Ruzie met moeder

Discussie in 'De lounge' gestart door Luciaatje, 4 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

15 nov 2011
    2.349
    2
    36
    Psycholoog
    Ok, ik moet het ff van me afschrijven.. M'n moeder en ik hadden weer eens ruzie. Zij vindt mij dus dik. Even ter verduidelijking: in principe heb ik geen overgewicht, m'n BMI is 23.9 . Maar ik zie er wel 'mollig' uit, rond gezicht, etc... M'n moeder heeft echt een heel andere bouw, zij zit meer aan ondergewicht zeg maar.
    Ik leef verder wel gezond, 3x per week hardlopen en verder regelmatig fietsen of gewoon wandelen, en ik probeer gezond te eten. Mijn enige zonde is kaas :p;), maar bvb patat of chips laat ik vrijwel altijd staan... ik probeer dus gewoon te accepteren dat ik geen dunne bouw heb, maar telkens als ik iets nieuws aan heb begint ze er weer over dat het mooier zou staan als ik wat dunner word :( ik word daar dus zo verdrietig van, omdat ik juist zo aan het proberen ben mezelf te accepteren zoals ik ben. :(

2. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Het gaat er niet om wat andere mensen, inclusief je moeder, van jou vinden. Het gaat er om wat jij van jezelf vindt. Nu is het extra moeilijk dat het je moeder is die dit zegt maar eerlijk gezegd denk ik dat het meer zegt over haar dan over jouw figuur.

3. glimworm

glimworm Niet meer actief

Ik zou er geen ruzie om maken, maar wel duidelijk aan haar aangeven dat dit soort opmerkingen je veel pijn doen.
    Ieder mens is verschillend, misschien heb je iets meer de bouw van je vaders kant, daar kun je niks aan doen en dat is verder ook niet erg toch?

4. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Nou zeg, dat is ook niet tactisch! Het eerste wat in mij opkomt is dat je moeder zich zorgen maakt om je gezondheid, zou dat kunnen en dat ze het niet zo handig brengt?

Heb je al eens tegen haar gezegd dat je het niet fijn vindt hoe ze tegen je doet? Dat je er verdrietig van wordt? Geen moeder wil haar kind verdrietig maken lijkt me..

Je bmi klinkt prima. Waarom zet je hier geen foto neer van je lichaam ( dus zonder hoofd). Wie weet helpt het als wij allemaal zeggen dat je gewoon mooi bent, dan lijkt de mening van je moeder misschien minder belangrijk...

5. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ik ken dat probleem helemaal!!! Mijn moeder is al jaren zo, vanaf mijn jeugd eigenlijk al, ik ben altijd 1,78m en 70 kg geweest dus gewoon slank, had altijd een mooie platte buik, toen ik op mijn 24ste ziek werd (lichamelijke beperkingen) kwam ik bij, zo'n 25 kg en was ik ook echt te zwaar.
    Ondertussen ben ik na 2 jaar lijnen dat overgewicht bijna allemaal kwijt en mijn BM is ook rond de 24 dus netjes.
    Ik zit weer in maat 38 met mijn kleren net als vroeger en toch blijft mijn moeder zeuren, zij is echt mager ze is 1,78 m en weegt 46 kg. Haar beeld is dat ik ook zo moet zijn maar het is gewoon ongezond, je kunt bij haar de botten tellen en mensen denken vaak dat ze ziek is.
    We hebben er zeer regelmatig ruzie over en dat is frustrerend.

Ik heb dat jaren allemaal aangehoord maar sinds kort heb ik er genoeg van, dus elke keer als ze over mijn gewicht begint zeg ik gewoon, ik wil er niks meer over horen en kap het gesprek af en als ik bij haar ben en ze begint erover (het liefste met mensen erbij, zo vernederend!) dan zeg ik ook gewoon dat ik er niks meer over wil horen of dat ik naar huis ga, ik moet zeggen dat dat het beste werkt want dan houdt ze er wel over op want ik ga dan ook gewoon echt naar huis toe of hang de telefoon op totdat ze normaal kan doen.
    Dus de laatste weken heeft ze het ook bijna nooit meer over mijn gewicht, misschien kun je dat ook proberen?

Het voelt gewoon ontzettend vernederend en dat heeft niemand verdiend.

6. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

15 nov 2011
    2.349
    2
    36
    Psycholoog
    Ik ben al m'n hele leven zo, dus zou niet weten waarom ze zich zorgen zou moeten maken. Ik word er gewoon verdrietig van. Mijn nichtjes hebben wel haar bouw , dat zijn echt slanke poppetjes, en dan zegt ze ook altijd zo overdreven: kijk hoe mooi slank .... is. :(
    Verder heb ik een hele lieve moeder hoor, echt waar, maar ik kan dit nu ff niet hebben , ben ziek en ook nog eens ongesteld :p

7. masami

masami Fanatiek lid

27 jul 2011
    4.248
    802
    113
    Vrouw
    Ik vind je moeder aardig kortzichtig overkomen.

