slaapritme prematuur

Discussie in 'Prematuur' gestart door Anais, 26 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anais

Anais Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.314
    1
    0
    Gérante
    limburg/Hasselt
    #1 Anais, 26 nov 2013
    Laatst bewerkt: 26 nov 2013
    hoi allen
    sem is geboren met 34.5 weken en is nu 5 weken oud.
    ik ben mega vermoeid door het volgende:

onze man slaapt slecht in zijn bedje.
    eerst hadden we een wieg op de kamer.hij sliep op zijn rug maar kreeg pijn van of krampen of reflux. dus een reflux kussen gelegd.dit hielp niet. buik liggen wel (als hij vast sliep in onze armen en dan zo gelegd werd) maar zelf gaan slapen als hij op de buik ligt kan ik niet,veel te bang daarvoor.(hoofdje draait nog niet weg als hij vastzit)

we besloten dan maar de box in de living te gebruiken. dit omdat we in de slaapkamer niet kunnen slapen met een kleintje(de geluidjes)

ik slaap 5 uurtjes in bed en de papa let op in de living en dan omgekeerd. de overige rust daarna is die die je krijgt van de kleine als hij slaapt overdag(slapen in sofa)

in de box kon hij weer niet slapen op de rug. heb mijn zwangerschapskussen gelegd en soms helpt dit wel op de rug,maar ook niet vaak hoor. op de buik dus weer wel.

probleem is dus dat hij in geen bedje wil slapen maar wel op ons.hij kan daar op de buik liggen bij mij omdat ik hem voel bewegen als er iets is. zo liggen we dan na mijn 5 uur slaap de rest van de dag in de living.(vriend werkt hele dag)

ik geef een flesje om de 3 uur,110 ml moedermelk. dan halfuur laten indommelen,bedje in en hup huilen. hij krijgt dan precies krampen denk ik dan. beentjes optrekken,rood,duwen,scheetjes,huilen.
    niets helpt(heb ook druppels tegen de krampen,maar helaas)
    tot ik hem dan bij me op de buik leg en zijn tutje geef. hij wilt dan mijn vinger tegen zijn wang houden(later denk ik dat hij dit met een doekje gaat doen,doet hij ook bij flesje drinken trouwens) en dan valt hij in slaap.

soms probeer ik hem dan in zijn bedje te leggen als hij diep slaapt maar hij word dan wakker.

Wanneer ik wakker ben overdag leg ik hem op de buik en slaapt hij (meestal) wel goed(ong 1 uur) natuurlijk kan ikzelf dan niet slapen door het risico.

iedereen van kind en gezin,kinderarts,familie zegt mij wat te doen en de ene zegt eten op verzoek geven en de ander zegt wakker maken om de drie uur.

ik geef hem verschillende vit. en medicijnen per dag wat slopend is want dat moet een tijdje na het eten. ik kolf af maar kan hem niet bijhouden(op 1 week is hij van 60 ml naar 110 gegaan)
    douchen moet ik vliegensvlug doen terwijl hij huilt in zijn box.
    eten doe ik tijdens het kolven terwijl ik hem in het oog houdt dat hij zijn neus niet toe duwt... en hij spuwt zeker 4 body's ,kleertjes,tetra doeken en slabbertjes vol per dag,mij trouwens ook,doe soms drie bloezen aan op een dag.(en dan kan ik niet eens lekker douchen)

ik word gewoon helemaal gek ervan. Ik hou van mijn zoontje en kan goed tegen stress en het huilen,maar ik heb van de bevalling tot nu geen enkele keer rust gehad mentaal of lichamelijk. niemand die komt helpen in huis of mij wat vraagt.(alleen maar bezoekjes voor de kleine natruurlijk) en het ventje die werkt de hele dag van 2 tot 10
    ik geef dus een flesje,zit een halfuur te knuffelen en zit ofwel vast omdat hij nergens anders wilt slapen of hij slaapt op de buik in bed en dan kan ik kolven een halfuur,afwas doen en eten,opruimen,de was doen, borstelen en als ik geluk heb douchen.

hoe deden jullie het ? wanneer voeden,slapen?hoe verliep het allemaal.wanneer sliepen ze door?moet je tellen vanaf de geboorte of met gecorrigeerde leeftijd bij doorslapen(men zegt toch vanaf 6 weken ong? hoe is dit bij prematuurtjes?moet ik dan dubbel tellen?)

zou graag willen weten hoe jullie eerste maand eruit zag thuis en wat jullie deden.

groetjes!

2. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Wel herkenbaar... Mijn oudste was ook een drama de eerste maanden, was 34 weken bij de geboorte. Heeft hij last van het spugen? Wij hebben reflux medicijnen gekregen, daarna spuugde hij nog wel, maar was minder onrustig. Je zou ook eens een draagdoek kunnen proberen, dan kan hij lekker bij je slapen en jij kan nog wat dingen doen ondertussen. Voor het slapen in de nacht zou je hem op een voedingskranen tussen jullie in kunnen leggen, maar daar moet je wel tegen kunnen. Ik kolfde ook nog op die leeftijd (drinkt hij helemaal niets live?) en gaf op verzoek. Dat kolven maakt het extra zwaar.

