Wie laat prenatale screening uitvoeren?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Merqies, 8 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Merqies

Merqies Lid

14 jul 2012
    5
    0
    0
    Werk - fulltime
    Nederland
    Hallo dames,

Ik ben nieuw op dit forum. Erg leuk en fijn om zoveel herkenning te kunnen terug lezen.

Vandaag hebben wij een echo gehad en zijn dolblij :) Na de echo werd gevraagd of wij de combinatietest willen uitvoeren. Ik had er wel wat over gelezen, maar begin nu sterk te twijfelen of we dit wel zouden moeten doen. Ik voldoe niet aan de criteria van boven 36 jr en medisch.
    Heeft er iemand ervaring met dit onderzoek?

Groet,
    Merqie

2. tulip

tulip Niet meer actief

ik heb er geen ervaring mee, maar de beste vraag die je jezelf kunt stellen is: wat doe ik met een minder goede uitslag?? Laat je vervolgonderzoek doen (vwp) of laat je het zitten???

3. Merqies

Merqies Lid

14 jul 2012
    5
    0
    0
    Werk - fulltime
    Nederland
    Ja precies, daar zit ik nu dus ook mee.
    Het ging zo snel en mijn eerste reactie was "doen!"
    Kies jij er bewust voor om het niet te doen?

Gr. Mer

4. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Hoi Merquis,

Ik ben 25 en was geen risicogroep, toch heb ik het laten doen maar als ik nog eens voor de keuze zou staan zou ik het absoluut niet doen. Onze uk had een nekplooi die wel onder de 3,5 mm zat maar wel wat dikker was dan "normaal". Zodoende na de combinatietest een week in de stress gezeten of alles wel goed was met de uk. Na een week de uitslag gekregen dat omdat ik verder was dan 12 weken, 13 weken en 3dgn hieruit een dikkere nekplooi kon voorkomen en dat deze nekplooi dus "normaal" was voor mijn zwangerschapsduur. Het bloed was in orde dus geen verhoogde kans.

Als je twijfelt zeg ik niet doen. Ik heb getwijfeld en heb er echt onwijze spijt van dat ik het heb laten doen. Ik heb geen verhoogde kans, maar zelfs als je die wel hebt, 1:200, dan heb je nog maar 0,5 % kans.

Het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze maar ik zal het nooit meer doen. Heb de hele week in spanning gezeten en gestresst terwijl dat dus helemaal niet nodig bleek te zijn, ook helaas niet echt goed voor mijn ukkie die stress.

Succes met je keuze!

Liefs

5. Merqies

Merqies Lid

14 jul 2012
    5
    0
    0
    Werk - fulltime
    Nederland
    Hoi Roxyroxx,

Bedankt voor je reactie.
    Vervelend inderdaad al die spanningen. Ik krijg vrij snel stress van dit soort dingen. Betreft die percentages heb je wel gelijk, alleen net als wat hier Vvlinder zegt (boven) wat zou je doen als je uitslag wel zou tegenvallen?
    Dat is best confronterend en ik wil het liefst nu gewoon genieten van de zwangerschap. Soms willen we misschien te veel weten?

Andere kant is, nu wordt de keuze geboden en zou ik het toch wel willen weten. Nu kan het tenminste. Het geeft meer geruststelling en dan heb je alsnog de keus. Ben jij nu niet geruster?

Heb jij de kosten vergoed gekregen via de zorgverzekering? Ik kreeg
    zojuist te horen dat mijn zorgverzekering niet zonder indicatie vergoed. Wat zijn dan ong. de kosten?

