@ Josjo, ja super hé dat baby blijft zitten! Ben zo opgelucht! @ Jess, ja ik slaap al hele tijd zo en ook met meerdere kussens aan mijn hoofd omdat ik anders te plat lig en te veel maagzuur heb... Ik krijg gewoon kramp in mijn been als ik op mijn linkerzij lig, op mijn rechterzij word ik dan beetje kortademig... Ben wakker geweest tot rond 5u... Ik heb me rechtgezet en ben zo in slaap gevallen, ik was het beu op die zij te slapen Vroedvrouw is hier net buiten, hoe onze baby ligt is een mysterie Hoofd ligt alleszins beneden maar meer naar de zijkant dan knal boven het bekken, baby vindt de weg dus nog niet goed naar beneden Ontsluiting heb ik niet laten testen maar dat zal waarschijnlijk nog volledig dicht zitten... Ze vermoedt ook dat het nog niet voor direct is.. Volgende week woensdag op controle bij gynaecoloog en dan hopen dat ik toch al wat ontsluiting heb en baby ingedaald is... Ga vragen om het wat te toucheren ook, dan is papa thuis dus dan kan het geen kwaad afwachten maar... Niks wijst erop dat ik binnen de week zou bevallen, wel heel veel harde buiken maar das ook het enige! Ik ben er van overtuigd dat ik overtijd ga gaan
@bookfairy, we hebben een kleine wandeling gemaakt door het bos waar we vorig jaar foto's hebben gemaakt. Vanavond halen we voor het eerst in 11 jaar chinees. We koken eigenlijk altijd zelf! Dus hoe gewoon hest voor de meeste is... voor ons is dit speciaal haha. Ga liever uit eten maar dat komt wel weer eens @nath, baby nog niet ingedaald? Mijne ligt wel al vast in het bekken. ontsluiting heb ik geen idee. Zou ik ook niet willen weten. Krijg ik alleen maar verwachtingen jammer dat de kussen ook niet helpt! Nog even uitzitten dus
@ Jess, neen onze baby ligt met dat hoofd meer naar de zijkant van het bekken voor zover de vroedvrouw dit kan voelen... en ze kan het nog bewegen... we zien wel! volgende week woensdag 12 nov moet ik dan terug op controle bij gynaecoloog
Nou ladies, wie maakt gebruik van dit mooie natuurverschijnsel? Het is volle maan.... Dusss, wie gaat er bevallen?
Wat fijn om iets van je te horen Fresa! Toch niks ernstig met je moeder? Frituurpan, zo herkenbaar! Ik heb zelfs eentje weggooid en nu gebruiken we nu voortaan de oven! Balen dat je niet zo lekker voelt! Denk aan jezelf meis. Sterkte met je moeder. Jess, gefeliciteerd met jullie 1 jarige huwelijk.
Oh ja jess, vergat ik te zeggen, proficiat ook van mij! Wij maken ook frietjes in de oven, veel gezonder Vanmiddag weer naar de Vk
Goedemorgen dames @Jess nog gefeliciteerd met jullie 1 jarig jubileum!! genoten vd chinees??? @Josjo succes vandaag bij de gyn @Nahth blij dat de kleine netjes is blijven zitten totdat ml terug is haha. hoop voor iedereen dat we bevallen voor de 41 weken want zo lang eroverheen wil niemand @Laatste loodjes die wegen idd bij iedereen zwaar zo te lezen. Geeft ergens een fijn gevoel dat de dames het hier allemaal begrijpen. vind het soms vervelend om dat tegen vl te zeggen (steeds opnieuw) wetend dat hij zich dan machteloos voelt. @Loontje, maantje, kleinefee en talking hoe gaat het bij jullie en met de ukkies??? Ben benieuwd @Hier sinds gisternacht een hele drukke kleine man die echt vrij weinig slaapt overdag en snachts. hele buik gaat op en neer en is zelfs blauw van het draaien/trappen van hem. Pfffff zeer vermoeiend. Mag vrijdag weer terug naar de gyn maar echt veel zin heeft het voor mijn gevoel toch niet. iig is het nu nog max 2 weken dat scheelt! Hoop alleen niet dat de kleine zich op 10 of 17 november meldt dan is mijn broertje en petekindje jarig zou ik erg sneu vinden. @Vollemaan die is morgenavond om 23.53u precies dus benieuwd wie er evt morgen(avond) bevalt haha zou de 1e november mama zijn dan!! Wens iedereen een fijne dag toe!!
