Mosselen

Discussion in 'De lounge' started by -, Oct 8, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Niet meer actief

Ik ben echt een mosselfreak, lekker gebakken met een uitje en wat champignons erdoor, heerlijk!
    Daarin tegen vind mijn man ze verschrikkelijk, alleen al als ie er naar kijkt word ie beroerd.
    Hij vind ze op een vagina lijken :confused: ....niet dat ie dat verafschuwd hoor :D Maar hij vind ze al eng om te zien, hahaha!

Mijn kids lusten ze ook al niet en dat vind ik best jammer, ik eet ze daarom niet zo vaak omdat ik ze dan alleen voor mezelf moet klaar maken en dat vind ik dan wat minder.
    Maar ik doe het af en toe wel hoor, heeeeeeeeeerlijk!

Nog meer mossel liefhebbers?

Liefs Nies

2. Mirre

Mirre Fanatiek lid

Jul 4, 2006
    4,173
    4
    0
    Zwijndrecht
    Hier een grote mosselliefhebster!
    Gelukkig vind m'n vriend ze ook erg lekker en eten we ze dan ook graag. Zelf vind ik het wel echt iets wat bij de zomer hoort, lekker met een wit wijntje erbij.
    Aan de belgische kust...Knokke, Blankenberge etc kun je ook zoooooo lekker mosselen eten.

3. Niet meer actief

Meestal zijn de lekkerste mosselen als de "r" in de maand is maar dat schijnt ook al weer achterhaalt te zijn want ze zijn er nu het hele jaar door en ook lekker!

4. Mirre

Mirre Fanatiek lid

Jul 4, 2006
    4,173
    4
    0
    Zwijndrecht
    Toch ga ik nog wel uit van die R in de maand ..hihi
    Maar als je ze zelf maakt zijn er ook hele slechte te koop hoor!
    Heb nu een aantal maal ze elders gehaald, maar die grote en lekkere van de AH zijn gewoon het beste!! (wel duurder, maar alle waar naar z'n geld)

5. Niet meer actief

Ja dat is ook zo, ik had ze laatst van de Jumbo, die waren ook erg lekker!
    Vroeger haalde ik ze op de vismarkt in Rotterdam en dan met een korstje er omheen...hmmm, zo lekker!
    M'n vader en moeder doen dat nog steeds, lekker op de markt mosselen eten of kibbeling!

6. tweeling

tweeling Fanatiek lid

Sep 9, 2006
    3,579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    mosselen [-X nee nee voor mij niet meer haha...heb er pas een voedselvergifteging van opgelopen. Vond ze ook altijd heel lekker op zijn tijd. Maar nu kan ik ze niet meer zien ;) :)

Groetjes

7. Mirre

Mirre Fanatiek lid

Jul 4, 2006
    4,173
    4
    0
    Zwijndrecht
    ja je schijnt goed ziek van een verkeerde mossel te kunnen worden gelukkig heb ik dat nog nooit meegemaakt

8. Niet meer actief

Oh?....Dat wist ik niet!
    Maar goed, van elk fout voedsel kun je vergiftiging oplopen toch?

9. Mirre

Mirre Fanatiek lid

Jul 4, 2006
    4,173
    4
    0
    Zwijndrecht
    Klopt, maar van mosselen kun je ECHT goed ziek zijn!
    Kende ook een man die het heeft meegemaakt en ze ook nooit meer aangeraakt heeft.
    Foute vis is sowiezo erg gevaarlijk

10. asjuh

asjuh Fanatiek lid

Dec 28, 2005
    3,028
    0
    0
    mama en huisvrouw
    noord-Brabant
    :D kom maar bij mij eten Nies ...wij hebben ze allemaal heel erg graag ..ik heb afgelopen donderdag 4 kilo mosselen gekookt ...heerlijk met stokbrood en een mosterd saus majmzzzzzzzzz
    :( zit nou te bedenken of ik ze eigenlijk nog wel mag eten ...maar tsjah dan is het toch al te laat

11. Niet meer actief

Hé gatver!.... Waaraan kun je dat zien dan?....

12. Niet meer actief

Hahaha, lekker As!....Met stokbrood!...Ikke kom wel eten hoor, dan eten manlief en kids maar een gebakken eitje ;)

Vier kilo zeg, daar geef je een heel weeshuis mee te eten! :D

13. Mirre

Mirre Fanatiek lid

Jul 4, 2006
    4,173
    4
    0
    Zwijndrecht
    Als je ze elders eet kun je het moeilijk zien, maar als je ze zelf klaarmaakt alle kapotte schelpen verwijderen en als ze openstaan een tik op de kop geven! Bij niet sluiten>>>> weggooien! Het zou kunnen dat die je heel ziek kan maken[/i]

14. Niet meer actief

As, heb het ff voor je opgezocht en dit las ik net:

Tijdens de zwangerschap is het belangrijk om op te passen met bepaalde producten, zoals bijvoorbeeld rauwe voedingsmiddelen als rauwe melk, vlees, pluimvee, vis, schelp- en schaaldieren. Wanneer de voedingsmiddelen goed zijn verhit, gekookt, gebraden, etcetera dan hoeven deze producten geen problemen op te leveren en kunt u ze gewoon eten.

