nu al 4 voedingen is dat wel verstandig?

Discussie in 'Prematuur' gestart door hen jel, 24 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hen jel

hen jel Actief lid

26 feb 2009
    153
    0
    0
    Hallo dames,

Ik heb even een vraagje. ik ben dit weekend begonnen met 4 voedingen bij mijn dochter zij word morgen 4 maanden, ik heb het idee dat ze het daar beter mee doet dan met 5 voedingen omdat ze toen ze nog 5 kreeg ze ze nooit helemaal leeg dronk soms liet ze wel 60 of 70 staan ik maakte dan 5 x 150 klaar.
    nu doe ik 4 x 180 en ze drinkt ze goed op ja ze laat wel eens eens 10 staan maar dat is minder erg denk ik dan dan dat ze 60 of 70 laat staan.
    alleen doe ik dit nu wel goed ze is natuurlijk wel 6 weken te vroeg geboren. alleen ze doet het verder allemaal heel goed.
    en ik moest haar s'morgens altijd wakker maken voor 5 voedingen en nu laat ik haar lekker zelf melden nu komt ze tussen 8 en half 9.
    dus even een schema dan hebben jullie even een idee hoe het nu gaat,

8:00/8:30 180cc
    12:00/13:00 180cc
    17:00/18:00 180cc
    21:00/22:00 180 cc

dat is het ongeveer gemiddeld dat is dus maar net hoe laat ze sóchtends wakker word.
    doe ik hier nu wel goed aan??
    hoop op een reactie.
    alvast bedankt.

Greotjes

2. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Volgens mij ga je over op 4 voedingen als je start met bijvoeden, ik vind er in de middag wel lang tussen zitten hoor. Van 12 tot 5 helemaal niks. Is je kindje prematuur geboren? Wij kregen namelijk het advies om met het voeden de leeftijd wel te corrigeren dus wij hebben best wel lang op 5 voedingen gezeten.

3. adi

adi Niet meer actief

Dit is denk ik ook afhankelijk van het gewicht van je dochter. Als ze boven 6 kilo weegt moet ze tegen 1 liter drinken of bijvoeding krijgen. Bij ons ging dit ook heel moeilijk hoor, ze hebben maar een week of 2 echt een liter per dag gedronken. Ik kreeg het bijna niet in.
    Toen heb ik kinderarts gebeld en ze gaf aan dat we mochten beginnen met fruit- en groente hapje en dan overstappen op 4 flessen van 3x 180+6 en 1x 230 avondpapje. Ze waren toen net 5 maanden oud.
    Misschien even overleggen met het CB of kinderarts?

4. adi

adi Niet meer actief

Dit hoor wel vaker, dat mensen dit advies hebben gekregen. Ik vind het zo vreemd omdat ze tegen ons in zowel academisch ziekenhuis als het gewone ziekenhuis, kinderartsen hebben geadviseerd om met alles te corrigeren behalve met de voeding. Dit omdat de maag en darmen beginnen met volgroeien vanaf het moment dat er voedsel doorheen gaat, dus vanaf de geboorte.
    Als je kindje bijv. ongecorrigeerd 5 maanden oud is, heeft ie dus 5 maanden voedsel gehad, onafhankelijk van de prematuriteit.

5. hen jel

hen jel Actief lid

26 feb 2009
    153
    0
    0
    Hallo,

Bedankt voor jullie reactie's ik vind het enige nadeel dat ik haar s'morgens wakker moet maken om half 8 kan ik haar dan niet beter gewoon zelf laten melden, alleen kom ik dan niet zo goed uit met 5 voedingen.
    maar denk dat het indd ook beter is om 5 voedingen te geven dus daar ga ik dan nog maar even mee door.
    alleen laat ik haar s'morgens wel lekker liggen vind het een beetje zielig om haar elke keer wakker te maken.
    mischien heeft iemand nog tips hoe ik het het beste kan doen?

Groetjes

6. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Het klinkt logisch zoals je het zegt haha. Maar goed wij kregen te horen dat we dat dus niet moesten doen vandaar dat we met eten altijd gecorrigeerd hebben. Misschien scheelt het ook wel hoeveel je kindje te vroeg is/was hoor. Mijn jongens waren 3 maand te vroeg. Maar ik kan me voorstellen als je kindje bijvoorbeeld 5 weken te vroeg is dat het dan wel zo kan.

