Not without my daughter

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Anna009, 25 jun 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.174
    10.704
    113
    Foute mannen heb je overal. (En nogmaals, dit is 1 gekleurde en zwaar gepolitiseerde kant van 1 verhaal. Veel elementen zijn door de omgeving met klem weersproken of zijn gewoon evident klinkklare onzin voor iedereen die weleens een voet in het Midden Oosten heeft gezet) Er is géén systematisch probleem met "de" Arabische/moslim man. En 1 foute man staat niet voor een fout land. En je hebt het gore recht niet om een heel volk zo weg te zetten als deze vrouw doet.

Ja ik ben hier fel op. Eerlijk gezegd triggert deze discussie mij enorm. Alle sh*t waar ik mee moest dealen, alles wat ik naar mijn hoofd gekregen heb, sinds ik op mijn 15e met een moslim jongen verkering kreeg (inmiddels mijn man en vader van mijn kinderen). Compleet verzonnen verhalen van meisjes met wie hij wat gedaan zou hebben, uitgescholden worden voor "poetshoer" (want elke buitenlander is een schoonmaker of zo) en meer van dat soort poëtische hoogtepunten, mijn beste vriendin die afstand nam omdat haar vriend, en zij vond alles wat hij vond, vond dat buitenlanders niet te vertrouwen waren, mijn eigen ouders die met hun diepe wantrouwen en superioriteitsgevoel hem diep gekwetst hebben en mooie dagen als mijn verloving verpest hebben (gevalletje "how do I make this about me" van mijn moeder, zoals ze ook flikte toen ze vroeg of we mijn zoon tenmisnte wel een Nederlandse naam wilden geven omdat ze die van mijn dochter te exotisch vonden), en vele anderen die vonden dat hij "eng" of "te min" was.

En dan moet ik hier lezen dat het wel logisch is dat mensen zo menen te mogen denken of praten over hem/ons, alleen om waar hij vandaan komt. Dat zij beter weten dan degenen die het leven en meemaken.

Ik dacht dat we als Nederland deze shit achter ons gelaten hadden. Dat wij als gemengd stel "uit de mode waren", dat we nu gewoon een doorsnee koppel waren, mannetje, vrouwtje, eind dertig/begin veertig, twee kinderen. Ik had beter moeten weten in dit land waar een kwart "radicaal-rechts" heeft gestemd.

Yasyas, Vergeten, Kundera en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.174
    10.704
    113
    Iran, Irak, Marokko, Afghanistan, Somalië, het zijn allemaal Turken toch? Een racist interesseert dat geen biet waar je precies vandaan komt.

Al vroeg laatst ook iemand die ik best als welwillend duid, of we deze zomer naar Marokko op vakantie gingen. Eeeh, hoezo? Diegene had man voor een Marokkaan aangezien. Nou, Nederland ligt nog een héél stuk dichter bij Marokko dan waar mijn man vandaan komt.

Mammavan5 vindt dit leuk.
  3. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.937
    113
    Over how do i make this all about me gesproken. Je zegt ‘deze discussie triggert mij’. Je bedoelt de discussie de je zelf bent gestart? Het is namelijk een simpel topic met een vraag van ts waar ze een film kan vinden. Wat jij er allemaal wel niet bijhaalt. My goodness.

Edr89, Leni88, nizzie86 en 6 anderen vinden dit leuk.
  4. Maryelle

Maryelle Actief lid

10 feb 2015
    414
    416
    63
    Vrouw
    Toch begrijp ik wel héél goed wat zij probeert duidelijk te maken. Het is overigens geen discussie die zij zelf is gestart, ze gaf in eerste instantie aan dat deze film niet berust op de waargebeurde feiten die geclaimd worden. Deze film heeft echt wel op zijn minst 1 generatie volledig gekleurd in hun visie op moslim mannen. Dat is wellicht geen discussie voor dit topic maar daarom niet minder waar.

Dat zij in haar reacties zo fel is komt door haar eigen achtergrond, die zij simpelweg uitlegt om wellicht wat meer begrip te krijgen voor de felheid van haar reacties. Is het echt zo moeilijk om een beetje inlevingsvermogen aan te spreken?

Yasyas, Kundera, Mammavan5 en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Diiba

Diiba Fanatiek lid

14 sep 2023
    1.093
    1.812
    113
    Vrouw
    Ik vind het dan weer bijzonder dat dit voor een negatief imago van Iran zou zorgen. Het zegt in mijn beleving vooral iets over de mensen die zo snel conclusies denken te kunnen trekken. Ook wat betreft die film, je zou denken dat iedereen wel snapt dat een film gebaseerd op het verhaal van 1 vrouw nooit de gehele waarheid kan omvatten.

