Hallo dames, Ik moet over 3 weken zo een test doen. Heb begrepen dat je nuchter moet gaan dat je daarna geprikt word, Daarna een heeel erg smerig drankje op moet drinken en dan weer geprikt word.? Wie van jullie heeft dit onderzoek gehad? Ik haat prikjeeessss Wat voor soort prik is het? Vinger, arm? Hoe ging het bij jullie? Bedankt alvast voor de antwoorden
Eerst volg je 3 dagen een soort van dieet met extra koolhydraten, zodat je lichaam gewend is aan de hoeveelheid glucose. Dan ga je ´s morgens nuchter naar het lab en krijg je een vingerprikje om de nuchtere glucose te bepalen. Dan krijg je een suikerdrankje (hoeveelheid van 2 plastic bekertjes) die gewoon heel zoet is. ik vond het niet heel vies, maar hoef ook geen extra drankje. Dan mag je gezellig 2 uurtjes wachten en na de 2 uurtjes krijg je nog een vingerprikje om te kijken hoe je lichaam die glucose heeft verwerkt. De uitslag krijg je niet gelijk, daar mag je de vk of gyn voor bellen.
Rozeroos; Bedankt voor je snelle antwoord. Ik krijg geen dieet mee. Moet gewoon een x nuchter naar de priklab. De verloskundige vertelde dat het drankje echt heel smerig is. Dat je zowat kan flauwvallen zo vies. Dus maakte me al druk.
Bij mij ging het anders. Hoefde geen dieet van te voren. Gewoon in de ochtend 7:30 nuchter bij de prikbalie zijn. Nuchter geprikt in het vingertopje, voel je een seconde daarna nergens last van. Moest dan nuchter plassen inleveren. Daarna suikerwater drinken vond het niet lekker erg erg zoet.dan weer in vinger prikken en plassen. Daarna werd het vinger prikken en plassen nog 3 keer herhaald. Na elk half uur. Uiteindelijk was ik rond half 11 klaar. Uitslag gen suiker.
Ik zag er ook erg tegenop, ook vanwege het drankje. Maar het viel me reuze mee. Wel hoor je vaak dat zwangere na die test zich een dagje minder prettig voelen. Ik kan je toch aanraden om een paar dagen voor de test voldoende koolhydraten en/of suiker te gebruiken. Mij is vertelt als je lichaam bijna geen glucose is gewend dat je dan een valse uitslag kan krijgen. En dan zou je op dieet moeten terwijl het eigenlijk niet nodig is. Mijn uitslag wel suiker :x Dus nu op dieet en 4 keer per dag mijn glucose checken.
ik zag er ook tegenop vanwege het drankje, maar dat viel mij ontzettend mee. gewoon een erg zoet drankje.. gooi en wat alcohol bij en je bent weer 16 en staat in de kroeg hier ook een koolhydraatrijk-dieet volgen, toen op de dag van testen 's ochtends moest ik me nuchter melden: vingerprik, maar ook bloedafname via ader, drankje, 3 uur wachten, weer bloedafname via ader. weer net even anders dus, maar al met al goed te doen. zorg dat je wat te lezen mee hebt! succes.
Ik hoefde geen dieet te volgen. Om 8.00 uur 's ochtends nuchter (vanaf de vorige dag 21.00 uur) bloedprikken (binnenkant elleboog), dan het glucose drankje drinken (smaakt naar honingwater), 2 uur wachten waarbij ik alleen rustig mocht zitten, en dan na 2 uur weer bloedprikken. Bij mij prikten ze gewoon in het gaatje van de eerste prik. Ik had er verder geen moeite mee, vond het drankje niet vies (wel veel), en prikken heb ik sowieso geen problemen mee. Mijn suiker was nuchter en na 2 uur hetzelfde: 4,6. Eergisteren nog een keer bloed moeten prikken, hoefde niet nuchter, maar hij was wel wat hoog: 7,1. Vanmorgen dus weer bloedgeprikt, dit keer nuchter. Hopelijk is ie nu minder hoog.
Ik moet het binnenkort doen. Er is me deze week verteld dat ik nuchter moet komen (ze zijn al vanaf 7.30u open) dat ik dan een prikje in mijn vinger krijg. Vervolgens mag ik een ontzettend zoet drankje drinken (daar kijk ik ook wat tegenop, maar ik neem ook maar water mee, ik ga ervan uit dat ik dat wel mag). En dan na 2 uur wordt er nog eens geprikt.... Het vervelende vind ik dat ik dus die 2 uur niets mag eten, terwijl ik me zonder eten niet zo lekker voel tegenwoordig.... Hoe zou het toch komen...
Hier de test ook gedaan. Geen dieet gehad . Hier kwamen ze thuis prikken . Wel echt bloed prikken in de arm . Dan suiker drankje 2 uur niks doen en toen prikten ze nog een keer bloed in de arm. Als ik dan niks hoorde waren mijn waardes goed ( waren ze ook .) Het drankje is vies maar aan het begin ben je blij dat er wat in je maag komt. Ik blijf me alleen verbazen in het verschil van de testen.....
