Cerclage/pessarium clubje 2019

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door Line85, 4 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Line85

    Line85 Bekend lid

    27 feb 2017
    856
    871
    93
    Vrouw
    Regio Utrecht
    Hoi Allemaal, wie heeft een cerclage/pessarium en wil meeschrijven? Ik zag dat het oude clubje dicht is.
     
  2. mc87

    mc87 Actief lid

    11 apr 2013
    336
    39
    28
    Vrouw
    Ik heb ook een cerclage... Nog 1 weekje
     
    Line85 vindt dit leuk.
  3. Line85

    Line85 Bekend lid

    27 feb 2017
    856
    871
    93
    Vrouw
    Regio Utrecht
    Is de cerclage er inmiddels af? Hoe is je zwangerschap tot nu gegaan? Ik heb ‘em nu 3 weken. Ik vind het toch wel spannend. Ben aan het aftellen naar 24 weken, eerste mijlpaal.
     
  4. Hopefulmama

    1 jun 2019
    9
    1
    3
    Vrouw
    Hallo,

    Ik wil deze topic graag levend houden.

    Ik heb al een voorgeschiedenis. Nu ben ik de 6de keer zwanger (13 weken), heb 3 miskramen gehad bij 5-8 weken, 1 bevalling bij 35 weken (gezonde lieve zoon). Vorig jaar had ik een vroeggeborte gehad bij precies 20 weken. Ik ga niet hier vertellen hoe we dat overleven hebben maar over 6-7 maanden van de eerste poging zwanger geraakt. En wat was dat een verrassing om bij 9 weken te horen dat het tweeling was. Maar dat betekent ook een dubbele risicovolle zwangerschap. De dokters zeggen dat als ik 32 weken haal zou dat een wonder zijn.
    Ik krijg volgende Dinsdag een cerclage bij Isala in Zwolle, ben zeenuwachtig want ik ben niet een fan van narcose, maar dat moet. Afgelopen weken was mijn bmm 3,3 cm, hopelijk blijft het op zijn minst zelfde na de cerclage.
    Ik hoop een succes verhaal hier te worden en over een paar jaar met een glimlach terug lezen.
    Ik hoop ook dat alle cerclage dames hun doel termijn bereiken en dat we hier onze verhalen delen.

    Groet,
    Hopefulmama
     
  5. Line85

    Line85 Bekend lid

    27 feb 2017
    856
    871
    93
    Vrouw
    Regio Utrecht
    Dank voor je bericht! Spannend zeg, je hebt ook al een hoop meegemaakt. Laten we idd dit topic levend houden. Succes dinsdag bij het plaatsen van de cerclage. Ik vond jet uiteindelijk erg meevallen. Maar je schrikt wel even van het bloedverlies.
     
  6. Hopefulmama

    1 jun 2019
    9
    1
    3
    Vrouw
    Hoi Line, hoe gaat het verder met jou? Krijg je wekelijks of elke twee weken cervix meting? Is je bmm langer geworden na plaatsing cerclage? Heb je enige last van cerclage? En trouwens welke soort kreeg je? Ik krijg de shirodkar band. En nog een vraag: wat was je levensstijl na de ingreep? Moest je 1-2 weekjea liggen, rustig aan doen? En hoe actief ben je nu? Ik lig bijna hele dag, in totaal loop ik 2-2,5 uur. Ook heb ik progesteron steun en vanaf week 16 krijg ik de wekelijke prik.

    Sorry voor veel vragen :)
     
  7. Line85

    Line85 Bekend lid

    27 feb 2017
    856
    871
    93
    Vrouw
    Regio Utrecht
    Je hoeft geen sorry te zeggen hoor. Ik wilde zelf ook veel info weten. Dus herken het. Ik heb geen idee welke cerclage ik heb. Ik denk de McDonald. Ik voel het knoopje in ieder geval zitten bij het inbrengen van de utrogestan. Ik heb een spoedcerclage gekregen bij 16w5d. Na plaatsing meten ze de baarmoederhals niet meer bij mij omdat ze aangeven dat dit niks zegt. Dus geen idee. Ik heb wel elke 2 weken een uitwendige echo en bloeddrukmeting. Ik heb nog wel een inwendige echo gehad omdat ik erge buikpijn had 2 weken later en toen zag ik dat mn baarmoederhals boven de cerclage langer was geworden. Maar ze deden geen meting.

    Na plaatsing mocht ik meteen naar huis, maar ben voor de zekerheid nog een nachtje gebleven. Ik moest 2 weekjes rustig aan doen. Niet liggen. Gewoon zitten op de bank. Niet veel trappen lopen, niet bukken en tillen. Wel zorgen dat je beweegt vanwege trombosegevaar.
    Inmiddels is het nu iets meer dan 4 weken geleden maar zit nog steeds veel op de bank. Korte stukjes wandelen gaat wel maar gisteren heb ik 1,5 km gelopen, wel met af en toe even zitten en nu heb ik erg last van mn cerclage. Ik voel wat meer druk. Dus zal morgen in het ziekenhuis eens vragen waardoor het komt. Dus ik zit veel op de bank met benen omhoog. En ik kook elke dag, maar dat is het ook. Ik loop zo min mogelijk trappen. Tillen mag tot max 5-10 kilo. Bukken ook, maar helemaal bukken lukt me niet. Je mag niet in bad/zwembad en ook geen seks meer.

