Normaal peutergedrag of meer aan de hand?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Muisje2016, 7 aug 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    Heel fijn trouwens dames! Door de reacties hier kan ik zijn gedrag weer iets meer in perspectief zien als passend bij de leeftijd en situatie. Merk meteen dat ik er daardoor ook weer beter mee om kan gaan. Dankjewel!

Vulpen vindt dit leuk.
  2. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.712
    7.193
    113
    Vrouw
    Fijn dat de andere ervaringen je al zo helpen!

Mijn middelste is sinds juni 4 jaar en kon ik toen hij 3.5 was ook regelmatig achter het behang plakken. Voor straffen en belonen is hij totaal niet gevoelig. Zindelijk was hij ook van de een op andere dag, toen hij besloot een grote jongen te willen zijn (net als een vriendje van zijn broer). Hij kan heel brutaal zijn en zo is zijn broer ook helemaal niet.

In de vakantie las ik How2talk2kids en ik heb er een paar voorbeelden uitgehaald. Zo staat er dat een ouder haar geduld uitlegt aan de hand van fruit. Zo boos als een watermeloen is bijvoorbeeld behoorlijk boos en zo boos als een doperwt een stuk minder. Zo kan je alle emoties aanduiden. Vanavond smeerde hij zijn ketchup aan me af en ik zei tegen hem dat ik daar heel boos van werd. Zo boos als een flat ( ;) ) En toen verzon zoontje zelf iets om het goed te maken. Daar was ik blij mee ;) Er stond ook in dat je een boos kind kunt laten krassen om gevoel te uiten. Dat heeft hier ook al gewerkt.

Misschien dat je bij jouw peuter iets kunt bedenken om uit te beelden hoe vervelend het is als hij doorgaat? Kunnen jouw peuter en oudste daar misschien zelfs samen over meedenken?

Muisje2016 vindt dit leuk.
  3. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.161
    3.805
    113
    Absoluut! Spelen ruzie spelen ruzie spelen ruzie...

4. Basisuil

Basisuil Fanatiek lid

25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
    Enorm herkenbaar bij de jongste.

De oudste deed het trouwens ook wel, maar in mindere mate.
    Merk ook dat de jongste echt het concept stop hou op nog niet snapt.
    Luistert gewoon totaal niet, negeert alles wat ik zeg. Straf boeit hem niet. Is nooit klaar met iets en wordt dan boos.
    Pas als ik echt heel boos wordt is hij onder de indruk.
    Vind het enorm vermoeiend en bloedirritant.
    Maar het is wel hoe de meeste jongens zijn en het gaat meestal beter zodra ze naar school gaan.
    Ik vraag ook tegenwoordig niks meer aan hem, het gaat in de gebiedende wijs, dat werkt op dit moment een stuk beter.
    Dus ruim je speelgoed op ipv ruimen jullie het speelgoed even op?
    Ga plassen ipv moet je plassen?

Mijn moeder geeft op tig kinderen gepast, de jongens doen allemaal zo op die leeftijd :rolleyes:
    Zeker als ze met meerdere zijn.

5. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.675
    807
    113
    Onze jongens zijn bijna even oud. En je verhaal zo herkenbaar!

Ik ga het morgen gelijk even proberen toe te passen. Ben erg benieuwd.

6. Basisuil

Basisuil Fanatiek lid

25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
    En ik zet ze uit elkaar met spelen.
    De ene aan de ene kant van de kamer, de andere aan de andere kant. En owee als ze zich met elkaar bemoeien.
    Dat vergt wel veel tijd en oefening, maar dat gaat nu best goed. En geven zelf ook aan dat ze dat liever willen.
    Soms willen ze met elkaar spelen, maar dan moeten zw het beide willen en als ze ruzie maken, terug naar hun eigen plek.

7. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    Moest vandaag wel weer erg om hem lachen:

Ik heb de afgelopen weken wel eens hardop verzucht dat ie de concentratie van een goudvis heeft :rolleyes:

Dat heeft ie blijkbaar opgevangen en onthouden.

Deed opa vanmorgen iets niet helemaal goed, zegt ie: "opa, jij bent een consontratie van een goudvis!" :oops::roflmao:

Krv, 2jongensmama en Basisuil vinden dit leuk.
  8. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    Ja, uit elkaar halen werkt hier ook heel goed! Allebei in een eigen hoek of soms de oudste op haar kamer. Dan keert de rust weer en kunnen ze zich allebei goed vermaken.

Maar moet ze dan in het begin inderdaad steeds uit elkaar sturen, ze zoeken elkaar steeds op. Terwijl het dan acuut weer ruzie is.

Deel Deze Pagina