normale gemiddelde van sperma

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door one of kind, 11 mrt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Deze week vond ik deze info en kon ik info nakijken van de gemiddelde cijfers van "gezond "sperma , misschien is het wel fijn om te lezen dat sommige dingen toch meevallen en jullie ook iets aan deze info hebben:

Waar wordt naar gekeken:

Volume van het vocht
    Normaal meer dan 2 milliliter.

Concentratie (zaadcellen per milliliter vocht)
    Normaal is meer dan 20 miljoen zaadcellen per milliliter

Motiliteit (beweeglijkheid van de zaadcellen).
    Er wordt onderscheid gemaakt tussen:
    1) Type A (snelle voorwaardse beweeglijkheid)
    2) Type B (langzame voorwaardse beweeglijkheid)
    3) Type C (ter plaatse beweeglijk)
    4) Type D (onbeweeglijk)
    Normaal is meer dan 25% type A beweeglijkheid of meer dan 50% Type A+B beweeglijkheid

Morfologie (vorm van de zaadcellen)
    Er zijn verschillende scoringsmethoden. De twee meest gebruikte zijn:
    WHO criteria: Normaal is meer dan 30% normaal gevormde zaadcellen
    Kruger criteria: Normaal is meer dan 14% ideaal gevormde zaadcellen

pH (zuurgraad)
    Normaal is boven de 7,2

Agglutinatie (samenklonteren van zaadcellen)
    Normaal is dit niet aanwezig

MAR test of Immunobead test
    (Test of een man antistoffen tegen zijn eigen zaadcellen aanmaakt)
    Normaal is minder dan 50%

Vitaliteit (levende zaadcellen) Normaal is meer dan 75%

Leukocyten (ontstekingscellen; geeft aan of er mogelijk een infectie is)
    Normaal is minder dan 1 miljoen cellen per milliliter

U hebt een aantal afwijkingen gevonden; wat betekent dat?

Het is heel erg moeilijk daar zo een antwoord op te geven. Hoewel hierboven een aantal normaalwaarden wordt gegeven, zijn deze getallen nogal arbitrair.

De vruchtbaarheid van de man is mede afhankelijk van de vruchtbaarheid van zijn partner. Een heel vruchtbare vrouw zal met enkele zaadcellen al in verwachting kunnen raken terwijl een verminderd vruchtbare vrouw sperma van veel betere kwaliteit nodig zal hebben. Als er bij herhaling meerdere duidelijk afwijkende waarden in het sperma wordt gevonden gaan wij ervan uit dat een uitblijvende zwagerschap in ieder geval mede door verminderde vruchtbaarheid van de man kan worden verklaard.

Gemiddeld kan worden gesteld dat de vruchtbaarheid van de man iets lijkt af te nemen vanaf ongeveer 40 miljoen zaadcellen per milliliter. Bij 20 miljoen per milliliter zou de kans op zwangerschap per maand met 50% zijn afgenomen (ter vergelijking: een vrouw van 35 jaar doet er gemiddeld twee keer zo lang over om zwanger te worden als een zelfde vrouw van 28 jaar). Als de concentratie zaadcellen verder afneemt, neemt vanzelfsprekend ook de kans op zwangerschap af.

Meestal zal bij een verminderde concentratie zaadcellen ook de motiliteit en de morfologie afgenomen zijn. Een teken dan de kwaliteit van de zaadcellen die nog over zijn ook nog eens slechter is. Vooral een combinatie van afwijkingen in de concentratie, motiliteit en morfologie samen is een teken dat de vruchtbaarheid van de man is verminderd.

Tot slot: Een man is zelden onvruchtbaar. Indien en zaadcellen in het sperma wordt gevonden spreken we van verminderde vruchtbaarheid. Een zwangerschap is in theorie mogelijk, al kan de kans hierop per maand (zeer) sterk zijn verminderd.

2. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    uitslag van ed zijn zaadonderzoek van november wordt op deze manier toch wel wat duidelijker... :D

3. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    hahahhah dat dacht ik ook , dus daarom heb ik het hierneer gezet dacht kan altijd een beetje meer uitleggen dan die cijfertjes alleen

4. lieke

lieke VIP lid

7 sep 2005
    6.289
    263
    83
    is het wat om dit topic sticky te maken zodat hij informatief boven aan blijft staan?

LIEK

5. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    tja misschien wel, ik vond hem toevallig en vond het dan ook heel makkelijk en fijn te weten wat de gemiddelde waren.
    die cijfertjes zelf zeggen me niet veel als ik niet weet wat het gemiddelde is

6. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    ik ben er in ieder geval heel blij mee.... :D

dus bij deze bedankt nog maar een keer... ;)

Deel Deze Pagina