NPO 3 Van hagelslag naar halal

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Miss Appletree, 24 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Kan iemand mij het verschil tussen een niqaab en boerka uitleggen?

2. Islah

Islah Niet meer actief

Miss Appletree, een burka (ook wel chaderi genoemd) zijn die enorme gewaden van top tot teen die ze in Afghanistan (en delen van Pakistan en India) dragen, die een gaasje voor de ogen hebben (je ziet de ogen van de draagster dus niet). Vaak in felle kleuren als oranje of felblauw.
    Een niqaab is een klein stukje stof (vaak in zwart maar kan iedere kleur zijn) over het gezicht, wat vaak de ogen gewoon vrijlaat.

3. OemAdam

OemAdam Lid

19 okt 2015
    45
    1
    8
    NULL
    NULL
    een burka bedekt ook de ogen en de niqaab laat de ogen vrij.

Ik heb gekeken en ben overigens zelf ook een aantal jaren geleden bekeerd. Zou overigens nooit aan een programma als deze meewerken omdat ik vind dat je heel anders neergezet (kan) worden dan werkelijk zo is.

Daarnaast denk ik ook dat het een soort eigen gewin voor reclame is en niet perse omdat ze echt oprecht die meiden en hun moeders willen helpen.

Maar alsnog vind ik het wel leuk om te zien hoor:D

4. Islah

Islah Niet meer actief

Maar jij ziet haar gezicht toch wel. Het is natuurlijk niet zo dat een niqaab binnenshuis wordt gedragen... Enkel buiten. Een niqaab wordt in tegenstelling tot een hoofddoek ook niet tijdens het gebed gedragen.
    Al is hoofddoek eigenlijk niet de goede vertaling want de Islamitische voorschriften qua kleding is meer dan alleen hoofdbedekking (een hoofddoek gecombineerd met minirok of skinny bv slaat natuurlijk als een tang op een varken).

5. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ja ik snap je punt dat is ook wel zo maar op straat herken je je eigen kind niet eens als je d'r tegen zou komen. En ik weet ook niet zo goed waarom maar ik heb daar gewoon een beetje een afkerend gevoel bij op de 1 of andere manier.

En inderdaad. Ik werk in een supermarkt en verbaas me toch weleens over dat vrouwen en meisjes met hoofddoek zo asociaal kunnen zijn.
    Natuurlijk zijn het ook mensen maar als iemand dat draagt ga (ik tenminste) ervan uit dat je toch wel enige kennis van normen en waarden hebt. Maar dat is vaak toch niet zo.

6. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Oh ik vond dat meisje anders een behoorlijk gewaad aan hebben. :)
    Bedankt voor je antwoord trouwens.

7. Islah

Islah Niet meer actief

Dat is een khimaar, een soort lange hoofddoek, en daarover heeft ze een niqaab.
    Ik draag zelf ook een khimaar en m'n gezicht is dan gewoon te zien.

8. Islah

Islah Niet meer actief

Heeft ook wel te maken met waar je woont denk ik...
    Ik heb zelf in de randstad gewoond, vond veel mensen daar (sorry wil niemand kwetsen) gewoon aso. Zowel moslims/buitenlanders als niet-moslims/autochtonen.
    Maar het is ook wel zo dat "wij Nederlanders" al snel iets aso vinden, terwijl dat voor anderen niet gelijk zo hoeft te zijn. Bv. ik heb een Antilliaanse buurvrouw, die hoor ik (hoe ik het ervaar dan!) soms enorm tekeer gaan en vraag dan of ze ruzie had o.i.d maar dan was ze dus "gewoon" aan het praten. Net als niet in de ogen kijken, in Nederland wordt het als asociaal gezien als je dat niet doet terwijl het in andere culturen zo hoort. Ben het verder wel met je eens hoor, ik probeer er juist op te letten dat ik me gewoon normaal gedraag want heb al genoeg bekijks en ik houd er niet van om extra aandacht op me te vestigen. Al helemaal geen negatieve aandacht.

9. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Heeft iemand gister gekeken? Het meisje in de niqaab heeft de handdoek al in de ring gegooid. Had ruzie gemaakt met haar moeder over een korte broek. Haar moeder was wel klaar met haar dominante gedrag. Moeder wilde zich niet de wet voor laten schrijven door dochter.

10. Islah

Islah Niet meer actief

Ik kijk niet eens meer terug na die eerste aflevering, vind er niet zoveel aan.

11. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik vond het verschrikkelijk. Ik voel me voor schut gezet als moslim en velen met mij. Het programma heeft totaal geen inhoud, de meiden zijn jong en naïef en zijn naar mijn idee niet een juist uithangbord van mijn geloof. Niet dat ik dat wel ben maar op deze wijze hebben de programmamakers goed hun best gedaan om een paar apartelingen bij elkaar te zetten en bekeerlingen tot de Islam als een stel losgeslagen niet zo snuggere figuren neer te zetten. Alles om de kijkcijfers.

12. Islah

Islah Niet meer actief

Haha en die Arie maar slijmen bij RTL dat zijn doel écht was om de meiden en moeders met elkaar te verzoenen... Right...

13. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Maar waarom niet als vrouw of als mens? Voor mij is het geloof in dit programma compleet bijzaak. Ik kijk naar de tendens tussen moeder en dochter. Overigens ben ik het met je eens dat, na twee afleveringen te hebben gezien, het tenenkrommende tv-makerij. Die ene moeder is raadslid voor de SP, moeten de SP'ers zich nu ook schamen, omdat ze beschamende opmerkingen maakt?

14. Ik vind het wel meevallen qua voor schut zetten. Althans, de helft van de mensen vind ik redelijk normaal. Alleen die Marcia en Lorena en die vrouw van de SP vind ik heel raar. Die andere drie vallen wel mee, vind ik...

15. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Dat is toch al 50% van de deelnemers. :D;)

16. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Wat voor soort vrouwen of meiden zou je dan graag willen zien als uithangbord van jouw geloof?
    Ik vind ze juist erg standvastig en zie weinig naïviteit, ze lijken mij erg zeker van hun keuzes.

17. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Omdat ik ook bekeerd ben en mensen sowieso al vooroordelen hadden en het niet snappen en dit draagt niet mee aan de beeldvorming. Ik hoop echt dat bepaalde familieleden van me dit niet kijken. Voor mij staat het geloof hier zelfs helemaal los van want zie er niks van terug. Moeders hebben geen enkel idee waar hun dochter mee bezig is. Gewoon weird. Dit alles hoeft ook niet op zo'n kameel als een achterlijke in de woestijn.

18. Ik denk dat het juist wel goed is dat ze even uit hun eigen omgeving weg zijn. Bovendien maakt het ook veel los bij sommige. Nu bijvoorbeeld bij Lorena, dat ze zich toch wel schaamt voor haar moeder ten opzichte van moslims. Als ze thuis waren gebleven had ze dat gevoel ook gehad, maar waarschijnlijk niet zo snel uitgesproken.

DUs ik denk dat het wel wat toevoegt dat ze het op deze manier doen... Al is het alleen maar dramatische TV :p

19. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Vrouwen die zich langer en beter in hun geloof hadden verdiept voordat ze hieraan meededen en wat volwassener. Deze meiden komen puur in conflict vanwege hun gedrag.

20. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Ok, ik weet natuurlijk helemaal niets van dit geloof maar ik vind het wel mooi om te zien dat ze zo bewust hebben gekozen voor dit geloof terwijl ze toch ook veel weerstand krijgen van hun ouders. Ik moet ook zeggen dat ik ze tot nu toe niet echt onvolwassen vind en daarbij denk ik ook dat het veel knip en plak werk zal zijn geweest door de npo mbt de discussies die er plaatsvinden tussen Lorena en Marsha. Ik vond Lorena vrij opvliegend overkomen maar er zal zich daar vast veel meer hebben afgespeeld dan dat wij hebben meegekregen.

Deel Deze Pagina