Charissa, volgens de wet is vastgelegd dat je wanneer je een vaste aanstelling hebt bij je bedrijf je wanneer het te zwaar wordt een andere functie moet krijgen binnen hetzelfde bedrijf. Ik weet niet wat voor werk je doet, maar als het fysiek te zwaar is moet je dat aangeven en is je baas verplicht om je ander werk aan te bieden binnen hetzelfde bedrijf zolang je niet in staat bent je huidige werk uit te voeren. Misschien moet je eens even wat surfen op internet bij diverse sites over werk en zwangerschap. Liefs Jill
Dank je wel voor de antwoorden. Ik zal eens op internet surfen over werk enz.. Ik weet eigenlijk mijn rechten niet zo goed en ben ook bang om weer naar mijn teamleidster te gaan, sta nu niet zo sterk in mijn schoenen en laat me zo weer afschepen. Misschien is het wel goed om in de ziektewet te gaan maar weet niet of ik er wat mee oplos, moet eerst iets erg gebeuren (bv miskraam of door de rug gaan) voordat ze me geloven!!
Kun je niet eens voorbij je teamleider gaan. Hoe leuk en aardig deze persoon zal zijn, hij/zij zal toch ook naar het belang van de afdeling kijken. Is er bij jou in de instelling geen bedrijfarts??? Anders zou je daar met je vragen en problemen naar toe gaan. Zelf vind ik "ach ga maar in de ziektewet" wel een makkelijke oplossing en niet de beste. Een bedrijfsarts kan samen met jou beoordelen of jou werk op dit moment niet te zwaar voor je is. Diegene moet dan met jou werkgever in overleg een betere functie voor je zoeken.
Laat je niet afschepen hoor Charissa! Niemand weet hoe jij je voelt dus ze mogen echt niet zeggen dat je je aanstelt. Inderdaad een goed idee om met een bedrijfsarts ofzo te gaan praten, of met je eigen huisarts of verloskundige. Ik vind trouwens dat heel veel mensen denken dat zwangere vrouwen niet zo moeten zeuren en gewoon even door moeten zetten als ze het moeilijk hebben. Geen zwangerschap is hetzelfde dus daar kan niemand over oordelen vind ik. Zwangerschap is geen ziekte zeggen ze dan, dat klopt natuurlijk wel maar dat wil nog niet zeggen dat je je niet superberoerd kunt voelen! Bovendien geeft je lichaam niet voor niets aan dat je het rustiger aan moet doen. En de invloed die alle hormonen op je hebben, wordt ook onderschat.
Panda dat ben ik absoluut met je eens, maar ik vind wel dat zwangerschap geen ziekte is. Hoe ongemakkelijk je je ook voelt, vind ik dat je wel alles geprobeerd moet hebben met alle mogelijke instanties van je werkgever voordat je je ziek gaat melden. Ja je bent zwanger en niet ziek. Je voelt je soms vreselijk moe en beroerd. Maar als je je nu ziekmeld..... volgende week kan je je wel ineens supergoed voelen. En de week erna weer beroerd. Je kan ook geen loopje met je werkgever gaan nemen, want dan wordt je straks niet meer serieus genomen. En dat wil je toch zeker wel als zwangere vrouw.
Jee Charissa wat vervelend dat je je zo voelt! Ik zou met bedrijfsarts gaan praten. Die mensen kunnen je echt goed helpen hoor! Tevoren misschien even met je teamleider bespreken? Ik begrijp hoe je je voelt ten aanzien van solliciteren. Kop op hoor meid! Conny mooi dat het iets beter met je gaat. Zwanger zijn en een kleine van drie erbij is ook niet niets. Hier gaat ie redelijk. Ik heb een geweldige baan hier gezien bij de gemeente Utrecht en ben erg in dubio over wat ik moet doen. Aan de ene kant denk ik het gaat om mijn kwaliteiten en aan de andere kant denk ik, ben zwanger dus waarschijnlijk toch niet interessant. PUnt is dat het soort functie dat ik heb niet vaak vrij komt vooral niet op het vakgebied cultuur. Er staan nu dus twee functies (dezelfde) bij Utrecht...pfffff. Wie advies heeft graag!!! Verder alles ok. Wel veel last van mijn buik die krampen onderin. Het kind beweegt ook echt van links naar rechts echt wazig. Echt zo'n harde dikke bobbel is het dan. Moet vrijdag naar de vk dus vraag dan even of dit normaal is..... Groetjes Senseemillia
Oh even iets leuks via via hoorde ik van de site www.vaderschap.org. Als je daar naartoe gaat kun je datum laatste menstruatie invullen en dan berekend dat ding van alles. Je ziet de verwachtte lengte, het gewicht etc van het kindje. Het is wel grappig om te zien. Groetjes Senseemillia
sensiemilla, ik zou gewoon solliciteren, niet gedaan is altijd mis. En wellicht zijn ze wel zo schappelijk dat ze een regeling voor je treffen rond je zwangerschap, maar ja... het is natuurlijk een beetje een moeilijk moment. Karin
Ik zou het ook gewoon proberen hoor. Niet geschoten is altijd mis En als ze je echt goed vinden verzinnen ze wel een regeling. Suc6!
