Hij had een enorme spleet tussen zijn voortanden (denk aan spongebob) het bleek dat het velletje wat tussen je tandvlees en je lip zit te laag aangelegd was, deze hebben ze vorig jaar verwijderd (kwam een speciale tandarts voor op de praktijk). Nu is het afwachten tot alle kiezen ook gewisseld zijn en dan kijken ze in hoeverre een beugel nodig is. Pas als hij volgroeid is krijgt hij een stifttand , als hij dat zelf wil. Zijn andere voortand (nr 4 zeg maar) is een kegeltandje en blijft dus heel klein daar kan eventueel later ook een stifttand geplaatst worden.
Hier liep mijn dochter van nu 10 jaar ook heel lang met een gat onder in haar mond.De derde snijtand liet lang op zich wachten. Een foto gemaakt bij de tandarts en hij zat er vlak onder en prompt een paar weken later kwam hij door. De tand is wel iets korter dan de andere snijtanden dus dat vind ik weer apart maar is verder niet storend. De oudste heb ik met 6 jaar ook een foto laten maken want die zijn boventand liet weer lang wachten. Op 2 jaar had hij zijn hele melktand eruit gevallen dus mogelijk was het allemaal iets verbeend en kon moeilijker doorkomen. Uiteindelijk is die tand gekomen maar staat wel scheef en vandaag naar de ortho voor gips happen en foto's. Overbeet en overal veel ruimte tussen. Ik zou gewoon even een foto laten maken bij de tandarts want dan weet je of hij er wel of niet zit. Ik ken overigens best veel kinderen die heel lang met een gat hebben rond gelopen.
Heb als kind exact hetzelfde gehad. Ook voorhand naar binnen geschoten door harde val. Bij mij ging het helaas van melk naar volwassen gebit niet goed. Dus het kan hier idd mee te maken hebben.