Bedankt dames! We hebben een heerlijke dag gehad en genoten van de chinees ja. Was genoeg voor 4 man dus vanavond nog maar een keertje @dani, vervelend zo elke keer... maar blijkbaar heeft de kleine het goed en naar zijn zin! die blauwe plekken herken ik hoor. Heb aan de kant waar zijn voeten zitten ook bloeduitstortingen zitten. Gelukkig wel kleintjes @frituurpantip, even met sodawater koken...en hij is weer als nieuw. @laatste loodjes, merk ook dat ik wat sneller zeur als anders, vooral om dingen die er eigenlijk niet toe doen. Maar dan denl ik maar, dat is het enige waar hun last van hebben! Dus ze moeten niet zeuren @volle maan, dan worden inderdaad de meeste baby's geboren! Ik ben er klaar voor in ieder geval! 2 vrienden van ons staan op het punt om te bevallen. Geloof dat ze allebei ingeleid worden vandaag. Dus dat zullen wel een volle maan baby's worden @hier, vanmorgen een uur lang om de 10min harde buiken gehad en pijn in buik en onderrug. Voorweeen?? Morgen weer naar de gynaecoloog. Spannend! Als de bloeddruk te hoog is dan zal de kleine snel komen maar verwacht dat ze het nog een weekje uitstellen, heb namelijk niet het idee dat hij weer gestegen is... we gaan het zien hoe is het met de baby's???
@Jess Haha, het idee dat m'n bloeddruk niet gestegen was had ik ook, maar een dag later was ik mama. @Volle maan Ik ben benieuwd. Laat die baby's maar komen. Gaan jullie allemaal eens fanatiek traplopen enzo! Met Rebekka gaat het goed! Drinkt goed, heeft zelf er een aardig ritme in gekregen, want ik was dat voeden op schema helemaal zat. Nu regelt mevrouw het zelf en warempel, ze komt netjes om de 3 à 4 uur... Verder zijn er nog wel wat lastige dingetjes... Ze wil de hele dag bij me zijn, maar dat kan verholpen worden met draagdoek die vanavond wordt besteld. Kom ik toch nog ergens aan toe en kan ze lekker met me mee hobbelen en bij me slapen, net als een maandje terug in de baarmoeder. Hoor er zulke positieve verhalen over. Ook de nachten... drama. Ook dan wil ze niet alleen slapen, dat geeft mij niets, ze mag bij ons in bed totdat ze er aan toe is om in haar eigen bedje te gaan, alleen zelfs naast me op het aankleedkussen is niet dichtbij genoeg. Ook allebei op onze zij met de buiken tegen elkaar aan wil ze niet, nee, ze wil echt op mijn borst en dan het liefst haar kruintje tegen mijn keel aan gedrukt. Ja, je raadt het al, zo kan ik niet slapen. Ik ben benieuwd of die behoefte aan huid-op-huidcontact minder gaat worden. Zal wel goed zijn voor de nachtrust. Ook de krampjes mogen wel eens weggaan, nu is het wel genoeg geweest... Ze ligt nu weer lekker op mijn borst te snurken, 't is zo'n lieffie. Nu er steeds meer baby's zijn, ben ik wel benieuwd hoe iedereen tegen opvoeden aankijkt. Zijn er meer mensen die net als mij fan zijn van natuurlijk ouderschap?
We gaan het zien talking Klinkt wel heel lief dat aanhankelijke hoor maar kan me voorstellen dat dat op een gegeven moment op gaat breken. Dat is het enige waar ik echt 'tegen op' zie. Dat je kleintje zo aanhankelijk wordt en niet in zijn eigen bed slaapt. Ik hoor zo vaak verhalen dat een beetje huilen genoeg is om bij pap en mam in bed te mogen slapen... nu zeg ik nog heel makkelijk; even huilen kan geen kwaad. Maar straks komen er moedergevoelens bij kijken wat versta je onder een natuurlijke ouderschap?
