hai hai, ik ben net even naar het weeguurtje geweest, en floor is in 1 1/2 maand maar 100gr. aangekomen..... ze weegt nu met 5 1/2 maand maar 5850 gr..... ik moet nu dus starten met pap van het CB, en volgende week terug komen.... ik vind het jammer dat ik dus niet de 6 maanden alleen melk heb kunnen geven! ik vind het wel gek, dat floor een ontzettend vrolijk meisje is, en ik helemaal niet het idee heb dat ze hongerig is.... ze krijgt nagenoeg alleen maar BV (een enkele keer KV op het KDV)! ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen! hebben jullie ervaring met rijstebloem bijgeven? (ik heb helaas geen voorraad BV meer, dus ik moet het maken met nutrilon....) liefs elfje
Hoi Elfje, mag ik even wat vragen stellen: - Hebben ze gekeken hoe de borstvoeding verloopt? - Meegekeken met aanleggen, voeden? - Hoe is haar groei tot nu toe geweest? Geboortegewicht, laagste gewicht ect. - Hoe is ze in de lengte gegroeid? - Hoeveel voedingen geef je? - Hoe zijn haar plasluiers? Misschien is het een idee om een vrijwilligster van de VBN of LL of een lactatiekundige te bellen alvorens met de pap te beginnen Oh ja die pap: ga je die aanmaken met mm of met kv? Wat zei het CB daarover?
Elfje heb je de gewichten al ingevoerd op de curve op BV site. want misschien valt het daar wel mee. Heb je zelf wel het idee dat ze goed groeit? En ik begrijp dat je de pap moet maken van de KV , wanneer moet je die dan geven, sochtends of savonds, want dat is dan wel jammer dat je dan die voeding niet meer live kunt geven want daardoor zal je Bv misschien nog wel verder teruglopen. Kun je anders neit vast beginnen met fruit oid ipv pap. Ze is toch bijna 6 mnd?
heel hello! @stranger: ze hebben precies uitgevraagd hoe de voedingen verlopen.... ze krijgt op het KDV 4(!) bakjes van 180cc BV + 2 voedingen live... en op mijn vrije dagen 5 a 6 voedingen live... floor slaapt al sinds 9 weken door, van ong 2100 tot 700u. er is niet meegekeken tijdens de voedingen. floor was 3250gr bij de geboorte en is toen maar 2 ons afgevallen, en binnen een week zat ze weer op haar oude gewicht. de eerste 2 maanden zat ze precies in het midden van de curve. met 3 maanden was ze maar 2 ons aangekomen in 1 maand! een grote knik in de curve... nu 1 1/2 maand later is ze nog verder afgezakt in de curve, en zit helemaal onderaan. (100gr aangekomen in 6 weken!) ze is nu sinds haar geboorte 14 cm gegroeid en is nu 64 cm.. floor poept en plast goed! helaas kan ik de pap niet met BV aanmaken, omdat mijn voorraad op is... (wat wil je, met 4 maal 180 cc per dag op het KDV.... @spijkervrouwtje: op de borstvoedingscurve zit floor nu ook helemaal onderaan.... maar ik heb wel het idee dat ze dus een hartstikke vrolijk meisje is, wat niets te kort komt! ik ben van plan om niet een voeding te vervangen, maar er eentje extra te geven... (na de laatste voeding om ong 2030, nog een fles pap) liefs elfje
En ze hebben je niet eerst tips gegeven hoe je met borstvoeding, zonder pap, Floor meer kunt geven? Ik zou toch eerst eens contact opnemen met iemand van VBN of LLL, want er zijn nog zat manieren om haar aan meer vette melk te helpen, o.a. borstcompressie, wisselvoeden, etc. Je na één keer wegen al met zo'n advies wegsturen klopt niet, er kan namelijk ook sprake zijn van een weegfout. Ze hadden je tips om de bv te verbeteren moeten geven, je een week later laten terugkomen om opnieuw te wegen en DAN pas eventueel bijvoeding adviseren. Van pap gaan ze trouwens niet groeien. Als je een flesje van 125cc volpropt met nutrixvlokken, dan bevat die hele lading pappoeder evenveel calorieën als 2 slokken moedermelk...
Annika ging juist minder drinken met pap en kwam er zeker niet meer van aan. Dus ik vind het een raar advies.
mmmmm daar word ik natuurlijk niet zo vrolijk van! als die pap zo weinig verschil is aan calorien! pffffff ik wordt daar zoooo onzeker van! @dirksmama: ik moet volgende week idd weer terug komen... maar ze zakt in de curve nogsteeds na 2 weegmomenten... kortom ze is maar 300gr aangekomen in 2 en een halve maand! borstcompressie doe ik al ongeveer een maand, en heb al verschillende regeldagen ingepland gehad. ook heb ik geprobeert met kolven na iedere voeding mijn productie te doen stijgen en ben ik bezig geweest met wisselvoedingen... dit allemaal ivm de hoeveelheid die ik maar niet gekolfd kreeg, en floor toch verorberde op het KDV.....
Elfje, als het je gerust steld zou ik gewoon een flesje KV geven. Onzekerheid hebben jullie helemaal niets aan. Ik heb Annika ook 3 weken lang een flesje KV geven en toen ik weer voldoende productie had heb ik het flesje weer weggelaten. Ik zou het dus eerst gewoon met een extra flesje KV proberen zonder pap, want Annika ontregelde alleen maar van die pap.
Balen elfje! Ik zou je vraag ook nog ff bij een Laktatiedeskundige neerleggen, zeker als ze zeggen dat ze van pap toch niet aankomen kan me wel voorstellen dat je hier onzeker van wordt. Zou ik wel worden tenminste!
