Hey meiden, Ik gebruik helaas (omdat het niet anders lukt) antidepressiva, Citalopram. Mijn kleintje krijgt wel volop borstvoeding. De Gyn/kinderarts en psychiater zeggen dat de borstvoeding zonder problemen doorgegeven kan worden. Zijn er meer moeders die borstvoeding gegeven hebben met een medicatie? Hoe doen jullie kids het? Ik voel mij doordat mijn kleintje ook wat binnenkrijgt wel een slechte moeder en ben bang dat ze zich straks minder goed gaat ontwikkelen.... Maar dit is natuurlijk nergens op gebaseerd, want ze doet het tot nu toe goed! Liefs Lotte
Ik heb antidepressiva geslikt tijdens de borstvoedingsperiode. Ik werd somberder toen met ongeveer 6 maanden de borstvoeding wat minder intensief werd. Omdat borstvoeding het enige was wat ik nog leuk vond en goed vond doen als moeder ben ik gestart met Notrilel oom met de psychiater van de Pop-poli waar ik al kwam. Medicijnen hielpen en ik heb 14 maanden borstvoeding kunnen geven. Na het stoppen kelderde mijn stemming weer en is er opgehoogd. Ik werd van borstvoeding op verschillende manieren blij. Als je borstvoeding kan geven en je door de antidepressiva stabiel blijft dan zou ik zeggen vooral doen. En vooral niet schuldig voelen. Nu 10 jaar later ben ik nog steeds blij met de samen met goede hulpverleners gemaakte keuzes.
Hi Crystel, Wat fijn om te horen! Ik wil ook heel graag het beste voor m'n kleintje. En het is fijn dat ze het er zo goed op doet! Heb je nog dingen gemerkt in de ontwikkeling van jouw kind (negatief)? Ik ga het in ieder geval wel blijven geven, maar het is wel fijn om te horen dat er meer dames zijn, waarbij de kinderen het ook goed doen Ben zo bang voor negatieve effecten op latere leeftijd.....
Ik heb helemaal niets gemerkt aan mijn dochter. Het was een flesweigeraar. Op het kinderdagverblijf wilde ze uiteindelijk wel wat drinken maar kunstvoeding niet. Gelukkig at ze wel pap en yoghurt. Bang voor negatieve gevolgen ben ik eigenlijk niet bang. Ze is nu 9. Op school gaat het prima. En ze is leuk bezig met judo. Eigenlijk is ze in ons gezin het meest stabiel zelfs.
Ik slik escitolapram en ga straks starten met borstvoeding. Het mag van de artsen dus ga ervan uit dat het geen kwaad kan. Ook slik tijdens de zwangerschap deze medicijnen, dus hoop dat de afkickverschijnselen voor baby minder of niet er gaan zijn omdat baby het ook via de borstvoeding binnen gaat krijgen.
Ik heb twee vriendinnen die citalopram gebruiken tijdens zowel de zwangerschap als borstvoedingsperiode en gelukkig gaat het heel goed met moeders en kindjes.
Hier 2 jaar lang borstvoeding gegeven en ook escilatopram geslikt tijdens de zwangerschap. Alles helemaal in orde met mijn zoontje. Hij was wel een enorm onrustige slaper en iemand opperde eens of dat niet door de antidepressiva kwam (geen arts of zo hoor) maar ook toen ik gestopt was was hij nog steeds een onrustige slaper. Dus ik ben ervan overtuigd dat 't daarmee niets te maken had. Na de bevalling ben ik langer in 't ziekenhuis gebleven (protocol hier in Spanje) omdat ze hem wilden observeren. Ook nog later een keer terug gekomen voor speciale controle voor hem waarop ze checken op eventuele bijwerkingen etc. Maar alles was helemaal in orde