Het is super pittig, maar het wordt echt beter! Probeer hem zoveel mogelijk bij je te houden (doe je ook) en hem alle liefde te geven... Kun je niet vragen of iemand je af toe helpt? Ouders of schoonouders? Heel veel sterkte!

3. adi

adi Niet meer actief

Ik zou:
    1: met spoed medicijnen halen tegen reflux;
    2: zijn bed/box/kinderwagen heel schuin zetten zodat hij niet plat ligt (nog 25-30cm ophogen aan de hoofdzijde);
    3: hem opzij leren slapen. Dan hoef jij niet naast te blijven zitten;
    4: zijn voeding flink indikken (met biobim jbpm)

4. Anais

Anais Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.314
    1
    0
    Gérante
    limburg/Hasselt
    hoi
    ik heb nu de draagdoek aan. beetje onhandig nog en geen idee of hij juist ligt. hij slaapt wel lekker.

toen hij de zuigreflex kreeg gaf ik 1 keer de borst en toen kreeg hij spruw. zat in mijn borst.
    heeft dactarin gehad maar door verkeerd advies mezelf niet behandeld en zo opnieuw spruw bij sem.
    nu weer smeren en wachten.

voor de reflux krijgt hij nutriton voor in te dikken en dit gaf verbetering. medicijnen krijg ik niet van de dokter,geen idee waarom.

voor de krampen geven ze ook niks,ze zeggen dan dat ik geen melk meer mag en het daaraan ligt. wanneer ik zeg dat ik zogoed als niets met melk gegeten heb de laatste weken zeggen ze dat het ook vaak verborgen melk kan zijn in voeding(blablabla)

ipv het bed schuin te zetten heb ik zo een zwangerschapskussen ,die helt ook zo schuin.

op zijn zij leggen deed ik in het begin maar nu wilt hij nietmeer :)

wat bedoel je met voedingeskranen?
    groetjes

5. Anais

Anais Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.314
    1
    0
    Gérante
    limburg/Hasselt
    aah zo een soort zwangerschapskussen zie ik. dat kan ik ook eens proberen

6. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Heel herkenbaar! Zoontje geboren met 34 weken en in het begin was het drama!

Eigenlijk wel deze probleem als die van jou, wat bij ons hielp was inbakeren en het bedje schrijn. Nu onze zoon goed zijn hoofd kan optillen laten we hem op zijn buik slapen en dit gaat super!

Probeer mensen om je heen te krijgen die je even kunnen helpen zodat je kan bij slapen en even tijd voor jezelf hebt;)

Je kan medicijnen vragen maar hier hielpen ze niet, wel het in dikken van de voeding.

Hopelijk kan je zo snel live drinken dat zou ook alweer veel stress schelen, succes!

7. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    hier heeft zoontje de eerste weken op de zij geslapen. Geboren met 29+4. Hij heeft 11 weken in het ziekenhuis gelegen en daar sliep hij ook op zijn zij. ton hij een week of 4 thuis was is hij zelf op zijn buik gaan liggen tijdens het slapen en dat hebben wij zo gelaten. Wij hadden wel een alarmmatje in bed (nanny care)
    wb krampjes hebben wij sabsimplex gebruikt(kochten we in duitsland en daarna ook ABC Dophilus dat hielp nog beter

Draagdoe lijkt mij een hele goed optie om toch overdag nog iets te kunnen doen. Zoveel mogelijk hulp regelen om zelf iets aan je rust te komen.
    En mijn insteek was dat hij toch in eigen bedje moest slapen en dat is altijd goed gegaan.

8. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Heel herkenbaar!

Hier waren de eerste weken na thuis komst drama met slapen. Grotendeels van de slaapjes lag hij bij ons op de buik. De nachten ook altijd heel onrustig geweest, veel wakker worden, heel bewegelijk in zijn slaap enz.

Inbakeren heeft de eerste weken goed geholpen. Hier ook trouwens verborgen reflux en alles staat dus schuin. Hier heeft hij medicijnen voor en sinds hij 8 weken is slaapt hij de nachten door en heeft veel op zijn buik geslapen vanaf het moment dat hij zijn hoofdje naar de zijkant kon draaien. Overdag slaapt hij nog steeds niet super goed, maar al vele malen beter dan in het begin.

9. Anais

Anais Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.314
    1
    0
    Gérante
    limburg/Hasselt
    hier ondertussen gek aan het worden.
    bedje scheef helpt niet,handoek rollen rond hem ook niet. muziekje niet...

de draagdoek dan weer heel goed maar ja dat is ook maar voor eens ne keer en niet de hele dag.(dat word warm voor mij en moet nog kolven)

en heb de indruk dat hij nu niet weent door krampen... maar om opgepakt te worden. hij had net een hele goede volle pamper voor de eerste keer die dag en leg hem erna in bed en hij begon te huilen. heb een 5 min gewacht en dan maar in de draagdoek,niets hielp.

Deel Deze Pagina