Een vraagje ik lees dat jullie de nekplooimeting gaan doen (of doet iedereen die standaard?). Omdat ik 39 ben krijg ik de kans op al die prenatale testen maar er staat heel duidelijk in dat jr thuis eerst het erover eens moet zijn of je in gaat grijpen bij een slechte uitkomst omdat de testen duur zijn en als je toch niets doet je beter geen testen kan lateb uitvoeren. Hoe zit het met de nekplooimeting? Kun je daar voor kiezen of krijgt iedereen deze? En wat doen jullie met een slechte uitslag (vraag geldt eigenlijk voor iedereen).
Novy wat een leuk plaatje! Ik heb m even opgeslagen. Dat is een keuze die je maakt (combinatietest). Mij is van te voren niet gevraagd wat we willen doen bij een slechte uitkomst. Bij een slechte uitkomst hangt het van de uitkomst af wat we beslissen. We gaan er niet van uit dus laten het op dat moment aankomen voordat we daarover iets beslissen.
@ Zonnebloem92 ik hoop dat het met de zalf snel over is!! Alle urine is meegenomen toch, snap best dat als ze het niet komen halen en je ook werkt het best lasting is. Daarom red ik de 8 volle kratten ook niet, ik kom vaak op 4 volle flessen. Alle beetjes zijn meegenomen denk ik dan @ Jynn wat vervelend dat je zo last hebt van obstipatie, ik heb hier tot nu toe nog geen last van gehad, nou ben ik geloof ik sowieso een boffert zonder al die kwaaltjes Ik heb eerlijk gezegt ook weinig last van de stank van de flessen, ik open de fles , adem in, fles vullen, dop erop, andem uit... hahaha Maar kan me voorstellen als je regelmatig misselijk bent dat het dan wel versterkt kwa geur..... @ Roslincke Ik heb toevallig net de uitnodiging voor de nekplooimeting binnen en hierin staat het volgende: De kosten van de combinatietest zijn 161,96 ( in geval van een eenling zwangerschap) In principe worden de kosten niet door uw zorgverzekeraar verged, als u jonger dan 36 jaar bent en geen erkende indicatie heft voor Prenetale Diagnostiek. Sommige verzekeraars vergoeden wel via een aanvullende verzekering. Wij hebben wel voor de combinatie test gekozen en omdat ik 29 ben zullen we de kosten zelf moeten betalen. ( moet nog even nakijken of de verzekering dit vergoed) Net als ButterflyNova beslissen we aan de hand van de uitkomst. We hopen natuurlijk allemaal op een gezond kindje!!
Wij gaan bij een minder goede uitkomst en nipt test doen. Daar kwam het ziekenhuis ook zelf mee. Die is veel secuurder dan de combinatie test. Maar ook iets van 500 euro. Ik ben 35, dus het leek mij ook wel verstandig om te doen. Heb het bij mijn zoontje ook gedaan en toen waren de uitslagen zo gunstig als mogelijk is. Mijn 20 weken echo kan pas bij 21 weken plaats vinden ivm vakantie. Daarna kunnen niet ze niet zo veel meer betekenen. Dus ik hoop op een positieve uitslag, dat geeft wat meer rust.
@butterflynova @linnepin Oke dank voor de informatie. Ons werd geadviseerd als we toch geen maatregelen zouden treffen het dan niet te doen omdat je je dan onnodig ongerust zou kunnen maken terwijl ik het juist andersom ervaar.
NIPT is voor ons dan ook nog een optie, hoop niet dat het zo ver komt. Waar gaan jullie naar toe op vakantie als ik zo nieuwsgierig mag zijn ?
