Babyp: Isa kroop eerst op haar buik maar sinds een week op handjes en knietjes. Ze weten nog niet helemaal wat ze gaan doen, het kunnen een aantal verschillende syndromen zijn dus eerst eens kijken wat er uit komt, het kan down zijn maar ook een syndroom dat de levenskans een jaar is of geen levenskans of dat het een meisje is zonder vrouwelijke hormonen(syndroom van turner) dus allemaal zo eng. Volgens mij houd ze rekening met het ergste en heeft ze in haar hoofd al iets afscheid genomen van het kleintje in haar buik, zelfbescherming misschien.
Oh zwangere dames ik tik een antwoord op de vraag van babyp en bedenk ineens dat dit voor jullie niet leuk is om te lezen sorry als ik jullie angstig heb gemaakt.
Even een blij momentje met jullie delen!! Luuk heeft gisteren voor het eerst sinds máánden zijn fles leeggedronken. Gisteravond trok hij de sonde er uit. Zijn beide wangen waren zo kapot dat ik heb besloten de sonde er even niet meer in terug te doen. De fles van gisteravond dronk hij voor de helft leeg, daarna een klein beetje vaste voeding gegeven en toen heeft hij de rest van de fles op (op 20 cc na). De late voeding hebben we overgeslagen en hij heeft gewoon doorgeslapen. Vanmorgen ook de fles zo goed als leeg gedronken en een beetje pap gemaakt. Zou dit het moment zijn dat hij het toch zelf gaat doen of juich ik nu te vroeg? Voor nu zijn we in ieder geval erg blij! Zo gek om je kleine mannetje zonder slangetjes en pleisters te zien!
@Lot: Wat een leuke foto! Heftig allemaal met die syndromen... Bij Luuk was eerst ook sprake van een mogelijke trisomie 13 of 18 en dan zou hij ook niet levensvatbaar zijn. @Sensee: Wat een verhaal over je schoonmoeder! Ik vind het echt erg voor Jaime. Ik snap uberhaupt niet dat mensen zo duidelijk laten blijken blijer te zijn met het ene kind dan met het andere kind. @BabyP: Fijn dat Jennifer goed aangekomen is nu. @Coco: Fijn dat je zo'n goede nacht hebt gehad. @Ladydotje: blijft bijzonder he, om je kindje te zien bewegen. @Ineke: Het is te hopen dat je meisje weer snel zichzelf is.
Wij zullen zelf trouwens nooit bewust kiezen voor abortus. Als het nu niet levensvatbaar blijkt, is de keuze immers al voor je gemaakt... @Marleen: dat wist ik helemaal niet van Luuk! Wanneer was duidelijk dat hij het niet had? Heb je een vlokkentest of punctie gehad?
Tijdens mijn zwangerschap waren er al veel zorgen. De eerste 20 weken gingen prima, maar tijdens de 20 weken echo werd ontdekt dat ik een bloedvat te weinig in de navelstreng had. Ik werd doorverwezen naar het UMC (Utrecht) voor een uitgebreide echo. Die echo duurde ontzettend lang (een uur en een kwartier) en daarop zagen ze een plexuscyste in het hoofdje van de baby, de baby had een groeiachterstand en dus een navelstrengvat te weinig. Die drie dingen samen konden wijzen op een chromosomale afwijking (trisomie 13 of 18) en dan zou ons kindje niet levensvatbaar zijn. Heftig bericht op zo'n moment. Na twee weken moest ik terugkomen en toen bleek de cyste weer weg te zijn (komt vaker voor, groeit dan gewoon dicht) en de andere arts zei dat de kans op trisomie 13 of 18 nu bijna nihil was (gelukkig!). Daarna is de groeiachterstand wel gebleven en ben ik nauw onder controle gebleven bij de gynaecoloog.
Hoeveel eten en drinken jullie kindjes momenteel? Ben erg benieuwd naar jullie schema's en hoeveelheden. Luuk doet het voor zijn doen nog steeds erg goed. Ik hoop zo dat het blijft! Ik wil graag even vergelijken of hij nu minder binnenkrijgt dan jullie kindjes.
@Marleen; Sem krijgt dit op een dag; 07.30 uur; fles 240/8 met ontbijtpap 10.00 uur; 200 gr fruit (potje of vers) 11.30 uur; boterham met flesje diksap + fles 150/5 12.00 - 15.30 uur; slapen 16.00 uur; flesje diksap met soepstengel of nijntjekoekje 17.30 uur; groentehap (potje of vers) 19.00 uur; fles 240/8 met rijstebloempap Sem eet groentehap vrij weinig, alleen als het helemaal glad gepureerd is of een potje van 6 maanden dan eet hij het wel. Als er stukjes in zitten, eet hij het echt niet. Hetzelfde met boterham en ontbijtpap; boterham heeft hij liever niet, krentenbolletje of gewoon bolletje gaat nog wel als hij het maar zelf kan eten. Ontbijtpap uit een schaaltje eet hij niet, dan gaat hij heel hard huilen en krijsen. Dus dat geven we maar in een fles. Wel drinkt hij veel tussendoor, een fles van 250 ml met diksap gaat zo leeg. Dat is wel heel sterk verdund, dus veel smaak zit er niet aan. Op 4 juli woog Sem 10.665 gram en was 75.5 cm lang.
@Zomerbloem: Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik vind het even handig om te vergelijken. Luuk zat nog op 5 flessen, maar gisteren 4 flessen gegeven. Hij krijgt flessen van 140 water met 6 scheppen (andere verhouding dus). Verder eet hij nu een paar hapjes fruit (ongeveer een eetlepel in totaal > vanmorgen een halve nectarine) en ook een eetlepel groente. Groente bied ik 2x per dag aan, omdat hij het wel lekker vindt, maar hij kan nog geen grote hoeveelheden eten merk ik. Vanmorgen ook 30cc bambix op naast zijn fles. Ook niet veel, maar hij zat het wel met smaak te eten.
