Nou dit weer..

Discussie in 'De lounge' gestart door NoukjeTygo, 3 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NoukjeTygo

NoukjeTygo Fanatiek lid

3 apr 2012
    1.379
    0
    0
    met alle respect;
    Jij bent verloofd en hebt dus iemand naast je staan die ook werkt.
    Ik doe het dus alleen, mijn vent en ik wonen niet samen, niet een geregistreerd partnerschap, Tygo is niet zijn zoon en hij draagt financieel niet bij. Nu dus al helemaal niet, hij is geschorst van zijn werk omdat hij in de bak zit. (ook weer een heel verhaal op zich, maar dat staat hier los van afgezien van de emotionele achtbaan die het mee brengt)
    Daarnaast heb je geen kosten van luiers, voeding en noem het maar op. Ik begrijp je punt maar dat is niet te vergelijken met mijn situatie..

Heb inmiddels zelfs al gekeken voor een BBL opleiding, is 4 dagen werken en 1 dag school.
    Inschrijvingen zijn gesloten, eventuele instroming zou pas in februari kunnen. Tsja, dat is over een heleboel maanden en dat ga ik dus financieel niet redden.
    Maatschappelijk werk in de tussentijd ook al geprobeerd te bellen, kunnen me alleen te woord staan tussen 09:00 en 12:00.
    Morgen dus nog een keer.

Daarnaast heb ik dus ook een studieschuld, nu is dat niet zo heel erg maar ik vraag me af wat dat voor een invloed heeft op het krijgen van de studiefinanciering mocht ik NU toch nog een opleiding kunnen vinden. Als ik het dus al zou kúnnen redden met die financiering dan komt die schuld eroverheen. Bedenk ik me net pas, tegelijk lijkt het me dat dat weinig invloed zou moeten hebben. Los het gewoon netjes af maar dat kan zometeen dus ook niet meer.
    aaaaarhgh!

2. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.121
    1.825
    113
    Tijdelijke ontheffing sollicitatieplicht
    De gemeente kan u tijdelijk ontheffing verlenen van de sollicitatieplicht. Dat gebeurt doorgaans in de volgende gevallen:

bij individuele medische of sociale omstandigheden;
    bij ziekte of zorg voor een ziek familielid;
    als u een alleenstaande ouder bent van een of meer kinderen jonger dan 5 jaar. U kunt dan een ontheffing aanvragen voor de duur van maximaal 5 jaar. Als u een tijdelijke ontheffing van de sollicitatieplicht krijgt, heeft u nog een scholingsplicht.
    De eisen voor deze ontheffing van de sollicitatieplicht voor alleenstaande ouders zijn in 2012 strenger geworden. Lange afwezigheid op de arbeidsmarkt vermindert doorgaans iemands kansen op werk. Om werken te stimuleren mogen alleenstaande ouders langer bijverdienen, zonder dat hun uitkering gekort wordt.

Re-integratieverordening
    Iedere gemeente mag zelf bepalen hoe zij u helpt om werk te vinden. Een gemeente legt dit vast in een zogenoemde re-integratieverordening. Daarin kan uw gemeente bijvoorbeeld een stimuleringspremie opnemen voor bijstandsgerechtigden die een opleiding afronden of weer aan het werk gaan.

Vond dit ook nog

3. BabyLovley

BabyLovley Actief lid

21 jan 2009
    144
    0
    16
    https://www.facebook.com/nnnails.nl
    West- Brabant
    Allereerst wil ik je heel erg veel sterkte wensen. En een dikke kus en knuffel voor jou en je kindje.

Hetgeen dat ze jou verteld hebben bij het werkplein of UWV klopt niet! Neem ff een kijkje op deze site: Wet investeren in jongeren | Jongeren en werk | Rijksoverheid.nl

De WIJ, de Wet investeren in jongeren, is per 1 januari 2012 afgeschaft. Dit heeft voor u gevolgen als u:
    jonger dan 27 jaar bent;
    een werkleeraanbod heeft;
    een uitkering heeft.
    U gaat dan met ingang van 1 januari 2012 over naar de bijstand (WWB).

Ik zou als ik jou was ZSM eerst naar een maatschappelijkwerker gaan die jou kunnen helpen en zodat ze het proces eventueel kunnen versnellen voor je. En ik zou weer terug gaan naar het UWV je kunt ook bij de gemeente terecht.

Stuur me een PB als ik je ergens mee kan helpen, door mijn baan heb ik enige idee hoe het vork in de steel zit.

Geef niet op..!! Dikke Xx..

4. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    Hoi, geen idee of je deze link al hebt (denk het wel) maar hier is nog wat informatie over studeren met een kind.
    DUO/Je verzorgt een kind
    bedenk ook dat je dan recht hebt op toeslagen (nu niet trouwens???) En lenen wil niemand, maar bij duo zijn wel 'de beste voorwaarden' en als je het minimaal houdt, valt het misschien mee. Je krijgt na je studie ook ruim de tijd om af te betalen! Ik zou ze even bellen en je situatie voorleggen. En inderaad niet bij de pakken neer zetten hoor! Het kan niet zo wezen in dit land dat een moeder met kind gewoon 0 inkomen heeft!!

5. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

als je voor een BBL opleiding kiest, ontvang je gewoon salaris. En heb je geen recht op studiefinanciering.
    Als je een BOL opleiding kiest krijg je wel studiefinanciering en heb je volledig recht op kinderopvang toeslang. Ook zou je als je een beetje moeite doet na de zomervakantie kunnen instromen. Het inschrijven kan binnen een dag klaar zijn en dan kan je een week later al naar school.

6. Linana

Linana Niet meer actief

Ok, misschien dat dit je helpt. Je bent alleenstaand? Dan heb je recht op studiefinanciering + toeslag voor alleenstaande ouder (een dikke 450,- per maand extra)
    Kindgebondenbudget, huurtoeslag + zorgtoeslag.

Misschien dat je ervoor kan kiezen de maximale lening te nemen via ibg (in eerste instantie) en dan later kijken of je die eraf kan halen icm een baantje.
    Dan heb je nog de kinderbijslag iedere 3 maanden.
    Wat betreft de kinderopvang (als je kindje daarheen gaat): kinderopvangtoeslag en een bijdrage vanuit de gemeente die je kan aanvragen (wij betalen daardoor maar 75,- per maand vd 820,-)

Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar ik hoop van wel!
    In ieder geval hoop ik dat je ook snel minder kopzorgen hebt :)

7. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
  8. Dotty

Dotty Fanatiek lid

25 jul 2011
    1.882
    0
    0
    Zuid-Holland
    Jeetje, wat een rotsituatie. Ik heb helemaal geen kennis van dit soort zaken, maar ik wil je heel veel sterkte wensen!!!

9. Linana

Linana Niet meer actief

Als je trouwens aan het aflossen bent op je studieschuld en met een nieuwe opleiding start, dan schort het terugbetalen op ;)
    (1 zorg minder)

10. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    maatschappelijk werker zoeken, terug gaan naar de uitkerende instantie zij mogen jou met kind absoluut niet zonder geld laten zitten, ik zou dus ook bij die uitkerende instantie niet weggaan zonder een toezegging

11. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

De regels zijn weer veranderd in de bijstand en vanaf 1 juli geld dit voor iedereen. Helaas heeft TS gelijk je krijgt onder de 27 jaar geen bijstand meer want je moet 4 weken lang eerst zelf zoeken naar opleiding ed. Heb je daarna nog niets gaan ze dan pas eens kijken hoe of wat maar je wordt min of me verplicht om een opleiding te doen. Maar TS: Jij hebt een kind en zolang je zoontje nog geen 5 is ben je niet verplicht te leren of werken en heb je recht op uitkering!Als je wilt gaan studeren zul je ongeveer 900/1000 euro krijgen van studiefinanciering ( dit kan ook zelfs iets meer zijn ligt eraan wat je zou lenen en je inkomsten van je ouders)
    Daarbij kun je van de gemeente een aanvulling daarbovenop krijgen voor opvang bovenop kot zodat je daar al geen kosten aan hebt :)

12. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Tjeezus wat een gedoe weer.
    Maar TS, laat je niet kisten meid! Ik snap dat je het nu even heel somber in ziet en dat is helemaal niet gek. Maar als je zometeen afgekoelt bent (en idd wat een horken bij de bijstand, daar worden ze op aangenomen volgens mij..) kijk dan eens al die informatie die ze hier nu voor je neer zetten door. Schrijf per situatie op wat de mogelijkheden zijn en hoeveel geld je dat oplevert. Klinkt erg aso als je het zo neer zet maar je hebt een kindje en staat zoals je zelf al zegt met je rug tegen de muur.
    En dan kies je van al die opties de beste voor jou situatie uit.
    Niet uit gaan van het UWV want die weten soms van voor niet of ze van achter nog leven (trage logge instantie die soms hun eigen regeltjes niet kennen laat staan die van andere instanties)
    En Als je er niet uit komt inderdaad maatschappelijk werk aan het werk zetten voor je! Daar zijn ze voor.
    Je bent een enorme sterke taaie meid. Je komt ook hier wel weer door heen. Eerlijk is anders maar laat die uk van je de drijfveer zijn en dan komt ook dit weer goed.
    Vind dat ook zo achterlijk dat je tot 28 geen bijstand krijgt. Alsof je tot je 28 geen leven opbouwt buiten je ouderlijk huis ofzo.
    Voor mijn 28ste had ik verdorie al 2 kinderen en een koophuis! Hoe had ik dat moeten doen dan met deze regeling? En ik zal echt niet de enigste zijn lijkt me.

13. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

14. miepkip

miepkip Bekend lid

22 feb 2012
    930
    0
    0
    @ TS zou je niet een BBL opleiding kunnen gaan volgen? Want als je uitwonend bent krijg je als het goed is nog steeds een studiefinanciering en met een BBl opleiding werk je min. 24 uur per week krijg je een vaste loon tijdens je opleiding en je gaat 1 dag per week naar school.(lje loon tijdens de BBL opleiding ligt rond de 500,- per maand) + Je kan veel subsidie's aanvragen. Dus misschien even rondkijken voor een BBL opleiding. En mocht je dan nog meer inkomen moeten hebben zou je eventueel nog een bijbaan, naast je BBL opleiding kunnen zoeken.

15. miepkip

miepkip Bekend lid

22 feb 2012
    930
    0
    0
    Oeps nu pas gelezen dat iemand al is aankomen zetten met BBL-opleidingen. Sorry,

Ik wens je in ieder geval veel succes meid!

16. lianda

lianda Fanatiek lid

6 jun 2007
    2.367
    0
    0
    werkt bij centerparcs
    noord babant
    Jeetje wat verschrikkelijk. Alsof jij om al deze problemen hebt gevraagd! Ik begrijp gewoon niet waaron jij nu geen bijstand krijgt. Volgens mij heeft iedere nederlander daar recht op! Je geeft zelf al aan dat je best naar school wil. Als ik jou was zou ik blijven bellen en hameren op een gesprek! Ga desnoods langs het uwv. Tenminste als de bijstand bij jullie daar ook via gaat. Ik herken je gevoel. Mijn man is vorig jaar op staande voet ontslagen. Hij had geen recht op ww. Ik werk maar 32 uur per 4 wkn dus mijn salaris was ook geen vetpot. Wij hebben 2 mnd van mijn salaris moeten leven en achterstanden gekregen in de vaste lasten. Na 2 mnd kregen we eindelijk bijstand. We moesten rond komen van 1100euro per mnd.
    Daar zat mijn salaris dus in. Gelukkig heeft mijn man inmiddels zijn vrachtwagen rijbewijs mogen halen via het uitzendburo en heeft hij sinds april een vaste baan als vrachtwagenchauffeur. Eindelijk kunnen we weer adem halen. Ik wens jou heel veel succes meid!

17. flowerpower50

flowerpower50 Niet meer actief

#37 flowerpower50, 3 jul 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jul 2012
    Heb je daar bericht van gehad? Ik krijg ook een uitkering en heb geen bericht gehad dat het stopgezet word hoor. Ben nu 2 1 jaar. Krijg gewoon wwb. en de nieuwe regel dat je eerst vier weken werk moet zoeken is voor mensen die na 1 januari een uitkering hebben aangevraagd. Dus niet voor mensen die er al een ontvingen.

18. Rinajusase

Rinajusase Fanatiek lid

17 jun 2012
    2.078
    0
    0
    Secretaresse
    Midden Nederland
    Verschrikkelijk, wat een rotsituatie zeg!! Ik zou beginnen idd met maatschappelijk werk, die kunnen vast heel veel voor je uitzoeken en je helpen met van alles en nog wat.

Heel veel succes, hopelijk gaat de zon weer gauw schijnen voor je!

19. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    In welk deel van Nederland woon je?

20. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Wat een rot situatie zeg! Ik heb helaas geen ervaring dus ik kan je niet helpen!

Wel wil ik even reageren op alle reacties die tot nu toe gegeven zijn! Ik vind het echt super dat iedereen zo mee zoekt, denkt, en vooral linkjes stuurt waar TS volgens mij best wel wat mee kan! Super dat iedereen er hier zo voor elkaar is!

Voor een leek als ik, lijkt het alsof je toch wel bepaalde rechten hebt, tenminste als ik die links bekijk.

In elk geval heel veel sterkte en succes!!

Deel Deze Pagina