Dubbelgeluk, MadeInUSA en Saartje33 vinden dit leuk.
  6. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.885
    5.832
    113
    Vrouw
    Ja ik heb het boek ook nooit zo opgevat. Voor mij was het al duidelijk dat er altijd meer kanten aan een verhaal zitten door de scheiding van mijn ouders. En mocht er toch een deel waar zijn van het verhaal dan was het 1 rotte appel, niet een compleet land/geloof vol rotte appels. Maar ik kan me goed voorstellen dat andere mensen wel die ideeen krijgen, en ( misschien zelfs onbewust ) gebruiken met hun mening vormen over een ander. En op dit moment vind ik zelf dat de wereld steeds zwart/witter gaat denken. Er is weinig grijs meer :(

Dubbelgeluk, Mammavan5, Diiba en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Maar datzelfde heb je met het boek van Lale Gul (Ik ga leven). Dat zorgt er ook voor dat veel mensen hun vooroordelen 'bevestigd' zien worden.

8. Maryelle

Maryelle Actief lid

10 feb 2015
    414
    416
    63
    Vrouw
    Ja alleen gaan dit soort verhalen natuurlijk een heel eigen leven leiden. Hoeveel mensen ‘kennen’ wel niet iemand waarbij dit ook is gebeurd. Het overgrote deel van de mensen zijn gewoon niet in staat om buiten een ‘hype’ te denken en gaan blindelings mee in waar ze naar gestuurd worden. Maar dat is eigenlijk ook een ander onderwerp

GossipGirlxoxo en Diiba vinden dit leuk.
  9. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Dit is een film die mijn zus en ik verplicht moesten kijken van mijn moeder toen we jong waren. Lekker bekrompen en totale bang makerij voor niets. Pas weer de film gekeken en een intervieuw met de “echte” Betty. Die vertelde dat het verhaal ging over een periode van z1,5 jaar (aug 2011 tot feb 2013) Daarna heb ik het interview met dr. Mamoody pas voor het eerst gekeken. Eerlijk hij overtuigde mij niet onschuldig te zijn. Hij ging namelijk nergens inhoudelijk op in. Ook dat hij Mahtob ging bellen en volgens hem Betty aan de lijn kreeg (dat wist hij zeker adv haar stem zei hij) ging hij nog zich voorstellen. Ik heb na het zien van zijn interview ook een aantal interviews met Mahtob gezien, die heeft nu ook een boek en bevestigd het verhaal van haar moeder. Dus wie de waarheid spreekt weet ik nog steeds niet maar hij zal ergens in het midden liggen.

10. GossipGirlxoxo

mee eens maar je ziet in de film toch ook dat niet elke Iranier zo is. Ze word geholpen door Iraniërs om te vluchten. En in de vele interviews erna zegt ze ook dat het niet over “de Iranier” gaat maar over haar Iranese man die 180 graden omsloeg toen ze daar aankwamen.

Syane vindt dit leuk.
  11. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.863
    5.123
    113
    Home

Hey je bent terug :):thumup:
    Hoe is het met je ?

Ik heb inmiddels de film gezien
    En ook een interview met de moeder en dochter
    En je ziet ook dat er genoeg mensen zijn die haar willen helpen
    Alleen dat de familie erg tegen is

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  12. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.265
    25.723
    113
    Dat is best knap aangezien de film uit 1991 stamt :p

citroenrasp en Zxcvb vinden dit leuk.
  13. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.496
    8.417
    113
    Klopt, de discussie heeft ze niet zelf gestart.
    Maar wat jij schrijft verwoorde ze wel anders:

En dan kun je op je vingers natellen dat daar reactie op gaat komen.

OT: ik heb de film heel lang geleden wel eens gezien, vond het een erg verdrietig verhaal voor de dochter. Uiteraard kan een film nooit 100% weergeven wat er werkelijk is gebeurd, maar hoe dan ook, intriest als zoiets gebeurd.

14. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.099
    2.668
    113
    Vrouw
    Zag vorige week een docu ook over een vader die zijn 3 dochters naar Yemen had ontvoerd.
    Het heeft haar 30 jaar gekost om uiteindelijk 1 van haar dochters terug naar Engeland terug te krijgen.
    Wat ik zo mooi vond aan de docu was het feit dat zij alleen slecht sprak over wat die man fout had gedaan en niet de gehele moslimgemeenschap noch de gehele yemeense gemeenschap.
    Was echt een mooie docu maar tergelijktijd een zeer trieste docu want de vader had absoluut de verkeerde keuze gemaakt want achteraf werden ze dus verwaarloosd etc.
    En dat is al islamitisch niet goed te keuren hoe hard die kan gaan roepen dat hij ze om de islam naar Yemen ontvoerd heeft.
    Die moeder was zo zorgzaam en lief voor haar dochters❤️
    Ze hadden het echt wel samen kunnen oplossen als hij het wilde op een rustige manier ben ik van mening.
    Hier de link naar de docu.
    Wel ingrijpend moet ik erbij vertellen

15. GossipGirlxoxo

Haha je hebt gelijk, moest 1988 t/m 1991 zijn

Adje vindt dit leuk.
  16. blij83

blij83 Fanatiek lid

5 jun 2012
    2.180
    1.982
    113
    he, ben je weer terug op het forum?

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  17. GossipGirlxoxo

Een beetje, lees soms mee uit verveling. Heb nog niet echt heel erg de behoefte gehad actief mee te schrijven.

Treezebees, Zxcvb, blij83 en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina