of mss kan ik het beter bladerdeeg noemen. grote vellen, niet van die kleintjes waar je sausijzenbroodjes van maakt
yes, ik weet wat je bedoel, wij maken er Sambushi van ( somalische hapjes met gehakt vulling, jummie, jummie!)
Gollaash (bladerdeeg met gehaktvulling in de oven) Voor een grote schaal of 2 kleine schalen: Gehakt: 400-500 gram gehakt 2 uien 2 paprikas 2 teentjes knoflook bosje peterselie evt. bosje kozbara (is volgens mij koriander in het NLs) zout peper paprikapoeder olie om te bakken 1 pak filodeeg (is een lang pakket van 50 cm lang ofzo en zit een rol filodeeg in) gesmolten boter 2 eieren halve liter melk zout peper * snijd de uien fijn en zet ze op het vuur met de olie. af en toe omroeren. * snijd ondertussen de knoflook in grove stukken, en de paprika in kleine stukjes. * als de ui een beetje glazig begint te worden, knoflook erbij, even laten meebakken tot je de geur ruikt veranderen. * dan de paprika erbij. * goed doorroeren en even laten meebakken. * dan vuur hoger zetten, en het gehakt rul bakken. * als er geen rood meer te zien is, zout, peper, paprikapoeder naar smaak toevoegen, de steelpan op een zacht pitje zetten, en onder af en toe roeren, gaar laten worden. * ondertussen de peterselie en evt de kozbara wassen en klein snijden. * als het gehakt gaar is, de peterselie en kozbara erdoorheen roeren, nog even laten doorpruttelen, en klaar is het gehakt. * oven voorverwarmen op 200 graden. * vet de scha(a)l(en) ruim in met de gesmolten boter (het beste is een kwastje, maar ik heb het gister bij gebrek aan, met mijn handen gedaan) * open het pak filo, tel hoeveel bladen erin zitten. de helft leg je opzij. * snijd de bladen op maat, zodat ze in de schaal passen. als de bladeren niet lang genoeg zijn, kun je gewoon een beetje gaan puzzelen, heb ik gisteren ook gedaan en dat ging prima. bewaar de restjes filo. * leg 2 lagen filo in de ingevette schaal. * besmeer de bovenste laag met boter. * dan weer 2 nieuwe lagen, enzovoort tot je de helft van de bladeren hebt gebruikt. * daarbovenop leg je de restjes filo die je niet kan gebruiken, en daarover het gehakt. spreid het goed over de hele schaal uit. * dan weer verder met de 2e helft deeg. weer laagje voor laagje en vlak voor het laatste laagje leg je nog de restjes filo die evt over zijn. * laatste laag niet insmeren met boter. pak een scherp mes of pizzacutter en snijd de gollaash in stukken. let erop dat je echt goed door het deeg heen snijdt. * zet het onbedekt in de oven. * zet je keukenwekken op 10 minuten. * klop de 2 eieren los met zout en peper genoeg om die 2 eieren te kruiden. * voeg dan de melk toe en meng alles door elkaar. * na 10 minuten de gollaash uit de oven nemen en het ei-melkmengel langzaam over de hele schaal, en tussen de gleuven gieten. waarschijnlijk hoef je niet alles gebruiken, bij mij was er iets van een vierde over. het moet er gewoon nat uitzien, alles moet net niet onderstaan. * dan weer terug in de oven, voorlopig zeker 20 minuten, dan even gaan kijken. als het eimengsel aan het 'rijzen' is, wat kan gebeuren, even 'lek prikken'. * als lijkt dat de bovenkant gaarder aan het worden is (beetje bruin), is ie in prinicpe gaar. dan kan je de oven op 220, 240 en zelfs op 260 zetten om hem snel bruin te laten worden. en voila, een heerlijk deeggerecht! wel weer vet natuurlijk, mijn moeder doet het altijd met olie en dat is net zo lekker (of nou ja, boter is toch wel heeeel lekker hoor, maakt het lekker crispy!). heet opdienen, met kip, of alleen een salade, of alletwee.. het is zo zwaar dat je maar 1 stukje, hooguit 2 opkan, de rest kun je makkelijk invriezen, hoef je weer een dag niet te koken
nou waar blijft t recept? haha, (wat grappig dat jullie t ook hebben, trouwens) ik ben benieuwd wat voor lekkers Saartje aan t maken is!
nog een paar minuutjes denk ik! mmmm. heb er een heerlijke salade bijgemaakt voor de groentjes hehehe
vraagje: moet je bij elke laag filo gehakt doen( net zo opbouwen als lasagna zeg maar) of eerst die helft en dan gehakt en dan de andere helft?
lijkt me lekker idd saartje, en weer een recept opgeslagen op de comp, weekend ga ik t eens proberen!
haha hij is toch wel duidelijk maar goed, idd het gehakt komt in het midden! zo ik denk dat ie klaar is, ik ga even een stukje delen met Hamza! tot over een kwartiertje ofzooooooo
nee, eigenlijk niet met kaas, maar kan t allicht eens proberen natuurlijk, lijkt me lekker... vaak met gehakt en groenten, of met tonijn en uien, of al1 groente.... maar met kaas kan ik best eens proberen ja!