Nou dit weer..

Discussie in 'De lounge' gestart door NoukjeTygo, 3 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NoukjeTygo

NoukjeTygo Fanatiek lid

3 apr 2012
    1.379
    0
    0
    Sjongejongejonge... kan iemand mij overhoop schieten? Ik kán niet meer, de energie en kracht is echt OP.

Mijn uitkering loopt op 13 juli af. Vandaag moest ik bij de gemeente zijn voor de aanvraag van bijstand.
    Krijg ik niet. PUNT.
    Verplicht naar school. Okee, geen probleem! Graag zelfs! Papiertje, leer ik iets, uitzicht op een (betere) baan, geen enkel probleem ik zou niks liever willen. (behalve een fulltime baan dan.. maargoed..)

Probleem?
    Ja. Dan zou ik dus studiefinanciering krijgen maar géén bijstand.
    Eerste vraag die ik dan dus stel 'ik woon in een zelstandig appartement, met kind. Dan heb ik dus huur, rekeningen, schoolkosten, opvangkosten, eten en dergelijke die er betaald moeten worden. Is die studiefinanciering toereikend?'
    Dat wist hij niet. Zijn antwoord (de botte hork..) "tsja, we willen u hier gewoon niet hebben!". Hij bedóelt dat ze liever niet hebben dat ik in de bijstand raak. Dat weet ik heus. Maar zo zegt hij het dus niet.
    Ik wil ook die bijstand niet in, ben daar gek. Maar nood breekt wet en ik werd zelfs afgewezen op schoonmaakwerk, dus wat moet ik dan!?
    Thuis aangekomen, zoeken op studiefinanciering. Gewoon amper iets over te vinden, ja een pdf'je uit 2007. Heb ik niks aan want die regels zijn allemaal zo anders!

En nu? Nu zit ik dus NOG dieper in de shit.
    Ik ben er ZO KLAAR MEE! Eerst mijn vent die de bak in draait, niemand weet waarom en voor hoe lang. Emotionele achtbaan van heb ik jou daar.
    Vervolgens krijg ik dit eroverheen, reken ik wat er nu nog overblijft deze maand om van te leven..
    Jullie mogen het gerust weten; 84 euro voor 2 weken.
    Er van uitgaande dat ik dus binnen twee weken een baan vind, anders is die 84 euro voor.... ehh... ja voor hoe lang? Want ik krijg gewoon NIETS!

Ik KAN niet meer, de energie is op, ik blijf solliciteren, afwijzing na afwijzing, gewoon recht in mijn smoel uitgelachen worden als ik ergens naar binnen loop om te vragen om werk..
    MAAR WEL GELD POMPEN IN GRIEKENLAND!
    Dát kunnen we dan weer wel??
    En mensen die het keihard nodig hebben in NL krijgen gewoon niks?
    Zo van, 'ja k*t dat je je baan verloor ivm bezuinigingen. Doe je best maar zoek het verder uit!'
    Alsof ik op mijn kont zit, alsof ik niks wil doen. Als het nodig is zou ik 50 uur in de week willen werken, het is niet anders!
    Nu ben IK de sjaak, of eigenlijk mijn KIND.
    Ik vreet wel een boterhammetje, maar Tygo heeft gewoon luiers en voeding nodig.
    Zit er doorheen, echt. Ik ben hier zo verdrietig om!
    het houdt maar niet op, het een na het ander krijg ik te verduren en het een na het ander krijg ik naar me toe gegooid.
    Ik kán niet meer problemen oplossen, ik kán niet meer nadenken, ik KAN niet meer.
    Lig uren wakker 'snachts. Om mijn vent, mijn geld, mijn huis, mijn kind, mijn toekomst die de grond in is getrapt.
    Uren achter elkaar spendeer ik op allerlei vacaturesites, uren spendeer ik aan sollicitatie brieven. Wat krijg ik er voor terug?
    Een kartonnen doos. Daar kan ik straks gaan leven..

Ik zie het allemaal niet meer.
    Weet niet meer waar ik moet beginnen, hoe ik moet overleven deze maand en wat ik nog kan doen.
    Schiet mij maar lek, ik sta nu toch al met mijn rug tegen een muur.
    Dankjewel politiek in Nederland!
    BAH!

2. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Jeetje meid, het zit je ook niet mee! Ik vind dit zo erg voor je, weet dan ook niet goed wat te zeggen. Maar ze mogen je toch niet zonder geld laten zitten? Dat kan toch niet. Je hebt toch ergens recht op zolang je nog geen studie of baan hebt??
    Sterkte!

3. annet1985

annet1985 Fanatiek lid

14 okt 2011
    4.136
    0
    36
    friesland
    meid weet niet zo goed wat ik moet zeggen, maar wat ontzettend rot voor je! ik hoop dat je snel iets vind! sterkte

4. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Jeetje wat een situatie. Hoe krom is Nederland zeg. er zijn zoveel mensen in de bijstand die gewoon geen zin hebben om te werken, en als je het echt nodig hebt krijg je niets :(
    misschien kun je eens informeren bij de voedselbank in de buurt ? Naast wat te eten hebben ze misschien ook nog wel telefoonnummers ofzo voor je waar je terecht kan voor hulp.

5. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    Maatschappelijk werk? misschien kunenn die helpen?

6. noukie89

noukie89 Niet meer actief

Sorry hoor maar iedere nederlander heeft recht op bijstand uiteraard krijg je dan wel sollicitatie plicht. Dus gewoon terug gaan en naar iemand anders gaan en opnieuw alles uitleggen en anders niet weg gaan voordat ze wat voor je regelen

7. Ellamalou

Ellamalou Fanatiek lid

22 jan 2011
    1.416
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh meis... ik zou ook op zijn als ik in jou plaats was. Ik kan alleen weinig helpen want ik weet niets over bijstand/studiefinanciering etc in Nederland. (woon in België)
    Maar er moet toch gewoon iets mogelijk zijn. Dit kan toch niet zomaar...
    Niet opgeven hoor!
    Veel sterkte en veel moed!!! Ik hoop dat er toch iets uit de bus komt!!

8. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Jeetje meid, het houdt niet op! Kun je geen afspraak maken met maatschappelijk werk? Zij kunnen je misschien helpen, zij weten of kunnen uitzoeken waar je recht op hebt. Ik vind het trouwens wel bizar dat je geen bijstand kunt krijgen. Dat je naar school moet dat begrijp ik dan nog. Maar ze moeten daar natuurlijkw el wat tegenover zetten, je moet je huis toch kunnen betalen? Ik begrijp dit echt niet?!

Ik kan niks ander dan je een flinke knuffel geven!

9. NoukjeTygo

NoukjeTygo Fanatiek lid

3 apr 2012
    1.379
    0
    0
    Klopt. Alleen ben ik onder de 27 en dan moet je dus (volgens de nieuwe regels) verplicht naar school.
    Graag, ik heb daar totaal geen problemen mee. Alleen met die studiefinanciering kom ik niet rond.. wat ik heb kunnen vinden is dat die lager is als bijstand niveau, niet erg opzich maar ik kan er mijn rekeningen, eten, huur EN schoolkosten gewoon niet van betalen. Dan zou ik moeten gaan lenen en dan heb ik uiteindelijk alsnog een probleem. Uitstel van executie.

10. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Blijkbaar heeft dus niet iedere nederlander er recht op. Mijn schoonvader zit in de bijstand ( wordt daarin nog gekort door het salaris wat er van schoonmoeder binnen komt ).Nu woont mijn zwager daar sinds een paar jaar weer in ( door schulden huis verkocht en weer thuis gekomen ).Zijn ww loopt af en krijgt dus geen Bijstand omdat er geen twee bijstanden op 1 adres wordt gegeven.

11. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Mijn hemel, wat zit je in een verschrikkelijke situatie! Het is inderdaad raar geregeld in dit land... Ik snap gewoon niet dat ze je bij de bijstand de deur wijzen... Waar moet je het geld vandaan halen? Je hebt aangegeven op zoek te zijn naar een baan, wat aangeeft dat dit een 'tijdelijke' iets is in de bijstand. En dan nog niet coulant zijn...

Ik zou ook even informeren bij instanties zoals de voedselbank, maatschappelijk werk e.d. Heb je niemand anders waarbij je even terecht kunt voor een warme maaltijd of de hoognodige aanschaf van luiers en voeding voor de kleine? Familie? Vrienden?

