Sesti gefeliciteerd met jullie zoon!!! Dat is inderdaad rap gegaan. Knippy alles nog rustig? Princi fijn dat Mara het nu zo goed doet. Het wekt alleen maar frustraties op als bv niet wil he. Gelukkig groeit ze goed! Hier is de kraamverzorgster voor het laatst geweest vandaag. Ben nu officieel alleen haha. Wel raar hoor. Het had ook wel wat een week lang vertroeteld worden. Wat gaat dat dan snel. Vanmorgen zat Nils ruim 200gram boven zijn geboortegewicht. Dus bv krijgt hij genoeg. En er zit al netjes 4 uur tussen. De roze wolk is bij mij iig volop aanwezig
Breek even in Bewaren van borstvoeding: in een diepvries die boven de koelkast zit (zo'n kleintje) kan je bv 3 maanden bewaren max. In een gewone diepvries max. 6 maanden. Het maakt niet uit als je bv geeft dan van bijv. 3 maanden geleden want wat ze evt. dan wat minder zouden krijgen aan voedingstoffen bijv. (bv veranderd mee naarmate je kindje ouder word) halen ze wel weer in als ze live bij je drinken. Invriezen kan in flesjes, bakjes of ijsklontzakjes. 1 klontje van een ijsklontzakje is ongeveer 10 cc. Als je de hoeveelheid en de datum erop schrijft weet je altijd hoeveel je hebt en welke de oudste is. Ontdooien van bv: het beste kan je 1 dag van tevoren s'avonds een flesje eruit zetten. Vaak zie je dat de volgende dag nog niet alles ontdooit is maar dat is niet erg. Vaak kan je het wel dan al overgieten. Vanaf het moment dat alles ontdooit is moet je de bv gebruiken binnen 24 uur. Je kan ook bevroren bv ontdooien door het in warm water te zetten of onder de warme kraan te houden. Let wel: het kan zijn dat je kindje bevroren bv niet zo lekker vind of zelfs niet lust. Het ruikt vaak anders (het is dus niet bedorven maar vaak ruikt het wel wat ranzig) en smaakt ook anders. Evt. kan je als de bv ontdooit is wat verse bv erbij doen en mengen met bv die bevroren is geweest. bv bewaren in de koelkast: in de koelkast is het max 3 tot 5 dagen houdbaar (in de zomer zou ik maar 2 tot 3 dagen aanhouden vanwege de warmte). Je kan het beste afgekolfde bv achteraan in de koelkast bewaren en niet in de deuropening omdat die teveel schommelt qua temp. Gekolfde bv eerst laten afkoelen tot dezelfde temp voordat je het bij elkaar doet. Afgekolfde bv moet binnen 24 uur ingevroren worden. Opwarmen van bv: het beste kan je dit doen in de flessenwarmer. Je moet even kijken hoe lang, handwarm is voldoende qua temp. Ook kan je het in een bakje met warm water verwarmen. Liever niet in de magnetron vanwege dat er dan voedingsstoffen verloren gaan en je zogenaamde hot spots kan krijgen (op bepaalde plekken is de melk dan ineens heel heet met alle gevolgen van dien). In geval van nood als je niks bij de hand hebt is het niet anders. Wanneer kolven: je kan bijv. tussen 2 voedingen in kolven. Je hebt dan vaak weer voeldoende aangemaakt voor als je kindje weer komt voor een voeding. Of je kolft nog na de voeding meteen. Dit kan je bijv. doen als je overproductie hebt. Je hersenen zien dit dan als 1 voeding en niet als extra. Of als je maar 1 kant voed steeds kan je de ander kolven om een voorraadje aan te leggen. Hopelijk vinden jullie mijn bemoeienissen niet erg haha. Dit is wat ik geleerd heb in mijn werk als kraamverzorgende. En dit advies geven wij dus de mensen. Breek weer uit Groetjes Bianca (oktober 2009 mama)
ff een smile foto.... hier heel druk met visite geweest.. nu opgeruimd.. moet nog iets van eten koken.. kids zijn druk.. marijn strontvervelend..zucht.. ik ben moe en ed is pas rond 19u thuis...dat wordt iets makkelijks wat eten betreft.. dan de kids in bad.. en naar bed.. zoooo lastig rond dit tijdstip..dan is Anna niet echt goed gehumeurd.. wil steeds bij mama of aan de tiet..HANDIG..NOT!!!.. ze ligt nu in bed..dus ik ga snel verder... tot later misschien nog.. krijg vanavond weer visite dus weet niet of ik eraan toe kom.. hoop snel weer wat actiever te worden..verder gaat t hier goed... KNUFF