Charissa: Niet te lang doorlopen zo hoor meid. Niet wachten tot je zware klachten krijgt hoor. De ene zwangerschap is de andere niet. De ene a.s. mama komt die 9 maanden fluitend door, en de andere a.s. mama heeft het lichamelijk superzwaar en snapt niet waarom zwanger zijn zo leuk is. Niet forceren, idd praten met een bedrijfsarts, of Personeelszaken, desnoods samen met je partner als je niet zeker bent of je zelf goed duidelijk kunt maken wat je klachten zijn. . Ze zijn idd verplicht aangepast werk te geven, dus de inspanning om jou aan het werk te houden moet van 2 kanten komen, en als dit niet mogelijk is, tja, in de ziektewet klinkt heel serieus maar jezelf forceren zodat de komende 6 maanden beroerd bent en straks na de bevalling niet fit genoeg om voor je kleintje te zorgen is helemaal niet aan te raden !!! Senseemillia: Gewoon schrijven !!! Laat hen lekker zelf beslissen of ze een zwangere meid willen aannemen, promoot jezelf goed, je schrijft dat zo'n functie niet vaak vrij komt, dan zullen er misschien ook niet zoveel mensen zijn met jouw ervaring/papieren? Dus gewoon doen doen doen !!! Hier gaat alles weer een stuk beter, leuke werkdagen gehad gisteren en vandaag, ik draag nu elke werkdag de buikband dus ik voel me 's avonds ook fitter. De stucadoor is nu bezig de nieuwe kamer boven te stucen, dus volgende week kunnen we daar gaan verven en behangen. Er begint dus schot in de verbouwing te komen. Rick is nog wel superdwars, maar mijn geduld is weer een beetje terug, dat maakt het wel gemakkelijker
Hallie hallo... Net weer van mijn werk. Vreselijk Ook ik heb een buikband en ik vind het maar niets om het tijdens het werk te dragen. Dat doe ik wel weer als ik ga winkelen ofzo. Verder alles hier prima (behalve mijn heupen nog steeds maar ook minder last dan voorheen). gr. Trut!
Hallo Damens, Ik heb niks trug gelezen was ik even niet toe in staat. De uitslag van me moeder was binnen en ze heeft dus borstkanker Donderdag onderzoeken ze of het niet is uitgezaaid en dinsdag daar de uitslag van. Ik ben er helemaal kapot van.Me moeder is pas 37 Verder moet ik me rustig houden voor het kindje maar dat lukt me niet ben al weer 4 kilo kwijt van de stress. Vraag me wel af of dit erg veel kwaad kan voor de baby? Nou meiden ik spreek jullie weer Doeii
Channie: Meid, wat een rotnieuws !!! Logisch dat je je druk maakt en daardoor afvalt. Als je je zorgen maakt over de baby, bel gewoon ff de vk. Weer afwachten dus tot volgende week dinsdag, pfff.... we blijven gewoon duimen hier dat het in elk geval niet uitgezaaid is. Ik was trouwens alweer 'vergeten' hoe jong dat jij bent, je moeder is maar 5 jaar ouder dan ik, poeh....
Jantien, ik ga ook niet zomaar ziek melden, weet zelf dat ik er niets mee oplos. Ik probeer eerst wel met de Verloskundige te praten wat zij ervan vindt. Channie, heel veel sterkte met je moeder, ik duim ook mee dat er geen uitzaaiingen zijn. Senseemilia, ik zou ook solliciteren, gewoon proberen en je kunt altijd nog weigeren. Het gaat vandaag wel beter, gisteren late dienst gehad en ging wel redelijk, mijn collega heeft me goed ondersteunt en kon ik op mijn eigen zwangerschapstempo werken Dus we gaan nog maar even door, nog 1 dagje en dan lekker 2 vrij!! Fijne dag Dames.
Channie, heel veel sterkte met je moeder. ten aanzien van je gewicht. Volgens mij las ik eerder dat je al veel was aangekomen voor jou gevoel. IK denk dat het op zich niet zoveel kwaad kan om wat af te vallen, aangezien je kindje toch wel van jou neemt wat het nodig heeft. Maar als je echt ongerust bent, effe naar de VK bellen hoor. Karin
Chanie, wat een naar bericht zeg. Kan me voorstellen dat je stress hebt. Ik zou het even aan de vk aangeven en die kan je vast geruststellen voor wat betreft je zwangerschap. Senseemillia, gewoon solliciteren hoor! Je bent niet ziek, alleen zwanger. Charissa, ik zou ook even met je bedrijfsarts overleggen hoe je je werk op verantwoorde wijze kunt blijven uitvoeren. Cony, fijn dat je je weer beter voelt! Hier niets bijzonders. Voel me top. Nog drie dagen werken en dan ..........VAKANTIE! Pim