En hoe zit het als je aangeeft dat je man in de bajes zit? Hoe reageren instanties daarop? Had hij ook het dragende salaris? Want wellicht, omdat dat wegvalt ( al dan niet tijdelijk ) dat je ergens toch wel recht heb op een uitkering....

Heel moeilijk meis,... Ik hoop dat je snel een nuttige handreiking geboden krijgt.
    Je zal vast niet in de buurt wonen ( Utrecht ) want anders mocht je zo mee-eten of een prakje komen halen!

Sterkte!

12. MickeyM

MickeyM Niet meer actief

Ook krom, wel naar school maar minder toelage.. Kijk anders eens bij studerende met kind. Volgens mij wordt je studiefinanciering dan hoger. Ik weet niet of het je helpt, maar ik kon me zoiets herinneren.

13. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Kun je geen betaalde opleiding doen? Zoals verpleging of kraamzorg? Je krijgt dan ook als leerling-werknemer betaalt voor je stage/werkuren!

14. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

voor jezelf opkomen meid! in nederland heb je gewoon recht op bijstand tot je iets anders heb gevonden! terug gaan en op je strepen staan!!

15. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.655
    1.414
    113
    Bel eens met de studiefinanciering en informeer goed bij hun laat je info op papier toe sturen en volgens mij is het dan weer wel zo dat als je studiefinanciering krijgt je als je onder bijstandniveau komt je recht hebt op aanvulling vanuit de bijstand, of dit gewoon is of lening weet ik niet maar laat je goed voorlichten, succes

16. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Studiefinanciering is nooit genoeg om van rond te komen, daarom werken al die studenten zich ook de blubber om ergens te kunnen wonen. Maar met een kindje en een man in de gevangenis is dat natuurlijk wel een andere situatie. Ik hoop dat je snel een oplossing vindt! Heb je familie die je kan helpen?

17. noukie89

noukie89 Niet meer actief

ik ben 23 en krijg ook tijdelijk een bijstand

18. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Jeetje wat een situatie.
    Bekijk deze link even. Volgens mij kan je als alleenstaande ouder nog een extra toeslag aanvragen
    DUO/Je verzorgt een kind

19. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

Iedereen moet zo veel mogelijk in zijn eigen levensonderhoud voorzien met werken. Lukt dit niet, dan helpt de overheid u met werk zoeken. Zolang u geen werk heeft gevonden, ontvangt u bijstand op basis van de Wet werk en bijstand (WWB). Als u een bijstandsuitkering ontvangt, bent u verplicht om werk te zoeken. De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de WWB.

dit staat gewoon op internet. dus zolang je geen werk hebt gevonden dus geen inkomen heb je gewoon recht!
    vriendin van mijn moeder is ook een paar keer weg gestuurd maar heeft gewoon volgehoude en ze had er ook recht op;)

Wanneer heb ik recht op bijstand? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl

20. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Het maximale wat je kan krijgen inclusief lening is € 741,37 Daarbij verzorg je een kind en krijg je € 445,93 erbij. Van dit bedrag moet je ook je schoolgeld betalen en dat is € 1.065,-. per schooljaar, dit kan in termijnen.
    Ook heb je recht op kinderopvangtoeslag en andere belasting toeslagen. Voor de belasting is een studiefinanciering geen inkomen dus krijg je het maximale aan toeslagen.
    Ook ligt het eraan welke opleiding je kiest. Bij sommige richtingen en stages krijg je een vergoeding. Dit is gebaseerd op een MBO opleiding.

Wel zou ik gewoon een aanvraag doen voor een WWB uitkering. Iedereen mag namelijk een aanvraag doen voor een uitkering.
    Zelfs met studiefinanciering zit je een periode zonder inkomen.
    Ook als je studiefinanciering gaat krijgen zal ik bijzondere bijstand vragen voor lesmaterialen en andere kosten.

DUO/Wat is studiefinanciering

Eénoudertoeslag

Je krijgt de toeslag als je geen partner hebt en je een kind verzorgt dat jonger is dan 18 jaar. Dit kan je eigen kind zijn, maar dat hoeft niet. Je moet recht hebben op kinderbijslag voor het kind, of het kind moet op jouw adres ingeschreven staan bij de gemeente. In 2012 is de maandelijkse toeslag € 445,93.

Deel Deze Pagina