Ooooh Talking, dit klinkt zoooo tof in de oren dat je kleintje zo van je houdt! Ik zou hier al voor smelten denk ik Ben nogal een softie op dat gebied hihi Ik wil ook wel eens weten wat je bedoelt met natuurlijk ouderschap? Als ik heel eerlijk ben, hoe dichter die bevalling komt, hoe zenuwachtiger ik word om die baby op te voeden... Ik ben er klaar voor hoor maar ik heb zo schrik dat ik die baby ga laten vallen of dat ik iets verkeerd ga doen of zo of als die huilt, niet ga weten wat ik moet doen... Man man die angstgevoelens komen beetje boven Nog 1 keer slapen en de papa komt thuis, hoera!! Dan geef ik een feestje hoor Net besloten om toch de boxbekleding te installeren morgenavond (het is een bepaald kleur waarmee we het geslacht verraden en we houden het geheim) en we gaan er iets over leggen zodat niemand het kan zien indien we nog onaangekondigd bezoek krijgen voor de bevalling.. Ik ben ook benieuwd of er iemand zal bevallen met volle maan!
@Jess Het breekt me niet op, ik moet alleen nog even de juiste combinatie vinden om ook weer thuis wat te kunnen doen... Op internet kan je wel veel vinden over natuurlijk ouderschap. Ik vind het lastig om het uit te leggen, omdat ik bang ben mensen te kwetsen die er totaal anders tegen aan kijken. Ik wil niemand het gevoel geven een slechte ouder te zijn, zeg maar. Hier wat in het kort: ''Bij Natuurlijk Ouderschap zijn de uiteindelijke doelen: - Ken je kind - Help je kind zich goed te voelen - Genieten van het ouderschap. Om deze drie doelen te kunnen te bereiken is het van belang dat de volgende punten gehanteerd worden: * Blijf na de geboorte in contact met je baby.Wacht hierbij bijvoorbeeld eerst nog even met het wassen van je kindje. De baby word 9 maanden veilig en warm bij jou gedragen, en het geboren worden is een intensieve gebeurtenis voor een baby. Het is van belang dat de baby na de geboorte eerst een tijdje bij de moeder op de buik kan worden gelegd. Zou dit door medische redenen niet kunnen, probeer dit dan zo snel mogelijk te herstellen. * Geef gehoor aan de signalen van je kind, wanneer hij bijvoorbeeld huilt laat hem dan niet continu huilen maar neem hem bij je en laat merken dat je ervoor hem bent. * Geef zolang mogelijk borstvoeding. Borstvoeding is meer dan alleen maar voeding. Borstvoeding kan ook goed als troostmiddel voldoen.Voed bij borstvoeding op verzoek. * Draag je kindje zoveel mogelijk bij je. Hierbij kun je gebruik maken van de babydrager. Een kindje vindt het fijn, mede als hij nog jong is om dicht bij zijn moeder te worden gedragen. * Slaap samen met je kind, of schaf een co-sleeper aan. Hiermee is je kindje altijd dicht bij je. * Geef ruimte aan de ontwikkeling van empathie door geen agressie te gebruiken. Leg altijd zoveel mogelijk uit, en probeer niet te schreeuwen tegen je kind. * Vermijd vaak voorkomende of een langdurige scheiding. * Bewaar het evenwicht in het gezinsleven.'' ''Kindjes weten van meet af aan wat ze nodig hebben, en laten dat weten. Gaandeweg leer jij de taal van je baby te spreken: wanneer ze honger heeft, of slaap, wanneer ze gewoon even wil knuffelen, of juist op ontdekkingstocht naar de overkant van de kamer. Laat je niets wijsmaken over rust en regelmaat, of dat babys moeten leren om alleen in slaap te vallen, bijvoorbeeld. Dat leren ze vanzelf en hoeft niet opgedrongen te worden met een gestreste baby en moeder als resultaat. Ze leren het niet meteen: een mensenkind is biologisch gesproken nog járen hulpeloos zonder ouders. Maar geef je kind de tijd om in haar eigen tempo te groeien en je zult zien: op een dag krijg je een zoen en weg is ze, vol vertrouwen de wereld in.'' Niet met alle punten hebben wij evenveel, wij halen er zelf uit wat we belangrijk vinden. Dat is voor ons vooral samen slapen. Slaaptraining ofzo, daar hebben we echt helemaal niets mee. Een aap legt zijn pasgeboren kleintje toch ook geen tak onder hem te slapen? Nee, pas als zijn kleintje daar aan toe is, zullen ze minder vaak bij elkaar zijn. Verder veel contact met je Rebekka, hopelijk over een paar dagen door veel te dragen. Het deed gewoon een beetje pijn in mijn hart toen ik hoorde dat mijn nichtje met 10 weken oud wel eens 1,5 uur heeft liggen huilen in haar bedje, ze moest leren zelf in slaap te komen. Arm kleintje... Ik hoop niet dat ik iemand voor het hoofd heb gestoten, laat me weten hoe jullie hier over denken!
