weet iemand of het mogelijk is om 'preventief' een machtiging te krijgen voor hypo-allergene voeding voor een brusje van een allergisch kindje? ik heb zelf diverse allergieen en eczeem, mijn zoontje bleek flinke koemelk-allergie te hebben en binnenkort komt zijn broertje ter wereld, en het liefst willen we hem ook direct op HA-voeding hebben, aangezien dat veelvuldig word aangeraden op heel veel medische sites e.d. alleen... hoe krijg je dat rond met je verzekering?
Je hebt een machteging nodig van je huisarts. Maar ik wete niet of je dat zal krijgen want de meeste verzekeringen willen zeker weten of je kind kma heeft namelijk
ja, we hebben bij onze oudste heel veel geluk gehad. we moesten van de huisarts wel een simpele provocatietest doen (dat hield simpelweg in, terug naar 'gewone' voeding en zien wat er gebeurt, bij klachten direct stoppen en terug naar HA-voeding), heb al begrepen dat andere mensen meer pech hebben en wekenlang de officiele provocatietest moeten doen. arme kindjes wij hoefden maar 2 flessen uit te proberen van gewone voeding, toen hij wederom ziek werd, kregen we direct een machtiging van onze huisarts. vrees dat er niks anders op zit dan af te wachten of hij ook allergisch is, maar vind het wel belachelijk van de verzekeringen, artsen raden veelvuldig aan om de gok niet te wagen, en vervolgens werkt er geen verzekeraar mee, en mag je kindje eerst ziek worden
je kunt ook de HA voeding zelf betalen. Het is niet helemaal de schuld van de verzekering. Enige vorm van provocatie is altijd nodig, dus je zult de eerste voeding altijd zelf moeten betalen, of de bonnetjes bewaren.
en de voeding bij de apotheek kopen. Want wij hadden het bij de drogist gekocht en dat kregen we niet vergoed. Ik snap wel dat de verzekring het zo doet, anders kan iedereen zeggen dat ze een machteging willen, is altijd lekker dat de voeding betaald word. Je kan natuurlijk ook de hypoallergeen geven ivp de peptie of intensief (friso) Hypo allergeen voeding word neit vergoed alleen de pepti en de intensief of die worden voorgeschreven door de ha of ka
Ik snap dat je bang bent voor een ziek kindje, maar de redenatie, * meteen machtiging*, tja zo werkt het natuurlijk niet. De verzekering wil natuurlijk wel weten of je kind daadwerkelijk KMA heeft, en terecht, ondanks de familiaire achtergrond. Veelal geven KA machtigingen voor speciale HA-voeding af, als Pepti,Nutramigen e.d. HA mogen dit ook,maar dan moeten ze wel een provocatietest kunnen overleggen. Wat je zou kunnen doen is een email sturen naar je verzekering, wat de vereisten zijn voor de machtigingsaanvraag.
Ik zat me te bedenken, kan je borstvoeding geven en dan zelf op je voeding letten? Dat is iig gratis!
ik heb bij de 1e borstvoeding gegeven en toen is hij al allergisch geworden. niemand had me erbij verteld dat ik zelf dan geen melkprodukten mocht! en laat ik nou net enorm lusteloos zijn geweest na de bevalling en voornamelijk melkprodukten gegeten en gedronken hebben... deze keer heb ik iig besloten direct flesvoeding te gaan geven, en tuurlijk kunnen we op eigen initiatief HA-voeding gaan geven, maar daar ga je aardig failliet aan. (mijn 1e krijgt overigens de intensief HA voeding, vandaar ook de machtiging) vorige keer hadden we geluk, we hadden alle voeding tgekocht bij de etos, maar die zit in 1 pand met de apotheek was de apotheek zo lief om (op eigen initiatief, ik wist niet eens dat het kon) alles met terugwerkende kracht te declareren, en ik kreeg zo 260 euro terug voor de weken dat we het zelf betaald hadden!