Ik kreeg het advies om pap te geven omdat ze hierdoor meer verzadigd raken en dan beter door (zouden moeten) slapen. Het gevolg was bij mij dat ze minder ging drinken, dus dat is niet het effect dat je wilt bereiken. Koop anders gewoon een pakje kant-en-klare Nutrilon en geef dat haar 's avonds eens extra, zonder de pap gelijk toe te voegen. Anders krijgt ze ineens twee nieuwe dingen in een keer te verwerken.
misschien ga ik dat idd maar eens proberen! enne, doorslapen doet ze al hartsikke lang, daar zou ik het dus al helemaal niet voor hoeven doen... thanks voor het meedenken!
wat lastig elfje! ik vind je verhaal zo vreemd... dat ze toch best veel drinkt, zeker de hoeveelheden op het KDV, en dan toch maar zo weinig aankomt. Je weet natuurlijk niet hoeveel ze live drinkt, maar na zo'n poos weet je vast wel of ze goed drinkt of niet? Misschien kun je sowieso ook nog eens extra aanleggen of wil ze dan niet drinken? Als ik jou was zou ik een 'second opinion' vragen van een LK of een vrijwilliger van VBN bellen ofzo. Misschien hebben die nog andere ideeen.
Misschien ligt daar wel een deel van het probleem. Juist nachtvoedingen zijn erg goed voor de groei en voor je melkprodcutie.
Hee Elfje, wat vervelend allemaal zeg! Kan me voorstellen dat je onzeker wordt van al die adviezen! Dat herken ik wel, iedereen heeft wat te zeggen. Doe wat je gevoel je ingeeft! Enne flesvoeding is echt niet zo erg nu hoor. Je bent al zover gekomen, bijna 6 maanden toch! Harstikke goed hoor. Ben zelf inmiddels rustig aan het afbouwen. Mira krijgt nu borst en flesvoeding en doet het prima daar op
hee ster! floor heeft net na de borstvoeding nog 120cc KV gedronken! ze was nog zo hongerig! ze krijgt nu nogsteeds borstvoeding op verzoek, en daarna eventueel een klein beetje (60cc) KV..... ik ga het de komende tijd maar zo doen... ik ben klaar met me er schuldig over te voelen! met de pap wacht ik nog even... zoals je al zegt, ik ben hartstikke trots dat ik zover ben gekomen! ondanks tepelkloven, een fikse borstontsteking etc... over 2 weken is floor 6 maanden, en dan ga ik toch met bijvoeden beginnen! nu voelt het alsof dat 2 weekjes eerder is wel grappig dat het bij ons allemaal een beetje hetzelfde loopt... liefs elfje
Ik vind dat je trots op jezelf kan zijn dat je het zolang hebt volgehouden. Verder vind ik dat BV niet vóór alles zou moeten gaan en dat in dit geval het dus belangrijker is dat je kindje goed groeit. Van daaruit bouwt het namelijkóók weerstand e.d. op Nou kan je wel volledig BV blijven geven omdat dat zogenaamd het allerbeste zou zijn, maar als jij daarvoor: s nachts moet kolven voor vette melk, en overdag die vette nachtmelk moet geven en dus overdag daarna nog weer moet kolven om de productie op gang te houden, onzeker bent over de hoeveelheid die je kindje binnenkrijgt en vaker aan zou moeten leggen oid (ik noem maar wat voorbeelden) ga je er op den duur zélf ook aan onderdoor lijkt mij. er is méér dan alleen bv geven en het lijkt mij voor zowel je kindje als jou gezonder om in dát geval toch te gaan bijvoeden als je dat wordt aangeraden ivm het gewicht van je kindje.. maar dat is dus mijn mening he, ik vind dat men soms ook kan doorslaan in het roepen dat BV het beste is. Het is natuurlijk het beste maar niet als het ten koste van jou en je kindje gaat (btw als je onzeker, onrustig, oververmoeid etc raakt loopt je prodcutie óók terug) Ik denk dus: wees blij met elke BV die je nog kán geven en waar ze genoeg aan heeft ..wees daar trots op..Maar kies voornamelijk in het belang van jullie beiden wat je nu verder gaat doen (welke keus dat ook mag zijn) succes!
@Niva: nu kan ik weer een heel riedeltje op gaan schrijven waarom ik het niet met je eens ben,maar dat zal ik niet doen aangezien TS daar niet bij gedient is. Wat ik wel met Niva eens ben is het feit dat je trots op jezelf kan zijn dat je al zolang Bv geeft.Een hele knappe prestatie die velen jou niet nadoen
Niva: ik vind wel dat je daar even een belangrijk ander licht op de zaak werpt hoor! vooral dat je zegt dat de bv meestal niet gediend is bij de stress die je kunt hebben als het niet lekker gaat. als kv dan kan helpen voor een poosje of voor een gedeelte moeten we daar echt niet moeilijk over gaan doen.
Ik bedoel ook niet dat ze meteen moet afhaken hoor..En ik weet dat er ook mensen zijn die alles op alles zetten en door een ware nachtmerrie zijn gegaan vwb het geven van bv en dat nu nog steeds met veel plezier doen..Ik geloof alleen ook dat iedereen anders is en ik heb óók mensen gezien die gék werden van de onzekerheid en dat hun kindje niet groeide etc etc en die weer helemaal lekker in hun vel zaten toen ze er KV bij gingen geven.. Ik wil haar dus alleen duidelijk maken dat ze zich zeker niet rot of schuldig zou moeten voelen als ze wél KV zou geven, half of volledig..Niemand is er bij gebaat dat mama gestressed en oververmoeid etc raakt.