@ talking, ik heb dit net gelezen en nu begrijp ik het wat er mee bedoeld wordt... Ik moet zeggen dat ik het toch wel met bijna alle punten eens ben... Het bedje staat reeds in de kinderkamer maar wij hebben wel een draagmand van de buggy waar de baby nog cosy in kan liggen, nog niet direct de wijde wereld in en ik vermoed dat wij dit wel eerst zo gaan doen, we kunnen dit ook bij ons op de kamer zetten de eerste weken... Je moet baby's de tijd geven om een ritme te kweken, wij hebben dit zelf toch ook niet in 123 geklaard?! Juist van de borstvoeding ben ik het niet eens maar dat is omdat ik bewust voor flesvoeding heb gekozen, ik vind dat de papa ook het recht heeft een band te creëren met de baby tijdens het voeden. Ik weet dat je kan afkolven maar vond het een heel gedoe als ik het hoor van vriendinnen. Het zwangerschapsverlof in België is 15 weken (een weekje minder dan jullie) en aangezien ik 6 weken op voorhand ben gestopt omdat ik gewoon niet meer kon, zou ik maar 9 weken erna thuis geweest zijn (tot half januari)... Vond dit veel te vroeg om de baby dan al bij de onthaalmoeder te brengen (slechts 2 maanden oud) en ik heb dus nog 2 maanden ouderschapsverlof bijgenomen zodat baby 4 maanden zal zijn, hier kan ik al beter mee leven Ik snap ook soms niet dat mensen hun kindjes laten huilen, toch zeker niet zo lang...
Dames, even een ander vraagje... Mijn man wordt op 28 november 31 jaar en het zal dus zijn eerste verjaardag als papa worden... Aangezien mijn gynaecoloog mij max 10 dagen overtijd laat gaan wordt baby ten laatste op 24 november geboren... Iemand een idee wat ik kan geven als cadeau? Vind dit nogal speciaal omdat baby er dan bij is Laat maar horen!
Hey dames, @Jess, nog gefeliciteerd met jullie 1 jarig huwelijk! Chinees, heerlijk! Lekker eten vanavond weer dus! @Fresa, sterkte met je moeder. En ook met de laatste loodjes. @Nath, ik ga even meedenken wat een leuk en bijzonder cadeau is. @Josjo, hoe is het? Nog niet aan het bevallen toch hé?! @Talkin, wat heerlijk om je kleine zo bij je te kunnen dragen en wat in het huishouden te kunnen doen. Een nicht van me had ook een prematuurtje en die vond het ook heerlijk om steeds bij haar te zijn. Hie is Hidde eigenlijk ook nooit ver van me vandaan, als ik beneden ben ligt hij lekker in de box, ben ik boven dan ligt hij in het wiegje op onze kamer. Als hij slaapt natuurlijk hé. Als hij wakker is ligt hij lekker bij iemand op schoot. @natuurlijk opvoeden, eigenlijk zijn er veel dingen die overeen komen met de manier van opvoeden op dit moment, niet dat we er zo bewust mee bezig te zijn, maar toch. Hij slaapt bij ons op de kamer, lekker dicht in de buurt en als hij dan honger heeft kan ik hem zo aanleggen. We geven één á twee keer de fles (afgekolfde melk), dit omdat het soms wel praktisch is. Laten huilen kan ik niet hoor, gelukkig doet hij dat niet heel veel.. Verder hier. We zijn net weer in het zkh geweest. Ze waren tevreden al zou hij wel iets sneller mogen groeien (als hij op dit tempo groeit komt hij onder het gemidelde van een prematuurtje) woog nu 2495 gram. We hoeven niet meer terug bij de verpleegkundige! De fysio was ook tevreden, hij zit nu op het niveau wat een á terme baby heeft net na de geboorte. Hier blijven we wel lang onder behandeling, tenzij hidde in utrecht gezien blijft worden door de fysio. Kraamvisite begint ook op gang te komen, wel gezellig! Voor de andere dames een knuffel (ik weet niet meer precies wat er bij iedereen speelt, sorry)