meiden lief dat jullie alemaal zo aan me denken hier is alles nog steeds rustig dus afwachten heb al jullie verhalen wel gelezen maar even geen puf om te reageren sorry
Hallo, Knippy balen meid dat er nog niets is. Ichtus wat een prachtige foto's en een prachtige dochter! mamma van Jordy bedankt voor detips Sesti gefelciteerd met jullie zoon! Hier een beetje onzeker gemakt door cb. Luuk is nu 550 gram boven zijngeboortegewicht en het cb noemt hte een matige groei. Effe een vraag aan de dames die borstvoeding geven. Hoe veel is jullie kind gegroeid in de eerste 4 weken. Ben nu zo bang dat ik hem te weinig geef. Hij drinkt beide borsten leeg, en in de middag wat minder dan in de avond en de ochtend. Groetjs Gaby
Gepke, dat is raar van die matige groei. Hier zei het cb dat 100 gram per week groeien gemiddeld is... dus dan zit jouw Luuk daar toch mooi boven. En dan ook nog ff niet meegerekend dat hij misschien eerst afgevallen is...?? Ik kan me dus niet voorstellen dat jij te weinig zou geven... Ichtus wat een leuk pakje heeft de glimlachende Anna aan!! Hoe is het verder met iedereen?
ja ikzelf vond het ook vreemd. Maar ja qua gewicht zit hij u wel op de onderste lijn en zijn lijn loopt wat vlakker. Misschien bedoelen ze dat? Wel fijn dat ze bij jou 100 gram per week aangeven dan hou ik dat ook mooi aan. Gr Gaby Gr Gaby
@Ichtus: Kan me goed voorstellen dat het super druk is zo!! Hoop dat je snel je draai een beetje hebt gevonden! Wat een super mooie fotoos zeg!!! Hele mooie foto van Anna ook!! Liefs
hier trouwens sinds gister 3flessen volledig uitgespuugd en diaree dus nog op dokterpost gezeten half uur voor we sinterklaas feest hadde op mannetjes werk,dokter denkt virus en kon geen kwaad maar moeste effe minder voeding geven en wat vaker.voeding van net is erin gebleven.
Hoi meiden Nou vanavond voor het eerst dat madam na de late middag voeding zelf is gaan slapen in dr bedje, ipv de hele tijd bij mama willen blijven liggen. Dus heb eventjes wat tijd voor huishouden gehad! Joehoe alles is weer strak aan kant nu! Vanmiddag had ik haar in bedje gelegd toen had ze ook dr oogjes open, toen heb ik dr muziekdoosje aangezet en ben weggegaan, ik hoorde haar weer geluiden maken, toen 10 sec. huilen en ik dacht: daar gaan we weer, maar nee hoor, daarna was ze stil en is ze gaan slapen! Joehoe, zou het dan toch beginnen te komen nu dat ze zelf gaat slapen in haar bedje???? Ik heb niet alles bijgelezen meiden, sorry, maar dat lukt me echt niet meer. Even ook een fotootje spammen: Bekijk bijlage 32375
lynn prachtige foto. en hier ook het probleem van bedje gehad oh ja iemand vroeg tip voor wegleggen; zorg dat het bedje verwarmd is dan komt ze niet gelijk in de kou en schrik ze weer wakker. kruik er wel uithalen
Dankje! dat van het bedje voorverwarmen hebben wij ook geprobeerd maar hielp niet. Ik doe haar nu beneden, na het verschonen, gelijk in haar slaapzakje (puckababy) en dan als ze nog dorst heeft, leg ik haar aan de tweede borst aan, terwijl ze in slaapzakje ligt, en meestal na die paar slokken valt ze al in slaap. Dan kan ik haar boven gelijk in bedje leggen, hoef ik haar niet weer eerst in de slaapzak te doen. Dus dan wordt ze ook niet echt koud door het bedje omdat de slaapzak haar warm blijft houden. Ikheb haar sinds vannacht in haar eigen kamertje liggen, de wieg die naast mijn bed hing, hebben we in haar eigen kamertje gehangen. Ik had al een paar dagen het gevoel dat ze zich helemaal niet prettig voelt in onze slaapkamer...ben benieuwd of het gaat helpen. Het gekke was namelijk, dat als ik haar wilde troosten, en op onze slaapkamer bleef, ze alleen maar hysterischer werd elke keer, terwijl als ik haar mee nam naar beneden (ook als er geen lampen en tv aanstonden) dan werd ze wel heel snel rustig. Dus ik begon echt serieus te denken dat ze gewoon niet in onze slaapkamer wil liggen...gek he? Nou de komende dagen zullen het uitwijzen...
