Is opvouwbare wc-verkleiner handig? En hoe hiermee beginnen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door hanna76, 29 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hanna76

    hanna76 Fanatiek lid

    15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Hallo,

    Binnenkort wil ik gaan beginnen met het proberen naar de wc te laten gaan van ons zoontje. Hij is nu 2 jaar en 3 maanden. Aangezien hij qua lengte erg lang is, denk ik dat hij meteen wel op de echte wc kan, i.p.v. een potje.
    Nu las ik dat er ook opvouwbare wc-verkleiners zijn. Weet iemand waar ik die kan krijgen? En zijn ze wel handig? Zijn ze van kunststof (hard plastic)? Ik bedacht namelijk dat het misschien wel handig is voor onderweg, als we naar de opa's en oma's moeten rijden. Die wonen op anderhalf uur rijden en verder.
    Of is een gewone wc-verkleiner van de Hema handiger?

    En heeft iemand misschien een tip hoe ik moet beginnen hier mee? Hem gewoon elke dag op hetzelfde moment standaard op de wc zetten? En dan maar hopen dat hij een keertje daar gaat plassen of poepen?

    Ik heb ook eens gehoord van iemand die deed haar kind een onderbroekje aan en daarover heen een luier, zodat het kind wel het natte broek-gevoel krijgt, maar dat niet de spijkerbroek e.d. kletsnat is. Dat lijkt me ook nog wel een goed idee!

    Groetjes,
    Hanna
     
  2. butterfly1984

    butterfly1984 Fanatiek lid

  3. Tanya

    Tanya Bekend lid

    27 jul 2010
    668
    0
    0
    Wij hadden een gewone wc-verkleiner (van de da), maar het werkte als een trein. Onze jongen vond het razend interessant om op de wc te gaan ipv op het potje en gaf ook eigenlijk meteen na het kopen van het ding aan dat hij moest plassen of poepen. Hij voelde zich heel groot omdat hij op de echte wc kon gaan. Een potje hadden we wel, maar heeft hij nooit gebruikt. Ik heb met hem afgesproken dat als hij moest plassen/poepen hij dat tegen mij of oma of zo moest zeggen en dat we dan meteen met hem mee zouden gaan. Dat werkte heel goed, hij kwam het ook braaf zeggen. Dat ging binnen een dikke week helemaal goed! 's Nachts is een ander verhaal, dus wie daar iets voor weet zonder zijn en onze nachtrust al te veel te verstoren, die hoor ik graag! het lukt vaak wel om droog te blijven, maar niet altijd.
     
  4. hanna76

    hanna76 Fanatiek lid

    15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Mja, ik weet eigenlijk niet precies wat voor een ik bedoel... ;)
    Is het bij deze zachte niet zo dat als je er op gaat zitten, dat dat ding dan naar binnen zakt? De wc in?
     
  5. hanna76

    hanna76 Fanatiek lid

    15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Wat ik me nu afvraag: als je kind meteen op de echte wc gaat leren plassen, moet hij dan wel met z'n voeten op de grond komen als hij daar zit? Of moet je hem gewoon vasthouden en bungelen z'n voeten dan los boven de grond? Kun je dan wel goed (leren) plassen? :(
     
  6. Young Flower

    Young Flower Fanatiek lid

    25 jul 2006
    3.299
    477
    83
    near rotterdam
    wij hebben een opvouwbare van de prenatal. super ding. heel stevig, maar klein op te vouwen. kostte ook geen drol. 7 euro of zo. hier vinden wij het ook fijn als ze op een vreemd toilet moeten dat ze dan op dat dingetje kunnen.
     
  7. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.496
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

    wij hadden zo'n ikea stoeltje in de wc staan waar ze op klom en dan ging ze op de wc zitten. Dus leunde ze wat met haar beentjes op dat stoeltje.
    Maar sinds we 2 weken verder zijn, gaat ze er gewoon opzitten, laat zich een beetje in de wc zakken (sinds oma dat gezegd had, omdat ze over het randje plaste :p ) en dat gaat prima. Dus haar beentjes bengelen een heel stuk ;) maar ze plast en poept prima.

    Wij hebben overigens beiden aangeboden, potje en wc. Het ging mij er meer om dát ze zindelijk werd en waarop dat maakte me nog niet zo veel uit (hoewel poepscheppen uit een potje niet zo prettig is haha, maar gelukkig heeft ze dat maar een paar keer gedaan) .
     
  8. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik dacht eerst ook, hoe doen we dan onderweg of bij anderen die geen wc verkleiner hebben? Nou, dan houdt ze dus gewoon de bril vast achter zich en dat gaat prima. Thuis hebben we een krukje in de wc en dan klimt ze zelf de wc op, ergens anders tillen we haar erop.

    Wat zindelijk maken betreft, wij hebben gewoon afgewacht totdat Eva het zelf aangaf, wel vroegen we regelmatig of ze op de wc wilde plassen en of ze haar luier uit wilde laten. En opeens was ze zindelijk en een paar maanden later ook 's nachts. Het komt wel hoor, dat zindelijk worden, eerlijk gezegd vind ik het vrij vroeg om met 2 jaar al te beginnen, al verschilt het per kindje. Vaak als het dan lukt heeft een kindje veel ongelukjes of gaat het heel moeizaam. Als je wat langer wacht (of het je kindje helemaal aan laat geven) gaat het volgens mij meestal veel makkelijker en met veel minder ongelukjes.
     
  9. hanna76

    hanna76 Fanatiek lid

    15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Is 2 jaar en 3 maanden echt vroeg? Ja, ik heb er geen verstand van hoor. Want als je mijn moeder hoort......... Pff! Daar word ik ook niet goed van. Wij waren namelijk allemaal al zindelijk rond onze 1e verjaardag. En dan krijg je steeds terloops van die opmerkingen. "Het wordt nu wel eens tijd dat je gaat beginnen om D. zindelijk te krijgen." Zucht...

