Zwemmen na totaal ruptuur

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door jannn, 12 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Hoi meiden,

Ik ben 7 weken geleden bevallen van een gezonde zoon.
    Maar helaas wel een totaal ruptuur opgelopen..

Ik ben vorige week op controle geweest. 1 laag hechtingen zijn opgelost maar er zit ook nog 2 lagen hechtingen in.
    Wie weet wanneer je mag gaan zwemmen na een totaal ruptuur?

Verder wil ik hier ervaringen delen over totaal ruptuur..
    Hoe heb jij het ervaren?
    Hoe kwam het dat je helemaal bent doorgescheurd.

Ik ben te snel bevallen ( 1 uur en 10 minuten) waardoor ik in paniek schoot en geen controle meer had over mij lichaam.
    Ik ben gelijk naar de ok gegaan om met een ruggeprik gehecht te worden.

Ontlating moet echt zacht gehoudne worden anders heb ik op het toilet gewoon weer een bevalling opzich :(

Sex: durf ik niet :( :( mn man ook niet hoor!

Bij mijn vorige kindje heb ik een knip gehad en met de vaccuum gehaald. Toch vond ik dat meer pijn doen ( nog 9 weken lang erna) dan nu.. Dit is natuurlijker maar wel slechter voor je lichaam.

Ik kreeg te horen als ik nog een keer wil bevallen dan moet ik sowieso heel ver ingeknipt worden. Want als ik nog een keer zo erg uitscheurd dan heb ik kans op levenslange incontinentie..
    Ik was tot aan het slijmvlies doorgescheurd :(

Wie is er nog een keer natuurlijk hierna bevallen?? Was dat eng?
    Of krijg je ook de keus voor een ks? NIet dat ik er nu al aan denk hoor ;)

2. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Hallo Jannn,

Over zwemmen weet ik niets, ik heb niet eens een afspraak voor controle staan..

Maar ik ben bijna 4 weken geleden bevallen, met een totaal ruptuur. Kan weinig inhoudelijks erover zeggen, want mij vertelden ze helemaal niets!! (Uiteindelijk heb ik dit in de papieren gelezen.)

Direct na de bevalling kreeg ik 2 verdovingsprikjes en zijn ze bijna een uur aan het hechten geweest. Vroeg al of ze me dicht aan het naaien waren, geen reactie.

's Avonds moest ik naar de wc om te gaan plassen, en wat een hel!! Alleen het zitten deed al zo'n pijn, kon dan niet plassen en durfde naast het plassen al helemaal niet meer naar de wc! Ik dacht dat ik gigantische aambeien had, maar een verpleegkundige vertelde me later dat ik heel ernstig uitgescheurd was. Enkele dagen later durfde ik een beetje te voelen, maar herkende niets meer terug door de zwelling, moest gewoon huilen en raakte ervan in paniek!

Nooit verwacht, maar een week later was alle pijn gelukkig al weg. Ook naar de wc gaan ging na zo'n 5/6 dagen heel goed. Verder ziet her er heel mooi uit toe, ze hebben echt heel mooi gehecht. Dat hoorde ik ook al van kraamzorg, verpleegkundigen enzo. Daar ben ik wel super blij mee..
    Sex doe ik denk ik nooit meer hahaha, jawel hoor, maar dat vind ik nog heel erg eng!!

Hoe het kwam? Tsja.. Weet ik dus ook niet.. Begreep dat het vanuit niets ineens heel snel ging (persen: 20 min), ze hadden zelfs niet eens handschoentjes aan en zaten niet op te letten!
    Nu vind ik het wel even goed zo, maar vond het zo erg dat ze mij helemaal niets vertelden..

Grappig: toen ze er net uit was, dacht ik zelfs zonder een hechtinkje weg te komen. Hoe kan ik me zo vergissen?

3. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Pfff wat een verhaal joh meid!! Ben jij alle 3 de lagen doorgescheurd?
    Ik ben tot het slijmvlies doorgescheurd.
    Apart dat ze je niet gelijk vertelde dat je een totaal ruptuur had!

Ik kon niet eens plaatstelijk verdoofd worden, moest echt op de ok gebeuren..

Nou hier ook voorlopig geen sex hoor.. Vinden het allebei zoo eng!

