Niet om een discussie uit te lokken hoor, maar volgens mij komt dit ook omdat er soms heel makkelijk gezegd wordt 'het lukte niet' terwijl dat eigenlijk meer een smoesje is. Tegenwoordig zijn vrouwen bang om te zeggen dat ze er gewoon geen zin in hebben of dat het niet goed voelt omdat ze dan bang zijn meteen aangevallen te worden. Dit slaat natuurlijk nergens op (het aanvallen niet, maar het bang zijn ook niet). Een ieder moet zijn eigen keuze kunnen maken zonder daarop aangesproken te worden, wil je geen borstvoeding geven? Dan hoeft dat niet, en daar hoef je je absoluut niet voor te schamen. En hier bedoel ik niet diegenen van het forum mee hoor, waarbij het door complicaties, of andere redenen echt niet lukte. Ik snap dat je dan erg verdrietig kan worden om het feit dat het bij jou niet gelukt is. Maar dan mag je mensen bij wie het wel gelukt is niet aanvallen omdat ze er positief over zijn/trots op zijn. Ik vind het erg jammer dat er zo'n strijdende verhouding is tussen borstvoeding en flesvoeding. Wat je ook zegt, de andere groep heeft er altijd weer een boze reactie op. (Van beide kanten komt dit hoor..) Ik hoor heel veel dat mensen die flesvoeding hebben gegeven 'aangevallen' worden waarom ze geen borstvoeding geven etc. Terwijl ik juist echt het tegenovergestelde mee maak. Mensen kijken me echt raar aan als ik vertel dat ik borstvoeding geef. Ze vragen wanneer ik aan een flesje begin en wanneer ik ga afbouwen. (Zelfs het CB). Hier werd ik dus weer verdrietig van.
Dat je een negatieve reactie krijgt op je blog over het zwanger worden kan ik ook echt niet begrijpen! Ik ben er heel trots op dat ik binnen 2 weken zwanger was en iedereen mag dat weten! Als ik weet dat een ander veel moeite moet doen hou ik mijn mond erover maar ik ga niet zitten gokken of het voor de 1 moeilijk gaat en voor de ander niet. Daarom zei ik in het geval van Noatje ook dat ze dat gewoon moet kunnen schrijven maar dat het soms wel eens knaagt als het bij jezelf niet is gelukt. Maar dat neemt zeker niet weg dat ze zelf heel trots mag zijn dat het zo goed gaat en dat ze dat zeker aan de grote klok mag hangen!
Met mij krijg je hier geen discussie over hoor. Ik ben het wel met je eens. Zelfs ik vraag me weleens af of ik te snel was met opgeven. Uiteindelijk moet ik gewoon ook voor mezelf toegeven dat het echt niet kon maar ik vond het een beetje falen van mijn lichaam. Iets niet kunnen zit bij mij nooit lekker dus dit ook niet. Gelukkig is de lactatiekundige bij me komen zitten en heeft uitgelegd dat door mijn borstoperatie en de ks en de complicaties er gewoon geen mogelijkheid was dus ik voel me niet meer aangesproken. Toch blijf ik altijd een heeeeel klein beetje twijfelen. Overigens gaven ze al aan bij een volgende dat het dan ook niet zou lukken maar wil ik het toch weer gaan proberen. Je weet maar nooit!
@Joveli: het is het nichtje van mijn man die 2 weken voor mij een kindje heeft gekregen (haar vriend reageert trouwens) zij is na 3 dagen gestopt omdat ze het te zwaar vond en denk dat ze inderdaad spijt ervan heeft...
Lekker vlug gezegd van hun , het was een combinatie van omstandigeheden toch? hardstikke goed dat je het bij een volgende weer wilt proberen... en bedankt trouwens voor je reactie!
