Wij krijgen totaal 44 uur kraamzorg. Hoe delen jullie die in. b.v 8 dagen van 5.5 uur, of bv de eerste 3 dagen 8 uur, de laatste 5 dagen 4 uur? Of heeft iemand nog meer opties??
Ik loop nu toevallig stage in de kraamzorg, en de eerste 2 dagen zijn meestal dagen van 8 uur en de rest moet je over de dagen verdelen. Hopelijk kom je eruit! Maar de uren kunnen ook nog meer worden hoor, als je bent bevallen, dit is meer een indicatie dan officiele uren! Liefs, misspuma
Mensi; de kraamzorg heeft mij ingetekend voor 48 uur. 8 juni krijg ik met hen mijn intake-gesprek en wellicht verandert er nog wat aan het aantal uren. En ook na de bevalling trouwens; het kan bijv. best zijn dat je je beter of minder voelt na de bevalling; dan is wat extra uur aan het begin van je kraamperiode handig. Ik denk dat ik ook de eerste 2 dagen meer uur wil en dan afbouwen. Maar dat denk ik nu. Eerst maar zien hoe ik me voel na de bevalling Liefs, Lise
Wij hebben besloten om 5 dagen van 7 uur te doen als we alles goed hebben uitgerekend. Mijn vriend neemt na deze dagen 4 weken vakantie dus we kunnen dan echt heerlijk samen genieten van ons kindje
Ik denk niet dat ik volle dagen wil. Mijn moeder neemt een week vrij om voor ons te koken, dus zij is er ook nog.
Als je in het ziekenhuis bevalt, waneer gaan die uren dan in? pas als je thuis bent, of al tijdens de zieknhuis opname? gr. debby
Die 44 uur is via het nieuwe landelijke protocol, niet? Mijn zus kreeg vorig jaar nog 8 dagen van 8.00 -17.00 uur. Toen was het nog afhankelijk van je verzekering. Lijkt me een stuk prettiger. We betalen toch zeker genoeg premie! Volgens mij zitten wij ook standaard rond de 44 uur. Ik denk dat wij 6 dagen van 7.5 uur nemen. Pim
Het standaart is inderdaad 44 uur, maar omdat ik aangaf flesvoeding te gaan geven werden er daar nog eens 4 uur van af getrokken (eigenlijk behoort dat 6 uur te zijn maar de beste dame heeft even gesmokkeld voor ons). De indeling hadden we niets over te vertellen gewoon 8 dagen van 8.00 uur tot 14.00 uur. Ik heb nog gevraagd of dit opgebroken kon worden als de kleine geboren wordt in een week dat mijn man late dienst heeft maar dat kon niet. Dit betekend dus voor ons dat, als dit zo blijkt te zijn, ik vanaf 14.00 uur tot 23.00 uur alleen zou zijn en dan niet alleen met de baby maar ook eventuele (onverwachte) visite. Maar daar konden ze weinig aan doen dan moest ik maar familie inschakelen , dus ik uitgelegd dat ik mijn familie nu al heel vaak moet inschakelen omdat ik chronisch ziek ben en dat ik dit dus niet zag zitten. (sorry hoor maar als ik dan mijn schoonmoeder of moeder hier de hele tijd moet hebben zitten dan trek ik het helemaal niet). Maar ook het hebben van een chronische ziekte is geen reden om meer uren toe te kennen. Dit kan alleen na de bevalling door de verloskundige aangevraagd worden. Groetjes
Dit zag ik op de site van mijn kraamzorg staan: Alle geïndiceerde uren worden door uw zorgverzekeraar vergoedt, met uitzondering van de wettelijke eigen bijdrage kraamzorg. Het is vanzelfsprekend mogelijk om meer dan de geïndiceerde uren kraamzorg af te nemen. U betaalt deze extra uren dan zelf. Ik ga wel eens informeren wat de extra uren kosten. Het is me best wat waard om volledige kraamzorg te krijgen nl. Als het niet achterlijk duur is natuurlijk. Pim