Fijn om te horen dat t goed gaat met hidde en rebekka! Twee kleine kanjers Talkingchair, voor een deel ben ik t zeker wel eens maar ik vind t op punten net te ver gaan. Als n kindje pas net geboren is zeg ik ook lekker veel huid op huid contact en bij je zijn. Bij annelynn lag ik op zaal met 1 meisje die haar paar uur daarvoor geboren baby in t wiegje liet liggen en alleen n pink gaf. Ja doei! Pak lekker bij je! Kindje heeft al die tijd bij jou geleefd en dan ineens t andere uiterste... Maar toch heb ik wel uk ook gewoon voor slaapjes in de wieg of reiswieg gelegd, meteen volgens vast ritueel en daardoor leren ze heel natuurlijk om te kunnen slapen in n bedje. Als annelynn of Tijn snachts ineens hard huilt, ben ik er als de kippen bij. Is het wat gejammer dan laat ik t en kijk t aan of ze in slaap vallen zelf. Wanneer je waar mee begint moet iedereen zelf weten maar kijk uit dat je niet te lang denkt t komt wel goed want ik ken mensen waar ukken van 2 en ouder nog bij papa en mama slaapt. Zelf weten of je dat wil. Heb je daar geen problemen mee, prima. Mij stoot je daar niet mee voor t hoofd , ik zou er zelf niet voor kiezen. Ik ben niet van t strenge slaaptrainen maar op n liefdevolle manier wil ik ze wel dingen leren. Ach, en zo doet iedereen t anders hoor! Bv geven was bij mij twee keer ellende en ga er zeker weer voor maar niet ten koste van alles. Ik heb nog twee kids en moet nog wel een leuke mama blijven voor n heel gezin (en voor mij en ml haha). Nath, ik gok een meisje bij jou Uk ligt ingedaald en vast bij mij. Ik was vandaag bij m'n lievelings Vk en die heeft morgenavond dienst dus die zei gekscherend dat ik morgenavond dan maar moest bevallen en dat ze dan mee gaat naar het zkh, ook al mag ze officieel de bevalling niet doen, blijft ze er toch bij haha. Nou deal hoor! Ben t nog niet zat maar ik vind morgen bevallen best n aantrekkelijk idee De rest ben ik alweer vergeten, oeps!
Hoe is t nu jess, nog steeds de harde buiken? Waren ze ook pijnlijk of alleen harde buiken? Spannend he!
@josjo, ze waren pijnlijk ja.... zo lastig als je niet weet wat je moet voelen vandaag wel weer een paar gehad maar niet meer pijnlijk. @loontje, hij groeit wel langzaam ja! Nu 37/38weken toch? Nou ja... zolang hij het verder maar goed doet... kun je er nog iets aan doen dat hij sneller aankomt? Of moet hij het toch echt zelf gaan doen? @nath, ik ben altijd een ramp in kado's verzinnen voor mannen. Ze hebben beperkte intresses en willen altijd iets voor zichzelf ik kan je niet helpen @talking, bedoelde ook niet dat je het nu al zat bent hoor... maar ze worden ook wat ouder natuurlijk lijkt me lastig als je even weg moet en je kleintje daar moeite mee heeft. Nog een eng punt, weer aan het werk gaan of iets anders en je kleintje achterlaten... pfff moet ik nog niet aan denken!?! Hoe zit dat bij jou loontje? Want jou tijd zit er al bijna op @bv, dat afkolven he... bepaal je dan zelf je kolftijdstippen? Omdat een kleintje een ritme heeft en je je daar op aanpast. Maar wat als je alleen kolft? En dus altijd de fles geeft? Hoe werkt dat? Daar zou mijn voorkeur naar uitgaan. En hoe zit het met de gevoeligheid? Het verschil tussen het kolfapparaat en de baby? @hier, vandaag nog een keer de tas gecheckt en ingepakt. En de versiering doorgespit mocht het morgen toch anders lopen dan ik denk ben ik voorbereid