In november 2014 hebben mijn vriend en ik besloten voor een eerste kindje te gaan. Inmiddels zijn we ronde 7 gepasseerd en is mijn cyclus vrij regelmatig (29 tot 32 dagen). Ik heb een paar rondes ovulatietesten gedaan en weet daardoor dat ik een eisprong heb. Daarnaast probeer ik er rekening mee te houden door foliumzuur te slikken, weinig alcohol te drinken en gezond te eten. Nu ben ik vooral op zoek naar tips om toch zwanger te raken. Op internet lees ik wel tips, maar ik kan niet altijd ontdekken of deze ook echt waar/bewezen zijn. Wat kan de man bv. doen om de vruchtbaarheid te vergroten?
Marianne84, het is lastig zeggen of de dingen die je leest op internet allemaal waar zijn. Maar de dingen die je zegt kloppen wel in ieder geval. Mannen moeten ook gezond eten, evt stoppen met roken, een gezond gewicht hebben, matigen met alcohol, rust en regelmaat. Een ejaculatie om de 2-3 dagen is naar wat ik weet een optimale frequentie voor de kwaliteit van het zaad. Op gezondheid.be vind je dit: Factoren die een rol kunnen spelen bij verminderde zaadkwaliteit Warmte De zaadballen hebben een temperatuur van 35 graden. Dat is lager dan de lichaamstemperatuur (37 graden). Voor een optimale zaadproductie is deze temperatuur belangrijk. Het dragen van strak ondergoed of het vaak nemen van een zeer warm bad of een sauna kunnen de temperatuur verhogen. Ook bij een spataderkluwen in de balzak is de temperatuur van de zaadballen soms verhoogd. Of het zorgen voor een lagere temperatuur bijdraagt aan een verbeterde kwaliteit van het zaad en een grotere kans op zwangerschap, is nooit goed onderzocht. Roken en drugs Roken kan een ongunstig effect hebben op de kwaliteit van zaad. Ditzelfde geldt voor het gebruik van drugs. Vitamine C Een tekort aan vitamine C in de voeding draagt mogelijk bij aan een verminderde kwaliteit van het zaad. Alcohol Overmatig gebruik van alcohol (meer dan twee glazen per dag) kan de kwaliteit van het zaad ongunstig beïnvloeden. Koorts Koorts is soms een tijdelijke oorzaak van verminderde zaadkwaliteit. zie ook artikel : Koorts Frequentie van zaadlozing Heel weinig of juist heel vaak een zaadlozing hebben, speelt bij sommige mannen een rol bij een verminderde zaadkwaliteit. Over het algemeen bevordert het 'sparen' van zaad gedurende langere tijd de kwaliteit niet. Hormonale oorzaken Een te lage productie van follikelstimulerend hormoon (FSH) dat stimuleert de zaadballen kan leiden tot een slechte kwaliteit van het zaad, maar deze hormoonstoornis is erg zeldzaam. Overige factoren Industriële chemicaliën zoals lood en bestrijdingsmiddelen kunnen een slechte invloed hebben op de vorm van de zaadcellen. Ook van sommige geneesmiddelen (o.m. Beta-blokkers) is bekend dat zij niet goed zijn voor het zaad. Groetjes Brigitte