ouderschaps verlof is een x aantal uur. Kun je zelf indelen in overleg met je werkgever. Je kan ook bij wijze van spreke elke dag 1 uur opnemen. Dan kun je het rekken over heeel veeel maanden...
Dat weet ik niet. In het onderwijs krijg je 55% uitbetaald, was voorheen 75%. Mijn man kan het ook opnemen maar dan voor zn eigen rekening. Verschilt per sector denk ik....
Hallo meiden, Ik heb ook eens nagedacht over dat ouderschapsverlof, maar ik denk dat ik dat nog even ga bewaren. Weet nooit wat voor dingen je tegenkomt. Je mag het opnemen totdat je kind 6 of 8 jaar is, dus ik heb nog even bedenktijd Ik ga minderen, werkte fulltime in het onderwijs, ga nu maandag, dinsdag en woensdag (das dus smorgens) werken. Mijn man werkt fulltime, maar heeft elke week een CAO-dag omdat hij meer uren per dag werkt dan 8. Is dan op de donderdag (voor nu, wordt misschien dinsdag ivm oppas) vrij. De dagen dat we allebei werken gaat de kleine naar mijn moeder. Die woont tegenover mijn werk, dus das wel praktisch. Ze heeft zowat alles al in huis voor de kleine. Gekregen van de moeder van wie ze op de kinderen past (ze is gastouder). Ze zei ook echt zo van, nou die ene kan er ook nog wel bij. Totaal heeft ze straks onze kleine hele dagen en de andere twee van 4 en 7 buiten schooltijden. En als ik klaar ben met werken, wat elke dag verschilt van tijd, dan kan ik gewoon de kleine ophalen zonder tijdslimieten of deadlines.. erg praktisch.
Ik was eigenlijk ook nog niet van plan om mijn ouderschapsverlof op te nemen. Ben er altijd vanuit gegaan dat het onbetaald was, maar heb net de CAO erop nageslagen en het staat er dus niet in. Zal het deze week eens gaan navragen. Ik werk nu 4*9 en wil dat eigenlijk blijven doen. Mijn mannetje werkt nu 5*8 en kan/mag niet naar 4*9, dus we moeten nog even kijken hoe we dat gaan oplossen. Op zich staat er al zwart op wit dat hij vanaf januari 2008 4*8 gaat werken, maar financieel is dat wel even 20% minder... dus misschien is thuiswerken nog een optie, of een halve dag?! Dat moet zich nog even uitwijzen, hij werkt hier pas sinds juli (en we zijn natuurlijk net 2 weken vrij geweest). Plan tot nu toe is: hij 1 dag, ik 1 dag, schoonmama 1 dag en 2 dagen KDV, tenminste als er plek is..... Verder (helaas) nog geen nieuws hier, voel me nog steeds een zombie, hang wat rond, probeer soms iets te lezen of tv te kijken, beiden niet echt succesvol!
Het is vandaag goed gegaan bij het kerkhof. De zon scheen lekker op alle kinder graafjes, waardoor het er allemaal nog liever uit ziet. Het grafje van Milan* is heel erg mooi geworden, echt stoer. Zo'n forumule 1 auto op een weg met grind er om heen. ik voel de kleine vandaag lekker bewegen en we hebben lekker met zijn tweeen vanmiddag in bad buiten gezeten. Ze vond het heerlijk Esther, normaal ben ik ook een zon aanbidster. Ik kan de hele dag wel bakken in de zon. En nu zodra de zon maar een beetje schijnt wordt ik kort ademig en krijg het vreselijk warm. Ik krijg last van vervelende benen. Dus de zon vind ik niet echt fijn meer. Ik merk ook dat mijn ogen heel erg gevoelig zijn tijdens de zwangerschap. Ik heb overal waar ik naar toe ga mijn zonnebril bij me ookal schijnt de zon niet eens. Dat vind ik wel vervelend maar ja. Ik heb het er allemaal voor over.
Linda, wat fijn dat het grafje erg mooi is geworden. Wat het ouderschapsverlof betreft, daar heb ik me nog niet in verdiept. Maar ik ga zelf 4x9 uur werken en mijn vriend ook. Ik ben zelf de maandag vrij en mijn vriend de woensdag. Op dinsdag gaan de kleintjes naar mijn schoonmoeder en de andere twee dagen naar het kdv. Dit is al geregeld, want het kdv is verbonden met mijn werk. Dus alle kindertjes hebben voorrang. Ik kan zelfs (dit is in overleg met mijn baas) naar mijn kleintjes om ze te voeden (als ik bv geef). Dus dit is erg goed geregeld.
Hmm ik heb de cao laatst nog uitgeprint, volgens mij was dat een nieuwe versie.. Als ik vanaaf thuis ben ga ik ff lezen, dan weet ik het zeker.
Hmm... is dat om blij mee te zijn? Ik zou niet weten wat ik er op dat moment mee aan moet denk ik... Ligt er natuurlijk ook aan wanneer en waar het gebeurd
Bij mij gebeurde het laatst in midden in een vergadering Erg gênant Ik schaamde me diep, maar het hoort er eenmaal bij.
Ik schijn ook naar mijn moeder te kunnen voor bv voor de kleine of andersom, maar dan is mijn moeder ook zo aan huis gebonden.. kan ze nooit es met de kleine ff ergens heen, dus ga denk ik toch maar kolven. Heb ook een kolfset nu, dus er is geen weg meer terug haha... Nou we hebben hem gekocht met de gedachte, als we hem niet gebruiken kunnen we hem altijd weer verkopen via marktplaats ofzo... Zien wel... Maar wil het wel graag proberen om bv te geven. Had vanacht gedroomd dat ik bv gaf aan de kleine. Had wel zorgen om het feit of ze (het was een meisje in de droom wel genoeg binnenkreeg en of ze wel vaak genoeg kwam. Maar scheen allemaal netjes te zijn.. elke 3 uur ofzo... was een mooie droom, want ik was ook de kleine aan het showen aan mensen die ik kende van vroeger, echt zo schattig!
@Linda: wat een mooie dag was het inderdaad om daar te zijn denk ik. De zon haalt toch iets van de scherpe randjes weg denk ik, het maakt het allemaal wat lieflijker. Alhoewel... lieflijk? Een F1-auto is gewoon hartstikke cool! Leuk idee van jullie! En wat fijn dat die kleine meid zo lekker actief was, dat moet een fijn gevoel zijn geweest. V.w.b. ouderschapsverlof. Daar heb ik me echt nog geen moment in verdiept. Ik heb niet eens een CAO, dus moet het maar eens gaan navragen bij onze financiele/PZ-afdeling (ben een van de eerste vrouwen die een kindje krijgt bij Metro en ook daadwerkelijk blijft werken, dus het is vast nog wat nieuw voor ze, haha).
Jemig, wat heerlijk zo´n zwoele avond! Ik heb het wel minder op het hele warme weer nu, maar dat zomergevoel is wel erg prettig! We hebben meteen nog een weekje Frankrijk geboekt, we kregen er helemaal de zomerkriebels van! 8)