Niet zozeer bewijzen, maar er zijn natuurlijk al genoeg mensen met vooroordelen over moslims en het is gewoon jammer dat deze weer eens bevestigd worden.
Nee is niet zomaar maar in Nederland is het vaak lastig mbt werk en je moet toch rond zien te komen. Overigens niet kunnen bidden tussen 08.00 en 18.00 moet wel een erg extreem beroep zijn.
Maar wat bevestigen ze dan precies? Ik zie gewoon 3 meiden die zich hebben bekeerd en nog wat zoekend zijn in hoe ze dat invullen. Maar wij zien maar 40 minuten dus ik vind niet dat wij kunnen zeggen dat ze geen goede motiven of dat het een bevlieging is want dat weten wij helemaal niet. En ik zie verder niet in wat ze verkeerd doen. Oke ze zijn soms wat grof naar hun moeder maar wij weten niet eens de helft.
Natuurlijk hoeft niemand zich te bewijzen. Dat beweer ik ook nergens. Veel mensen denken dat bekeerde vrouwen naïef zijn ed.en door zo'n programma met zulke meisjes word dat beeld toch best bevestigt. Ik vind behalve Ilse/nour, de andere 2 dames behoorlijk naïef overkomen. Maar goed misschien was dat wel het hele idee van dit programma!?
Dat denk ik wel Lovely, ik geloof sterk in de dubbele agenda van dit programma. Vooral bij de laatste aflevering waarbij 'moderne' moslima's eens even gaan vertellen hoe het zit.
Een aflevering gekeken en vond het direct 3x niks. Het geeft een 'bittere' smaak vind ik zelf. Alsof deze meiden ontspoord zijn tot een 'vreemd' geloof en dat de moeders toekijken alsof hun dochters ten onder gaan. Nou sorry hoor, niets voor mij..
Overigens vind ik ook dat het programma het geloof heel negatief neerzet. Het gaat helemaal niet over dat ze nader tot elkaar komen. En die moderne 'moslima's' geven ook verkeerde informatie (volgens mijn man). Soraya wou geen waterpijp roken en die meid doet net alsof ze raar is.
Alsof die meiden in Jordanië meer over het geloof weten als deze bekeerde meiden. Dat zegt dus helemaal niks.
Mijn man heeft er iig nooit problemen mee gehad. Maar je moet soms ook wel je rechten kennen. Sommige werkgevers verbieden het zomaar zonder echt geldige reden. Terwijl anderen dan naast hun pauze wel een aantal keer even een rookpauze mogen, tegen de stress.. (heeft mijn man op meerdere werkplekken meegemaakt, van collega's die een rookpauze wilden dus). Die rookpauze duurde overigens dan wel per keer veel langer dan het verrichten van een gebed.
Bij ons is er gewoon echt geen plek waar je het kan doen, wij hebben geen pauzeruimte of andere afgesloten plek en we hebben maar één pauze van een half uur op dagen van 9 of 10 uur werk.
Eigenlijk kan je overal bidden hoor, al is het in een fietsenhok. Als het maar geen begraafplaats of onreine plek (toilet bv) is, is het goed. En een speciaal gebedskleedje is ook geen vereiste. Mijn man bad wel eens gewoon tussen de machines maar er was daar ook niemand die zich er aan stoorde, op die werkplek had hij een Turkse manager en bijna alleen Turkse collega's (die zelf niet allemaal 5x per dag bidden maar er wel respect voor hebben). En idd vreemd dat er geen pauzes zijn... Nog nooit van gehoord eerlijk gezegd.
Ik weet het niet zeker, maar ik denk van wel. Is hier nooit anders geweest. En er is helaas echt geen ruimte om te pauzeren, behalve buiten of in de gang, maar daarh heb je grote ramen aan de straatkant. Dus ik denk dat het heel lastig wordt om dan de ruimte en tijd te vinden om drie keer te bidden. Mijn collega doet het innieder geval niet op werk.
Ramen zijn toch geen probleem? Net alsof het een ramp is als iemand je ziet bidden haha. Het kan best dat je collega sowieso denkt dat het toegestaan is om alle gebeden in één keer in te halen, dat deed mijn schoonvader ook in de veronderstelling dat dat mag ondanks dat hij gewoon op het werk kon bidden.
Klopt, helemaal mee eens. Op het werk van mijn man is er ook een soort klein kantoortje waar lege kasten etc. staat waar hij en andere collega's mogen bidden, maar wel enkel in de pauze. Niemand mag verder bijv. even roken of wat drinken of iets anders doen. Enkel snel na het toilet dat mag weer wel.
Mijn man lukt het helaas niet om te bidden op zijn werk. Hij heeft een hectische en onvoorspelbare baan. Zelfs het eten van een broodje gaat tussen de bedrijven door zonder er rustig voor te kunnen zitten. Erg dubbel, want op zijn werk hebben ze wel een speciale gebedsruimte.
Omdat je bewust hebt gekozen voor het geloof voelt het soms wel zo . Tussen iemand die bekeerd is tot de islam en een geboren moslim zit (vaak) echt een wereld van verschil qua beleving en het gevoel dat je alles direct perfect moet doen en weten. Terwijl dat natuurlijk niet reeel is.
Op het werk van mijn man is een speciale gebedsruimte, maar er werken dan ook 500+ mensen waaronder een behoorlijk groot deel moslims. Hij heeft 2 keer een kwartier en 1 keer een half uur pauze tijdens een dienst dus kan prima zijn gebeden uitvoeren.