Ik snap het niet meer...hoeveel maanden?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Anitaaaxxx, 26 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anitaaaxxx

Anitaaaxxx Fanatiek lid

12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary
    in een huis:)
    ik begrijp er niks meer van....

Ik ben momenteel 29 weken in verwachting. Ik ben 11 januari uitgerekend. Hoelang ben ik dan zwanger?

Vandaag gingen twee mensen daarom in discussie en die hebben mij behoorlijk verward haha. Ik zeg altijd gewoon het aantal weken dat ik zwanger ben en nooit de maanden maar volgens hun is het zo:

- 28 weken is 7 maanden (4 weken in 1 maand dus x 7 = 28). Klinkt logisch dat ik dan 7 maanden zou zijn maar dat is niet zo in de praktijk want dat zou betekenen dat ik over 2 maanden beval want dan zit ik op de 9. Ik begrijp er geen snars meer van. Als ik naar dat rekensommetje kijk klopt het wel maar ik moet toch echt nog 3 maanden!

Nou hoop dat jullie duidelijkheid kunnen geven en sorry als dit beetje dom overkomt haha

2. emje

emje Niet meer actief

4 x 7 = 28. het klopt dus niet dat er 4 weken in een maand zitten. aangezien de meeste maanden 30 of 31 dagen tellen. ik zou gewoon vanaf de maand waarin je je laatste menstruatie had rekenen.

3. collo003

collo003 VIP lid

12 feb 2009
    7.802
    1
    0
    Oeteldonk
    Een maand is langer dan 2 x 7 = 28 dagen.... Dus hun beredenering is fout. Gewoon terugrekenen vanaf je uitgerekende datum. Dat is het makkelijkst. Ik ben bv 6 februari 2011 uitgerekend dus ben nu bijna 6 maanden (6 november ben ik 6 maanden zwanger en dat is 27 weken)

4. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Hahaha.... heel herkenbaar! Ik pieker daar ook soms over (niet dat het me iets uitmaakt, maar toch vraag ik het me ook af)
    Het valt me op dat vooral oudere mensen in maanden tellen en jongere in weken. Lekker duidelijk dus... en ik zeg en tel ook altijd weken.

Ook als je rekening houd met de 2 weken cadeau klopt het volgens mij nog niet (of wel... nu raak ik in de war :))

5. Anitaaaxxx

Anitaaaxxx Fanatiek lid

12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary
    hahah dat bedoel ik dus. Ik laat die berekening dan maar zitten en zeg gewoon dat het 29 weken zijn want is volgens mijn laatste menstruatie gewoon zo en ook volgens de metingen in het ziekenhuis. Daar wordt ook niet in maanden geteld maar in weken en dagen. Ik heb maar 1 streefpunt... 11 januari 2011!

6. naad24

naad24 Bekend lid

22 sep 2008
    771
    0
    0
    Je bent nu 6,7 maanden zwanger....Ik ben ook 11 januari uitgerekend

7. Anitaaaxxx

Anitaaaxxx Fanatiek lid

12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary
    Thanks! Handig iemand die gelijk loopt :)

8. Chantico

Chantico Niet meer actief

Een zwangerschap duurt ook nog eens 40 weken = 9 maanden plus 1 week :p
    Inderdaad is denk ik terugrekenen vanaf je uitgerekende datum het makkelijkst. Hier 4 april uitgerekend, dus elke 4e van de maand weer een maand verder en rond elke 20e weer een halve maand erbij.
    Wat ik ook vaak gebruik bij berekenen is dat 13 weken 3 maanden is, 26 weken 6 maanden en 39 weken 9 maanden. Dan is het daarna niet zo moeilijk meer om verder de weken om te rekenen naar maanden.
    29 Weken is dan 6 maanden plus 3 weken, dus nog ruim een week verwijderd van de 7 maanden.

9. smartie1980

smartie1980 Niet meer actief

Ja, precies zo. Ik tel ook altijd in 13 weken = 3 maanden.
    Met 26 weken ben je dan 6 maanden. Maar moet je nog 3 maanden en 1 week. Totale zwangerschap duurt namelijk 9 maanden en 1 week. Maar 4 weken in een maand klopt niet. Een maand duurt bijna 4,5 week.

10. Anitaaaxxx

Anitaaaxxx Fanatiek lid

12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary
    thanks meiden voor de uitleg!

11. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    8 weken + 5 dagen2 maanden
    13 weken3 maanden
    17 weken + 2 dagen4 maanden
    21 weken + 4 dagen5 maanden
    26 weken6 maanden
    30 weken + 2 dagen7 maanden
    34 weken + 4 dagen8 maanden
    39 weken9 maanden

Een makkelijk lijstje

12. Meara

Meara Niet meer actief

Ooit zei iemand tegen me "tja eigenlijk ben je 10 maanden zwanger" Heb der heel vreemd aangekeken toen. Veel mensen gaan er van uit dat elke maand precies 4 weken heeft maar alleen de maand feb heeft dat.

Zoals er al meer uitleggen gewoon de datum pakken en elke zoveelste van de maand ( uitgerekende dag ) ben je weer een maand langer zwanger

13. Meara

Meara Niet meer actief

Dina dat lijstje klopt niet helemaal. Hangt van de maanden af hoe lang ze zijn.

14. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja je bent nl tien "manen" zwanger.... volle maan tot volle maan is nl 28 dagen... :D
    Vroeger zei men ook wel eens 10 maan-maanden. Zo legde men moeder het uit.

Maar het lijstje van 13 weken = 3 maand, 26 weken =6 maand gebruik ik voor het gemak ook maar.

Deel Deze Pagina