Pffff, had vandaag weer zoiets "typisch" op mijn werk... Er lopen hier nogal wat van die "pratende pakken" rond, die soms zelf niet weten wat ze zeggen, volgens mij... Stond ik koffie te halen voor mijn collega's, staan er een aantal accountmanagers te praten over normen en waarden... In het kort ging het over normen en waarden van bijstands gezinnen... Ze hadden hun mening al klaar over gezinnen waarvan de man en vrouw niet werkten (want 'iedereen kan werken als ze maar willen'... pffff ) en die dan ook nog eens aan kinderen gingen beginnen... Ze gingen echt helemaal los... Dat zou dan een verkeerd voorbeeld zijn voor hun kinderen... en wat moest er wel niet van die kinderen terecht komen met zo'n voorbeeld !? En vervolgens begonnen ze over dat dat dan vaak van die laag opgeleide types waren, waar je toch geen fatsoenlijk gesprek mee kon voeren... Letterlijk: "van die ordinaire figuren met tatoo's, getoupeerd haar, een pitbull en een uitkering"... Echt... mijn mond viel open... (ik ondertussen maar bekertjes bestellen uit die koffie automaat om te kunnen blijven luisteren... had er inmiddels al 9 op mijn dienblad staan... en heb maar 4 collega's ). Je kent ze wel... van die gladde jongens in pak, met hun gladde praatjes die het allemaal wel beter weten... Luxe lease-autootjes (okay heb ik ook, maar je snapt wel wat ik bedoel...) en een clubje vrienden met zeilboten (niet dat daar iets mis mee is hoor (wil geen mensen met zeilboten beledigen hier natuurlijk ). Ging me gewoon om de manier waarop ze over andere mensen spraken... alsof het uitschot is... alsof mensen in de bijstand er zelf voor kiezen om niet te werken, omdat ze te lui zijn ofzo... En alsof die er allemaal "ordinair" en overzorgd uitzien... alsof het onverantwoord was om dan kinderen te nemen... Vond ik zoooo belachelijk ! Dat ze zich helemaal niet kunnen verplaatsen in andermans situatie...
Daat krijg ik dus de kriebels van.... -om vervolgends de schouders op te halen en weer lekker van mijn gezin te genieten jammer voor hun toch als ze zo oppervlakkig denken8)
Ja denk dat de jongens wel gelijk hebben, alleen het zeer en zeer overdrijven.... Ik vind dat in nederland ook veel te makkelijk aan een bijstand te komen is en dat ze het doel ver voorbij zijn, en geloof me ik ben opgegroeid met een alleenstaande moeder met bijstand dus ik weet waar ik het over heb....het is geen makkie echt niet, en voor die om wat voor reden dan ook niet kunnen werken is het super dat het er is, maar ik vind ook dat het allemaal te makkelijk gaat in nederland...over ordinaire types in de bijstand kan ik niet praten....omdat ik dat gewoon weg echt niet weet.
hahahahaha...... en onder welke norm of waarden vallen: "vooroordelen"?? heb hier twee tattoo's en een stafford... dus denk dat ik maar een uitkering ga aanvragen... zo te lezen, krijg ik die zomaar... nouja, mits ik mn haren ff toupeer natuurlijk....
ik kan er zo boos over worden. mijn moeder is net verhuisd omdat haar exman haar mishandelde. hij heeft haar haar scheenbeen kapot geschopt en haar neus gebroken geslagen! ze had werk en heeft ze te horen gekregen dat ze niet terug hoefde tekomen einde contract. nu moet zij de bijstand in want vind maar eens werk momenteel je moet echt geluk hebben. samen met mijn broer zit ze nu in een piep kleinhuurhuisje met 2 kleine slaap kamers. maar ze moet er wel 600 per maand voor ophoesten. met bijstand betekend dit wel haar halve inkomen! en uitschot sorry maar dat is ze echt niet hoor!
Whahaha Je hebt ook gelijk trouwens... zijn idd meer vooroordelen dan normen en waarden. En ik voel me ook wel snel geirriteerd door dit soort dingen... zou er gewoon om moeten lachen misschien. Kan er alleen niet zo goed tegen als mensen van die "standaard" dingen roepen en allerlei mensen over één kam scheren... Gaan mijn nekharen serieus overeind staan.