Gewoon door blijven eten dus ;)

Liefs Nies

15. asjuh

asjuh Fanatiek lid

Dec 28, 2005
    3,028
    0
    0
    mama en huisvrouw
    noord-Brabant
    nou we hebben toch geen weeshuis hiero ...maar de pannen ( ja het moest in 2 pannen) ...die waren leeg hahahahah ...we waren met 4tjes ...waarvan 2 kids ;) als ik 5 kilo had gehad dan was het ook op hahahhahaa

16. Niet meer actief

Oke Mirre, zal er mee uitkijken!... Ik sla ze wel ff op de kop :D

Trouwens voor mij geen reden om ze niet meer te eten hoor, want dan kun je niks meer eten.
    En ik vind ze zo lekker 8-[

17. Niet meer actief

Ooooh lekker hoor As, en vooral dat de kids er ook zo lekker van mee eten.
    Buiten dat er dan af en toe een rotte appel tussen zit zijn mossels wel gezond!

18. Niet meer actief

Dit vond ik ook nog:

Dood of levend?

Wanneer u mosselen uit de verpakking haalt, is het verstandig de goede van de slechte te scheiden voor u ze kookt. Wijd openstaande mosselen zijn meestal dood. Hoe controleert u of ze echt dood zijn? Hou de open mosselen met de bolle kant onder de koude kraan en tik tegelijkertijd even tegen de schelp. Sluit de mossel zich, dan is ze nog levend en kan ze gewoon worden gegeten.

Dichtblijvers?

Tijdens het koken openen de mosselen zich. Dat zijn de exemplaren die u kunt eten. Zijn er ook bij die dichtblijven? Open ze met een mesje. De mossel blijft dicht omdat ze een krachtiger sluitspier heeft. Heel incidenteel gaat het om een slikmossel, een mossel die vacuüm gezogen is met slik. Open de mossel daarom boven een apart bord en niet boven de pot.

Ziek?

Sommige mensen zijn overgevoelig voor mosselen. Het eten van mosselen leidt dan tot huidirritatie en misselijkheid. Eiwitten zijn de boosdoeners. Mensen met een lichte allergie voor mosselen zullen er alleen last van hebben bij het begin van het seizoen. In de maanden met de 'r' loopt het percentage eiwit iets terug. Wanneer deze overgevoeligheid zich openbaart, kan het drinken van een glas melk vaak verlichting brengen.

Zwanger?

De legende vertelt dat je geen mosselen mag eten tijdens je zwangerschap. Dat verhaal is inmiddels achterhaald. Vroeger kon men mosselen minder makkelijk op een koude plaats bewaren, zodat ze sneller vatbaar waren voor salmonella. Tegenwoordig is dat probleem volledig uitgegomd. Je kunt dus gerust mosselen eten tijdens je zwangerschap.

Gezond?

Mosselen zijn rijk aan hoogwaardige voedingsstoffen als mineralen, vitaminen en eiwitten. Zij bevatten per gewicht veel eiwit en slechts 1% vet. Bovendien behoort dit tot de categorie van de onverzadigde vetzuren, zodat het eten van mosselen niet leidt tot verhoging van het cholesterolgehalte. Verder hebben mosselen een hoog jodiumgehalte en bevatten zij seleen, koper en ijzer.

19. tweeling

tweeling Fanatiek lid

Sep 9, 2006
    3,579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    je kunt er inderdaad erg ziek van worden en dat wens ik niemand...heb nog nooit zo'n pijn gehad :cry:

Maar ik leef nog :) dus smakelijk eten iedereen haha

20. slingding

slingding VIP lid

Apr 9, 2006
    5,425
    1
    0
    verzorgende IG
    Middelburg
    ik woon 5 kilometer van de mosselbedrijven (yerseke) mijn moeder is ook een echt yesenaar, dus het kan niet anders dat ik ze lekker vindt, mijn mannetje lust ze ook niet graag, ik heb ze 1x gemaakt voor mij alleen maar dat was niet gezellig ik vindt het ook gezelligheids eten, ik moet wel zeggen dat ik ze alleen gekookt eet. Ik eet ze meestal als we uit eten zijn of eters krijgen die het ook lusten.
    Pas in een restaurant heerlijke gegeten niet standaart maar in room met knoflook weer heel iets anders maar heerlijk.

Share This Page