Nog steeds laatste fles (18 mnd)..eraf halen?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Mnq, 21 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mnq

Mnq Bekend lid

7 jan 2008
    822
    0
    0
    Hoi hoi,

Onze meid wordt erg snel groot, de woordjes komen snel en paps en mams kunnen het maar moeilijk bijhouden...maar das vast niet onbekend.

Vanmiddag stelde ik de voedingsdeskundige een vraag en dat is deze; Léonie krijgt nog steeds een laatste fles met 150 cc halfvolle melk. Verder eet en drinkt ze zoals een dreumes dat doet; 'sochtends dus pap, s'middags brood met melk in een tuitbeker en later op de middag, na haar slaapje een tussendoortje en dan om half 6 warm eten met kwark of yoghurt na. (100 cc ongeveer)
    Daarna even spelen of douchen en dan nog een flesje met een speen met 150 cc melk, vervolgens tandjes poetsen en naar bed.

De voedingsdeskundige gaf als antwoord dat Léonie niet boven de 300 cc uit mag komen. Daar zitten wij dus enorm boven, wist dit ook helemaal niet.

Hoe zit het jullie schema's ?
    Hoe hebben jullie die laatste (oh zo gezellige...:D) fles eraf gehaald

Wat zouden jullie ons adviseren?

2. Yukl

Yukl Niet meer actief

Mijn zoontje heeft zolang hij er behoefte aan had 's avonds voor het slapengaan een fles (of tuitbeker) melk gehad. Ik heb die wel steeds kleiner gemaakt, op het laatst kreeg hij nog maar 50cc. Ik denk dat hij deze nu zo'n 3 maanden niet meer krijgt (hij is net 2 jaar).

Wat je zou kunnen doen is haar 's ochtends brood geven in plaats van pap. 's Middags 100cc melk, toetje 100cc en dan kun je d'r alsnog 100cc melk geven 's avonds. En anders laat je de fles 's avonds gewoon weg, waarschijnlijk gaat dat ook prima.

3. ylona25

ylona25 Bekend lid

8 mei 2008
    669
    0
    0
    hoogezand
    Geen idee hoe je dat moet doen.Mika heeft al geen fles meer sinds hij 9 maand is. Hij heeft nooit echt behoefte gehad aan de laatste fles. Dus het was gewoon avondeten en dan naar bed.Vond het soms wle jammer omdat idd het gezellige momentje weg was.

succes met afbouwen.
    groetjes Ylona

4. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Mijn dochter heeft borstvoeding gehad, geen flesvoeding, maar het idee is hetzelfde natuurlijk ;). Op een gegeven moment ging ze vanzelf 's avonds steeds minder drinken. Bij bv moeten ze er wel wat meer moeite voor doen dan aan de fles natuurlijk, en daar had ze op een gegeven moment ook geen zin meer in. Met 15 maanden heeft ze voor het laatst 's avonds bv gehad, daarna nog een maand 's ochtends. 's Avonds hebben we de bv probleemloos vervangen door, indien gewenst, water. Soms wil ze helemaal geen water, soms een paar slokjes en soms 50 ml. ofzo. Dat is voor haar doen enorm veel om in één keer te drinken. Dochter eet doorgaans:
    - ontbijt: boterham met beleg plus vruchtensap
    - lunch: boterham met beleg plus vruchtensap, siroop of fristi.
    - avondeten: gewoon wat wij eten plus water. Daarna een toetje, meestal een bakje joghurt of kwark.
    - tussendoortjes: zoveel fruit als ze wil en elke dag wat rozijntjes of een koekje.
    Je ziet, onze dochter drinkt qua melkproducten alleen af en toe (niet dagelijks) fristi. En ze eet wel joghurt/kwark en kaas.

5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.256
    4.486
    113
    Hier drinken beide kinderen (Mr K is 4,5 jaar en Ms K is 1.5 jaar) een beker warme melk voor het slapen gaan. Ik ga dat er echt niet afhalen, ze genieten hier allebei van en ik drink ook altijd wat voordat ik ga slapen.

Ze hebben dus 1 beker melk voor het slapen gaan en bij het brood 's middags krijgen ze een beker melk. Bij het ochtendbrood drinken ze ranja.

