Veel harde buiken, geen verkorte baarmoederhals

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Nike30, 31 jan 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nike30

Nike30 Lid

31 jan 2024
    5
    1
    3
    Vrouw
    Hi dames!

Ik ben zwanger van ons eerste kindje en heb sinds week 18/19 veel harde buiken. Zo rond de 20/21 weken kreeg ik hier ook ‘aanvallen’ van harde buiken bij: urenlang iedere paar minuten een harde buik. Ze doen geen pijn en trekken snel weg (10-20 sec) maar het zijn er erg veel. Inmiddels 25 weken zwanger en de aanvallen worden steeds frequenter, ondanks rustig aan doen en enkele weken vakantie.

Ik sta onder hele goede begeleiding bij de gynaecoloog, elke twee weken wordt mijn baarmoederhals opgemeten (nog steeds telkens tussen 35mm - 41mm gelukkig) en krijg utrogestan (200mg daags) en nifidipine (30mg daags) om de baarmoeder rustig(er) te houden. Ondanks dit maakt ook de gynaecoloog zich zorgen en zij heeft het al over vroeggeboorte.

Er zijn natuurlijk super veel spookverhalen te vinden en ik ben me ook bewust van de situatie en risico’s, maar ik ben eigenlijk op zoek naar positieve verhalen. Zijn er meer vrouwen die zoveel harde buiken hebben waarbij het ‘niks’ doet en gewoon de zwangerschap tot een redelijk termijn hebben kunnen volbrengen?

2. DCG

DCG Fanatiek lid

24 feb 2020
    3.457
    3.198
    113
    Vrouw
    Ik heb 2 ervaringen ermee.
    Bij mijn oudste kreeg ik vanaf 28wk constant harde buiken. Ziekenhuisopname volgde met 30wk, hele mikmak werd ingezet, van weeënremmers tot longrijping.
    Na 5 dagen naar huis, om vervolgens met 32 wk opnieuw opgenomen te worden, weer aan de remmers en inmiddels 1cm ontsluiting.
    Na 5 dagen opnieuw ontslagen en weer na precies 5 dagen terug opgenomen aan de remmers.
    5 dagen later weer ontslagen, maar met om de 4min weeen!
    Gelijk vanuit het zh naar de vk gereden, om vervolgens met haar samen naar een ander ziekenhuis te rijden. Daar 2 dagen opgenomen en inmiddels 2cm ontsluiting.
    Dachten echt dat de kleine kwam.
    Daar geen remmers meer gekregen, maar pethidine om tot rust te komen.
    Alles viel stil en ik mocht naar huis.
    Met 35+6 vk gebeld, de weeen waren zo heftig! Plots braken toch mijn vliezen tijdens controle van de vk en 6 uur later met precies 36wk is mijn zoon geboren.

Bij mijn dochter vanaf 24wk volop harde buiken en weeën en toen ook opgenomen en aan de remmers en longrijpers.
    Dit keer hielp het wel, de weeen verdwenen.
    Met 26wk weer enkele dagen flinke weeën gehad en ben toen met de ambulance opgehaald omdat we dachten dat de vliezen waren gebroken… hele team stond klaar omdat de bevalling begonnen leek! Ik kreeg ook geen remmers meer en lieten het op zijn beloop.
    Uiteindelijk werd mijn buik rustiger en mocht na 2 dagen naar huis.
    De weeen bleven toch wel aanhouden en heb echt elke week de vk over de vloer gehad (zelfs in de nachten) omdat we toch dachten dat de bevalling begonnen was.
    Gelukkig bleek het allemaal niets op de baarmoedermond te doen dus ik moest het rustig aan blijven doen en uiteindelijk hebben ze me met 38wk ingeleid omdat het lichamelijk niet meer te doen was. Ik had toen helemaal geen ontsluiting oid, dus het kan ook allemaal zonder nadelige effecten gaan zoals je leest :)
    Ik wil je wel meegeven; als je het niet vertrouwt gewoon bellen en laten controleren door de vk of er veranderingen zijn, beter een keer teveel dan te weinig laten checken. Neem je rust op tijd en luister naar je lichaam.
    Succes!

3. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.331
    8.334
    113
    Amsterdam
    Hier bij beide kinderen vanaf week 14 constant harde buiken gehad. De eerste is met 38.4 geboren en de tweede had ik constant bloedverlies dus werd ik streng in de gaten gehouden. Was opgenomen dus dagelijks ctg waarbij men vaak dacht begint het dan niet maar dat waren gewoon m’n normale harde buiken. Uiteindelijk door het bloedverlies is m’n bevalling met 36 weken begonnen.
    De gyn zei opgeven moment jij hebt blijkbaar gewoon een gevoelige baarmoeder en ook nog waren ze allebei super bewegelijk en ik heb er dus nooit een verkorte baarmoeder of ontsluiting van gekregen.

4. Lylytje86

Lylytje86 Actief lid

22 jul 2023
    301
    264
    63
    Vrouw
    België
    Ik heb iedere dag last van harde buiken sinds mijn 17 weken zwangerschap nu 31 week ver en op 29+5 weken was het nog mooi toe.

5. msm

msm Actief lid

31 okt 2020
    101
    44
    28
    Vrouw
    Sinds een aantal dagen last van buikpijn, mijn baarmoedermond is vrij week, staat centraal en ene beetje open maar is nog wel lang (boven de 3 cm).

Ik herken veel in je verhaal, inclusief de aanvallen van harde buiken.

Waardoor verwacht je gynaecoloog dat je vroeger gaat bevallen? Bij mij wordt steeds gezegd dat wanneer de baarmoederhals nog lang is dat er dan niet zoveel aan de hand is.

6. Nike30

Nike30 Lid

31 jan 2024
    5
    1
    3
    Vrouw
    Dankjewel voor het delen van jullie overwegend positieve ervaringen. Ik hoop dat ik me over een tijdje in dat rijtje mag aansluiten!

@msm, mijn gynaecoloog denkt dat ik eerder ga bevallen omdat mijn lichaam het ‘trucje’ van echte weeën maken eerder door zal hebben omdat het nu al zo ritmisch oefent met harde buiken. Oefening baart kunst zeg maar ;) zij gaf ook aan dat zolang de baarmoederhals lang is dat je geen direct gevaar hebt voor een bevalling maar dat die ook heel snel kan verstrijken als het wel omslaat naar weeën. Al met al geen exacte wetenschap en dat geeft ze ook toe. Het kán gewoon allemaal goed gaan :) ik hoop dat dat bij jou ook zo zal zijn!

msm vindt dit leuk.
  7. Minimensje83

Minimensje83 Fanatiek lid

19 jan 2014
    1.757
    1.067
    113
    Vrouw
    Heb deze zwangerschap ook echt bizar veel harde buiken en al heel vroeg. Mega drukke baby en hij ligt nog steeds met regelmaat ook overdwars. Dat vindt mijn baarmoeder allemaal niet leuk dus ook echt veel harde buiken. Scheet in de weg, harde buik .. gyn hoorde dit vaker bij vrouwen met 3+ zwangerschappen en maakte zich totaal geen zorgen. Ik eigenlijk ook niet

8. msm

msm Actief lid

31 okt 2020
    101
    44
    28
    Vrouw
    Dank je voor je antwoord!

Deel Deze Pagina