Gr. Mer

6. Do1980

Do1980 Actief lid

4 mrt 2012
    349
    1
    0
    NULL
    NULL
    ik heb het wel laten doen en bij mijn 1e dochter 1 op 3200 en huidige babe 1 op 5000. In die zin is het fijn dat ik het heb laten doen omdat ik later door een 20 weken echo afwijking in een medisch traject ben gekomen met alle diagnostiek van dien. Een van de mogelijkheden van een chromosomale afwijking, maar omdat de combinatietest een zulk laag risico liet zien en de GUO echo geen andere afwijkingen liet zien is die optie eigenlijk een beetje afgevallen. Omdat de combi test alleen binnen een bepaalde periode kon had ik later dus nooit kunnen varen op die test maar direct een vruchtwaterpunctie moeten laten doen met alle risico's van dien. Maar goed, mijn verhaal is uitzonderlijk vermoed ik. Ik moet zeggen dat ik meer baal dat ik de 20 weken echo heb gedaan nu dan de combi test, maar de redenatie blijft hetzelfde: als je een onderzoek laat doen moet je bedenken wat je doet met een afwijkend resultaat. Nu heb ik een aantal weken zorgen gehad, moet ik wekelijks groeiecho/doppler terwijl ook nog steeds de mogelijkheid bestaat dat het gewoon een mager lang kind is (zoals onze 1e dochter).

7. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

De kosten bedragen 150€, best een belachelijk bedrag voor een kansberekening. De vraag is natuurlijk wat weet je als je de uitslag van de combinatietest hebt? Bij 1:200 of lager krijg je vervolgondezoek, zit je op bijv 1:210 dan bieden ze je geen vervolgonderzoek aan... Nouja enigzins ben ik wel gerrustgesteld, maar goedke kunt altijd diegene zijn die de 1 op de 500 of de 1 op de 5000 is, dus ja wat weet ik nu? Ik ben blij als ik de 20 weken echo heb en weet dat alles goed is met mijn kleintje! Daar ben ik meer mee gerustgesteld dan die kansberekening!

8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.216
    16.578
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ben nu ruim 37 weken zwanger van nummer 3 en wij hebben wel de combinatie test laten doen.Ik ben 37 jaar en heb al 2 gezonde kinderen en zelf hebben we allebei een achtergrond waarbij we weten hoe het is om in een gezin op te groeien waarbij een broer/zus een ernstige beperking heeft.Bij ons waren de uitslagen allen positief dus toch wel een geruststelling.
    Wij hadden wel onderling duidelijke afspraken over het hoe en wat bij negatief nieuws maar dat is heel persoonlijk.
    Vruchtwaterpunctie heb ik voor de rest niet laten doen terwijl er genoeg vrouwen zijn die dit wel laten doen op deze leeftijd maar daarvan vond ik de risico's te groot.
    Je moet er zelf volledig achter staan en ook weten wat te doen bij minder goed nieuws en daar ook allebei achter staan.

Succes met je keuze en je bent niets verplicht.

9. rozerood

rozerood Bekend lid

6 jul 2012
    797
    0
    16
    @merquis Wij zijn er ook al over aan het nadenken. Ik ben pas 6 weken zwanger, maar wil er toch nu al de tijd voor nemen te kijken wat we willen. Maar eerlijk gezegd heb ik helemaal geen zin over deze dingen na te denken. Ik vind het heel moeilijk om te bepalen wat we zouden besluiten als je een hogere kans hebt. Dan is ook de vraag bij welke uitslag is het een hoge kans?
    Wel fijn is het misschien te horen, dat je maar een mini kans hebt.

Zou het ook wel heftig vinden met 12 weken nog een abortie te doen.

10. Jonon

Jonon Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.319
    0
    0
    In m'n huuske
    Wij hebben het wel laten doen. De redenen hiervoor doen er niet toe. Net zo min wat we zouden doen met een 'slechte' uitslag. De nekplooi van de kleine was keurig, helaas de bloeduitslag niet. Wij hadden een kans van 1:100. Wij hebben gekozen voor de VWP. Het was vreselijk om een week te moeten wachten. Maar ik zou het bij de volgende weer doen. De uitslag was trouwens prima.

Maar het is geen keuze die je makkelijk maakt. Van begin tot eind is het werkelijk waar een hel.

Succes.

11. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier er niet voor gekozen.. Waarom niet? Omdat ik niet veel met die kansberekening zou kunnen. Vruchtwaterpunctie zou ik nl niet willen laten doen. Ben van mening dat ze met de 20 weken echo evt aandoeningen (ok niet alle) ook zouden kunnen zien waarna verder onderzoek mogelijk is.

12. 1steXmom

1steXmom Fanatiek lid

25 mei 2011
    1.534
    0
    36
    Friesland
    Wij twijfelden ook maar hebben alle info van de VK ontvangen en gaan het toch doen. Wij doen het o.a. omdat chromosoomafwijkingen bij 20 weken niet te zien zijn. We hebben wel duidelijke afspraken gemaakt over wat we doen met uitslagen en vooral wat als je de slecht mogelijke uitslag krijgt...