Dus als je bij het brood s'middags ranja/water/thee geeft en 's morgens dan misschien ook brood met ranja/water/thee dan zit je al aardig richting de 300 cc.

Of je wisseld het af de ene dag pap en als toetje een stukje fruit of een smoothie en de andere dag brood en als toetje een melkproduct.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik heb die fles vervangen door een fles thee met een schuitje melk. Werkte net zo goed. En vanaf 18mnd uit de tuit ipv de fles..

7. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Het hangt er ook vanaf wanneer je tandjes poetst; het is echt verstandig om dat ná de laatste 'voeding' (tenzij het water of thee zonder suiker/melk is) te gaan doen.

8. adi

adi Niet meer actief

Nou hier zijn ze bijna 18 maanden en drinken nog 300-400cc melk op een dag. Mijn kindjes krijgen dit in een ochtend- EN een avondfles. (dus ong 160cc per fles).

Die 300cc is een richtlijn, geen wet, je MOET helemaal niks meid. Het is niet zoals bij kunstvoeding dat je een vaste max hebt vanwege toegevoegde van alles en nog wat.

Wij geven hier nog 2 flesjes melk omdat mijn kindjes daar enorm behoefte aan hebben. Overdag krijgen ze verder geen melk.
    Je kunt anders 1 van die twee bekers melk overdag vervangen voor ander drinken, zodat ze 's avondsn nog haar flesje kan krijgen?

9. Diddlmouses

Diddlmouses Fanatiek lid

Hier krijgen ze beide nog lekker warme melk voor het slapen gaan en ik ga dat er ook niet afhalen.
    Hier krijgt Lot (bijna 15 maand) dus nog 450 cc melk + 100cc toetje.

10. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Aaron krijgt ook nog 2 flessen van bij elkaar minimaal 300cc. En dan krijgt hij soms ook kaas/yoghurt/fristi (niet elke dag). Hij heeft gewoon nog behoefte aan die flessen melk. Ik maak me daar verder niet druk om. Als hij 18 is, zal hij vast geen flesje melk meer willen ;).

11. grietje

grietje Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.918
    0
    0
    Mijn mannetje krijgt ook nog een flinke avondfles, ik ga die er ook nog niet afhalen.
    Smorgens eet hij een boterham of als hij heel erg vroeg wakker is een fles melk.

12. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn zoontje gaat hard richting de 16 maanden en krijgt ook gewoon voor het naar bed gaan nog lekker zijn fles melk. Die wil hij nog graag hebben, dat is de afsluiter van de dag. En die krijgt hij zolang hij dat wil. Ga ik echt niet moeilijk over doen.
    Verder krijgt hij 's morgens een fles melk naast de boterham en 's middags karnemelk naast de boterham. Maar dat zijn meestal maar een paar slokjes en dan ook nog uit mijn beker.
    Hij drinkt overdag diksap, ranja of roosvicee.

13. joan81

joan81 Bekend lid

28 dec 2008
    822
    0
    0
    Hoeksche waard
    Bij ons op het cb zeiden ze dat ze tussen de 300 - 500 cc melk mogen per dag.

Hier krijgt Sienna:
    's ochtends ong 100cc melk bij haar cornflakes
    's middags krijgt ze sap bij haar boterham
    en na het avondeten een toetje van 50 -100cc
    voor het slapen gaan drinkt ze nog een fles koude melk van 100 - 150cc, deze drinkt ze trouwens vaak niet helemaal op.

heel soms krijgt ze 's avonds laat of 's nachts ook nog wat melk als ze wakker is, iets anders accepteert ze niet en na wat melk valt ze direct weer in slaap...

Zolang jullie meisje die fles nog graag drinkt voor het slapen zou ik die er gewoon in laten. kijk anders of je wat melk overdag kan weg laten, bv door sap bij de lunch??

14. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Onze dochter krijgt bij haar ontbijt (boterham) een beker melk en ook tussen de middag. Na het avondeten krijgt ze soms een toetje of wat yoghurt. Totaal komen we ongeveer uit om 250-300cc, de ene dag iets meer en de andere iets minder.

