NPO 3 Van hagelslag naar halal

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Miss Appletree, 24 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Oh dat is wel interessant, dat wist ik niet. Mag je dan nog wel weigeren als je elkaar al hebt gezien, dus de vrouw zonder niqaab? Nou ja ik kan me voorstellen dat een man leren kennen voor eventueel een huwelijk makkelijker gaat als de man zich ook wat aangetrokken voelt, bij een niqaab zie je alleen een zwarte gedaante, of mag je zo niet denken?

2. Ik vond het wel interessant, maar ik vond die ene moeder wel heel erg aso overkomen. Die met die grote mond. Ik ben benieuwd hoe het verdergaat... Hopelijk vergeet ik niet om de volgende afleveringen ook te kijken, dat gebeurt nogal eens :)

3. Islah

Islah Niet meer actief

Ja, dat mag altijd, het huwelijk is Islamitisch gezien immers alleen geldig met toestemming van beide partijen, en culturele praktijken zoals gedwongen uithuwelijking die geen basis in de Islam hebben zijn dus eigenlijk gewoon ongeldige huwelijken.
    Het is aangeraden dat beide partners al voor het aangaan van het huwelijk wel op bepaalde punten zich tot elkaar aangetrokken voelen, dat hoeft niet gelijk een zware verliefdheid o.i.d te zijn (komt vaak later nog wel) en daarom dus ook dat het wordt aangeraden om naar elkaar te kijken. Met allesbedekkende kleding gaat dat inderdaad wat moeilijk.

Maar niqaabs komen er wel in vele vormen en maten dus hoeft niet per se zwart te zijn hoor. Ook de rest van de kleding (een niqaab is immers maar een stukje stof van een paar vierkante centimeter) kan in vele kleuren gedragen worden. Ik heb wel eens een vrouw in niqaab gezien die geheel in het roze was gekleed, ondanks dat ik ook Islamitisch gekleed ben en wel wat gewend ben, zag dat er een beetje gek uit moet ik zeggen.

4. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Het klinkt inderdaad als een wandelende zuurstok :D

Ik heb een studiegenootje (en later collega) uit Marokko die zich tijdens de studie heeft bedekt, op haar 18de verjaardag.
    Ze droeg in het begin ook voornamelijk pastelkleuren: wit met licht paars/licht blauw/licht groen, nooit zwart iig. Maar ze droeg geen niqaab.

5. Islah

Islah Niet meer actief

Ik had meer een barbapapa-associatie... Haha.

6. Islah

Islah Niet meer actief

Ik draag overigens juist wel veel zwart en andere donkere kleuren (donkerblauw, bruin, paars), hier voel ik me het prettigst bij maar dit deed ik ook al voordat ik deze kleding droeg.

7. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nou, dan ben ik blij dat jij mijn moeder niet bent. Ik ben door mijn ouders zonder godsdienst opgevoed, vooral mijn vader is zwaar tegen geloven op zich. Maar geen van mijn ouders hebben ooit tegen mij gezegd dat ik "ongezond bezig ben", doordat ik gelovig ben geworden. Mijn ouders, of in ieder geval mijn moeder staat volledig achter mijn keuze, mijn vader heeft het gewoon geaccepteerd. En ik vind het best beledigend dat jij God vergelijkt met het geloven in kabouters of marsmannetjes.

8. Islah

Islah Niet meer actief

Nou ja, volgens mij heb ik je wel eens verteld wat voor opmerkingen ik zoal naar m'n hoofd heb gekregen ("je komt in je volgende leven vast terug als varken" e.d) dus ik denk dat Maartje niet de enige is die er zo over denkt.
    Fijn dat je ouders het zo goed hebben geaccepteerd.

9. mamabri

mamabri Niet meer actief

ja, dat klopt, heb je me wel eens verteld :$ En ik begrijp ook heus wel dat niet iedereen in God geloofd, maar om het dan te gaan vergelijken met kabouters of marsmannetjes vind ik altijd zo raar.

10. Islah

Islah Niet meer actief

Ik vind het ook heel erg bijzonder. Net als die opmerking over automutilatie...

11. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Ik begrijp wel een beetje wat ze bedoelt. Voor mij is geloven in God zoiets als geloven in een sprookje. Iets wat door mensen bedacht is om vat op hun leven te krijgen, een bepaalde hoop en doel in het leven te vinden. Maar buiten dat vind ik dat iedereen gewoon zijn eigen keuzes moet maken, ook mijn zoon als hij later groot is. Het belangrijkste is toch dat je kind gelukkig is, ook als dat op een andere manier is als waar jij als ouder voor zou kiezen.
    De niqaab vind ik wel echt heel ver gaan en ik kan echt niet begrijpen waarom je hiervoor kiest.

12. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mij kwetst dat eigenlijk niet, zulke vergelijkingen doet alleen maar beseffen hoever iemand er vanaf staat.

13. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

2 nov 2008
    1.853
    127
    63
    In een huis
    Interessant programma..
    Mijn vader heeft een islamitische opvoeding gehad en mijn moeder een christelijke.
    Ik heb qua opvoeding, aspecten van beide meegekregen.
    Waar ik eigenlijk enorm blij mee ben.
    Nu ik zelf ouder ben en kinderen heb, ben ik er wel achter gekomen dat ik achter geen een geloof sta en ook niks praktiseer.
    Ik vind zelf dat de islam mij als mens belemmerd in dingen in het leven, die ik eigenlijk veelste leuk vind om te doen..op de vrije manier die ik gewend ben dus.
    Zo ook bij het christendom of andere geloven.
    Ik geloof wel dat er iets zal zijn maar goed voor mij hoeft het geen naam te hebben of bepaalde regels die ik zou moeten naleven om een goed mens te kunnen zijn. Ik denk dat ik dat prima zonder geloof kan..

14. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Leuk om te weten! Haha ja net wat amdaa zegt, ik moet ook aan een wandelende zuurstok denken, of barbaars nog treffender, wel lekker vrolijk :D. Hoe komt het dan dat je ze meestal in het zwart ziet, heeft dat een reden?

15. Islah

Islah Niet meer actief

Ik denk dat dit vooral met de media te maken heeft eerlijk gezegd, dat ze deze vrouwen liever zo willen neerzetten. Zelf heb ik ze nl. in veel verschillende kleuren voorbij zien komen maar zwart komt vaak toch wat enger/radicaler over misschien? Soms worden ze ook alleen maar in het zwart verkocht, dus dan heb je weinig keus (of het zelf maken natuurlijk).

16. Lentekriebels

Lentekriebels Fanatiek lid

15 aug 2015
    1.086
    156
    63
    Voor mij gaan religie en geloof ook niet altijd hand in hand, het een is een instituut, het ander een persoonlijke beleving. Ik merk dat veel mensen, juist die helemaal niets met geloof hebben, vaak tradities, cultuur, religie en geloofsbeleving op één hoop gooien en er iets simpels van maken. Alsof geloof zich zo in een hokje laat plaatsen. Toevallig zet net iemand dit op facebook, komt mooi overeen.

Bijgevoegde bestanden:

17. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

2 nov 2008
    1.853
    127
    63
    In een huis
    Mooi stukje tekst lentekriebels!
    Kan me er in vinden.

Nou heb ik zelf ook niks tegen het geloof.
    Ik projecteer dit soort programma's vaak op mezelf en probeer dan ook te kijken van stel dat ik in deze situatie zal komen en dat mijn dochter graag dat pad zou willen volgen..
    Dan geloof ik oprecht dat ik haar zal steunen in haar keus ( indien dit een vrije keus zal zijn ) en haar toch zal moeten accepteren zoals zij is. Anders raak je je kind alleen maar verder kwijt.

18. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik heb nog nooit een vrouw in niqaab gezien in het echt trouwens (voor zover ik weet dan) Ik probeer me dat in roze en lichtblauw enzo voor te stellen, maar dat lijkt me zo vreemd......Ik vind het er best een beetje spooky uitzien, zo zwart (mijn eigen beleving ;)) dus ik denk dat zachte tinten misschien wat minder eng over komt. Maar ja, aan de andere kant: ik kies zelf ook vaak voor zwart, hahaha. Het kan maar net je kleur zijn natuurlijk :p

Wat ik wel heel lastig vond aan de aflevering. Ik kon het meisje soms niet verstaan. Ben zelf slechthorend en merk dan dat ik erg op het liplezen terug gegooid wordt. Dat lijkt me in het echt dus een ramp, als ik met iemand bevriend zou zijn die een niqaab draagt.

19. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    Die aanname is echt op niets gebaseerd. Er zijn vast genoeg mensen de een niqaab dragen die niet labiel zijn, maar net zo goed die dit wel zijn. Labiel zijn of niet kun je niet koppelen aan hoe de buitenwereld op jou keuze reageert. Zijn genoeg mensen die keuzes maken waar erg negatief op gereageerd wordt vanuit omgeving, die tegelijkertijd behoorlijk in de war/labiel/wat dan ook zijn.

Voor mij is God ook iets dat niet bestaat, net zoals een sprookje etc. Het zou zeker niet mijn ergste nachtmerrie zijn als mijn kind wel in God zou geloven, maar ik zou het niet makkelijk vinden. Wel zou ik zeker proberen te begrijpen waarom mijn kind bepaalde keuzes wilt maken/waarom een geloof hem aanspreekt.

Deel Deze Pagina