Werd hier eerder gezegd dat iemand geen zin had om erover na te denken. Das ook een keuze maar wij vonden het verstandiger en wilden er wel graag over nadenken. Het is en blijft kansberekening, maar toch...

En 150 euro is volgens mij niet veel geld voor de onderzoeken...

Maar blijft een persoonlijke keuze.

13. vondebs

vondebs Bekend lid

16 okt 2009
    684
    0
    0
    Hier in belgië wordt het standaard uitgevoerd en is het een 'verplichting'. Ik heb vandaag bloed laten nemen . en 29 augustus moet ik naar de gynecoloog voor de combinatietest. Ik ben dan 13 weken +1. Ik moet eerlijk zeggen dat ik echt niet uitkijk naar dit onderzoek. Ben zelf ook maar 26 dus niet echt risicogebonden. Maar toch. je weet nooit. en ik zou echt niet weten wat ik moet met een slechte uitslag. Langs de andere kant vind ik wel als je in een risicogroep valt dat het goed is dat de kans er is om alles uit te sluiten. Het is dus inderdaad wel een lastige keuze dat je moet maken maar ik denk dat je daarin een beetje je gevoel moet volgen.

liefs

14. rozerood

rozerood Bekend lid

6 jul 2012
    797
    0
    16
    @Mahonnepon
    mag ik jou vragen of zo'n VWP pijn doet? krijg je dan een plaatselijke verdoving? Lijkt me heel eng!

15. tulip

tulip Niet meer actief

zie nu pas dat je op mij gereageerd had..nee wij hebben idd bewust gekozen om het niet te doen. Ik weet dat ik met kans op een mk toch geen punctie laat doen. Veel dingen zijn met de 20 wekenecho op te sporen en als er toch iets is wat pas na de geboorte duidelijk wordt, dan heeft dat zo moeten zijn denk ik.

16. tulip

tulip Niet meer actief

dat klopt niet hoor, trisomie 18 bv is ook een chromosoom afwijking en dat wordt juist heel vaak met de 20 wekenecho opgespoord.

17. Jonon

Jonon Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.319
    0
    0
    In m'n huuske
    Nee, het doet totaal geen pijn. Je wordt niet verdoofd. Ik heb sowieso geen problemen met spuiten/prikken, maar dit deed echt geen pijn.

18. mjs

mjs Fanatiek lid

14 mei 2009
    2.128
    2
    0
    Het is idd afhankelijk wat je doet bij een verhoogd risico vind ik . Bij mees* was de kans nihil op afwijkingen en hij had toch een DNA afwijking waaraan hij is overleden en bij Juul hadden we een kans van 1:4 en zij is gezond dus ....
    Nu dus weer prenatale diagnostiek , weer spannend .
    Denk gewoon goed na over wat je met de uitslagen wil doen en word het daar over eens , dat is de enige tip die ik je geven kan .
    Succes met jullie beslissing .
    Liefs Edith
    Mama van mees*& juultje

19. lola36

lola36 Bekend lid

24 okt 2010
    711
    0
    0
    NULL
    NULL
    Combinatietest laten doen ivm leeftijd (37/38)
    Maar daarna moesten we wéér beslissen wat we gingen doen (VWP/Vlokkentest). De berekening was 1:350 voor Down´s Syndrome en dus geen verhoogde kans, dus we hebben het zo gelaten. Maar we hebben wel alle voors en tegens tegen elkaar af gewogen, wat nog best lastig was.

Een vriendin van mij was 41 en had 1:100 en die hadden er voor gekozen om ook niet verder te testen, met een gezond kindje als gevolg.

Zelfs bij een verhoogde kans, heb je een grote kans op een gezond kindje ... En bij een lage kans heb je ook nog steeds kans op een kindje met een afwijking.

Het blijft lastig.

20. lola36

lola36 Bekend lid

24 okt 2010
    711
    0
    0
    NULL
    NULL
    PS Als ik het begrijp ben je nog geen 36 ? Dan zou ik het lekker laten.... zeker omdat áls er een berekening uit de combinatietest komt, je eigenlijk nog niks zeker weet.

Deel Deze Pagina