    Ik doe heel rustig aan, meer lukt bij mij gewoon nu even niet. Deel is angst en deel is dat het gewoon wat gevoeliger is. Is bij iedereen anders. Bij jou ook denk ik, want je krijgt een tweeling... dus dat betekent ook meer druk op baarmoederhals.

    De injecties kreeg ik niet meer, die zijn niet meer leverbaar dus ik breng vaginaal elke avond 2 bolletjes utrogestan in. Had liever de injecties gehad maar het schijnt dat de bolletjes beter werken.
     
  8. Hopefulmama

    1 jun 2019
    9
    1
    3
    Vrouw
    Hoi Line, dankjewel voor een uitgebreid antwoord, zeer leerzaam. Wat fijn dat je baarmoederhals langer is geworden, elke mm helpt! Ik hoop dat het nu stabiel blijft en ook dat je de cerclage voelt idd vanwege de lange loop. Rustig aan en het moet ook tot rust komen.

    Ik ben nu hele dag aan het liggen of iig proberen, want ik wil dat bij Dinsdag mijn baarmoederhals op zijn minst zelfde blijft. Daarna denk ik dat ik ietsie rustiger zou worden en meer kunnen doen. Maar we zullen nog zien. Ik draag al sinds gisteren mijn band van de gelukte zwangerschap. Het helpt me enorm want anders voelt het alsof mijn bekken uit elkaar gaan en ik een grote aquarium in mijn buik heb. De band houdt het een beetje in een plek. And to think, het is maar 13de week...

    Ik krijg wel de prikken, ik denk dat het ook moraal zou ietsie helpen. Zelf wil ik stiekem toch ook nog Utrogestan 200 mg voor de nacht doen. De prikken zijn bewezen om effectief op 1 baby te zijn, van daar dat ik het nog zelf wil. De dokter zei niet want anders word ik te constipated, maar voor mij liever dat dan weer een vroeggeborte. Ik heb al trouwens laxerend middels in huis. Dus op dit moment is het gewoon wachten op de ingreep en prik.

    Ik ben ook benieuwd, als ik dan zo veel mogelijk ga liggen, krijg ik ook de risico van trombose. Dat moet ik ook blijven in de gaten houden.

    Nog een fijn weekend! :) ik ga Dinsdag proberen te schrijven hoe het gegaan is.

    Groet
     
  9. Line85

    Line85 Bekend lid

    27 feb 2017
    856
    871
    93
    Vrouw
    Regio Utrecht
  10. SusieFlower

    18 nov 2018
    76
    14
    8
    @ Hopefulmama, wat een geschiedenis heb jij achter de rug.
    Als ik goed gelezen heb krijg je vandaag je cerclage. Hoeveel weken ben je nu?


    Zal mezelf ook even voorstellen;
    Wij hebben in 2017 een late miskraam gehad met 13 weken, en in okt. 2018 ons kindje verloren na 20 weken, door een plotselinge vroeggeboorte. Nu ben ik na ongeveer 6 maanden, opnieuw zwanger en er is sprake van dat ik een cerclage ga krijgen. Ik lees hier graag mee.
     
  11. Hopefulmama

    1 jun 2019
    9
    1
    3
    Vrouw
    Goedemorgen Line, welkom Susie, ik heb inmiddels cerclage gekregen. Ik ben nu 14 weken en 2 dagen zwanger. Ik kon dezelfde dag nog naar huis en gelukkig maar, er was een asociale man in mijn kamer die mij niet liet rusten, hij en zijn vrouw moesten per se hard praten, lachen, alles aanraken enz. Kon geen minuut na de operatie slapen. Dus toen de dokter zei dat ik mog blijven zei ik dat ik het niet kan met zo een iemand erbij. Sinds ik thuis ben lig ik alleen maar in bed. Probeerde beetje meer actief te doen maar kreeg pijn, dus alleen rusten nu. Ook had ik een kleine complicatie dat ik niet goed kon plassen maar nu is het al weg. Het voelt ook ietsie makelijker nu dat ik weet dat ik de cerclage heb.

    Susie, zonder twijfel moet je proberen cerclage of andere preventieve middel te krijgen. Als het kan ook hormonale steun (progesteron).

    Ik voel me echt erg dat ik niet met mijn zoontje kan spelen of in algemeen tijd doorbrengen. Maar ik weet dat als alles lukt, dan krijgt hij gelijk twee speelmaatjes :)

    Nu alleen maar positief denken, dames!!! We kunnen het!!!
     