Ik vind het idee van Guppie zo slecht nog niet... waarom wil je nu geen borstvoeding geven? Je weet nu toch waar je op moer letten? Ik heb een allergeen vrij dieet gevolgd een aantal maanden en het is goed te doen vind ik. En gratis .
het was de vorige keer een enorme uitputtingsslag om borstvoeding te geven en ik kreeg er een PD achteraan. deze keer wil ik meer rust en nachtrust creeeren door geen borstvoeding te geven. ik vond het ook absoluut niet fijn om borstvoeding te geven, na 2,5week was het nogsteeds enorm pijnlijk. het was een enorme opluchting toen onze zoon uiteindelijk over ging op de fles
Ik zou het gewoon met je huisarts overleggen hoor, of de CB arts. Mijn dochter krijg Nutramigen en daarin staat in de bijsluiter dat het bij 'brusjes' met een sterke allergie, ook preventief gegeven kan worden. als jij erge allergie hebt, en je andere kindje dus ook, kan je haast de klok er op gelijk zetten dat het bij de nieuwe kleine ook zo zal zijn. Ga er over in gesprek met je HA of CB arts dus, als je je zorg uitlegt, kan het best zijn dat hij/zij de provocatie niet nodig acht en gewoon het formulier invult. Of alsnog later een soort van 'pro forma' provocatie wilt doen voor de vorm zeg maar.. Mijn meisje reageerde ook direct op de gewone Nutrilon HA, omdat de allergie met de bv al getriggerd was. Met de bv merkte ik al dat ze sterk reageerde als ik noten, ei of zuivel gebruikt had. Lees ook www.babyallergie.nl: Allergie en dus ook koemelkallergie blijkt erfelijk te zijn. Heb je zelf een vorm van allergie dan is de kans groot dat je kinderen koemelkallergie (of een andere vorm van allergie zoals eczeem, astma en hooikoorts) krijgen. Dit wordt atopische constitutie genoemd. Hoe groter het allergierisico, des te effectiever zijn de preventiemaatregelen. Als je een kindje met sterke aanleg voor allergie eerst standaard voeding geeft, of te lichte HA voeding, kan de allergie juist getriggerd worden. Terwijl als ze nooit in aanraking komen met de allergeen (hier dus koemelk) en je dus direct preventief de wat zwaardere HA voeding (pepti of friso intensief HA) geeft ipv de gewone preventieve HA, kan het zijn dat je later veel ellende bespaard blijft. Dus een goede reden om inderdaad meteen met de zwaardere HA voeding te beginnen hoor, wat dat betreft heb je wel gelijk om het zo aan te pakken.. Waarom onnodig risico nemen en je ellende op de hals halen...?
ma2be, dat is precies wat ik bedoel! een kinderarts heeft ons vorig jaar eens verteld heel voorzichtig te zijn met een eventueel brusje. en idd bij mijnoudste was de allergie al getriggerd door mijn voedingspatroon. ik ben echter een enorme melkfreak (nu ik zwanger ben soms zelfs wel 1,5liter per DAG ), en als ik me lusteloos voel dan is melk eigenlijk het enige wat ik wel binnenhoud. ik had er de vorige kraamperiode echt niet aan moeten denken een zuivelvrij dieet te houden. om direct op 'zware' ha-voeding over te gaan, ga je aardig aan failliet daarom was ik wel benieuwd naar een machtiging. maar ik vind het ook raar dat de verzekering liever ziet dat je kindje eerst ziek word! ik ben al heel blijd at mijn huisarts ons een super simpel testje liet doen, ik hoor wel eens verhalen van huisartsen en verzekeringen die verplichten om het kindje minstens een X aantal weken te laten provoceren, met vreselijk zieke kindjes als gevolg
Jalea, misschien lees ik er overheen, maar heb je dit al met je huisarts of met de kinderarts besproken waar je vorig jaar bent geweest? Of kunnen zij dit ook niet voor je regelen met de verzekering?