4. Ollie123

Ollie123 Lid

26 nov 2009
    53
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag dames,

Allereerst gefeliciteerd met jullie kindjes.
    Ik heb bij mijn bevalling van mijn zoon ook een TR opgelopen nu 9 maanden geleden.
    De rede dat ik uitscheurder was dat mijn zoontje met zijn handje naast zijn schoudertje zat. Dit zagen ze pas toen zijn lijfje geboren werd en toen was er niks meer aan de doen, 2 sec later was hij geboren. Ik voelde wel een hele felle pijnscheut(echt nog geen sec) en dat was het moment waarop ik uitscheurde. Heel de kringspier was doorsgescheurt. Ik ben in 1,5 uur gehecht op de OK met een ruggeprik.
    De eerste dagen was ik ook als de dood dat het nooit, maar dan ook nooit meer goed zou komen (echt voordat de zwelling weg ik zou ik niet kijken haha, net een slagveld), maar na een tijdje begon het er steeds meer als vanouds uit te zien(in hoeverre dat nog kan dan:p)
    Ontlasting is de eerste weken ook zacht gehouden, maar ging al snel weer goed.

Nu terugkijkend op deze ervaring moet ik zeggen dat ik er nauwelijks nog last van heb. Het enige waar ik zo af en toe nog wel eens tegenaan loop is als ik nodig een scheet moet laten en ik maak een onverwachtte beweging dan kan ik hem niet ophouden:).

Qua zwemmen weet ik niet, maar sex hadden wij na 5 weken voor het eerst weer. Doodeng, maar viel reuze mee. Tip: gebruik glijmiddel......veel glijmiddel:D.

Ik heb bij de nacontrole wel gevraagd hoe het zit met evt. volgende bevalling(en). Ik mag gewoon thuis bevallen, maar er werd wel geadviseerd een knip te zetten. Mijn VK zei dat ze het ook op het moment kunnen bekijken. Ziet het er naar uit dat ik ga scheuren dan knippen ze, zo niet dan zie ik wel. Knippen is geen garantie voor niet uitscheuren. De kans dat een volgend kind ook met zijn.haar handje naast de schoudertjes word geboren is dan ook wel klein.
    Hopelijk hebben jullie hier wat aan en heel veel succes met het herstel.

Groetjes Ollie

5. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    3 lagen weet ik niet, sowieso 2, daar hoorde ik iets over zeggen bij de controle van de hechtingen.. Ze konden ze namelijk niet bekijken, omdat ik helemaal inwendig gehecht was, en daarbuiten dan. Ze hadden het over meerdere lagen hechtingen..

Dst het op de ok moet gebeuren lijkt me helemaal erg! Dan moet het wel heel erg geweest zijn ja.. Had je ook heel veel pijn erna? Of nu nog?

Ik voelde ze gewoon hechten, ondankt die spuitjes, heb aardig wat afgevloekt. En dat terwijl ik heel de bevalling geen verkeerd woord gezegd heb hahaha..

6. dolfijn83

dolfijn83 Actief lid

22 aug 2011
    276
    0
    0
    NULL
    NULL
    van het zwemmen weet ik ook niet maar ik heb een totaal ruptuur opgelopen na de bevalling.
    de totaal ruptuur is ontstaan doordat mijn dochtertje geen pauze nam toen haar koppie eruit kwam want ze draaide haar schoudertjes niet eens bij maar ze schoot er zo uit om het zo maar te zeggen.
    het was een thuisbevalling die eindigde in het ziekenhuis omdat de verloskundige het niet aan durfde om het te hechten.
    dus ik in de ambu met mijn moeder.
    manlief met dochtertje en zijn vader met de auto achter ons aan.
    ik heb een paar controles/onderzoeken gehad bij de gyn en moet naar de fysio om oefeningen te leren toepassen om de boel daar weer op orde te krijgen.

7. mamv1

mamv1 Niet meer actief

Nog gefeliciteerd!! :D
    Ik had een subtotaal ruptuur (dus bijna helemaal uitgescheurd op een paar milimeter na...)
    Weet eigenlijk niet wanneer je mag zwemmen na een totaal ruptuur, maar de eerste keer dat ik ben gaan zwemmen was K. bijna 16 weken oud.