  12. Corynne

    Corynne Actief lid

    30 apr 2019
    177
    140
    43
    Vrouw
    Lieve allemaal,

    Ik kan hopelijk ook meeschrijven hier. Vorig jaar bij 19 weken bevallen van onze tweelingzoontjes, half jaar geleden een vroege miskraam en nu weer zwanger. Pas 5 weken dus nog even spannend of dit geen miskraam wordt. Ik krijg bij 13 weken een cerclage en vanaf 16 weken progesteron. Erg spannend allemaal.

    @Hopefulmama fijn dat het goed gegaan is!

    @SusieFlower weet je al meer over je cerclage?

    @Line85 je bent bijna 22 weken nu, hoe beleef jij het? Lijkt me erg emotioneel allemaal. Fijn dat het goed gaat!
     
  13. SusieFlower

    18 nov 2018
    76
    14
    8
    Mijn zorgplan is besproken in het ziekenhuis, krijg cervixmetingen op regelmatige basis.
    En de optie voor een cerclage staat ook nog open, omdat ik nog geen 12 weken ben word dat bij die zwangerschapsduur bekeken. Verder is er ook over progesteron gesproken.
     
  14. anikas

    anikas Actief lid

    22 okt 2017
    332
    136
    43
    Vrouw
    Dag dames,

    Ik heb afgelopen vrijdag een preventieve cerclage geplaatsts gekregen op 14 weken omdat ik afgelopen december mijn klein prinsje ben verloren,hij heeft 10 dagen mogen leven.
    Ik ben nog steeds opgenomen omdat ik zoveel pijn had.
    In het begin had ik veel meer pijn dan gisteren en vandaag.
    Iemand die dit herkent of hebben jullie echt niets maar dan ook niets van klachten gehad?
    De eerste dagen ervaarde ik contractie/weeën pijn elk halfuur /uur.
    Ondertussen is de pijn dragelijker geworden en komt het om de twee uur op.
    Graag wou ik hier eens horen of jullie dit ook hebben want zit in een cerclage groep op fb en niemand die het herkend.
    Heel veel succes allemaal en wens jullie een voldragen zwangerschap toe!!xxx
     
  15. Hopefulmama

    1 jun 2019
    9
    1
    3
    Vrouw
    Hoi Anikas,

    Wat jammer om te horen. Ik heb zelf ook vorige Dinsdag (4.06) mijn cerclage gekregen. Ik mog een nacht blijven maar ik lag in de kamer met 3 andere mensen waarvan 2 mannen die zich zeer asociaal droegen dus ik kon voor geen minuut relaxen en koos om naar huis te gaan. Ik had een vervelende pijn de eerste dag, kon paar dagen niet of zeer pijnlijk plassen. Ik heb mijn urine ingeleverd om te kijken of ik blaasontsteking had en ja hoor afgelopen dinsdag een belletje van de huisarts gekregen dat ik wel een bacterie heb, waarvoor ik antibiotica heb gekregen.
    Maar verder ging het redelijk rustig, na drie dagen hield de bloeding op. Heb jij nog bloeding of een andere afscheiding? Hebben ze na de operatie met de echo alles gecontroleerd? Hoe hoog konde ze het plaatsen?
    Ik denk dat je ook bloed moet prikken en urine laten kweken voor een eventuele infectie. Misschien dat maakt het zo pijnlijk. Ik hoop dat je snel weer je beter voelt. Groet.
     
    anikas vindt dit leuk.
  16. Hopefulmama

    1 jun 2019
    9
    1
    3
    Vrouw
    Hallo dames, hoe gaat het met jullie?
     
  17. Line85

    Line85 Bekend lid

    27 feb 2017
    856
    871
    93
    Vrouw
    Regio Utrecht
    Ja hier gaat wel, eerste mijlpaal van 24 weken bereikt. Nu op naar de volgende. Hoe is alles met jou?
     
  18. Hopefulmama

    1 jun 2019
    9
    1
    3
    Vrouw
    Hoi Line, inmiddels al 24?! Fantastisch! Was je baarmoederhals gemeten?

    Hier gaat het niet als goed als ik verwacht had. Mijn baarmoederhals is kleiner geworden 23 mm met een funneling van 1 cm. Dus ik ben nu op eigen initiatief op de strwnge bed regime.
     
  19. SusieFlower

    18 nov 2018
    76
    14
    8
    Hier gaat het goed, 12 weken nu. Eerste cervixmeting gehad om een uitgangspunt te hebben en die was nog mooi lang 4 cm. Maar het is natuurlijk nog vroeg in de zwangerschap, komende weken houden we het in de gaten.

    @ Line, fijn dat je nu op de 24 weken mijlpaal bent.

    @ Hopefulmama, is dat gebeurt ondanks de cerclage. Wat frusterend zeg. Hoeveel weken ben jij nu?
     
  20. Hopefulmama

    1 jun 2019
    9
    1
    3
    Vrouw
    Ja, als je dat nu zo ziet. Liggen mn kindjes op de cerclage. Dus verder is er geen baarmoederhals, alleen van cerclage naar beneden een klein stukje nog. Ik ben vanaf nu alleen aam het liggen. We hebben een ziekenhuis bed gehuurd. Dus het is alleen positief denken en hopen voor mij. :(
     

Deel Deze Pagina