Sorry WenT...kan het niet laten...maar wat is dit dan? ''Je kent ze wel... van die gladde jongens in pak, met hun gladde praatjes die het allemaal wel beter weten... Luxe lease-autootjes (okay heb ik ook, maar je snapt wel wat ik bedoel...) en een clubje vrienden met zeilboten (niet dat daar iets mis mee is hoor (wil geen mensen met zeilboten beledigen hier natuurlijk ).''
ik ga niet te diep in over uitkeringen en bijstand want heb er geen kaas van gegeten en wil er ook niets mee te maken krijgen, hopelijk hoeft dat ook nooit!! heb wel het idee dat mensen die ECHT willen werken ook KUNNEN werken, dus "het lukt me niet om werk te vinden" vindt ik een beetje BULL!!! was ook een keiharde hoor hierover, had ook geen goed woord over voor die bijstandstrekkers maar heb van dichtbij gezien dat er ook mensen in de bijstand komen die er dus echt niet voor hadden gekozen uit luiheid, gelukkig is deze vriendin er na een paar maanden alweer uit en heeft ze weer werk.....dus als zij het kan kan iedereen het (uitgaande van mensen die lichamelijk en mentaal niets mankeren)
HAHAHA Okay, je hebt me te pakken... I am quilty as charged Ik zal mezelf eerst eens goed onder de loep nemen en mijn vooroordelen kritisch gaan bekijken... Bied hierbij mijn eerbiedige excuses aan t.o.v. alle "gladde jongens" die ik hier mogelijk mee beledigd heb
weet je wat ik ook zo belachelijk vind? het idee dat alle thuisblijf moeders een uitkering hebben!!! ik blijf thuis, maar heb daar voor gekozen, en ik vind niet dat een ander daar voor op moet draaien. oh, en ik heb 2 tattoos, maar geen hond, en haar dat ik niet omhoog zou kunnen houden al zou ik er cement tussen zetten. waar hoor ik dan?
hier ben ik het totaal niet mee eens in het noorden is het voor mensen die laagopgeleid zijn erg moeilijk werk te vinden niet iedereen kiest er voor zonder werk te zitten een vrienden van mij heeft 3 maand gewacht om een uitkering aante vragen omdat ze het zelf wil oplossen dus niet iedereen is zo oke er zijn veel gezinnen die gerust kunnen werken wat dacht je van die rijke lui dan vrouw in huis op de kids passen beetje de hele dag naar de pedicure nagelstyliste nou massage hier massage daar oja vergeten we de schoonheidsspeciliste nog oja en natuurlijk duur shoppen terwijl ze thuis een nanny hebben en dan maar zeg ik heb het te druk om mn kids van school te halen ik vind dat pas verwende en verwaande lui laten ze eens 3 maand van het minimum leven dan klagen ze wel anders iemand die wil werken kan geen werk krijgen en mensen die niet hoeven te werken omdat ze verwend en verwaand zijn die hebben lui lekker land nou ga werken en breng liever je kinder 2 of 3 dag delen naar het kinderdagverblijf ik ben ook van mening dat ze daat niet horen te zitten van 7 uur in de morgen tot 6 uur in de avond want 2 werkende ouders is ook niks die dan de hele dag werken
Nou volgens mij heb je ook net idd. dat ene zinnetje gelezen....ongelofelijk hoe verkeerd je iets kan oppakken.
nou ik had tegen die pikken in pakken gezegd, hopelijk gebeurd het jou nooit dat je een uitkering moet gaan aanvragen... en was dan weggelopen met mn dienblad met koffie... wat een eikels zeg... alsof iemand blij is om van een uitkering te moeten leven als het echt even niet anders kan...
eens, maar feit blijft wel dat er ook mensen zijn met een uitkering die wel zouden kunnen werken, maar het wel goed vinden zo..