Nipt zou dan idd de volgende optie zijn, maar bij een "slechte uitslag" van de combi test wordt de Nipt en eventuele vervolgonderzoeken vergoed toch? Althans zo had ik het wel opgevat... en nipt is een onderzoek en is voor 99% betrouwbaar volgens mij. Daarna volgen de ouderwetse vruchtwaterpunctie of vlokkentest... Mocht je geen maatregelen nemen en het kindje wel met een eventuele afwijking op de wereld komt kun je er idd erg gerust over zijn, maar aan de andere kant kun je je er dan ook weer beter op voorbereiden.... Eigenlijk zit je helemaal niet op deze gedachtes en keuzes te wachten als je eindelijk zwanger bent..... Keus blijft dus uiteindelijk bij jezelf...
Een erg bewegelijke kerngezonde kleine gezien. Hartje klopte luid en duidelijk.. Alleen moeilijk lang te horen omdat de kleine zo bewegelijk was. 5 dagen vooruit gezet naar 1 november.. alles dus prima. Al voelt mama zich niet zo goed.. buikgriepje opgelopen..
Trouwens de verloskundige deed gewoon de nekplooi meting tijdens de echo.. terwijl we hier niet om gevraagd hadden.. maar alles was prima..
Volgens mij vervangt de nipt de vruchtwater punctie enzo. Bah, vandaag extreem moe. Wellicht van dat bloed prikken? we gaan naar Turkije. 5 sterren, allin. Leek me met onze peuter wel handig, nu helemaal. De opa's en oma's van ook mee. We hebben 3 bungalows gelegen in een baai. Heb er nu al zin in, nog een week of 8. Maar voor nu kijk ik uit naar de volgende echo! Mijn vriend kan niet mee, maar mijn schoonmoeder kan wel. Gaan we na afloop shoppen 😊
Siets wat een mooie echo! Super fijn Bij ons zei de vk dat het niet verplicht was om een nekplooimeting te doen, maar dat het wel geadviseerd word. Ook zei ze dat stel je een risico vormt, dit niet meteen betekend dat het kindje ook daadwerkelijk iets heeft. Geloof dat de VK het zelf gaat bekijken 4 mei, ben benieuwd... Ml en ik hebben afgesproken dat als het kindje een risico heeft dat we wel de nipt gaan doen, maar we gaan geen vruchtwaterpunctie doen. Dat brengt zoveel risico's met zich mee dat willen we niet. Ik wil jullie nu alvast vertellen dat ik zaterdag een week lang een vriendinnetje uit nederland bezoek krijg, dus als ik minder reageer komt het daardoor!
@Rosalincke, ik vind de info die kreeg erg kort door de bocht. Als je bij de nekplooimeting en evt vervolgonderzoek wel slechts nieuws krijgt kun je je in ieder geval goed voorbereiden op wat er komen gaat. Misschien kun je dan ook bijv meer van je kraamtijd genieten dan wanneer je eerst de shock zou moeten verwerken als bij de bevalling blijkt dat je kindje Down heeft. Nekplooimeting wordt boven de 36 jaar vergoed. Als uit de eerste trimester screening een verhoogd risico komt (>1:200) dan worden NIPT of vlokkentest of vruchtwater punctie ook vergoed. NIPT geeft geen 100% zekerheid maar brengt geen risico op miskraam met zich mee. Mocht de NIPT uitslag ook twijfelachtig zijn dan kun je altijd nog een puntie of vlokkentest laten doen. Ik weet alleen niet of dat dan alsnog vergoed wordt, dat is wel goed om uit te zoeken voor je besluit een NIPT te laten doen. Ik ben zelf 37 (je verwacht het niet, met zo'n nickname ), en wil zeker de eerste trimester screening. Gelukkig is mijn man het daarmee eens. We beslissen bij de uitslag of en wat we verder willen. Hopelijk is er niets nodig natuurlijk. Tenslotte vind ik het professioneel laakbaar als een vk zonder toestemming een nekplooimeting doet! Ik zou een klacht indienen als mij dat zou overkomen. Ook het 'adviseren' van een nekplooimeting vind ik niet goed. Je hebt als aanstaande ouder ALLE recht om niets te willen weten
Wij hebben gisteren weer een echo gehad en alles was weer helemaal goed. Kleine uk liet zich goed meten, en nieuwe uitgerekende datum is 1 dag naar voren gezet op 6 november. Wij zijn ook geïnformeerd over combinatietest, maar keuze was hier echt aan onszelf, geen advies en geen afraden, en zo hoort het vind ik. Bij de eerste hebben we het ook gedaan. En juist de rest van de zwangerschap wetende dat het goed zat vond ik een heerlijke geruststelling. Als het risico wel groot zou zijn gaan we inderdaad de nipt test doen, en dan zien we wel weer. Vanaf gisteren weet ook iedereen het. Wel fijn eigenlijk. Leidinggevende probeerde het niet te laten merken, maar eigenlijk was ie er niet zo blij mee volgens mij. Maar verder wel alleen maar leuke reacties gelukkig.
