Oef wat verschrikkelijk negatief en veroordelend. Dit is nou het over een kam scheren waar ik niet zo goed tegen kan. Volgens mij wordt er namelijk al maanden gesproken van schande over degene die zich daadwerkelijk zo uitlaten. Althans: ik kan er persoonlijk niet bij in ieder geval. En ik zie deze aandacht persoonlijk niet als hypocrisie, maar hoop dat het die roeptoeters bewust maakt.
nee hoor, helemaal niet negatief maar realistisch. Een paar dagen geleden zijn 72 mensen dood aangetroffen in een vrachtwagen. Dezelfde week zijn 6 kinderen in Macedonië onderweg doodgegaan omdat Macedonië de opdracht heeft gekregen van EU om ze niet door te laten en het leger mensen met geweld heeft tegengehouden. Laat ik maar niet beginnen over kinderen die geen geluk hebben om überhaupt zover te komen. Heeft maar iemand toen ook zitten huilen, of moeten die doden ook eerst op de foto op internet? Misschien trek ik het me teveel aan.. maar ik kan heel slecht tegen massaverdriet omdat de massa blijkbaar ineens uit een soort winterslaap ontwaakt en eerst een beeld nodig heeft om te snappen wat al die aantallen betekenen die dagelijks op het nieuws geroepen worden.. En er zijn werkelijk maar zeer weinig mensen die bij het zien van vluchtelingen hier in Nederland maar seconde stilstaan bij de hel waar deze mensen doorheen zijn gegaan.
Nou, er zijn ook heel veel mensonterende reacties onder de foto van het jongetje (of andere foto's van verdronken vluchtelingen) geschreven. Ik persoonlijk zou het verschrikkelijk vinden als ik nu in de schoenen van de vader zou staan, om nog mee te maken dat mijn kind zo over heel de wereld moet gaan om reacties uit te lokken. De haatdragers zijn toch overtuigd van hun eigen zieke gedachten. Zo'n foto is dan alleen leedvermaak.
Ik heb hetzelfde als jij. Zelfs mijn eigen moeder loopt nu ineens te treuren over de foto van het jongetje. Terwijl ik al 1,5 jaar gastgezin ben van een Afgaanse moeder die met haar 2 zoontjes hier naar toe is gevlucht nadat haar man voor hun neus is doodgeschoten. Vond ze maar raar, is er wel nieuwsgierig na, maar ze is echt zo'n kuddedier die met haar broers meeloopt. PVV-ers. Zo hypocriet dat gedrag.
Struisvogelpolitiek noem je dat. Maar als je er onontkoombaar mee wordt geconfronteerd, Door middel van zo een foto bijvoorbeeld, dan kan je er niet om heen en maar goed ook. Ik geloof best dat er achterlijke reactie onder de foto staan . Maar als er maar een beetje meer mensen bewust worden gemaakt dan zijn het er in ieder geval een paar er bij. Fair enough: ik ben ook niet dagelijks bezig met het vluchtelingenprobleem. Maar dat neemt niet weg dat het me niet raken kan. Sterker nog: ik kan die foto's niet eens bekijken. Niet alleen dit jongetje raakt me, maar ook het meisje, de kinderen in de vrachtwagen, alle andere kinderen op zoveel andere boten.
Over wie heb je het eigenlijk? Over degenen die vluchtelingen liever zien gaan en nu geschokt zijn omdat ze deze foto hebben gezien? Of over de mensen die er, doordat ze t niet met hun eigen ogen kunnen zien, nu geraakt zijn door dit confronterende beeld? Ik ben blij dat ik weinig mee krijg van foto's ed doordat ik geen tv kijk. Ik heb niks met verslaggevers die daar komen om het leed van anderen aan de wereld te laten zien. Maar deze foto raakt me wel en dat zou hypocriet zijn? Heb je het stukje gelezen wat ik aangehaald heb uit het RD? Vindt je dat ook hypocriet?
Van dit verhaal gaan mijn haren toch wel recht overeind staan. Het blijkt dat de familie van dit jongetje al 3 jaar in Turkije leefden. Wel oorspronkelijke vluchtelingen. Maar na 3 jaar 'moeilijk rondkomen' zochten ze een beter leven. Hoe erg ik het ook vind voor alle echte vluchtelingen snap ik niet dat als je al 3 jaar in een land leeft zonder oorlog, dat je dan alsnog het risico neemt om je kinderen op een onveilige boot zet. Sorry hoor, maar ik word hier kwaad om :x . Niks is wat het lijkt in de media blijkt wel.. Dit is het verhaal achter Syrisch jongetje Aylan - Elsevier.nl
Ik snap het wel als je slecht eten hebt,nauwelijks onderwijs en werk. Ik zou ook ergens naar toe gaan waar meer geld is. Alleen als iedereen dat gaat doen tegelijk dan komen er problemen. Maar ik vind wel dat de media dat jongetje uitmelkt om aandacht te krijgen van mensen voor het vluchtelingenprobleem. Alsof mensen het voor die foto niet erg vonden?
Ja oke, maar als je al een aantal jaar in een oorlogvrij land woont. En je overtocht hebt kunnen plannen (dus niet halsoverkop vertrekken ivm oorlog) , en zelfs zelf hebt meebetaald aan de rubberboot... Had die man dan niet nog een paar reddingsvesten voor zijn gezin kunnen kopen? Mijn mening zal wel hard zijn, maar ik vind de vader hier schuldiger aan de dood van zijn kind dan wie dan ook.
Ik ben het wel met je eens eigenlijk al denk ik wel dat die vader niet beter wist dan dat het veilig zou zijn anders doe je zoiets niet. Maar je bent niet de enigste die twijfelt: GeenStijl: EBRU UMAR - Over Elsevier en de arme Aylan
Een verhaal om grote vraagtekens bij te zetten. Dat verandert echt niet door het zien van een vreselijke foto. Natuurlijk is het afschuwelijk wanneer een kind sterft of moet lijden. Dat en de reden waarom zijn voor mij twee dingen die los van elkaar staan.
Lastig hoor, ik vind wel dat als mensen niet veilig zijn in hun eigen land, ze moeten kunnen vluchten waar het veilig is, waar dan ook. Niet voor geld..
Natuurlijk, ik ben het met je eens dat het voor het kind (en alle anderen die dagelijks verdrinken) verschrikkelijk is . En ik geloof ook echt wel dat veel vluchtelingen geen keus hebben om daar te blijven. Ik ben ook echt niet anti vluchtelingen ofzo. Maar ik snap niet dat de media doet alsof de vader van dit jongetje geen keus had. Hij had wel degelijk een keus. Hij had in Turkije kunnen blijven. Hij had op een andere manier kunnen reizen. Hij had zoveel kunnen doen.. Niemand heeft hem gedwongen om met zijn gezin op die boot te stappen. Daarom snap ik niet dat juist dit geval als voorbeeld moet dienen van het vluchtelingenprobleem. Wat de foto en het lot van dit jongetje natuurlijk niet minder afschuwelijk maakt.
Oh mijn reactie was niet gericht op jou hoor of iemand anders, gewoon algemene opmerking in dit topic en ik had niet zoveel zin er lang over uit te wijden. En je schrijft eigenlijk wat ik ook bedoel. De dood van een kind is verschrikkelijk, maar neemt niet weg dat mensen soms verkeerde keuzes maken met soms dit soort tragische gevolgen. Over dit specifieke geval weet ik niet voldoende om er een mening over te hebben.
Inzittenden boot spreken vader Syrisch jongetje tegen | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl Dit las ik net, wat een zwaar geweten zal die man hebben als dit waar is.