eeeeeeindelijk is het dan ook voor mijn dochter tijd geworden voor het moment van de waarheid. wie er verzonnen heeft dat speciaal onderwijs tot de laatste scholen moeten behoren die eindexamen mogen doen is me een raadsel. waar zo'n beetje alle andere leeftijdsgenoten allang en breed feestgevierd hebben moeten de kinderen op mijn dochters school nog gewoon 5 weken langer wachten en in spanning zitten ( een school voor autistische kinderen ook nog en mensen die ene beetje thuis zijn in dit fenomeen wetend at onrust en spanning niet echt bevordelijk zijn. maar helaas heeft de IB groep geen kaas gegeten van deze dingen. ze blunderen maar door en veranderen alles elke week. het is echt te belachelijk voor woorden wat de IB groep allemaal aanklooit. eerst moeten het 10 nederlandse boeken zijn en 2 films dan weer 14 boeken en geen films uiteindelijk werden het er 12 en 1 film. eerst moeten de examens in woonplaats zus en daarna weer ( 2 dagen voor de tijd) bij school zo. of de juf gisteravond nog even een nieuw plan kan maken. en zo gaat het dagelijks blijkbaar de juf wordt er gillend gek van. maar goed zoals de titel zegt deze week is het zover om kwart over 2 begint haar eerste mondelinge examen. een mijlpaal voor een autist je mond open doen in een stresvolle toestand tegen 2 vreemden terwijl je onder een enorme druk staat. ze trapt af met het sectorwerkstuk. in mijn dochters geval dus landbouw "de kngf geleidehonden" morgen volgt nederlands overmorgen, biologie, en als laatste natuur en scheikunde op vrijdag. dan ga ik al s'ochtends met haar mee met het openbaar vervoer wacht buiten op het stoepje en daarna gaan we ff naar ikea om de tijd te doden. ze gaat naar school in een andere woonplaats en haar papa kreeg geen vrij van zijn baas, lief hé! hoevaak doet je dochter nou examen... de @#@%%$$... maar goed. ik ben er heel de dag, mijn vriend past op beide jongens en die mogen hopelijk het huis gaan versieren na mijn telefoontje . tussen 4 en 6 is de uitreiking en ik geloof dat ik nog meer zenuwachtig ben dan dochterlief zelf. was deze week maar voorbij. afgelopen week heeft ze ook de cursus VSA gedaan ( veiligheid tijdens je werk ) tegenwoordig is die in sector landbouw en techniek verplicht en je kunt het maar binnen hebben. maar ook daar is weer onduidelijkheid over wanneer de kinderen te horen krijgen of ze geslaagd zijn.maatschappijleer is al binnen dat weten we al trouwens. ps. de oplettende lezer zal merken dat er 3 vakken te weinig in staan. die doet ze volgend jaar. mijn dochter is te jong voor haar vervolgopleiding en omdat ze door de ziekte van pfeiffer ( waaraan ze CVS heeft overgehouden) dit jaar revalidatie nodig had van een half jaar waar ook veel tijd in ging zitten hebben we met school besloten het examen te delen. volgend jaar doet ze dan de andere 3 vakken pus een stage van een heel schooljaar. voor 2 of 3 dagen per week,dat moet nog bekeken worden ook aan de hand van of ze nu slaagt uiteraard. duimen jullie mee op een goede afloop! ik ben trouwens nual zo ontzettend trots op mijn meissie. ze gaat gewoon zelf met het openbaar vervoer en niks geen paniekaavallen meer of zenuwslopende toestanden.mobieltje mee ( wat zijn die dingen een uitkomst zeg voor zulke kinderen ) het komt helemaal goed ik heb er alle vertrouwen in!
Tuurlijk duimen we mee!! En je mag met recht trots op d'r zijn, als ik 't zo lees was ik namelijk zelf totaal geflipt van al die veranderingen!
ze belde net! het eerste examen zit erop.het was goed gegaan en ze hebben zelfs nog over voetbal gepraat omdat mijn dochter ook voetbalt. ze vroegen zich af of zij net als ik ook slechtziend was en zo kwamen ze erop. ze was erg vrolijk en rustig en gaat nu naar de bus. ik ben zoooow trots op haar!
Yyep. ze is inmiddels geslaagd voor alle vakken die de bedoeling waren. nederlands een 7 ( met dislexie ) erg knap. bio is het moeilijkste met dislexie en werd een 6. nask een 7. ondertussen hebben ze nog ff de laatste schoolweek in 3 dagen het VCA certivicaat erdoorheen gestampt. een volledig boek in 2 dagen end e derde dag praktijk en theorie examen. dat is ook binnen. maatschappijleer was vorig jaar al binnen. resten dus nog engels wiskunde en economie aankomend jaar en een stageplek zoeken. op dit moment werkt ze 4ochtenden bij het dierenasiel tot de vakantie voorbijis. ik is zoooooo trots.
bedankt dames en ik ben zeer zeker trots op haar. zoals ze uitgegroeid is van een bang schuw meisje wat constand achter mama's benen wegkroop. tot deze zelfstandige meid ondanks haar beperkingen.