Maar toch is dit jou probleem, je kan er niks aan doen hoe je moeder denkt en praat, maar je kunt er wel wat aan doen hoe je hiermee omgaat of er wel of niet in meegaat.

8. Maira11

Maira11 Niet meer actief

Ik heb zo'n oma, ze bedoelt het niet slecht hoor. Ze moet alleen altijd commentaar geven, oh wat dacht ik dat ik dik was toen ik jong was (was ik niet hoor). Nu doet ze het wat subtieler, oh deze lengte staat je leuker, met andere woorden de andere lengtes staan toch minder leuk. Ik probeer me er gewoon niet zoveel van aan te trekken, ze is verder de liefste oma ter wereld.

9. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Je moeder grenst meer aan ondergewicht?
    Ze wil dat jij ook dunner wordt?

Heeft zij wellicht een eetprobleem (gehad) wat ze nu op jou projecteert ofzo? Of zit ik daar helemaal naast?

10. Sila24

Sila24 Niet meer actief

pff mijn moeder zegt het ook altijd wanneer ik 2kg ofzo bijkom, zo van let je wel op wat je eet? ik denk niet dat ze dat zegt omdat ze mij wil afkraken, maar juist vanwege gezondheid

11. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Ow kan me goed voorstellen dat je je er rot bijvoelt.

Ik zou haar heel duidelijk aangeven dat je niet gediend bent van deze opmerkingen telkens,je hebt een gezond gewicht dus het is nergens op gebaseerd! En heel flauw maar als ze er niet mee stopt zou ik haar telkens laten weten dat een paar kilo meer toch echt mooier en vrouwlijker zou zijn,mischien dat ze dan snapt hoe jij je voelt.
    Kan niet begrijpen dat een moeder zo tegen haar dochter(of zoon)praat,zeker niet als je geen overgewicht hebt,zou me niks verbazen als het haar eigen onzekerheid is.

12. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Heel vervelend. Juist van je moeder wil je dit soort dingen niet horen. Ik denk ook dat zij haar eigen probleem op jou projecteert. Ik zou wel tegen haar zeggen dat je er zo erg mee zit.

Mijn moeder vindt mij juist te dun! Ik ben in korte tijd erg afgevallen door een speciaal dieet ivm een bepaalde ziekte. Weeg nu 53 kilo en zij maakte zich ook zorgen. Maar nu in stabiel blijf is het weer goed gelukkig.

Sterkte, ik hoop dat jullie eruit komen samen.

13. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    2Kilo,ziet ze dat?! Pfffff ben ik blij dat ik een moeder heb die naar mij kijkt en hoe gelukkig ik ben en niet of ik nou 50 of 100kilo weeg. (Heel mijn leven al gewichts problemen maar gelukkig ziet ze me het liefst gelukkig bij wat voor gewicht dan ook!)

14. Puck1

Puck1 Bekend lid

3 feb 2009
    979
    9
    18
    Vind het heel erg voor je dat je moeder zulk soort dingen tegen je zegt. Wat je BMI betreft, dat is toch prima! Ik kan wel zeggen probeer er niets van aan te trekken, maar ja het is toch je moeder. Misschien kun je het haar eens vertellen wat zulk soort opmerkingen met je doen. Misschien dat het dan aankomt. Lijkt me heel moeilijk om zo'n moeder te hebben, knuf.

15. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Ik zou willen dat mijn moeder er eens wat van zegt tegen mij ik weeg 134 kilo. Als er dan telkens wat van gezegd word snap ik dat je er gek van word maar nu? Een bmi van 23 kan ik alleen maar over dromen dus hup geen ruzie maken gewoon zeggen dat je er niks aan hebt als ze zoiets zegt

16. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    Als mijn moeder dit zei, had ze ff geen leuk dochter.. Een moeder is (als er een gezonde relatie is) toch trots op haar kind, of ze nou een mollig of slank lichaam heeft.. Pff wat een drama om niks.

Als ik jou was zal ik dus gewoon vertellen hoe verdrietig het je maakt.

17. Ballie

Ballie Niet meer actief

Zolang je een gezond BMI hebt en je lekker in je vel zit vind ik dat niemand anders je een complex aan mag praten. Geweldig toch als je je goed voelt zoals je bent! Daar zouden meer mensen een voorbeeld aan mogen nemen en ik denk dat veel mensen die juist erg op hun gewicht letten jaloers zijn dat jij zo'n instelling hebt. Niet iedereen heeft hetzelfde figuur, en daar hoort ook een ander gewicht bij. Wees trots op je lijf en laat je moeder maar kletsen :)

18. wolfje89

wolfje89 Niet meer actief

Als je jou echt ongezond te zwaar was zou ik zeggen oké ze wilt je helpen dit slaat nergens op en als mijn moeder mij zo zou afkraken zou ik daar zeker niet van gediend zijn zeker niet op de manier zoals dat bij jou gebeurd beetje neerbuigend.. zou gewoon zeggen ik voel me goed zoals ik ben daar heb jij niks mee te maken.. als jij lekker in je vel zit is het niet aan je moeder om dat te verprutsen

Deel Deze Pagina