Ik ben zover uitgescheurd doordat alles veels te snel ging (totaal 6 uurtjes, 48min persen). Hoe ik het ervaren heb? Ja ik heb er totaal geen last van gehad alleen met opstaan en gaan zitten, Ik liep de volgende dag ook al weer vrolijk rond. (al mocht dat niet van de kraamverzorgster, moest mijn benen zoveel mogelijk bij elkaar houden) De wond was heel snel genezen. Ben dus ook meerdere lagen gehecht in het ziekenhuis (ben thuis bevallen.) Daar zijn ze ook een beste tijd mee bezig geweest

Met de ontlasting had ik ook geen last, zolang ik mijn kiwi's (goeie tip!) maar at :D

Sex heeft bij ons wel 2 a 2,5 maand geduurd, en nog vind ik het niet heel fijn, ben bang dat het weer scheurt ofzoiets (maar die gedachten moet ik proberen los laten)

8. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Bedankt voor jullie reacties.
    Ik heb niet zo heel veel tijd om te reageren omdat mijn zoontje veel huilt, en als hij stil is doe ik snel wat in huis ;)
    Ik lees wel maar reageren gaat nog niet echt..

Ik had denk ik ook een subtotaal. Ben sowieso helemaal uitgescheurd..

Hebben jullie ook te horen gekregen dat je sowieso 3 jaar niet mag bevallen??

9. Ollie123

Ollie123 Lid

26 nov 2009
    53
    0
    0
    NULL
    NULL

Nee, heb ik niet gehoord. Ene hoop het eerlijk gezegd ook niet, want zo lang willen wij niet wachtten met de 2de:)

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn gyn zei bij de nacontrole dat ik alles weer mocht doen. Dat was na 6 weken. Maar ik zat maar net over het randje subruptuur->ruptuur. En met 6 weken was het netjes dicht, en vloeide ik allang niet meer.

Ze hebben mij ook niet direct verteld dat ik zover gescheurd was. Alleen dat het iets te ingewikkeld was om zonder narcose te hechten. Pas na 3 dagen kwam de gyn aan mijn bed met de opmerking "je lag behoorlijk aan flarden".. Maar dat vond ik wel fijn eigenlijk. Even een eye-opener nadat je een beetje bekomen bent.

Hier was het door de combi groot hoofd en vacuum (ivm wegvallen hartslag), Dat het iets te snel ging. En de knip hielp niet. De scheur zat over de andere kant.

Over een volgende bevalling zei hij ook dat het wel vlot mocht, en gewoon bij de VK en thuis als ik dat wilde. Maar dat zal erg van de heftigheid en het herstel afhangen waarschijnlijk.

11. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Oke, er werdt duidelijk gezegd dat ik NIET meer thuis mocht bevallen, en ook liever niet meer via de natuurlijke weg..
    Nou ik heb er nu 2... Ff een paar jaartjes wachten maar dan.

12. lot23

lot23 VIP lid

13 aug 2006
    6.130
    0
    0
    gelderland
    Ik had bij Isa ook een subtotaal ruptuur, net niet helemaal doorgescheurd. Wij zijn toen in januari op vakantie geweest dus toen was Isa een week of 8 en hebben we ook gezwommen.

Mijn bevalling liep heel netjes, totdat Isa tijdens de bevalling na haar hoofdje ineens anders draaide en ik dus uitscheurde. Ook ik had het idee er zonder kleerscheuren vanaf te zijn gekomen dus het viel goed tegen toen de vk zei dat we naar het zh moesten om alles te hechten. Ik ben op de ok in een half uur gehecht met een ruggeprik. Ik vond de knip bij mijn zoontje meer pijn doen dan het litteken van het scheuren in de kraamweek. Alleen heeft het bij mij 7 maanden geduurd voordat echt alle pijn en irritatie verdwenen was.

Bij ons is gezegd bij evt. een 3de bevalling ik voor het persen al ingeknipt moet worden omdat Isa er binnen 4 min. persen was en dit bij een volgend kindje nog sneller zou kunnen gaan en om weer uitscheuren te voorkomen. Over bevallen in zh is niets gezegd.

13. marlies85

marlies85 Niet meer actief

Allereerst nog proficiat ;)

Ikzelf had een subtotaal ruptuur na de thuisbevalling van m'n eerste dochter.Die is in het ziekenhuis onder lokale verdoving gehecht door de gyn in een uurtje tijd.
    Nu ben ik pas bevallen met een preventieve knip.Die moest ervoor zorgen dat het litteken niet weer zou scheuren, en dat is ook niet gebeurd op een heel klein 'putje' na :) Mijn ervaring is dat zo'n ruptuur minder pijn geeft dan een knip.

Maar ook ik kan je over het zwemmen geen zinnig antwoord geven.Ik denk dat je wel gewoon mag gaan zwemmen als je niet meer vloeit en je jezelf er fit genoeg voor voelt :)

14. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Klopt, bij mijn 1e ben in best wel erg ingeknipt.. Daar heb ik 9 weken lang last van gehad, maar de consequenties zijn erger bij een totaal ruptuur je kan bijv. je levenlang incontinent blijven van ontlasting....
    Voor als het de 2e x gebeurd!

15. mamv1

mamv1 Niet meer actief

Nee dat hebben ze tegen mij ook niet gezegd..

16. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Hier ruim 2 maanden terug ook bevallen en een totaal ruptuur opgelopen. Hier omdat dochter een sterrekijkertje was dus er niet helemaal in de normale houding uit kwam. Hier hebben ze me trouwens onder volledige narcose gehecht, kon kiezen maar dat leek mij prettiger.
    Hier was het weer mooi genezen bij de controle en mag alles weer doen. Niets te horen over wanneer ik weer zwanger mag worden maar wel dat ik de volgende keer zeker een knip krijg.
    Heb er ook helemaal geen last meer van nu, ben er erg snel van hersteld.

17. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.735
    7.501
    113
    Vrouw
    Hier 6 maanden geleden bevallen en ook een sub-totaal ruptuur.
    dochtertje lag in kruinligging en ze is met vacuumpomp gehaald. (of beter gezegd, eruit gesleurd door een lompe boerin van een gynocologe:x)
    was al geknipt maar toch verder uit gescheurd. ze wilde m;n ruggeprik bijspuiten en me dan op ok hechten maar ik voelde dat ze ermee bezig was. ruggeprik zat waarschijnlijk niet meer goed dus ze hebben me helemaal weg gemaakt. gelukkig:) ik was doodsbang, nog nooit in het ziekenhuis gelegen en dan ineens worden zonder uitleg, je benen in beugels gelegd en vastgemaakt en wordt je met kont omhoog getakelt. als een stuk slachtvee.
    geen last gehad met plassen omdat ik ook nog een blaasproblemen kreeg dus een catheter voor paar dagen. voor ontlasting kreeg ik meteen al lactulose en moest dit ook paar weken blijven gebruiken. ook nam ik paar x per dag arnicadruppels wat zwellingen verminderd en sneller laat genezen. ik had vooral last met uit bed komen en opstaan/zitten. na een paar dagen liep ik voor de controle in het ziekenhuis van de parkeerplaats helemaal naar de afdeling en terug. (heb ik ook voor op m;n donder gehad en heb ik de volgende dag ook wel gevoeld;))

er is tegen mij gezegd dat ik beter een jaartje de tijd kon nemen om m'n lichaam te laten herstellen. bij een evt. volgende wordt er bij voorbaat al een knip gezet. denk dat als de hechtingen in een 2e laag zitten of zo, je wel mag zwemmen. als tenminste het vloeien ook is gestopt.

18. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    @ Droebeltje: meid wat heftig allemaal!
    Ik ben heel netjes begeleid...
    Met alles! Heb ook de gyn gesproken die mij op de ok gehecht heb. Wat een schatje was dat want ik lag steeds maar te huilen op de ok haha..

Nou ik zal toch zeker te weten 3 jaar wachten hoor!
    Kvind het nu al druk 2 kleintjes...

19. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Droebel, dan tref je het echt niet met zo'n hork zeg..

Hier een hele aardige anestheasist, met dezelfde naam als mijn verse zoontje. Dus hij ging extra zijn best doen. En ik kreeg een knuffeltje van hem. Die gaven ze normaal aan kindjes die naar de OK gingen. Nu kreeg ik hem voor mijn kleintje, vanwege de naam.. Dan ga je een stuk prettiger zo'n narcose in..

En op de OK hebben ze me in slaap gebracht terwijl ik gewoon lag. De benen in de beugels hebben ze in mijn slaap gedaan. Ook niks van gemerkt dus..

Jammer dat die ervaring zo kunnen verschillen.

Alleen ik twijfel nu, of ik de VK moet vragen naar die knip die ik misschien moet hebben, of dat ik het gewoon maar aankijk tzt ;)

20. Chikai

Chikai Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.265
    0
    0
    juf!
    Noord-Brabant
    Ik zou het gewoon eens vragen, hoe men daar tegenoverstaat. Dat ga ik ook doen wanneer ik weer zwanger ben.... wil dat toch wel graag weten n.a.v. bovenstaande verhalen.

Deel Deze Pagina