Ons schema (tijden komen niet zo nauw, hangen samen met haar slaapjes): 07:00 papfles met 180+6 09:00 fruit 11:00 fles 180+6 12:00 boterham + beetje verdunde diksap + soms nog wat fruit 15:00 yoghurt + soepstengel 17:00 groente 18:30 fles 180+6 23:00 fles 90+6 Hoeveelheid fruit en groente verschilt per keer. Ligt er ook aan of we vers fruit in huis hebben of een kant en klaar bakje geven (dat zijn die bakjes per 4, frisfruitje ofzo?). Ook weet ik niet hoeveel ze op de opvang binnen krijgt. Als ze naar mijn gevoel niet genoeg heeft binnengekregen, krijgt ze na de boterham nog wat extra fruit. Qua groente eet ze een heel 6-maanden potje of vers en dan bijna een Avent bewaarbeker per keer. Op een slechte dag eet ze maar een paar hapjes. Ze vindt de 8 maanden potjes vies (stukjes), maar zelf zijn we gestopt met pureren en dat eet ze wel prima! Ze krijgt rijst/pasta/aardappels met groente, met 2 x per week een gekookt eitje of kip/vlees erdoor. Jennifer eet nu al zo'n 4 maanden fruit en groente. Ik vind dat Luuk hard vooruit is gegaan met de bijvoeding. Dat krijgt hij toch pas sinds kort? Super dat het hem zo smaakt! @Zomerbloem: wow, 10665 gram!!!
@Babyproject: Ja, we zijn pas begonnen met bijvoeding en hij is de afgelopen dagen goed vooruit gegaan qua mondmotoriek. Hij slikt het goed door. Op een gegeven moment is hij het zat en dan gaat hij kokhalzen. Dan is het tijd om te stoppen. Ik probeer nu dus meerdere keren per dag vaste voeding aan te bieden. Het gekke is dat hij het best drinkt nadat hij vaste voeding op heeft. We geven hem nu elke voeding eerst een halve fles, dan wat groente of fruit en dan de rest van de fles. Het gaat niet allemaal op, maar wel grotendeels en dat is zo'n vooruitgang vergelen met eerst.
@ Marleen: Wow, wat goed zeg. Ben heek erg blij voor jullie, en hopelijk blijft het zo goed aan. Ons schema ongeveer: 's nachts 1á2 keer bv paar slokjes 6.00 uur bv 8.00 halve boterham 9.00 uur bv paar slokjes en naar bed 11.00 uur bv en beetje fruit 12.30 uur halve boterham + slokje bv naar bed tusen 15.00 en 16.00 uur (ligt eraan hoe lang hij slaapt) bv en stukje fruit/soepstengel/... 17.30 avondeten: stukje aardappel, beetje groente, eventueel slokje bv +/- 19.45 bv en naar bed Als ik het zo schrijf krijgt R. nog heel veel melk, maar eigenlijk krijgt hij alleen om 6uur, 11uur en 20uur een echte melkvoeding, voor de rest alleen maar kleine slokjes. Tijden zijn ook ongeveer, ligt aan de slaapjes, soms slaapt hij ook 3 keer overdag ipv 2 keer.
De vaste voeding gaat hier trouwens wel goed, hij krijgt een hoop binnen, dat is ook echt al zn luiers te zien. Wij geven het eten in hele stukken in zn handje, kan hij het zelf doen, dat vind hij leuker en lekkerder dan gepureerd.
Hier is het ongeveer zo: 6.30 210/7 en 4 scheppen bambix 9.30 fruithap en evt wat warme diksap 12.00 ieder 1/2 broodje boter of met appelstroop 12.30/13.00 fles 180/6 (drinken ze meestal niet op hoor) 16.00 groentenhap en evt wat warme diksap 18.30 fles 210/7 C en D mogen niet alles hebben, dus vind t lastig om een tussendoortje te bedenken ipv rijstewafeltje wat ze matig vinden.
Hier ons schema... 7.00 180 fles 10.00 fruithapje 12.00 broodje met smeerkaas, fles 150 15.30 nijntjekoekje,soepstengel met flesje thee] 18.00 groente 19.30 180 fles Ze wordt nog 1/2 x per nacht voor een slokje drinken...helaas misschien toch nog een keer pap proberen, vond ze echt niet lekker. Woensdag naar cb, kijken wat ze zeggen over schema
@Marleen; ik vind dat Luuk het echt heel er goed doet hoor! Hopelijk gaat het nu de goede kant op, nu de sonde er uit is! Ik duim heel hard voor jullie! Sem krijgt pas vanaf 7,5 maand elke dag fruit- en groentehap. Eerder ging hij alleen maar huilen, kokhalzen en echt spugen. Hij is wel flink qua gewicht maar eet echt niet veel. Ander vraagje; kunnen jullie kindjes al echt staan? Als je hem/haar vast houdt op schoot bijvoorbeeld? Bij Sem lijkt het alsof hij nog niet genoeg spierkracht in z`n benen heeft en zakt hij door z`n beentjes als je hem op schoot tot staan zet. Bij m`n ouders zit hij regelmatig in zo`n loopstoel en daarmee scheurt hij door huis maar verder komt er nog niet veel uit z`n been. Tijgeren doet hij nog niet, hij schuift zich zelf wel achteruit op z`n buik. Hij rolt wel het hele huis door, maar tijgeren of kruipen zit er nog niet echt in.