De uren die je van de verzekering terug krijgt kosten jou dan nog 3,50 per uur. Wij hebben bij menzis het tweede pakket en kunnen dan nog 160,- declareren, wat er dan nog overblijft krijgen we de helft nog terug van het werk van mijn man, bepaald fonds waar we al jaren voor betalen. Als je zelf extra uren inkoopt koste dit iets van 35,- per uur ( als ik me niet vergis) behoorlijk pittig dus. Gelukkig leeft mijn verloskundige erg mee met mij dus die zal niet twijfelen wanneer blijkt dat ik het niet trek en extra kraamzorg aanvragen. Groetjes
Ik heb net ook maar even mijn verzekering gebeld. Ik krijg tot maximaal 80 uur kraamzorg vergoed. De eigen bijdrage hoef ik ook niet te betalen. Dit terwijl ik het middelste pakket heb genomen, valt me alleszins mee dus! Pim
Ja maar is het dan niet zo dat je gewoon je standaard uren krijgt (44 uur) en dat je verloskundige na de bevalling kan besluiten om het op te hogen. En dat je dus nog maximaal 36 uur vergoed krijgt wanneer je verloskundige dit doet? Als dat niet zo is en je krijgt zonder extra regeltjes (en kleine lettertjes) tot 80 uur vergoed dan zou ik zeker proberen wat meer te krijgen. Groetjes
wij kregen toen ( 1998 en 2000) 7 dgn kraamzorg van 09.00 's morgens tot 17.00 uur 's middags...we hadden dit ook anders (langer) kunnen verdelen, maar zo kwam het ons het beste uit. hoe het nu precies zit weet ik eigenlijk niet, ze zullen er ongetwijfeld weer forst op bezuinigd hebben... , toen waren we nog ziekenfonds bij agis, en daarna naar menzis, en daar zitten we nu met het nieuwe zorgstelsen nog steeds...daar heb je recht op 44 met een max van 80 uur 100% met een eigen bijdrage van 3,50 per uur en met een max van 160,00 dus dat valt al met al eigenlijk nog wel mee...
Op zich valt dat ook wel mee alleen krijg je dus niet zomaar boven die 44 uur. Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij hun aangegeven heb ook MS patiënte te zijn en dat het daarbij bekent is dat die er, na de geboorte, veel meer klachten bij krijgen dan een 'gezonde' kraamvrouw. Dit is dus geen redenen om voor de bevalling al wat meer uren toe te kennen in plaats daarvan zal ik na de bevalling, als het niet gaat, contact op moeten nemen met de verloskundige (dat zal niet zo moeilijk zijn omdat ze toch langs komen), die zal de problemen moeten constateren. Het liefst hebben ze dan dat de vk contact opneemt met mijn neurologe om kort te sluiten dat het ook echt van de ms af komt. En dan kan de vk een extra indicatie aan gaan vragen. Dan komt er weer iemand anders langs om te kijken of het inderdaad wel zo is en die kan dan meer uren gaan geven. Helaas is het in de praktijk zo dat juist de mensen die die uren moeten toewijzen weinig inzicht hebben in de verschillende ziektes die er bestaan. Dus als het slechter met mij zal gaan dan krijg ik die rompslomp en papier winkel ook nog eens te verwerken tijdens de kraamdagen en ik kan je eerlijk zeggen dat ik daar niet op zit te wachten. Groetjes
Volgens mijn verzekeraar kan ik het zonder indicatie ophogen. Zij betalen dan de niet geindiceerde kraamzorg. Pim
ik heb net toevallig ook even gebeld hoe dat eigenlijk zit als ik toch meer uren wil dan de standaard 44 en ik heb daar niet speciaal een verwijzing voor nodig o.i.d. ik moet zelf 3,50 per uur bijbetalen en zoals ik al eerder zei met een maximum van 160,00 al moet ik eerlijk zeggen dat ik een week meer dan genoeg vindt hoor, vond die kraamhulp wel lekker, maar vond het ook heerlijk dat ze de benen weer nam en ik het rijk alleen had samen met mijn man.... dus bij ons zal het wel weer zo'n 56 uur zijn... (welke verzekeringsmaatschapij zit jij pim? succes