    Maar eerlijk gezegd ben ik de kostenpost van de luiers van m'n zoontje wel een beetje zat... We hebben nu 2 kinderen hier in de luiers zitten. Kost wel flink wat geld zo...
     
  10. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    over dat bungelen, daarvoor kun je een verhoging kopen met een ronding eruit die je dus precies voor de wc kunt schuiven. wij hebben alles al in huis maar onze zoon taalt er nog niet naar. wij gaan niks forceren en wachten dus gewoon rustig af. en hij wordt komende maand 2. ik heb gewoon een harde wc verkleiner en koop voor onderweg niks extra's. voor die ene keer kan het best zo. ik blijf er dan bij en dan houdt hij mij vast of de bril dat gaat prima.
     
  11. B en N

    B en N Fanatiek lid

    13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Wij hebben deze gekocht voor ons meisje; Google Afbeeldingen resultaat voor http://s3.amazonaws.com/voordeelmuis/503/503820.gif

    Die konden we mooi gebruiken voor onderweg en voor het boven toilet. En daar is hij opzich prima voor, maar voor dagelijks gebruik (beneden toilet dus ;)) vond ik het toch niet echt handig. Ze zit er namelijk niet lekker op en hij zakt wat in als ze er op zit, hij blijft dus niet mooi strak liggen.

    Voor het beneden toilet hadden we een normale losse wc verkleiner (niet opvouwbaar) en die werkte veel fijner.

    Moet er wel bij zeggen dat we ze maar 3a4 maanden hebben gebruikt want toen vond ze zichzelf groot genoeg om op de normale wc bril te zitten. En dat gaat eigenlijk prima.

    Als we een dagje weggaan neem ik de opvouwbare bril wel mee, ook uit hygiënisch oogpunt vind ik het wel prettig dat ze op een 100% schone bril kan zitten. Kids moeten helaas als ze moeten en dan kan je niet rustig op zoek gaan naar een schone toilet.
     
  12. Young Flower

    Young Flower Fanatiek lid

    25 jul 2006
    3.299
    477
    83
    near rotterdam
    voor thuis hebben wij een zitverkleiner met trapje eraan. ideaal gewoon.

    en hier was onze oudste zindelijk met 3,5 van de een op de andere dag.

    de jongste nu 2,5 zie ik wel deze zomer zindelijk worden omdat hij het van zijn broer ziet
     
  13. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Zo'n onzin.. vroeger waren kinderen helemaal niet vroeg zindelijk maar waren moeders zo getraind dat ze hun kinderen elke uur of half uur op het potje zetten. Die moeders waren dus prima zindelijk (heel knap!!)... Een kind van 1 heeft de spiercontrole gewoon nog niet. Het is een kwestie van conditioneren en dat heet niets met zindelijkheid te maken.

    TS: wij hebben een brilverkleiner van de HEMA gebruikt (dat ding hoort tussen de bril en de pot!) en hij leerde al ongelofelijk snel gewoon op de wc te plassen. Meneertje is zindelijk geworden met 23 maanden en kon met 25 maanden gewoon op de wc plassen.
     
  14. hanna76

    hanna76 Fanatiek lid

    15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Huh? Heb je daar dan ook nog weer verschillende soorten in? :(
     
  15. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    geen idee... maar ik heb gemerkt dat veel mensen ook dat witte ding hebben van de HEMA en dan klagen dat ie zo schuift... maar dat komt dus door onjuist gebruik...
     
  16. Mirthe81

    Mirthe81 Bekend lid

    21 feb 2008
    590
    0
    0
    Ik heb laatst nieuwe wc-brillen gekocht. Daar zitten twee brillen in. Een voor ons en een kleine voor de kindjes. Als je de kleine niet gebruikt doe je die omhoog en klikt deze met een magneet aan het deksel Echt super handig!!
    Ik heb ook nog een tijdje zo'n trappetje met wc-bril gehad. Ook wel handig, maar vond het lastig dat die er telkens als ik wilde plassen stond.
    Als je zo'n trappetje zoekt mag je die van mij evt. wel over nemen.
     
  17. hanna76

    hanna76 Fanatiek lid

    15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Bedankt voor het aanbod! Maar ik zoek eigenlijk niet zo'n trappetje... Dat lijkt me dus idd. ook onhandig, dat dat dan steeds in de weg staat. Zoveel ruimte hebben we hier nou ook weer niet. :)
     
  18. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.225
    3.670
    113
    waar heb je die gekocht?
    Ben ik nl ook al een tijdje naar opzoek
     
  19. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    die hebben wij ook en gekocht bij de hema. echt een ideaal ding.

    een potje is om te oefenen misschien wel fijner voor de kleintjes. bijv voor in de zomer in de tuin te zetten. je zou dan je ukkie in der blote kont kunne laten lopen en als je ziet dat ze wat doen op de pot zetten zodat ze vanzelf de link krijgen wanneer ze op de pot moeten. zit misschien ook fijner omdat de voetjes dan goed op de grond staan

    potje is ook erg handig om later op de slaapkamer te zetten
     
  20. kaboutertje

    kaboutertje VIP lid

    10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Mag ik je een tip geven?
    De potette plus bij Etos. Hij is niet goedkoop: 17,-, maar zeker zijn geld waard.

    Maar je kan er een zitverkleiner van maken, maar ook een potje.
    Ik doe gewoon een pedaalemmerzak erin.
    Hij is heel klein in je tas.
    Ideaal, dat ding had ik 2 jaar eerder moeten hebben.

    Unikokids
     

Deel Deze Pagina