Gepke: breek weer even in. Minimaal met bv moeten ze 90 gram per week aankomen en gemiddeld 20 gram per dag zeg maar. Max. kan ooit wel 300 gram of meer zijn. Je moet je geen zorgen maken, zolang je kindje rond deze groei zit is het prima. Je hebt altijd harde groeiers en wat tragere. Ik weet niet of je vroeger zelf ook een mindere groei had toen je kind was? Want dat kan erfelijk zijn zei mijn lactatiekundige. En anders moet je op www.borstvoeding.com kijken. Daar kan je een groeicurve bij houden die speciaal is voor borstgevoede kindjes (rechts op de pagina staat dat bij de onderwerpen). Op het bureau hebben ze vaak een curve die voor flesgevoede kids is eigenlijk en borstgevoede kids groeien heel anders. Via deze curve kan je dan zien dat je kindje vaak wel goed groeit. Ook het forum www.borstvoedingsforum.nl is heel fijn als je eens wat vragen hebt. Er komen daar moeders die hun kind al 2 jaar bij wijze van voeden, moeders die al hun 4de kind aan de borst hebben, moeders die ook wat problemen hebben meegemaakt en ook vrijwilligers van de borstvoedingsverenigingen. Je krijgt daar altijd snel antwoord meestal. Kijk er soms wel een beetje met een scheef oog naar want ze zijn heel fanatiek daarin soms haha. Succes. Breek weer uit.
mamma van jordy bedankt, ga eens kijken. Lynn, ja hier in de nacht houden we ook de bakerzak aan. Hier slaapt hij nu overdag op zijn iegen kamer in ledikant en in de nacht naast mij in de wieg. ik ben benieuwd of ze het inderdaad niet prettig vond bij jullie op de kamer. Zit er verschil tussen temperatuur ofzo? Gr Gaby
wauw wat een gave foto's kwamen er voor bij zeg! heb van d ebure een rompertje gekregen met de tekst Kaylee zusje van Esmay echt zoo lief!! en een doos vol kleren haha altijd handig hoef maatje 62 niet aan te schaffen ahihi
voor diegene die willen hier is me hyves staan leukle foto's op moet wel eerst vriendjes worden www.fl3xgirl.hyves.nl
@gepke; Nou het aparte is, dat ik zelf ook een hekel heb aan onze slaapkamer, het is namelijk een heel grote kamer maar de hele lengte-wand is schuin, je kan er dus qua inrichting helemaal niks mee, aan de ene kant van de kamer staat het bed tegen de smalle muur en aan de andere kant de kast. daartussen een grote ruimte met niks want je kan er nks neerzetten vanwege de deur. De kamer zelf voelt ook niet echt fijn aan, dus ik zou het helemaal niet gek vinden als ze haar eigen kamertje fijner vind, ik vind haar kamertje ook veel fijner namelijk, wij hebben zelfs nog een tijdje overwogen of wij zelf in die kamer zouden gaan slapen, maar dat is er nooit van gekomen. ik ben ook heel benieuwd of het daar misschien aan zou kunnen liggen... @Fl3xgirl: handig zeg! Ik heb zelf heel veel kleding in maatje 62 gekocht, dus ik kan voorlopig ook nog wel vooruit. Oja je vroeg een aantal pagina's terug over het verschonen, hier ook soms drie keer een nieuwe luier in een half uur omdoen...dan heeft ze toch mega poepluiers! @iedereen: gaan jullie allemaal steeds wegen bij cb? Ik heb daar dus helemaal geen behoefte aan, ze hebben haar alleen in de kraamweek gewogen en voor de rest zie ik zelf aan haar, en aan haar kleding dat ze groeit, ze heeft genoeg poep en plasluiers, dus ik maak me er totaal niet druk om. Volgende week heb ik de maandelijkse afspraak bij cb, dus dan zal ze weer gewogen worden, maar voor mij hoeft het eigenlijk niet hoor, vind het alleen maar zielig voor haar want ze heeft een hekel aan uitkleden dus dat wordt krijsen!!