Vanaf 13 mnd ben ik de fles steeds iets af gaan bouwen (elke week 10 cc minder). Onze dochter had er ook steeds minder behoefte aan en liet hem steeds vaker staan, de ene dag wilde ze hem wwel en de andere dag helemaal niet of voor de helft. Toen ze hem 3 of 4 dagen achter elkaar weigerde heb ik heb gewoon niet meer aangeboden (vanaf 15 mnd).

Als jullie kindje er nog echt behoefte aan heeft zou ik hem er ook gewoon in laten en overdag misschien iets minder geven. Waarschijnlijk is ze ook echt gewend aan het flesje voor het slapen gaan, dus je kan hem ook proberen te halveren? Maar goed zoals al gezegd die 300cc is een richtlijn.

15. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.306
    2.590
    113
    die richtlijn van 300 cc is er vooal omdat als je heel veel melk geeft een dreumes/peuter al snel vol zit en zo geen andere voedingsstoffen binnen krijgt.
    Wordt er overdag gevarieerd gegeten dan is er niets mis mee.
    ga je compseren met grote flessen melk omdat ze zo slecht eten dan is dat wat anders. Dan molet je yoch minder gaan geven zodat ze toch wat gevarieerder gaan eten.

16. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.702
    2.513
    113
    waarom zouden ze dat niet mogen? Ons dochtertje drink ook nog 540 ml peutermelk op een dag.

17. Mnq

Mnq Bekend lid

7 jan 2008
    822
    0
    0
    #17 Mnq, 21 jan 2011
    Laatst bewerkt: 21 jan 2011
    @ Boefjesmamma ; :D

Hebben jullie eigenlijk ook gelijk in, maar maak(te) me er toch echt even zorgen om hoor. Krijgen alle 18 maandjes kindjes (hier) een boterham 's morgens?

@ Adi : wat een superfoto van je trots ! De laatste keer dat ik een foto van jouw kleintjes zag, waren ze echt nog baby's. Gaaf hoor.

@ Chrystal ; logisch wat je schrijft inderdaad..gelukkig eet onze dreumes als een "slootgraaf" dus compenseren hoeven we echt niet met melk inderdaad. Wat ik me overigens wel begin af te vragen of het wel goed is voor bijvoorbeeld haar niertjes...

Ik begin me overigens ook steeds meer te ergeren aan de speen...schijnt toch echt niet goed te zijn en ze is er zo afhankelijk van... Hoe deden jullie het afleren en wanneer?

Krijgen jullie dreumesjes drinken nog uit een tuitbeker of al uit een gewone beker? (edit: sorry voor alle vragen ineen... :))

18. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Aaron krijgt het meeste drinken uit een tuitbeker met harde tuit. Maar de laatste tijd weigert hij er uit te drinken omdat hij een gewone beker wil. Alleen knoeit hij dan af en toe heel erg omdat hij te enthousiast is ;).

Aaron krijgt trouwens sinds 3 maanden brood 's morgens. Hij krijgt dan 2 sneeën zonder korst. Hij krijgt het alleen niet altijd op. Bij die boterham krijgt hij sap.

Speen: geen idee. Ik heb een duimer. Maar ik snap je irritatie. Duimen is ook niet alles.

19. Vlekje

Vlekje Fanatiek lid

12 aug 2008
    1.443
    0
    0
    voedingsdeskundige en eigenaresse van: kwestievanv
    Somewhere over the rainbow
    Mijn dochter krijgt ook s' ochtends en s' avonds nog pap. Overdag drinkt ze geen melk, krijg het er koud niet in, dus geef haar de papfles zolang ze er zelf zin in heeft. Over de gehele dag eet ze goed en gevarieerd, dus zie er geen kwaad in. Ze vind het heerlijk, s' avonds in pyama bij mama op schoot een verhaaltje lezen en een papfles erbij.

20. mol81

mol81 Niet meer actief

Nou, hier krijgt onze dochter ook gewoon een beker melk voor het naar bed gaan. Vindt ze heerlijk en dat laten we lekker zo. Ik zie het probleem niet.

Deel Deze Pagina