Borstvoeding & weer gaan werken, HOE MOET IK DAT DOEN??

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Ghurabaa, 13 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    Hoi dames,

Ik moet over 6 weken weer aan het werk (*snik *snik) en ik wil volledige borstvoeding blijven geven, en dat betekend dat ik op mijn werk moet gaan kolven.

Maaaaar, ik heb eigenlijk geen idee hoe ik dit moet aanpakken?? Ik heb berekend dat mijn dochtertje ongeveer 120 ml. per voeding nodig heeft, maar hoe bereid ik me voor?

Ik moet vast een voorraadje gaan maken? Maar wanneer begin ik dan met kolven, en op welke tijden??

En is het zo dat als ik eenmaal aan het werk ben, ik dan op mijn werk gewoon 2x 120 ml kolf omdat ze dan toch niet aan de borst drinkt, of blijft ik meerdere malen per dag kolven?

Help! :(

2. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    In het begin dronk dochterlief ongeveer 80cc per keer hier. Als zij op het kdv is kolf ik. Meestal om de 2 a 3 uur. Over het algemeen kolf ik dan precies genoeg voor een kdv-dag zeg maar. Maar goed, ik heb dan ook wat productieproblemen...

Je zou voor een voorraadje bijvoorbeeld nu al na de ochtendvoeding kunnen kolven. De andere borst zeg maar.

3. vgg

vgg Bekend lid

8 okt 2010
    522
    21
    18
    NULL
    NULL
    Ik ben sinds vorige week weer aan het werk en kolf op een werkdag 2 keer. M'n zoontje drinkt 3 x in die tussentijd, dus ik moet op andere momenten in de week nog wat bijkolven op m'n voorraad op peil te houden. Bij mezelf weet ik dat m'n productie het kan hebben om in werktijd maar 2 keer te kolven, maar als je niet zo'n stabiele/makkelijke productie hebt, zou ik toch net zo vaak kolven als dat je kindje drinkt.
    Zoontje kreeg hier de eerste keer naar het kdv 2 flessen van 150 ml mee en 1 van 130 ml. Nu drinkt hij ze elke keer helemaal leeg en heeft ook nog geen een keer op 2 voedingen 'overleefd', dus ik ben de hoeveelheid in de flessen nu iets aan het opbouwen. Gisteren had hij 2 flessen van 170 ml mee en 1 van 130 ml (ik heb maar 2 grote flessen, dus het 3e flesje blijft een kleine), maar ook deze had hij allemaal op. Morgen ga ik proberen om flessen van 180 ml mee te geven en kijk dan hoe het is gegaan. Zo bepaal ik gewoon langzaam hoeveel ik mee geef en aangezien ik maar 2 dagen in de week werk, kan ik in de loop van de week wel bijkolven als ik tekort kom.

4. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel:)

5. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    bedankt voor jullie reacties.. :)

Mijn dochtertje zou in de tijd dat ik werk 3x een flesje moeten krijgen. Dus dan moet ik zorgen dat ik voor mijn eerste werkdag in ieder geval een voorraad heb van (3x 120 ml.) 360 ml.?

Als ik tussen de voedingen door wat kolf, ben ik dan op tijd als ik een week voor mijn eerste dag begin met kolven, of is dat te laat?

Ik heb overigens geen problemen met mijn productie. Wel heb ik in de kraamweek en de week daarna af en toe gekolfd (ivm kloven) en toen moest ik best lang (20 min?) doen over 70ml. Dus dat is best wel lang of niet?

6. vgg

vgg Bekend lid

8 okt 2010
    522
    21
    18
    NULL
    NULL
    Maar ondertussen drinkt je kindje veel meer, dus kolf je waarschijnlijk wel meer. Ik heb geen idee wat een normale gemiddelde tijd is voor kolven eigenlijk, maar ik zou zeggen: probeer het thuis uit. Je hebt recht op een kwart van je werktijd als kolftijd, dus neem tijdens het werken ook je tijd ervoor. Laat je niet opfokken, want dat werkt alleen maar averechts.
    Ik denk dat als je een week van tevoren begint met kolven dat je wel voldoende zal hebben voor de eerste werkdag inderdaad, maar ik vond het wel een fijn idee om toch ook iets in de vriezer over te houden hoor. Maar, stel dat je inderdaad nog steeds 'maar' 70 ml per keer kolft, dan kolf je in een week al 490 ml bij elkaar (als je elke dag zou kolven), dus dat is meer dan genoeg!

7. Madelon84

ik zou wel eerder beginnen met kolven, als je wat voorraad hebt, heb je daar iig geen stress van.
    misschien heb je toen geen tsr gehad.
    ik zou als ik jou was vanaf nu 1 a 2 x per week (oefenen met) kolven. je moet zoiets ook leren. en dat je dan een voorraad krijgt is ook mooi meegenomen.

8. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    Ik voelde toen inderdaad nog geen tsr, en nu wel. (al deed dat tot 2 weken geleden echt nog zeer, nu niet meer. Betekend dat dat ik ook geen tsr meer heb? )

9. Madelon84

nee hoor, de een voelt er niks van, en bij de ander doet het zelf een beetje pijn.
    Ikzelf merk het altijd wel. er komt ineens een hele druk op, voel tintelingen/prikjes, mijn beide borsten worden wat harder, bij de ander gaat het druppelen en sinds een paar weken spuit het dan er uit aan de kant welke ik voed.
    maar als je het niet voelt kun je het misschien wel merken aan dat je kindje ineens heel vaak slikt?

10. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    bij mij deed de tsr gewoon echt pijn! sinds een paar weken doet het niet meer pijn, maar voel ik het nog wel nadacht mijn dochtertje heeft aangehapt. Dan voel ik inderdaad die druk en dan worden mijn borsten ook hard. Maar voorheen had ik al een tsr als i tijdens het afwassen aan mijn dochterje dacht :D haha. Maar het is nog steeds dat mijn andere borst gaat druppelen als ze drinkt aan de ene borst. Dus hoef me misschien niet zo druk te maken?

Ik ga maandag eens oefenen met kolven, want heb vrijdag een bruiloft en dan gaan mijn ouders oppassen.

11. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Inderdaad gewoon tussendoor beetjes kolven. Dan heb je al gauw een voorraadje bij elkaar. Ik kolfde de eerste keren echt maar 30 ml, maar ik ben heel vroeg begonnen met oefenen en nu kolf ik echt meeeeer dan genoeg. Het is als je gaat werken idd wel een prettig idee om een voorraadje te hebben, dan zit je ook wat rustiger te kolven. Het is toch een heel andere situatie en omgeving dan relaxed thuis en dat kan best invloed hebben.

Maar je hebt nog even de tijd om te oefenen, dus dat gaat wel goedkomen hoor!

12. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Roan drinkt 3x 120cc op het kdv. Ik kolf dit ook in 3 keer op het werk. Als ik 2x kolf keldert mijn productie direct, dus die drie keer is echt noodzakelijk.

Ik zou in ieder geval oefenen met de fles. En overbeen week of 3 beginnen met een voorraadje. Maar die hoeft niet enorm te zijn. Je kolft immers net zoveel op je werk als dat je nodig hebt.

13. fafje

fafje Niet meer actief

hoelang slaapt je kindje na de laatste voeidng?

mijn zoontje dronk met 3 mnd voor het laatst om 2030 ofzo...ik kolfde elke avond voordat ik ging slapen, voor de voorraad...

en sowieso na de eerste voeding nakolven hielp ook om bij te sprokkelen...

14. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    Meestal rond 22.00 a 23.00 uur.

15. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Ik ben ongeveer een maand a 6 weken vantevoren begonnen met een voorraadje aanleggen.
    Zo'n 4 a 5x per week kolfde ik een uur na de ochtendvoeding en vaak had ik dan zo'n 150 cc.
    In ijsblokjeszakjes vroor ik het in en zo had ik voor ik begon met werken zo'n 6 liter reserve ;). Dit gaf mijn een geruster gevoel mocht het even tegen zitten.

Mijn dochter kreeg toen ik weer ging werken 2x 150 cc (al vrij snel werd dit 2x 180 cc en nu al 2x 210 cc) mee naar de opvang maar ik haalde dat niet met 2 keer kolven op het werk. Nogsteeds kolf ik nu 3x op een werkdag (8,5 uur) en heb ik net iets meer dan nodig dus de voorraad groeit ipv slinkt ;). Moet wel zeggen dat ik ook bang ben voor een dip dus vind het wel goed zo, liever iets teveel dan te weinig!

16. Me81

Me81 Bekend lid

9 mei 2011
    780
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kolf 's ochtends. Mijn zoon leg ik op rechts in de rugby houding want die borst kolft minder makkelijk.
    Op links kolf ik dan met gemak een hele voeding. De voeding daarna kan ik dit nog een keer herhalen. 130 140 cc haal ik dan wel. Ook heb ik een voorraad van 10 voedingen in de vriezer. Die kan ik straks gaan opbouwen als ik dagelijks 2 voedingen kolf.

Nu Kolf ik dagelijks 1 voeding in de ochtend en vries ik in, de oudste voeding uit de vriezer geeft mijn man in de avond in een fles. Zo gaat mijn voorraad nooit over datum.

Bij mij zitten de borsten in de ochtend echt voller ondanks de nacht voedingen, maar dat kan bij jou anders zijn.

17. Elleke

Elleke Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.835
    170
    63
    Even een vraagje aan jullie tussendoor: hoe weten jullie hoeveel voeding je kindje nodig heeft?! :)
    Ik kolf nu volledig, i.v.m. mij snelle toeschietreflex en ons meisje krijgt dus mijn melk uit een flesje, maar hoe weet ik nu hoeveel cc ze per keer 'mag' drinken?

18. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Een beetje uitproberen en steeds een beetje opwarmen. Hier begonnen met 60 cc ofzo rond 2 maanden en daarna steeds wat bijwarmen totdat hij genoeg had. Hij drinkt nu met 4 maanden 120 cc per keer uit fles. Bij mij drinkt hij vast meer, maar geen idee natuurlijk hoeveel.

19. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Hier geef ik op een werkdag 3 voedingen zelf en 2 via de fles. Ik geef de flessen altijd ruim mee en ze mag dus echt drinken tot ze vol zit.
    Toen ze 3,5 maand was (en voor het eerst naar de oma's/kdv ging) gaf ik 150cc mee, dit werd al vrij snel 180 en nu krijgt ze al 210cc mee wat je ook geregeld op drinkt maar ik kolf voldoende en heb een flinke vriezervoorraad dus geef liever yeveel mee dan te weinig.

Als ik het goed begrepen heb mogen ze niet meer dan 1 liter melk op een dag en dat is dus ook mijn maatstaaf voor de max. Al wordt er ook gezegd dat je met BV niet kunt overvoeden omdat je lichaam zich aanpast maar met kolven ben je natuurlijk niet helemaal via de officiele weg bezig dus of dat dan ook op gaat durf ik niet te zeggen.

Deel Deze Pagina