Ik vroeg me dit af. Maakt je lichaam meteen hcg aan zodra de eicel bevrucht is of pas zodra het zich heeft ingenesteld? Iemand die dit weet???
Als een eicel bevrucht is, zal deze zich na ongeveer een week innestelen. Zodra een bevruchte eicel zich innestelt in de baarmoederwand, begint je lichaam met de aanmaak van zwangerschapshormoon hCG. De hoeveelheid hCG verdubbelt elke 1,5 á 2 dagen. Op de 1e dag van de gemiste menstruatie (2 weken na conceptie) is dit gestegen tot boven 100 mU/l. De piek ligt bij 10 - 12 weken tussen 30.000 en 200.000 mU/l. Gedurende de hele zwangerschap is dit hormoon in je lichaam aanwezig en kun je een zwangerschapstest uitvoeren.'
Mijn verloskundige zei na de bevruchting. Daarom kan het ook zijn dat sommigen een vroege positieve test hebben, maar bij de echo toch een week of langer 'achterlopen'. Dan was het dus al wel bevrucht, maar heeft het rond gezworven en toen pas ingenesteld.
Nee dat klopt niet Alina21. Je lichaam weet namelijk tot aan de innestelling niet dat het zwanger is. Je wordt ook pas ongesteld op het moment dat het eitje níet innestelt, want dan begint pas het slijmvlies zich af te breken. Op het moment dat het klompje cellen zich innestelt, merkt je lichaam dat er een zwangerschap is en begint dus HcG aan te maken. Daarvoor is er niets dat dit door kan geven aan je lichaam (cellen zweven tenslotte los door je eileider en baarmoeder en maakt verder nog geen contact met je lichaam). Anders zou het zo kunnen zijn dat je al positief test op het moment dat er wel een bevruchting is maar geen innestelling, en dat is niet zo!
Bij de innesteling. Anders zou iedereen die IVF heeft nog voor de NOD positief testen ook als je niet zwanger bent! Ik had een hele late innesteling, een week te laat, en hierdoor was mn HCG ook heel laat op onze test dag.
Gentle Wat jij zegt, klopt niet. Je lichaam maakt namelijk niet het HCG-hormoon aan, maar het vruchtje zelf. In principe begint het HCG te stijgen als de bevruchting plaats heeft gevonden, maar pas na de innesteling zet die stijging goed door. De innesteling is ongeveer een week tot 10 dagen na de eisprong. Een test is pas positief als de HCG-waarde hoog genoeg is. In het algemeen is dit rond je NOD.
Dit vind ik toch op de meeste websites: Tussen ongeveer 12 tot 16 dagen vóórdat een volgende menstruatie begint, is de eisprong, ofwel de ovulatie. Hormonen in het lichaam zorgen dan dat er ‘n eicel vrijkomt in één van de eierstokken. Deze eicel blijft ongeveer 24 uur in leven en kan gedurende deze periode door spermacellen worden bevrucht. Als een eicel wordt bevrucht, dan zal deze zich na ongeveer een week innestelen in de baarmoederwand. Direct daarna zal het lichaam het zwangerschapshormoon hCG gaan produceren. Elke 2 tot 3 dagen verdubbelt de hoeveelheid van het zwangerschapshormoon hCG. Het vruchtje kan sowieso nog geen hormonen aanmaken. Hormonen worden in je hersenen aangemaakt, en het vruchtje is op dat moment alleen nog maar een hoopje cellen! Hormonen worden dus wel degelijk door de moeder aangemaakt en dat gebeurd pas op het moment dat het lichaam van de moeder in contact komt met het vruchtje. Bij de innesteling dus... Ik wil geen nare discussie voortzetten met welles/nietes, maar zo'n klein vruchtje kan echt zeker weten nog geen hormonen aanmaken...
dit heb ik ook te horen gekregen van de gyneacoloog + normaal heeft iedereen net minder dan 1 hcg standaard ga dat om de dag verdubbelen en dan klopt het inderdaad dat er pas genog hcg is rond nod om te testen
Mijn gynaecoloog vertelt hetzelfde, maar is je HCG vaak voor je innesteling nog zo laag dat het verwaarloosbaar is en nog niet waar te nemen is met een test. Toch gaat het al stijgen vanaf de bevruchting en niet vanaf de innesteling. Wie/ wat het HCG in deze periode produceert, heb ik hem nooit gevraagd.
Even mierenneuken hoor Je maakt altijd hcg aan. Alleen maar heel weinig als je niet zwanger bent... En iets meer dan normaal als je in de overgang bent. Dan kun je ook al positief testen.
Gentle Wordt er op die site niet "het gele lichaam" bedoeld? Volgens mij bedoelen ze hier niet je eigen lichaam.
Dit staat op Wikipedia: Humaan choriongonadotrofine (HCG) is een hormoon dat tijdens een zwangerschap door het embryo wordt geproduceerd. Vanaf de innesteling gaat het chorion (één van de drie vruchtvliezen van embryonale herkomst) HCG produceren. In de urine van de vrouw is dit soms al 2 weken na de bevruchting aantoonbaar (1 dag overtijd). Zwangerschapstesten zijn hierop gebaseerd. Dus als ik het goed lees is het het embryo dat hCG produceert, maar wel pas na de innesteling.
Zo heb ik het inderdaad ook altijd begrepen! Als je een te lage HCG-waarde hebt, dan wordt dit veroorzaakt door het vruchtje, niet door je eigen lichaam. Anders zouden miskramen te voorkomen zijn, door op zo'n moment extra HCG toe te dienen, maar dit kan helaas niet...
En daar stop ik al met lezen. Wikipedia is NOOIT een betrouwbare bron! Ik heb zelf ook een pagina aangemaakt en ik had er alles in kunnen zetten wat ik wilde. Hij wordt niet gecontroleerd op inhoud, alleen op spelling, of het objectief taalgebruik is en of er niet geflamed of getrolled wordt. Maar goed, inhoudelijk. Je hcg gaat natuurlijk wel enorm stijgen als je zwanger wordt. Hieronder een leidraad: Als hcg niet door de vrouw zelf, maar alléén door het chorion wordt geproduceerd, hoe verklaar je de eerste en laatste punten in het lijstje dan?