Mag ik mij ook aanmelden hier? Ik ben Heere, 29 jaar (bijna 30) en op 28 November uitgerekend van mijn derde kindje (eerste van mn vriend). Vorige week een bloedinkje gehad, maar vandaag op de echo zag alles er goed uit. Ben zo blij!
Daffie, gelijk heb je. Het zou helemaal aan de ouders overgelaten moeten worden zonder advies en zonder afraden. Daar ben ik het absoluut mee eens! Heere welkom en gefeliciteerd met je zwangerschap! Weet je al wanneer je je volgende echo hebt?
Wauw siets86 wat een mooie echofoto!!! Is al helemaal af heh. En gelukkig dat de nekplooimeting goed was. @jynn klinkt heerlijk zeg drie weken vakantie. Wij gaan nooit op vakantie hebben een boerderij en mijn man is altijd bang dat alle koeien dood gaan als wij weg zijn 😜. Dat geeft alleen maar stress. Bij mij is de man met de hamer gekomen, mijn hemel wat ben ik moe zeg. Zal wel weer goed komen.
@allemaal (zit op mijn telefoon, moeilijk terugkijken). Dank voor jullie uitleg over prenataal testen. Ben nu wel wat verbaasd over wat de gynaecoloog zei. Vanaf nu mag ik overstappen naar de verloskundige hopen dat die wat meer gevoel hebben. De opmerking van beter kunnen genieten van de kraamtijd en niet eerst een shock hoeven te verwerken vind ik een hele goede argumentatie. En ook het al kunnen delen met mensen en eventueel informatie zoeken. Laten wij hopen dat het niet nodig is.
De echo was vanuit fontys, die zochten zwangeren die tussen de 10-12 weken zwanger waren voor examens. Echo zou normaal een uurtje duren, maar beeb en ik waren voorbeeldmodel dus ze hadden gevraagd of we niet langer konden blijven. Nou,meat is geen straf hoor haha ❤️ @sumshine: die onzekerheid herkennen we denk ik allemaal. Mocht je echt heel erg twijfelen zou ik gewoon vragen of je niet eerder voor een echo kunt komen. Met niezen heb ik af en toe ook zo'n steek idd. @nekplooi: wij hebben besloten hem niet te doen. Mocht bij de 20 weken echo afwijkingen gevonden worden die kunnen wijzen op down willen we wel de nipt laten doen. Maar de zwangerschap afbreken zouden we toch niet doen, wij hebben dus gekozen om het niet te doen. Maar ook kang getwijfeld hierover. Lekker Jynn. Ik verheug me ook enorm op onze vakantie, maar dat is pas in juni. Heerlijk even naar een luxe resort in curacao, kijk er zo naar uit. Fijn die goede berichten en echo's weer! Welkom Heeremeisje, en gelukkig een goede echo.
wat ik wel minder vond was dat ik 3 kilo af ben gevallen de afgelopen weken. is dit normaal? volgens de verloskundige kon het geen kwaad als ik vanaf nu maar wel ging groeien. Ben altijd bang dat ik door mijn werk in de zorg me teveel inspan. klinkt misschien gek maar wil niets doen wat mijn kleine zou benadelen.