7. liefde1978

liefde1978 Fanatiek lid

4 feb 2009
    1.493
    0
    0
    noord-holland
    Hoi! ook ik heb te horen gekregen dat het goed is om voorlopig op vijf voedingen te blijven. Ze gaat nu langzaam de 200ml (180 met 6 scheppen) leegdrinken en straks met vijf/zes maanden gaan we fruithapjes geven. Ze was ruim een maand te vroeg dus wij hebben zelf besloten om nog een minimaal een maand te wachten.
    Komt ze met die vier voedingen wel aan haar zuigbehoefte? Dat was de reden waarom het CB tegen ons vijf voedingen zei - ze hebben nog vrij veel zuigbehoefte. En heb je met vijf voedingen wel eens een snellere speen geprobeerd? Bij ons wilde ze ook steeds niet drinken en liet soms zoveel staan en nu we een iets snellere speen hebben begint ze beter te drinken? bij ons trok ze de speen vacuum, maar goed elk kind is anders natuurlijk :D

8. Karel1978

Karel1978 Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.273
    0
    0
    Maastricht
    Wij zijn met begin 5 maand ook over gegaan naar 4 voedingen. Ze kregen eerst 5 x 150 maar spuugden alles uit, en wilden niet drinken. Ze zaten gewoon vol, moest ze ook altijd wakker maken voor de fles..het liep gewoon niet.

ik ben toen gewoon eens gaan proberen met 180 en kwam toen op 4 voedingen uit. Ik liet ze dan zelf aangeven wanneer ze honger hadden. En in het begin moest er nog wel eens een klein flesje bij, maar over het algemeen ging het prima. Ik heb wel goed opgelet hoe ze zich hielden. Dus goed plassen, goed groeien etc...

9. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Ik heb altijd zoiets, als je het idee hebt dat je kindje tevreden is, goed plast, goed groeit, enz. dan moet je lekker naar je eigen gevoel luisteren. Je kunt altijd overleggen met de KA wat die ervan vindt.

Wat het corrigeren betreft; onze jongens zijn 14 weken te vroeg geboren en ook wij hebben de leeftijd qua voeding niet echt gecorrigeerd. Zoals Adi al schreef beginnen de darmpjes en het maagje vanaf dag 1 te werken en te wennen aan voedsel. Soms gingen we wel eens beetje tussen de gecorrigeerde leeftijd en de echte leeftijd inzitten, omdat we zelf het idee hadden dat ze er nog niet aan toe waren. Luister dus vooral lekker naar je eigen gevoel!

10. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    het kindje geeft het zelf wel aan, wij zitten al een aantal weken op 4 voedingen en hendrik is nog geen 4 maand

11. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

1 dec 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    het lijkt me ook al wat vroeg maar het ligt ook een beetje aan het geboorte gewicht en wat je kindje nu weegt natuurlijk...
    mijn zoontje krijgt nu 3x per dag 210ml(10ml extra water ivm ontlasting) en 6 scheppen en om 1800 en 2100 krijgt hij 180ml omdat hij het dan heel weinig wil drinken omdat hij moe is..
    zo krijgt hij toch 5 voedingen. en als hij 4x 210kan drinken dan gaan we over op 4 voedingen
    volgende week naar het cb en dan gaan we starten met een fruithap ben ik erg benieuwd naar ...

12. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Je moet gewoon voeden naar behoefte van jou kind en naar jou eigen gevoel luisteren. Dat doen wij ook. Mijn dochter is 3 maanden te vroeg geboren en gecorrigeerd nu 4 maanden maar ze krijgt al vanalles bambix, liga, broodkorst, avond eten fruit etc. En dat gaat prima bij haar. Het is een meer ontspannen kind geworden sinds ze dit allemaal krijgt. Het is voor ieder kind weer anders. Goed kijken naar je kind en op jou gevoel afgaan. Wij hebben trouwens nooit een schema gehad. Jij eet ook niet als je geen honger heb?! Ze kreeg de fles naar behoefte. En verspreid over de dag kreeg ze prima genoeg binnen. Succes ermee!

13. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    P.s. Wij hebben haar btw ook nooit gecorrigeerd met eten enzo. (vanaf ze thuis is)

14. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

1 dec 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fleur ik ben het helemaal met je eens maar jouw kindje is al 7 maanden dan is het normaal dat ze al vanalles krijgen toch?
    ik ga over 2 wk beginnen met een fruit hap dan is ciaràn 6 maanden en dan komt de groente enz..

maar hen jel's kindje is een stuk jonger dan die van ons ..

trouwens ga je naar de 4 voedingen als ze een fruithap krijgen of daarvoor al?

Deel Deze Pagina