Hier ook, moest ook nuchter vingerprikken om 07:30 in het ziekenhuis. Daarna het drankje gekregen, en het is idd vies, maar ZO vies dat valt best mee. Het is gewoon alsof je thee drinkt met 8 klontjes suiker erin en dan zonder thee. Echt suikerwater, niks meer, niks minder. Daarna 2 uur wachten en stilzitten en weer een vingerprik. Dan ben je klaar Ik had 5,5 nuchter en 5,9 na het drankje. Deed niks bij mij dus
Oh ik mocht een paar slokjes water na het suikerwater drinken maar verder mocht ik echt niets drinken of eten. de bloedprikdienst gaf ook het water na het drankje mocht niet meer zijn.
Ik heb het woensdag moeten doen, 5.3 toen ik nuchter was, en 8.4 na het drankje.. Moet naar een dietiste, terwijl ik nog maar 1 week hoef Het was al wel mijn 3e keer deze zwangerschap, en de keren daarvoor was hij elke keer perfect. Bij mij doen ze het omdat bij onze vorige zwangerschap het mis gegaan is, en ze alles bij willen houden etc etc
Ik heb die test ook gehad, nuchter en dan een vingerdikke, drankje en dan een uur wachten, weer een prikje en een uur later nog 1, vond t meevallen maar de kleine werd echt hyper van dat drankje was dat bij jullie ook? Leek wel of hij door de buik heen wou... Even een vraagje, ik had de volgende uitslag:nuchter 4,5dus goed, erna 7 en daarna 5.6, min. Vk twijfelde of de 2e wel goed was maar .uiteindelijk zei Ze dat t goed was maar randje, weet iemand dan waar die grens ligt? En wat betekend 7 dan, moet ik gaan opletten dat teniet hoger wordt? En kan t nog hoger worden???maak m best zorgen erover
Ik heb afgelopen maandag die test gehad ; moest om 8:00 in het zkh zijn om nuchter bloed te prikken( mocht vanaf 22:00 niks meer eten/drinken alleen water ). Toen het drankje gehad , wat op zich wel mee viel kwa smaak. 2 uur gewacht in het zkh want moest toen nog een keer bloed laten prikken. S'middags gebelt met de uitslag en inderdaad zwangerschapsdiabetes. Hoeveel het nuchter was weet ik niet maar na het drankje was mijn waarde : 9.2 te hoog dus. Moest gelijk gister na de diabetesverpleegkundige hier een apparaatje gekregen waarmee ik mijzelf 7 x per dag moet controleren op waardes. Daarna moest ik na de dietist besproken wat ik wel mag en beter kan laten staan nu. In de loop van volgende week hebben we weer concact om te kijken hoe het gaat en wat we kunnen doen.
Hier ook de tet gehad, nuchter verschijnen op prikpoli, bloedafname via arm, 2 plastic bekers met glucosewater, 2 uur later weer bloedafname via arm. In de 2 uur er tussen mag je niets eten, dinken, roken etc. Vanaf 7.0 gaan ze van zwangerschapssuiker uit, val je vanaf de 7.0 in de lage catergorie dan gaan ze kijken of ze het met een dieet naar beneden kunnen krijgen, zit je toch wel flink hoger dan zijn de maatregelen wat uitgebreider. Heb de uitslag gekregen, prikten ook gelijk mijn HB, HB 7.0 glucose nuchter 4.6, glucose na drankje 5,6. Maar zo te lezen zijn er nog wel verschillende methodes in de testen per verlos./ ziekenhuis. In iedergeval suc6 en hopelijk een gunstige uitslag! Ooo en zou na het drinken van het drankje niet te actief bezig zijn, want dan bestaat de kans dat je moet overgeven!!
@debo81 daar durf ik niets over te zeggen, dat zal van de verlosk. Afhangen, ze kijken ook naar de groei van de kleine en de groei van je gewicht. Zou het even aan haar vragen, ik had bij mijn dochters zwangerschap een waarde van 7.6 en een dieetaanpassing was voldoende
Hier ook de test gehad, al 2 x en moet nog voor een 3e keer omdat ik veel vruchtwater heb. Hoef geen dieet van tevoren, maar mag na 22.00 savonds niks meer eten en drinken, alleen wat water. 7.30 nuchter prikken in mn arm, suikerwater drinken en dan 2 uur stilzitten idd en nog een keer bloedprikken. Omdat ik nog steeds last heb van misselijkheid, mag ik tussendoor af en toe een klein slokje water drinken en ook mocht ik een suikervrij kauwgompje nemen tegen de smaak van t suikerwater. T suikerwater moet je gewoon in 1 teug wegklokken en dan een bekertje gewoon water erachteraan drinken, dan gaat t redelijk, aar lekker is t niet idd...