Proberen kan nooit kwaad. Ik zou het ook echt verschrikkelijk hebben gevonden als het niet gelukt was en waarschijnlijk het mezelf kwalijk genomen. Ik heb enorm veel geluk gehad dat het bij mij echt heel 'makkelijk' ging. Nooit geen kloven, nooit geen echte stuwing gehad, geen borstontstekingen. Maar wel bijna 3 maanden om de 1,5 uur gevoedt, en dat gaat je ook niet in de koude kleren zitten. Als ik jullie hier dan hoorde zeggen "hij slaapt ineens nog maar van 12 tot 5" dan dacht ik "Oh wat heerlijk! Das 5 uur slapen" Hahaha. Flesvoeding/borstvoeding, ik vind dat het beide goed is. Datgene is goed wat voor jou goed voelt en bij jou past. Ik snap je gevoelens mbt het niet lukken van de borstvoeding hoor. Maar wat ik hoorde is dat het % vrouwen waarbij de borstvoeding lukt na een KS, erg klein is. Laat staan dat je ook nog een borstoperatie hebt gehad.
Ik vind dat ook te makkelijk gesteld! Nu zijn waarschijnlijk de leiders doorgesneden bij die operatie maar dat kunnen ze nooit helemaal zeker weten. Voor mezelf moet ik het dus gewoon nog een keer proberen. Wie weet wat er gebeurd... Ik moet wel zeggen dat borstvoeding bij mij pijnlijker was dan weeen maar dat terzijde. Mijn borsten zijn een "beetje" gevoelig geworden door die operatie.
Goeiemorgen. Nikolai heeft vannacht weer een feestje gebouwd. Hij werd vier keer wakker. Nee doorslapen zit er nog niet in. @Noatje, als jij schrijft dat BV geven alleen het beste is en dat mensen met FV 'slechte moeders' zijn, ja, dan kwetst mij dat. Maar ik ga er vanuit dat je dat niet geschreven hebt.
goeiemorgen, Weer een BV/FV discussie? Ik heb bewondering voor mensen die vol overgave bv kunnen geven. Ik heb ook bewondering voor mensen die het geporbeerd hebben en bij wie het niet gelukt is... Ik ben heel erg blij dat ik 5 weken fulltime gekolfd heb. Ik Ben ook heel blij dat ik gestopt ben. Ze was te klein en life drinken kon ze gewoon niet. Zelfs niet mbv een LK. Ik werd ongelukkig van het gekolf, voelde me op een gegeven moment geen mama meer, maar melkkoe. Zo dat was mijn bijdrage Christine is alweer 4 mnd vandaag, wat gaat het toch snel! Ik merk steeds vaker dat Christine haar pyjamaatje nat is 'smorgens. Zou haar luier de nacht misschien niet aan kunnen? Overdag gaat het prima met deze luier....
Dat heb ik ook een paar keer gehad met die luier! Dan ging ze huilen en ik maar met een speentje proberen haha. Als het dan na 5 minuten nog raak was tilde ik haar uit haar bedje en voelde het nat. Als ik dan een luier verschoon wil ze ook direct eten dus heb ik nu maar maat 3 van de gewone pampers aan. Sindsdien gaat het trouwens prima! Bij mij was het meestal dat het randje dan net niet goed zat ofzo.
Ik vind het kolven echt verschrikkelijk. Dat zou ik (denk ik) nooit fulltime volhouden. Liam wordt met alle luiers nat wakker, behalve met de pampers.
ik vond het kolven ook zo vreselijk dat ik op een gegeven moment huilend zat te kolven Ik gebruik ook pampers...