Zal wel aan mij liggen, maar van de ene kant vind je dus wel dat mensen (vrouwen) die nu bij de kinderen thuis blijven moeten gaan werken en hun kinderen dan maar naar de opvang moeten brengen, maar van de andere kant is het verkeerd als die kinderen er van 7 tot 6 zitten Sorry hoor, mijn dochter is zo'n kind dat inderdaad van 7 uur in de ochtend tot 6 uur in de avond op het KDV zit. Nee, dat vind ik niet leuk, maar het gaat niet anders! Het is gelukkig maar voor 2 dagen in de week, maar op die dagen heb ik gewoon geen andere optie. Ik werk zelf voor een detacheringsbureau, in de detachering (dus niet intern). Dat houdt in dat ik afhankelijk ben van de klant waar ik naar toe moet. Meestal zitten de klanten op ongeveer een uur rijden van huis vandaan. Als ik dan op tijd op het werk wil zijn, moet ik dus tussen kwart over 7 en half 8 thuis vertrekken (en m'n dochter moet ik dan dus al naar het KDV gebracht hebben...) en ik kom pas tegen 6 uur weer thuis... Als het verkeer een beetje meewerkt. Ik vind het nog wat anders als je je kind 5 dagen in de week zo lang naar het KDV zou laten gaan. Dan kan je gaan afvragen of je je carrière niet belangrijker vindt dan je kind... Maar dan is het nog altijd een overweging die ieder voor zich moet maken. Maar vind sowieso het aantal dagen dat ze naar een KDV gaan meer zeggen over de ouders, dan de tijd die ze er op 1 dag zijn. Maar goed, ontopic nu: Er zijn meer dan genoeg mensen die van de bijstand rond moeten zien te komen, die daar helemaal niet vrijwillig voor gekozen hebben. En die wel degelijk willen werken, maar die dat niet kunnen of maar geen baan kunnen vinden... Als je nog jong bent en op zoek gaat naar een baan, krijg je heel vaak te horen dat je "niet genoeg ervaring hebt". Heb je de ervaring wel, dan heet het dat je niet de juiste papieren hebt, of zijn er "geschiktere kandidaten" en als je de 40 gepasseerd bent, mag je al blij zijn als je niet meteen als "te oud" afgeserveerd wordt. Dus ja, ik vind het ook erg kortzichtig van die "gladjakkers" (waarschijnlijk stoken ze elkaar tijdens zo'n gesprek ook nog lekker op...) Vooroordelen hebben we allemaal wel, over van alles en nog wat, maar je kunt ook proberen om die vooroordelen te nuanceren en voor te stellen hoe het zou zijn als je zelf in zo'n situatie zou zitten. Las op nu.nl een bericht dat Rita Verdonk van mening is dat er "zeker 100.000 Nederlanders te lui om te werken zijn". En er dan ook nog bijzeggen "je herkent ze meteen, want zijn de bruinsten die erbij lopen en zitten alleen maar in de zon te genieten van het geld dat ze zo krijgen". Nou, er zullen best wel mensen zijn die het wel prima vinden zo en inderdaad niet echt moeite doen om weer aan het werk te komen, maar 100.000?!? Het is zo makkelijk om zulke dingen te roepen en op die manier een hele groep weer in een hokje te proppen...
ja maar alsof hun het dan zooooo goed hebben met een uitkering... volgensmij is het echt niet meer dan 1000 euro in de maand... nou joepiee... als je daar vrijwillig voor tekent voor de rest van je leven ben je ook mooi gek.... duss wie wil werken die heeft zeker wat meer.... wil je dat niet... tja dan met minder doen...
Daar ging het mij dus idd om... dat hele groepen mensen zo makkelijk over één kammetje worden geschoren... Was überhaupt niet mijn bedoeling om iemand te beledigen ofzo... ook niet de "pratende pakken" trouwens... Maareh, er zullen best mensen zijn die het wel best vinden om van een uitkering te leven en er hun gemak van nemen en aan de andere kant mensen die graag willen werken en gewoon echt niet aan werk kunnen komen. Punt was gewoon dat ik het zo'n "makkelijk" gesprek vond... van die cliché uitspraken... alsof alle mensen van hetzelfde soort zijn als de mensen waar ze maar enigszins op lijken (qua uiterlijk / karakter / levensstijl / levensinvulling)...
Er zijn ook wel mensen die inderdaad echt geen zin hebben om te werken, maar ligt voor een deel ook aan het sociale stelsel hier... Iemand met een uitkering kan aanspraak maken op allerlei vormen van subsidie, zowel door rijksoverheid als door de gemeente. Subsidie in de vorm van gratis sporten (of tegen sterk gereduceerde prijzen), gemeente die opdraait voor hoop kosten voor de kinderen, natuurlijk de bekende huursubsidie, zorgtoeslag, etc. Maar ook dingen als dat de gemeentebelastingen (grotendeels) kwijtgescholden worden. Al dat soort steun valt weg als je gaat werken. En eerlijk is eerlijk, veel mensen in de bijstand zijn lager opgeleid en komen dus niet echt voor de bestbetalende banen in aanmerking. Die houden dan als ze gaan werken vaak ongeveer net zoveel (of soms zelfs nog minder) over netto, dan wanneer ze in de bijstand blijven. Da's dan toch ook geen motivatie om toch werk te gaan zoeken?!?!