Maar zo werkt het dus simpelweg niet in de Islam. En dat is echt geen interpretatiekwestie maar een feit, dat vind ik vervelend.
Arie vertaalde de Islam naar de leer van het Christendom, en dat is een hele andere manier van geloofsbelevenis.
Naar bepaalde vormen dan he. Absoluut niet naar die van ons. Is t in de Islam ook niet zo dat er op bepaalde manieren geloofd wordt. Dus de ene 'makkelijker' en met minder regels als de ander?
Ja puur per individu, niet volgens het geloof. Ik vond het dan ook tenenkrommend dat Arie dan zegt dat die 'moderne meid' (ik zou dat niet zozeer modern noemen, eerder afgezwakte vorm oid) zo zelfverzekerd is dat zij twee keer bidden wel best vind en deze bekeerlingen als een stel angsthazen vast blijven houden aan die 5 keer. Het gebed is enorm belangrijk in ons geloof, 1 van de verplichte 5 zuilen van de Islam. Er zal geen imam op aarde zijn die zal zeggen dat het ok is om gebeden over te slaan. Dus wie is Arie Boomsma om met zulke uitspraken als zijnde feiten op de proppen te komen? Dat is hetzelfde als tegen een Christen zeggen dat je best een keer seks mag hebben buiten het huwelijk. Ik neem aan dat vooral jij wel begrijpt wat ik bedoel Eliza. (Bedoel ik niet lullig ofzo haha maar oprecht, voordat ik verkeerd over kom)
Ik begrijp heel goed wat je bedoeld. Zeker omdat deze discussie bij ons gewoon als Christenen onderling wordt gevoerd. Ik weet niet of dat ook het geval is in de Islam.
Genoeg discussies maar niet over zoiets als het nalaten van het gebed. Dit is gewoon duidelijk in de Islam.
Dan heeft hij de plank volledig mis geslagen. Sta je lekker voor gek dan. Hoe werd er in t programma op gereageerd dan? Als dat instemmend is geweest zijn ze erg geloofwaardig die bekeerlingen.
De bekeerlingen waren het er inderdaad niet mee eens, met die uitspraken. Vond idd dat Arie het erg vanuit een christelijk oogpunt zat te interpreteren en dat gaat gewoon niet. Prachtig, al die vrije opvattingen en 'liberale moslima's' maar de Islam heeft 5 zuilen en daar moet iedere gelovige aan voldoen, zo simpel is het nu eenmaal.
Ik vond het een mooie aflevering. Fijn om wat meer 'vrijere' moslims te zien. Een van hen zei ook dat het alleen (nikaab?) is tegen zand. En dat religie en cultuur door elkaar worden gehaald.
Maar die weten waarschijnlijk gewoon weinig over het geloof. Of ze weten het wel maar volgen hun begeerte. De niqaab is wel degelijk iets wat voorkomt in de sunnah, de eerste moslimvrouwen droegen deze namelijk ook bijna allemaal. Als het niet iets was wat de Islam voorschrijft, of tenminste goedkeurt, dan zouden zij dit niet hebben gedragen. Uiteindelijk kiest iedereen zelf wat ze draagt en zijn we allemaal voor onze eigen daden verantwoordelijk maar het heeft weinig zin om zaken die duidelijk vermeld staan in de Qur'an en/of sunnah te ontkennen. Ik denk eerlijk gezegd dat deze "moderne" (waarom kan je eigenlijk niet modern zijn met hijaab/niqaab?) vrouwen cultuur en religie net zo goed door elkaar halen, zo niet meer.
de topic titel...elke keer als ik die zie krijg ik zin in hagelslag...( en die eet ik op het moment niet in verband met minderen van koolhydraten)
Natuurlijk zou het stressvol en gespannen zijn, maar wat ik begrijp is dat ze in het dagelijkse leven ook haar moeder zo behandeld. Deze meiden geven door het meedoen aan zo'n programma op tv wel een bepaald beeld over bekeerde moslima's. En er zullen nu heel veel mensen bevestigd krijgen waarvan ze al een bepaald beeld hadden. Dat vind ik erg jammer! Maar goed ik vind dit hele programma vooral amusement gericht, er word totaal niet dieper in gegaan op de bekering en geloof.
Maar hoe zit dat dan met vijf keer bidden als je een baan hebt? Dat kan toch gewoon niet altijd? Ik heb een moslima als collega, maar tussen 8:00 en 18:00 uur kan zij op werk niet bidden. Bid je dan vijf keer in die paar uur die nog over zijn op een dag?
In je pauze of je haalt het later in. In de zomer tijdens lange dagen gaat het meestal om 1 gebed. Dat deed ik in de pauze. Nu in de winter meerdere gebeden. Ik had collega's die meerdere keren gingen roken dus gebruikte diezelfde tijd voor mijn gebed incl de pauze.
Maar waarom dan? Ik snap niet waarom je je een soort van moet bewijzen omdat je bekeerd bent. Dat je bekeerd bent maakt je toch nog niet perfect.
5x bidden onder werktijd komt sowieso weinig voor, het laatste gebed (nacht/late avond) en eerste gebed (voordat het licht wordt) worden sowieso nagenoeg altijd thuis verricht. Tenzij je bv nachtdienst hebt maar dan verricht je de overige gebeden weer thuis. Daarbij mag bidden op het werk wettelijk gewoon, en neemt vaak niet meer dan 10 minuten in beslag. Al doen de meesten zoals umm zegt het gewoon in de pauze als dat kan. Later inhalen is itt wat sommigen denken niet toegestaan, want de gebeden hebben vastgestelde tijden zoals in de Qur'an staat (al zijn er altijd uitzonderingen in noodgevallen maar zeker niet zomaar). Je kan wel als je ziek bent of op reis bepaalde gebeden samenvoegen, dan bid je dus 3x per dag i.p.v 5.