nu 5 dagen flesvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door prachtigwonder, 2 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. prachtigwonder

prachtigwonder Niet meer actief

Wij hebben een zoontje van 12 dagen oud. ik heb hem 5 dagen borstvoeding gegeven en helaas de 6de dag over moeten stappen op kunstvoeding ( hypo allergeen nutrilon) omdat het lichamelijk niet meer mogelijk was om bv te geven.
    het overstappen van borst naar fles ging erg goed. de kraamverzorgster had voor ons een schema gemaakt.
    dat hij minimaal op een dag 7x de fles zou moeten drinken. en dan elke keer een fles aanbieden van 90cc ( hij zou toen zo rond de 75cc mogen maar we bieden steeds 90 aan )
    wij hebben een beetje vaste tijden voor hem gemaakt om aan die 7 voedingen te komen : 7 uur 10 uur 1 uur 4uur 7 uur 10 uur en dan de nacht in komt hij meestal zelf. dan komen we precies op 7 voedingen.
    alleen nu sinds 2 dagen wil hij zijn fles niet meer leegdrinken en drinkt hij zelfs af en toe maar 20 a 40cc en dan wil tie niet meer.
    en wat hij drinkt spuugt hij vaak weer uit of het loopt er tijdens het drinken weer uit ( hij heeft een avent fles natural ).ook doet hij erg lang over zijn fles. soms wel langer dan een half uur.. 45minuten
    hoe kunnen wij ervoor zorgen dat hij zijn flesje weer goed leeg gaat drinken en dat hij toch genoeg voedingen op een dag binnen krijgt?

hij plast wel gewoon volle luiers.
    ontlasting is wel minder dan anders. 1x per dag.

ik hoop snel van u te horen.

2. Nestle

Nestle Fanatiek lid

30 dec 2012
    1.094
    1
    0
    Beste Prachtigwonder,

Normaal gesproken moet een kindje maximaal 20 minuten doen over het drinken de fles. Aangezien jouw zoontje er langer over doet, kost het hem teveel moeite en zou je kunnen kiezen voor een speen met een iets groter gaatje of een ander merk fles.

Hoeveel weegt jouw zoontje? Wellicht is 7 voedingen iets te veel voor hem en kun je hem 6 voedingen van 90 ml aanbieden.

Groet,
    Anne

3. prachtigwonder

hoi,

ik heb net mijn man naar de winkel gesuurd voor een andere speen.
    hij zat nu op de avent naturel speen 0 maanden.
    maar heb hem de 1 maand laten halen.

ons zoontje woog vrijdag terug op zijn geboortegewicht 3580 gr.
    en hij groeide die week steeds zon 20gr. ( zat toen wel op bv )
    maar verwacht dat hij die 20 gr wel heeft aangehouden dus zou hij nu zon 3660 wegen. dat zou dan betekenen dat hij rond de 80cc zou mogen drinken per voeding. als ik 7 x zou voeden.
    als ik 6 x de fles ga geven moet ik dan iets meer cc aanbieden denk ik of niet?
    want het is 15 % van lichaamsgewicht wat ze per dag mogen toch?
    dan zou het 549 delen door 6 zijn? = 91,5 dus dan zou hij zo rond de 90 cc zitten per voeding?
    en als ik 7 voedingen zou doen rond de 80 cc?

alleen had de kraamverzorgster mij verteld dat hij 7 voedingen nog moet op de dag. maar 6 mag ook begrijp ik? als ik de voeding dan per fles iets omhoog zou gooien?
    ik denk voor mijn zoontje wel fijn. want nu maak ik hem af en toe wakker om de 3 uur omdat hij zelf niet kom.( gebeurt niet vaak, maar soms is tie weleens zoooo moe )
    en dan zou ik vanaf nu kunnen kijken of hij tussendoor een keertje 4 uur tussen de fles laat. mischien dat hij dan meer dorst heeft.

maar het mag dus wel van 7 naar 6 voedingen?
    als hij maar genoeg binnen krijg?

4. Nestle

Nestle Fanatiek lid

30 dec 2012
    1.094
    1
    0
    Beste Prachtigwonder,

Je kunt voor de eerste weken 150 ml voeding per kilo lichaamsgewicht aanhouden en dit delen door de aantal voedingen. Ook op de verpakkingen van flesvoeding staat aangegeven hoeveel een kindje mag hebben.

Als jij denkt dat 6 voedingen van 90 ml fijner is voor jouw zoontje, dan zou ik dit proberen.

Groet,
    Anne

5. prachtigwonder

haha 15 % is hetzelfde als 150ml per kilo;)
    maar dan gaan we 6 voedingen eens proberen:) en speentje van 1 maand. daar zitten 2 gaatjes in. hopelijk gaat hij dan weer voldoende drinken.

bedankt voor je advies.

6. Nestle

Nestle Fanatiek lid

30 dec 2012
    1.094
    1
    0
    Beste Prachtigwonder,

Inderdaad, je had de berekening ook al zelf gemaild. Excuses!!!

Succes!

Groet,
    Anne

Deel Deze Pagina