Het zelf voeden van Liam vind ik heel normaal, ik geniet er zelfs enorm van. Maar als ik dan met die kolf eraan zit dan voel ik me echt belabberd. Haha. En het went ook echt niet. Trouwens hier even iets anders: Zit er bij jullie ook verschil tussen hoe je eigen ouders en je schoonouders met de kleine omgaan? Mijn ouders zijn echt ontzettend hecht met Liam. We gaan daar vaak om het weekend heen en ze zijn dan echt niet bij Liam weg te slaan (terwijl ze al 6 kleinkinderen hebben). Zelfs mijn vader (nooit echt een liefhebber van kleine kinderen geweest) knuffelt met hem, ligt met hem op de bank, kletst met hem. Hij belt zelfs af en toe op (als hij aan het werk is) om te vragen hoe het met de kleine is. En hij heeft zelfs al eens in zijn eentje opgepast. Mijn moeder natuurlijk idemdito maar dat is (naar mijn mening) vanzelfsprekend. Voor mijn schoonouders is het hun eerste kleinkind. Ze wonen veel dichterbij (Eindhoven) dan mijn ouders (Groningen) maar ze zijn nog NOOIT hier 'gewoon' op visite geweest. Wij gaan daar wel om het weekend heen, uit onszelf niet omdat we uitgenodigd zijn ofzo. Mijn schoonvader is nog nooit hier bij ons geweest, mijn schoonmoeder alleen toen ik gevraagd had of ze eventjes op wilde passen. Als we dan bij hen zijn, zijn ze eigenlijk totaal niet met de kleine bezig. Vooral mijn schoonvader niet, hij heeft hem zelfs nog nooit vastgehouden. Mijn vriend zei gisteren in bed ineens: "Het valt me wel op dat mijn ouders heel anders met de kleine zijn, veel killer." En dat klopt inderdaad. Ik stelde hem maar gerust dat dit vast komt omdat het hun eerste kleinkind is maar van binnen vond ik dat eigenlijk onzin! Ook hebben we nooit een lief kleinigheidje ofzo voor de kleine ontvangen terwijl we juist voor hen (om ze een beetje te stimuleren en erbij te betrekken) lieve 'opa en oma' cadeautjes hebben gekocht. Hoe zijn jullie (schoon)ouders?
Mijn schoonouders zijn reuze actief met de baby, maar we wonen hier ook in... heel grappig wat jij over je vader zegt was hier ook. Schoonvader is niet zo gek op kleine kinderen, deed ze ook vroeger bijna nooit verschonen, ging nooit mee op vakantie, e.d. nu stonden we laatst verbaast toen hij vroeg: zal ik Tygo op bed leggen, ik zei hij moet wel verschoont worden hoor! Heeft hij Tygo verschoont en op bed gelegd mijn schoonmoeder wist niet waar ze het zoeken moest... Mijn eigen ouders zijn wel erg gek op hem; maar ze hebben het in hun ogen veels te druk ervoor om hem veel te zien... eigenlijk niet zo erg want zo goed is ons contact ook weer niet...
Hmm lastig. Ik herken je verhaal maar wil ook weer niet mijn schhonouders negatief bestempelen. Ik denk namelijk dat er veel meer achter zit dan desinteresse ofzo. Mijn ouders zijn heel close met Lotte omdat ik ook super vaak langs ga. Ze wonen op 10 minuten lopen van mij vandaan dus als ik vrij ben ga ik bijna elke dag even een kopje thee drinken. Dan zit Lotte altijd bij oma op schoot en als ik nog boodschappen moet doen blijft Lotte bij oma zodat ik even rustig kan kijken. Daarnaast passen ze nu nog iedere donderdag op totdat de creche vrij komt op donderdag. Mijn vader gaat dan altijd een eind wandelen en mijn moeder zit heel de dag te knuffelen. Mijn schoonouders werken allebei nog en zijn gewoon een stuk drukker. Daarnaast zijn zij van mening dat je je kinderen niet te veel moet benauwen terwijl wij dat niet zo zien. Ze zullen ook nooit aan een beslissing van je twijfelen terwijl mijn ouders dat weer wel makkelijker doen. Ze houden dus een soort van gepaste afstand ofzo. Bij mij thuis is het normaal dat je op ieder moment van de dag binnenloopt en aanschuift terwijl zij meer van de afspraken zijn. Mijn man is zelf niet zo'n beller dus hij zal nooit even zijn ouders uitnodigen dat doe ik dan meestal. Omdat ze zo zijn doe ik dat ook niet iedere week dus zien ze elkaar misschien 2 keer per maand ofzo. Eigenlijk is het heel stom omdat ik denk dat mijn schoonmoeder het heel leuk zou vinden om Lotte meer te zien maar gewoon omdat mijn man er gewoon niet aan denkt om ze uit te nodigen komt het er niet van.